Der kan altid gøres mere, men der er da også visse alternativer rundt omkring. Jeg er selv mest aktiv i et nystartet netværk, som vi kalder Skandinavisk Center for Narkotikapolitik. Vi er p.t. en flok mennesker, som er ganske godt forbundet til internationale organisationer som LEAP, Drug Policy Alliance, ENCOD, Transform og Hungarian Civil Liberties Union, og flere af de involverede har udmærkede forbindelser hos både journalister og på Christiansborg.
Hvis du er mere til rygerklubber og meget hash-centriske organisationer kan du løbe til Hampepartiet eller Cannabisrådet.
Vi har faktisk et rimeligt godt pres på toppen af pyramiden lige p.t. Dette års efterhånden vilde diskussion om legalisering af cannabis mener jeg oprigtigt startede tilbage i marts da Gadejuristen offentliggjorde den store opinionsundersøgelse om danskerne holdninger til forskellige narkotikapolitiske spørgsmål. Det hjælper også at vi rider på en international bølge, hvor jo især USA viser vaklen i geledderne. Debatten har også nydt rigtig godt af Kbh. kommunes borgerrepræsentation, der jo har forslaget fremme om danske coffee shops. Og engang i januar holder vi en konferencedag inde på Christiansborg, hvor der kommer masser af fornemt besøg fra både Europa og USA. Vi kommer også ud blandt ting som SSP-samarbejdet og hos socialrådgiverne. Jeg har selv været i paneldebatter hos dem.
Indtil da kan du jo evt. lytte til podcastet på denne side:
http://www.dr.dk/P1/Apropos/Udsendelser ... 110059.htm Det er min optræden i P1's apropos onsdag i denne uge.
Derudover vil jeg gerne sige noget helt generelt: nemlig at vi ligeså godt bare kan give op, så længe noget lignende 0,1% af hashrygerne og andre brugergrupper kun er involveret i deres egen befrielse. Skal jeg være lidt provokerende, så lyder du lidt som sådan én jfr. dit "hvis man fandt nogle som gad og lave det". Det ligger lidt i kortene, at du gerne vil have nogen ANDRE til at gøre det beskidte arbejde for dig, mens du i fred kan sidde i sofaen og ryge.
Spørg ikke hvad andre kan gøre for lovligt hash, spørg hvad du kan gøre for lovligt hash!
Det ene er at støtte de eksisterende tiltag. Der er ingen grund til at lave 10 reformorganisationer - vi er et lille land og vil få mere ud af nogle få, stærke organisationer, der kan brænde igennem.
Det andet er, at der er ikke længere plads til at de sande liberale og reform-ivrige brugere sidder passivt tilbage og bare venter på at andre får verden til at falde i hak. Vi har vinden i ryggen lige nu, men forbudssiden VIL komme med en massiv modreaktion, og hvis folk ikke vil løbes over ende som i 1979, så er det bare om at komme ud af starthullerne. Når debatten rammer ned i din familie, din skoleklasse eller blandt dine venner, er DU så klar til at tage debatten og gå imod alle de tåbelige påstande?
Som bruger og liberalt indstillet person må man som minimum i sin omgangskreds markere sine holdninger, og nok så vigtigt er det at vi sikrer ejerskabet af internettet. Der skal simpelthen ikke være en blog, en artikel, et læserbrev eller en kommentar på en ekstrabladsartikel, som står uimodsagt. Alle forbudshovederne skal simpelthen udfordres og knuses ved enhver lejlighed, og alle der læser det mindste på nettet skal overvældes af den massive support for lovlige, regulerede markedet. Ikke en modstander skal kunne få benet til jorden.
Og så skal den almindelige bruger lære sig selv op til at bruge de skarpeste argumenter i stedet for forældede "fri hash" paroler, der har en tendens til at fremmedgøre den almindelige dansker. Jo mindre hippie-agtigt jo bedre. Sorry, men sådan er det bare.