Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 20:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvordan er det med at omplante kaktus nu? Jeg har fundet et par peyote kaktuser på en side, som jeg gerne vil købe (de er 3-3,5cm).

Jeg har dog hverken drivhus eller kunstigt lys at gøre godt med.

Kan det lade sig gøre nu eller er det helt hen i skoven, da de skal ligge i dvale vinteren over?

Medlem

Geografisk sted: Snurrestrup
Er selv helt blank på området, og har aldrig haft en Peyote, men har da ejet en San Pedro i over et år nu, og den synes ikke så nem at slå ihjel. Fik den på 6 cm uden rødder, og plantede den så i noget almindelig, halv tørt pottemuld og stillede den i en vindueskarm med direkte sollys 8-10 om dagen. Har sidenhen vandet den 1-2 gange om måneden (afhængig af, hvornår jeg gider), og den har da slået fine rødder. Den er i dag 8-10 cm lang, og vokset et par milimeter i diameter.

Min behandling af kaktussen er helt sikkert ikke optimal, men den er tilsyneladende hårdfør og lever endnu.

Mit svar til dig er derfor, at det, efter min erfaring, sagtens kan lade sig gøre at holde kakti, men hvis man stræber efter en god bryg, så er væksthus nok at foretrække.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har bestilt dem, og jeg har tænkt mig at stille dem på mit badeværelse, hvor der er nogle timers direkte lys om morgenen / formiddag. Det er materet glas, så det burde være fint. Samtidigt er der varme på, så de burde vel kunne overleve. :)

Med hensyn til vanding, så er det vel nok at gennemvæde jorden inden man planter dem. Det burde vel kunne holde det første stykke tid?

Ja, jeg ved godt at jeg svarede med at stille endnu flere spørgsmål, men du skal have mange tak for svar! Jeg håber at der er andre kaktus dyrkere, som kigger med. :)

Medlem
Brugeravatar

Du kan sagtens omplante dem, giv dem rigeligt med lys i en sydvendt vindueskam, de burde have rig mulighed for at overvintre indendøres.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]