Du, hvad er det du gerne vil have? Du er ikke specielt præcis i din spørgsmålsformulering.
Et eksempel:
Neglen skrev:
-8 hele cigaretter vs. 16 halve.
Åbenlyst, så er det jo mere sundt at ryge 16 halve cigaretter, hvis det altså er 16 hele cigaretter som du ryger halvt, for derefter at smide den sidste halvdel væk.
Hvis du bare starter med en hel cigaret, ryger halvdelen, gemmer resten og ryger den sidste halvdel senere, så er du lige så vidt som hvis du havde røget 1 hel cigaret af én omgang.
Men hvis du derimod mener at man i stedet for 1 hel cigaret, nøjes med en halv, så er det jo selvfølgelig sundere, i og med man ryger halvt så meget tobak pr. gang man ryger.
Hvis du vil have mere "udtømmende svar fra nogle af kemi-nørderne" så bliver du virkelig nød til at præcisere dine spørgsmål. Især hvad det er for noget kemi du gerne vil have svar på.
Btw, det farlige ved rygningen er jo at røgen er kræftfremkaldende og stille og roligt ødelægger vævet i dine lunger. Det er ikke så meget nikotinen - den holder dig bare fanget så du får lyst til fortsat at ryge.
Hvorfor det her ikke giver så meget mening i mit hoved:
Neglen skrev:
-daglig rygning vs. pauser. Jeg er også tilbøjelig til at tro på pauserne som det bedste, men det må være belastende for kroppen at blive afvænnet for derefter at blive tilvænnet røg igen og igen.
Flere pauser = mindre røg = mindre risiko for kræft = sundere. Det er sgu ikke så komplekst som du åbenbart gerne vil gøre det til?
Tilvænning og afvænning af nikotin er jo vanvittigt individuelt. Nogle folk synes det kan være fysisk ubehageligt, andre kun psykisk, og igen er der nogen der aldrig bliver påvirket af det.
Jeg håber ikke jeg har trådt dig over tæerne, for jeg vil sgu bare gerne hjælpe dig videre og give dig nogle brugbare svar. Det er bare ikke super nemt for os, når du ikke giver os mere kød.