Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 20:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Blod næse?
Junior medlem

Undrede mig lidt over om det var normalt at man fik blod næse af at ryge tjald..?
Da jeg har været ude for det op til flere gang

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor skulle du gøre det?
Medmindre du puster røgen ud igennem næsen, så kan jeg ikke se nogen grund til at dine slimhinder/blodkar i næsen skulle blive så generet at de sprænger. Og selv det synes jeg ikke lige lyder som en plausibel grund.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køb En Havn
Får sjælendt næseblod, og ryger stort set hverdag. Tror ikke du skal regne med at det er fordi du ryger.

Junior medlem

Okay ja ved ikk.. Det undrede mig bare over det altid faldt sammen med jeg røg

Medlem
Brugeravatar

Får du næseblod når du ryger eller lige efter du har røget ?

Junior medlem

Efter Ca en halv time efter jeg har røget

Medlem
Brugeravatar

Det er måske muligt, men de fleste næseblod kommer af tør luft eller forhøjet blodtryk. Men hash sænker dit blodtryk, så har virkelig ingen ide om hvorfor.

Junior medlem

Okay men ellers tak for hjælpen.. Det må nok forblive i uvished :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Det er et skud i tågen, men kunne det ikke være af samme grund som ens øjne bliver røde? Men det er ikke normalt at få næseblod af at ryge tjald.

Junior medlem

Hmm.. kan os bare være det mig der er mærkelig :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Weed Is Almighty skrev:
Men hash sænker dit blodtryk, så har virkelig ingen ide om hvorfor.

Nu skal du lige passe på med hvad du udtaler dig om. Cannabisforbrugs sammenhæng med blodtryk er noget mere kompleks end man umiddelbart skulle tro.

Morten på 14 skrev:
Det er et skud i tågen, men kunne det ikke være af samme grund som ens øjne bliver røde?

Ja, det var også min første tanke. Men nu er det bare sådan at cannabisrygning ikke øger trykket i øjnene, men derimod sænker det.
Hvorfor bliver øjnene så røde? Jo, fordi blodårerne udvider sig og derved bliver tydeligere.
Hvis det intraokulære tryk skulle stige ved cannabisrygning, så ville det ikke give mening at så mange patienter med forhøjet intraokulært tryk, ryger cannabis for at sænke trykket.

Der er dog en del andre faktorer der spiller ind når vi snakker om blodtrykket i resten af kroppen: Om man sidder ned eller står op mens man ryger og efter man har røget, om man bruger tobak eller ej og hvor godt tobakken er ristet (nikotin øger puls og blodtryk), om man er vant til at ryge, man ryger en sjælden gang i mellem eller bruger det dagligt.
Umiddelbart ser man en moderat, midlertidig stigning af blodtrykket lige efter man har røget. Dog er der også noget der tyder på, at tung, daglig brug af cannabis kan få blodtrykket til at falde en smule generelt.

Så jo, hvis du har tynde blodårer i næsen og ikke har et stort dagligt forbrug, så vil mit bud være at du godt kan få næseblod af at ryge, pga. forhøjet blodtryk.
Men yderst sjældent, vil jeg lige påpege... Jeg har selv meget tynde blodårer i næsen og har døjet meget med hyppig næseblod, dog har jeg aldrig nogensinde oplevet næseblod af at ryge cannabis. Og heller aldrig ved noget andet menneske jeg kender, der ryger cannabis.

Junior medlem

Hej Psychica. Det kan simpelthen også bare være fordi du koncentrere dig for meget. Har en rigtig god veninde der hver eneste gang vi nørder lidt ps3 får næseblod, og de kloge hoveder på Rigshospitalet har konstateret at det er fordi hun simplethen koncentrerer sig og har et sæt skrøbelige blodkar i trynen. :)

Medlem
Brugeravatar

Gætter bare her, kunne det være noget med at man anstrenger bestemte muskler, som så hæver blodtrykket. Lidt ligesom vægtløftere der failer og får næseblod. Fx hvis du nu suger virkelig hårdt og holder røgen nede, det kan vel anstrenge nogle muskler. Nok det samme der sker for PS3 spilleren Rocko's veninde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
DanielR skrev:
Gætter bare her, kunne det være noget med at man anstrenger bestemte muskler, som så hæver blodtrykket. Lidt ligesom vægtløftere der failer og får næseblod. Fx hvis du nu suger virkelig hårdt og holder røgen nede, det kan vel anstrenge nogle muskler. Nok det samme der sker for PS3 spilleren Rocko's veninde.

Nu skriver han at det kommer omkring 30 minutter efter han har røget, så tvivler på det er det som sker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psychica skrev:
Undrede mig lidt over om det var normalt at man fik blod næse af at ryge tjald..?
Da jeg har været ude for det op til flere gang
Det er ikke normalt. Jeg har selv tendens til at få næseblod, men jeg har ikke oplevet det sammen med hash. Stress, som giver forhøjet blodtryk, øger frekvensen af næseblod, og det gør vinteren også med sin ofte tørrere luft.

Det eneste jeg kan komme i tanke om, er måske at slimhinderne bliver udtørrede af hashen og at udvidelsen af blodkarrene måske i dit tilfælde resulterer i næseblod.

Medlem

Weed Is Almighty skrev:
Det er måske muligt, men de fleste næseblod kommer af tør luft eller forhøjet blodtryk. Men hash sænker dit blodtryk, så har virkelig ingen ide om hvorfor.

Er ret sikker på at hash forhøjer dit blodtryk?
Det har min læge da bildt mig ind.

Har også en kammerat der som lille ofte havde næseblod, og han begyndte at få det rimelig tit igen efter han begyndte at ryge dagligt. Altid mens han var skæv, men det var han jo så også næsten altid så det kan være et tilfælde!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Nope, hash sænker dit blodtryk idet blodårerne bliver udvidede (mere plads til samme tryk) og derved falder trykket...

Jeg ville finde en anden læge hvis han fucker så meget op med så lidt!

Derudover så holder jeg også på udvidelse af evt. svage blodkar og rusen der giver dig næseblod. Men det er der ikke noget farligt i, med mindre det ikke vil stoppe igen.

Medlem

Hmm prøv evt at blive undersøgt for jern mangel :)
det self underligt du får blodtud efter en fed!!

bare et skud i tågen!

Medlem
Brugeravatar

Arreats skrev:
Weed Is Almighty skrev:

Er ret sikker på at hash forhøjer dit blodtryk?
Det har min læge da bildt mig ind.

Har også en kammerat der som lille ofte havde næseblod, og han begyndte at få det rimelig tit igen efter han begyndte at ryge dagligt. Altid mens han var skæv, men det var han jo så også næsten altid så det kan være et tilfælde!

Google bare Nose bleed when smoking weed. og læste på nogle hjemmesider, og stort set alle steder stod der at de sænker blodtrykket.
Er bar glad for at jeg næsten aldrig har næseblod :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]