Weed Is Almighty skrev:
Men hash sænker dit blodtryk, så har virkelig ingen ide om hvorfor.
Nu skal du lige passe på med hvad du udtaler dig om. Cannabisforbrugs sammenhæng med blodtryk er noget mere kompleks end man umiddelbart skulle tro.
Morten på 14 skrev:
Det er et skud i tågen, men kunne det ikke være af samme grund som ens øjne bliver røde?
Ja, det var også min første tanke. Men nu er det bare sådan at cannabisrygning ikke øger trykket i øjnene, men derimod sænker det.
Hvorfor bliver øjnene så røde? Jo, fordi blodårerne udvider sig og derved bliver tydeligere.
Hvis det intraokulære tryk skulle stige ved cannabisrygning, så ville det ikke give mening at så mange patienter med forhøjet intraokulært tryk, ryger cannabis for at sænke trykket.
Der er dog en del andre faktorer der spiller ind når vi snakker om blodtrykket i resten af kroppen: Om man sidder ned eller står op mens man ryger og efter man har røget, om man bruger tobak eller ej og hvor godt tobakken er ristet (nikotin øger puls og blodtryk), om man er vant til at ryge, man ryger en sjælden gang i mellem eller bruger det dagligt.
Umiddelbart ser man en moderat, midlertidig stigning af blodtrykket lige efter man har røget. Dog er der også noget der tyder på, at tung, daglig brug af cannabis kan få blodtrykket til at falde en smule generelt.
Så jo, hvis du har tynde blodårer i næsen og ikke har et stort dagligt forbrug, så vil mit bud være at du godt kan få næseblod af at ryge, pga. forhøjet blodtryk.
Men yderst sjældent, vil jeg lige påpege... Jeg har selv meget tynde blodårer i næsen og har døjet meget med hyppig næseblod, dog har jeg aldrig nogensinde oplevet næseblod af at ryge cannabis. Og heller aldrig ved noget andet menneske jeg kender, der ryger cannabis.