Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 23:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NØRREBRONX
HALLO og godmorgen.

For at sætte lidt gang i boadet herinde har jeg lige et spørgsmål, som nogle af de gamle og vise mænd/kvinder forhåbenligt har et videnskabeligt eller lomme-filosofisk svar på.

I mine unge dage, da jeg var 13-15 år, røg jeg en del med mine gamle venner i weekenderne. Jeg nød det generelt og havde det som oftest godt og sjovt. Medmindre vi blandede alkohol ind i mixen, så kunne det godt være lidt svært at forudse virkningen.
Jeg mistede senere hen kontakten til de fleste af disse venner, og samtidig også mit forbrug.

Fast forward til idag.
De sidste par år har jeg ved hvert et forsøg på at ryge oplevet ubehag i form af kvalme, paranoia osv. Dette sker uanset min tilstand før indtagelse. Og da hash/pot/skunk/osv. nok er det stof man som oftest har lettest adgang til, kan det ved lejligheder hvor alkohol ikke er at foretrække, godt være lidt af en belastning.

Nu til mit endelige (meget ligetil) spørgsmål:
Hvorfor kan jeg ikke tåle at ryge?

Ps. er cigaret ryger og har været det i mange år.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Tjah, cannabis er jo semipsykedelisk, så det er bare ikke for alle.. Måske du ikke havde de samme tanker omkring verden og dig selv, du ved, sikkert en del mere care-free, da du var teenager og kunne ryge og ha' det fedt.. Tankermylder og twistet syn på verden er bare muligvis ikke dig mere og derfor reagerer du fysisk og psykisk i en negativ retning.. Har du prøvet, at ryge fede alene, eller sammen med en rigtig god ven, i rolige omgivelser? Tager du psykedeliske stoffer, i så fald, hvordan reagerer du på disse?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
dennis... skrev:
HALLO og godmorgen.

For at sætte lidt gang i boadet herinde har jeg lige et spørgsmål, som nogle af de gamle og vise mænd/kvinder forhåbenligt har et videnskabeligt eller lomme-filosofisk svar på.

I mine unge dage, da jeg var 13-15 år, røg jeg en del med mine gamle venner i weekenderne. Jeg nød det generelt og havde det som oftest godt og sjovt. Medmindre vi blandede alkohol ind i mixen, så kunne det godt være lidt svært at forudse virkningen.
Jeg mistede senere hen kontakten til de fleste af disse venner, og samtidig også mit forbrug.

Fast forward til idag.
De sidste par år har jeg ved hvert et forsøg på at ryge oplevet ubehag i form af kvalme, paranoia osv. Dette sker uanset min tilstand før indtagelse. Og da hash/pot/skunk/osv. nok er det stof man som oftest har lettest adgang til, kan det ved lejligheder hvor alkohol ikke er at foretrække, godt være lidt af en belastning.

Jeg har ikke noget imod cannabis eller derhen af.

Jeg havde det nogenlunde på samme måde i mange år og jeg "nød" ikke hashen så meget som mine nærmeste. Det tænkte jeg ikke så meget over og så hver gang der blev røget joints så tænkte jeg også:" tjah hvorfor ikke ryge med så ". Det resulterede så i at jeg røg mere og mere og det kunne jeg åbenbart ikke holde til for jeg fik paranoia på arbejdspladsen og det har så resulteret i at jeg har fået diagnosticeret angst som jeg må kæmpe med for tiden.

Mit råd, hvis du bliver ved med at ryge så læg ekstra mærke til hvad du går og tænker (både under rusen og ædru) jeg fik selv paranoiaen mens jeg ikke var påvirket. Jeg lagde ikke mærke til det kom snigende og gjorde ikke noget ved problemet. Jeg anede ikke det havde noget med hashen at gøre, men langsomt fandt jeg ud af det.

Så du står overfor nogle valg:

Bliv ved og løb risikoen.
Skær ned.
Stop helt.

Nu har jeg advaret dig..

PS: Der er _mange_ som sagtens kan ryge den fede hver dag uden problemer, det er nok dem der er lidt mere care-free som HopIFjorden så godt udtrykker :) Men det er så det jeg vil mene du skal finde ud af, og for at være ærlig så lyder det til du er ved at løbe af sporet hvis du får det ringe hver gang du ryger.

Junior medlem
Brugeravatar

Har aldrig selv oplevet ubehag med hash, udover hvis jeg har manglet væske og føde eller hvis jeg slammer et konge hoved på dagens første ryger, efter en mindre pause.

Jeg får selv ekstrem kvalme og ubehag ved lugten af rom, som har hængt ved lige siden en skæbnesvanger aften med hovedet i toilettet.

Lugter det værre eller er stærkere end alt andet alkohol? Nej, men der er ingen tvivl om at det psykisk får min krop til at reagere negativt, som en slags forsvars mekanisme der advarer mig om den elendige situation det fik mig i sidst.

Ved faktisk ikke rigtig hvad du kan gøre, mit bedste bud ville være at prøve at finde en aften du ved du bare kan chill-lax og ingen bekymringer har eller mødre der ringer på døren. Brug the force og prøv at overbevis dig selv om at der reelt ikke skulle være nogen grund til at få det dårligt, hvis forholdene ellers er under kontrol.

For i sidste ende kommer der ingen uhyrer og spiser dig, der er ingen der hopper ud af busken og slår dig ned med baseball bat, at worst så falder du i søvn og vågner op igen næste morgen uden jorden gik under.

Junior medlem
Brugeravatar

Armaghetto skrev:
dennis... skrev:
HALLO og godmorgen.

Fast forward til idag.

Jeg har ikke noget imod cannabis eller derhen af.

Jeg havde det nogenlunde på samme måde i mange år og jeg "nød" ikke hashen så meget som mine nærmeste. Det tænkte jeg ikke så meget over og så hver gang der blev røget joints så tænkte jeg også:" tjah hvorfor ikke ryge med så ". Det resulterede så i at jeg røg mere og mere og det kunne jeg åbenbart ikke holde til for jeg fik paranoia på arbejdspladsen og det har så resulteret i at jeg har fået diagnosticeret angst som jeg må kæmpe med for tiden.

Mit råd, hvis du bliver ved med at ryge så læg ekstra mærke til hvad du går og tænker (både under rusen og ædru) jeg fik selv paranoiaen mens jeg ikke var påvirket. Jeg lagde ikke mærke til det kom snigende og gjorde ikke noget ved problemet. Jeg anede ikke det havde noget med hashen at gøre, men langsomt fandt jeg ud af det.

Så du står overfor nogle valg:

Bliv ved og løb risikoen.
Skær ned.
Stop helt.

Nu har jeg advaret dig..

PS: Der er _mange_ som sagtens kan ryge den fede hver dag uden problemer, det er nok dem der er lidt mere care-free som HopIFjorden så godt udtrykker :) Men det er så det jeg vil mene du skal finde ud af, og for at være ærlig så lyder det til du er ved at løbe af sporet hvis du får det ringe hver gang du ryger.

Tak for svaret, men jeg vil lige pointere, at jeg kun en gang i det sidste 1 1/2 år har indtaget hash/pot og det var i en pibe, som jeg troede bare var alm. tobak. Så det er ikke fordi jeg har noget som helst forbrug nu. Eller for den sags skyld er så interesseret i at få det.
I sociale sammenhænge ville det bare rart nogengange at kunne ryge med på en fed, uden at blive fysisk utilpas. Men mest af alt undrer det mig bare at min krop reagerer så allergisk/voldsomt over for røg.

Junior medlem
Brugeravatar

HopIFjordeN skrev:
Tjah, cannabis er jo semipsykedelisk, så det er bare ikke for alle.. Måske du ikke havde de samme tanker omkring verden og dig selv, du ved, sikkert en del mere care-free, da du var teenager og kunne ryge og ha' det fedt.. Tankermylder og twistet syn på verden er bare muligvis ikke dig mere og derfor reagerer du fysisk og psykisk i en negativ retning.. Har du prøvet, at ryge fede alene, eller sammen med en rigtig god ven, i rolige omgivelser? Tager du psykedeliske stoffer, i så fald, hvordan reagerer du på disse?

For en små to år siden fik jeg lidt af en ven, som jeg røg alene, og der skete det samme.

Jeg har planer om at anskaffe mig nogle milde svampe i den nærmeste fremtid og prøve dem, med min bedste veninde som tripsitter. Så får jeg at se hvordan jeg reagere på dem.

Men mine tanker omkring det ligger på om jeg er allergisk overfor hash røgen i sig selv, og ikke så meget virkningen af stoffet?
Jeg har aldrig prøvet at indtage det oralt, men måske dette vil være anderledes hvis jeg nu starter i de små doser?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der findes også folk, som fra naturens side har en tendens mod tankemylder og lidt twistede tanker, eller også er de inde i en periode hvor de ikke er så stabile som førhen. Det kan hash afsløre, da den især skruer op for de sære tanker. Der findes også mennesker, som ganske enkelt har anlæg for psykoser og skizofreni. For dem er hash ofte en lakmusprøve, der kan resultere i en psykotisk episode - også kendt som en hashpsykose.

Jeg aner slet ikke nok om dig til at placere dig i nogen kategorier. Bare mærk efter og pas på med at ryge videre, hvis du fortsat har disse noia oplevelser. Det kunne tænkes at blive værre, og måske er hash bare ikke for dig. På den anden side set kan det være du har fået et fiks ide, nu da du er blevet ældre og har fået en god dosis propaganda mere og ikke er så care free (som HopIFjord udmærket skriver det).

Sommetider fortjener det at blive sagt, at man oftest har et valg: valget består i at gå ned af noia-vejen eller blot vælge noget andet. Du kan ikke i situationen "kvæle frygten", for er den der, så er den der. Der er altså ikke noget panser eller nogen fæstning du kan rejse for at holde angsten på afstand. Ofte kan du dog gøre noget andet og _i stedet_ for angst føle dette "andet". Det er noget med at vælge sti eller "psykedelisk rum" at befinde sig i.

(I en sidebemærkning skal jeg nævne, at der faktisk er mange herinde på psy, der ikke ryger hash. Det overrasker mig fra tid til anden, men selv folk med masser af erfaring med psykedelika og masser af andre syntetiske fravælger sommetider hashen.)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
jeg er nu ikke helt hundrede på at desnis....'s personlighed er det eneste svar at give.

Dennis....: husk på at dengang du var 13-15 år, så var du sikkert i puberteten. Husk på at der er en masse der ændres ved kroppen i den proces. Det kan sagtens være at din krop nu optager og behandler THC på en lidt anden måde end dengang. Andre hormoner kan også spille ind og måske forklare en del af din "allergi"

tankemylder er en ganske anden ting der kan spille ind, tænk på at dengang gik du i skole og funderede nok meget over hvad du skulle blive engang når du blev stor, samt alt det andet pis man nu skal igennem som ung :P. I dag har du nok et stabilt arbejde og ikke så mange planer for fremtiden som du havde dengang. Prøv at tænke om noget du altid har villet, en drøm du aldrig har opnået og se om det hjælper. Sidst men ikke mindst, vær hamrende ligeglad med at det nu er noget ulovligt du har gang i ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Hvis jeg sidst havde røget lorte pot for 18 måneder siden og min kammerat tilbød mig en tobaks pibe, jeg troede jeg godt kunne hugge igennem på, bare til at finde ud af han har smidt 2g. hash til 300 kr. i, så tror jeg også jeg vil se lyserøde elefanter og trippe rundt som en sindsforvirret galning.

Men altså, hvis den første person du ryger med efter 18 måneder lyver dig lige i fjæset, så kan jeg godt forstå hvorfor ens krop og sind siger nej tak. Det er da en skråplans high at starte ud med.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]