Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: København
Troll skrev:

Jeg syntes selv Syrian rue arbejder bedst sammen med svampe eller kaktus. Hvor blot 1 g Syrian rue forstærker trippet x4 (billigt mht til kaktus trip)

Andre der har erfaringer med dette? Jeg synes selv jeg stødte på et sted hvor der stod det kunne være en smule giftigt med den blanding. Jeg ser om jeg kan finde det igen.

Svar er meget velkomne :)

Edit: og hvor præcist er det med x4 ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Blueyellowcat skrev:

Jeg tror at han mener, fire gange dosisen af det man har taget.
Som f.eks hvis jeg tog 0.5 gram svampe så, ville det svare til 2 gram.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Psycheholic skrev:
Blueyellowcat skrev:

Det ved han udemærket godt, han spørger ind til hvor præcise de 4x, som der er blevet opgivet, er.

Junior medlem

Har ikke kunne finde stedet hvor der står det er giftigt, kun en masse steder hvor der skrives man skal passe på med det :/..

Psycheholic skrev:
Blueyellowcat skrev:

:lol: :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man skal bare huske på at MAOi forstærker alle stoffer og at mange planteprodukter ofte indeholder mange forskellige kemikalier udover dem der er psykoaktive ! Skal man bruge MAOi bør man udelukkende benytte meget små doseringer og under meget kontrollerede forhold.

Titel:
Junior medlem

Det jo lige det. Har bladret lidt igennem Erowid og det lader til en del har brugt rue sammen med san pedro. Hvis jeg kaster mig ud i det vil det blive med peruvian torch istedet, vil det ændre noget? Hvis nogen har erfaringer så skriv endelig.

angående de 4x så stod der i flere triprapporter at det nærmere var 2-3x.. Igen erfaringer er velkomne :)

Titel:
Medlem

Jeg har altid hørt at man skal holde sig fra det mht. kaktus da det kan forværre maveundet, men jeg er ikke 100 sikker.

Mvh.
Anarkrig

Titel:
Medlem

Når man indtager MAO-hæmmere (MAOi), skal man undgå tyramin-kilder, som f.eks. findes i mælkeprodukter og kød. Også meskalin-kaktus indeholder tyramin, og det er derfor uhensigtsmæssigt at benytte MAO-hæmmere med kaktus.

Komplikationerne mellem MAO-hæmmere og tyramin skyldes, at MAO-enzymerne nedbryder tyramin. Bliver MAO-enzymerne blokerede med MAO-hæmmere, stiger mængden af tyramin i kroppen, og med samtidig indtag af tyramin-kilder, kan tyramin ophobes i kroppen og skabe en ret ubehagelig tilstand med bl.a. kvalme, opkast, hovedpine (migræne), mavesmerter og forhøjet blodtryk.

Dette emne kan ikke simplificeres som jeg gør her, for emnet er mere komplekst end som så. Det kommer nemlig an på MAOi-kilden og dermed hvilken slags MAOi der er tale om (om det er en selektiv og/eller reversibel MAOi) og hvilken kaktus man har med at gøre.

Så for at være på den sikre side, så undgå kombinationen. Hvis folk alligevel vil eksperimentere med MAOi og meskalinkaktus, anbefales det at man tager meget lidt MAOi og undgår over mediumdosis kaktus, vel at mærke af den rigtige slags MAOi- og meskalin-kilde. Derudover er det ufattelig vigtigt at spise rigtigt i mindst 12 timer før og efter MAOi! Se link nederst.

Afslutningsvist bør man bemærke, at man ikke blot får en stærkere meskalin-rus, men også en meget anderledes meskalin-rus, der udover det også kan have meget mere kvalme og ubehag bundet til sig. Vil man intensivere meskalin-rusen, må man ned i pengepungen for at få en højere dosis. Det er efter min mening alle pengene værd (meskalin er et fantastisk (og kraftigt!) stof) og mere sikkert end at indtage en masse andre ting, for at spare penge. Helbred og renhed over penge - altid. Er pengene et problem, må man få fat i tålmodighed og en sparebøsse.

Og husk på, at MAO-hæmmere IKKE er legetøj, som man bare kan benytte i flæng. Det er kraftige medikamenter vi har med at gøre, som går ind og piller i ret fundamentale biokemiske og neurologiske processer.

Læs mere om tyramin her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tyramine

Og mere om tyramin-kilder her (undgå disse fødevarer ifm. MAOi!):
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fo ... g_tyramine

Og om MAOi:
http://www.erowid.org/chemicals/maois/
http://en.wikipedia.org/wiki/Monoamine_ ... _inhibitor
http://www.healthyplace.com/Communities ... s/maoi.asp
http://www.anxiety-and-depression-solut ... l/maoi.php

Titel:
Junior medlem

Tak for svaret! :)

Citat:
Tyramine is not believed to be dangerous with harmine or harmaline since it readily displaces either one. The harmala alkaloids are highly selective and highly reversible MAOIs.

http://www.erowid.org/ask/ask.cgi?ID=3089

Så vidt jeg ved er det harmine som syrian rue indeholder, så den er måske lidt sikker ? Det kan selvfølgelig være rue indeholder andre MAOi end "harmala alkaloids"?

Jeg har ikke læst linksne endnu ( er lige kommet hjem fra ferie), så lad være med at skære hovedet af mig.. helst :)..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er rigtig godt, det encephalon skriver.

For lige at opsummere et par punkter:

1. MAOi hæmmer din krops Mono Amin Oxidase stoffer, som sørger for at nedbryde en masse (gift)stoffer. Altså berøver du din krop muligheden for - i en periode - at eliminere naturlige giftstoffer og naturligvis dit euforiserende stof.

2. Tager du MAOi, så kommer der pludselig en lang række komplicerede kostråd, som man skal være opmærksom på.

3. Nogle MAOi kan virke i op til en hel uge (de ikke-reversible)

Pas på med dem. Det er for de avancerede, og det kan være en rigtig, rigtig dum måde at spare lidt håndører på.

Titel:
Junior medlem

Har læst linksne. Er lidt i tvivl angående "selective" og "reversible", så hvis nogen gad forklarer dem ville det være super duper :).
Der står blandt andet at non selective MAOI's er farlige med MDMA og så videre. Men det hjælper jo ikke meget da svaret fra erowid, siger at harmala alkaloids både er selective og reversible. Fra wiki står der at da de er selective og reversible er der mindre chance for the "cheese syndrome" , hvilket jo stemmer meget godt med svaret fra erowid.

Tidligere har jeg læst om ayahuasca er jeg ikke stødt på videre bivirkninger, og da slet ikke denne her
Citat:
Men taking MAOIs may experience sexual side effects with such symptoms as erectile dysfunction, delayed or painful ejaculation, loss of sexual sensation and anorgasmia (inability to reach orgasm).

Som ikke lyder rar :/

Titel:
Medlem

Jeg har ikke så meget tid, så jeg giver dig et hurtigt svar med et par åndssvage eksempler. Hvis det ikke er godt nok, kan du jo spørge igen eller søge lidt på nettet :)

Selektiv (selective) betyder, at funktionen er specifik/målrettet/udvælgende. F.eks. findes MAO-A og MAO-B enzymer, og er MAO-hæmmeren selektiv, vil den blokere enten A eller B (alt efter hæmmer-typen), i modsætning til en ikke-selektiv (non-selective) MAO-hæmmer, som ikke går målrettet tilværks, og dermed kan blokere både A og B.

Du er selektiv, hvis du kun spiser chokoladen på din is. Du er ikke-selektiv hvis du spiser både isen og chokoladen.

Reversibel (reversible) betyder, at processen (hæmmeren) kan vendes om (fortrydes/fjernes), i modsætning til irreversibel (irreversible), som ikke kan vendes om. Hvis en MAO-hæmmer er reversibel, kan hæmmeren adskilles fra MAO-enzymet før hæmmerens "levetid" er ovre, således at MAO-enzymet ikke blokeret af hæmmeren længere. Er hæmmeren irreversibel, vil hæmmeren blive ved med at blokere MAO-enzymet, og ikke stoppe med blokaden før hæmmerens levetid er ovre (levetiden varierer fra hæmmer til hæmmer).

At sige en lyd er en irreversibel proces. At åbne et køleskab er en reversibel proces.

Titel:
Junior medlem

Tak endnu engang:) Nu tror jeg snart jeg har den :/..

Lige et lidt mere. Så når den MAOI der er i syrian rue er selektiv og reversibel er det bedre fordi ??

Jeg gætter :) : Da den er selektiv vil den kun snuppe enten MAO-A eller MAO-B. Tyramin kan nedbrydes af begge slags mens mescalinen kun bliver nedbrudt af en af dem, lad os sige MAO-A. Så hvis man kun blokerer A vil meskalinen føles stærkere mens tyraminen stadig vil blive nedbrudt af MAO-B.

Citat:
Hvis en MAO-hæmmer er reversibel, kan hæmmeren adskilles fra MAO-enzymet før hæmmerens "levetid" er ovre, således at MAO-enzymet ikke blokeret af hæmmeren længere.

Er det tidsindstillet eller har det noget at gøre med en ligevægt mellen de forskellige stoffer? Jeg har forstået hvad det er, men hvordan det fungerer kan jeg ikke lige gennemskue :/

Titel:
Medlem

Blueyellowcat skrev:
Jeg gætter :) : Da den er selektiv vil den kun snuppe enten MAO-A eller MAO-B. Tyramin kan nedbrydes af begge slags mens mescalinen kun bliver nedbrudt af en af dem, lad os sige MAO-A. Så hvis man kun blokerer A vil meskalinen føles stærkere mens tyraminen stadig vil blive nedbrudt af MAO-B.

Jeg har ikke styr på den nøjagtige virkningsmekanisme/metabolisme af meskalin og tyramin (tyramins funktion er ret kompleks), der må en anden mere kyndig bruger støtte mig... men du har fat i den lange ende :)

At hæmmeren samtidig er reversibel, giver mulighed for at stoppe hæmningen af enzymet før tid - og det er selvfølgelig en fordel.

Blueyellowcat skrev:
Er det tidsindstillet eller har det noget at gøre med en ligevægt mellen de forskellige stoffer? Jeg har forstået hvad det er, men hvordan det fungerer kan jeg ikke lige gennemskue :/

Når din krop håndterer et stof (rusmidler, medicin, transmitterstoffer, hormoner), vil stoffet før eller siden blive metaboliseret (nedbrudt) af din krops biokemiske processer. Der er tale om den såkaldte biologiske halveringstid (stoffets "levetid" i kroppen). Hvor kort eller lang denne halveringstid er, afhænger bl.a. af hvor stabilt stoffet er ift. organismens metabolisme. CannaChem pointerede så fint i et andet topic, at molekyler der har et Fluor-atom bundet til sig, har normalt en halveringstid der er utrolig lang, fordi vores biologi ikke er konstrueret til effektivt at nedbryde den slags forbindelser.

Eksempel: Hvis en MAO-hæmmer har en levetid på 10 timer mens det er bundet til enzymet, kan det fjernes inden 10 timer hvis det er reversibelt, eller ikke før 10 timer hvis det er irreversibelt.

Titel:
Junior medlem

encephalon skrev:
Jeg har ikke styr på den nøjagtige virkningsmekanisme/metabolisme af meskalin og tyramin (tyramins funktion er ret kompleks), der må en anden mere kyndig bruger støtte mig... men du har fat i den lange ende :)

Jamen så krydser jeg fingre for nogen vil dukke op og gøres os klogere :)

encephalon skrev:
Eksempel: Hvis en MAO-hæmmer har en levetid på 10 timer mens det er bundet til enzymet

Jeg går udfra at de bivirkninger der skulle være med MAO-hæmmere kun er til stede sålænge MAO-hæmmeren er bundet til enzymet? Bivirkningerne er ikke noget længere varende fænomen?

Titel:
Medlem

Blueyellowcat skrev:
Jeg går udfra at de bivirkninger der skulle være med MAO-hæmmere kun er til stede sålænge MAO-hæmmeren er bundet til enzymet? Bivirkningerne er ikke noget længere varende fænomen?

Det er korrekt. Sålænge MAO-enzymet er hæmmet, kan det ikke udføre sin funktion, og dermed vil der være potentiale for bivirkninger. Når hæmmeren adskilles fra enzymet, vil en normal metabolisme af bl.a. tyramin genopstå (MAO nedbryder desuden også tre vigtige transmitterstoffer: serotonin, dopamin og norpinepherin - dvs. mængden af disse også vil stige under en MAO-hæmning).

Jeg har personligt ikke stødt ind på fænomener, hvor en vedvarende ændring af MAO-enzymerne har fundet sted efter MAO-hæmmeren er ophørt med at virke. Så jeg tror det ikke, men det kan være andre har læst/oplevet det modsatte?

Hvis du er interesseret i at vide mere om emnet, vil jeg anbefale dig at snuse lidt på Google og Google Scholar. Så slå dig løs, det er et meget spændende emne du har taget op :) Mange af de spørgsmål du har, kan du lynhurtigt finde svar på, og det samme med ord som ikke giver mening.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Undskyld for at rive op i dette gamle emne igen.

Men jeg bliver nød til at spørge om; nu har jeg læst så meget om hvilke madvarer man skal undgå. Jeg har fået styr på hvilken mao-hæmmer der er i den urt jeg skal bruge i min Ayahuasca drik. - jeg vil gerne vide, hvilke madvare man BØR/KAN indtage. (Jeg skal bruge Syrian Rue - Maoi-A hæmmer. så vidt jeg har forstået)

"Peganum harmala, is a central nervous system stimulant and a "reversible inhibitor of MAO-A (RIMA),"[14] a category of antidepressant."
- Wiki.

Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål, men jeg ved med mig selv, at jeg kommer til at spise noget efter jeg har trippet, selvom jeg muligvis ikke ved hvad der er sundt, og hvad der ikke er - derfor, better safe than sorry :)

I øvrigt ville det være lækkert hvis der var en erfaren person, som oprettede en sticky tråd om dette, da jeg synes det umiddlebart virker ret svært at fidne rundt i de ca. 100 forskellige debatter om ayahuasca/dmt/mao-hæmmer, et ceteta et cetera. på forhånd tak :)

EDIT: Hvad skulle vi dog gøre uden Psychedelia!? :D

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Måske! er kombinationen ok for nogle Trichocerei fx, men ikke for andre. Fx indeholder T. Bridgesii eftersigende en mild RIMA, hvilket skulle gøre oplevelsen betydeligt anderledes end fx T. pachanoi eller peruvianus. Jeg ville nu ikke hælde yderligere hæmmere i bryggen. Man ved simpelthen ikke nok om hvilke besynderlige stoffer, der findes i kaktus til at man bør kombinere med MAOI/RIMA. Og med det identifikationskaos, der eksisterer i forhold til fx T. peruvianus er det ikke engang til at vide præcis, hvilken kaktus man har fingrene i. Jeg søgte selv på nettet omkring det for noget tid siden og fandt ikke ret meget, men af de der berettede om kombinationen var der et par stykker som lød til at have opnået hypertensive crisis eller noget der mindede kraftigt om det, hvilket i hvert fald er nok til at overbevise mig om, at det ikke er det jeg skal melde mig som forsøgskanin til.

RIMAs (http://en.wikipedia.org/wiki/Reversible ... _oxidase_A).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]