Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 19:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

>Originalt postet af Tias:
Nu er vejret jo ved at blive ret gustent her i DK... Kan den tunge fugt fremkalde skimmel i min altanplante?

Jeg mener sjældent der kommer skimmel direkte på blomsterne, specielt ikke med god ventilation (som der vel er på en altan). Planter, hvis blomsterklaser er så tætte og tykke, at der ikke kommer sol eller luft ind til de inderste blomster, er dog i fare for at rådne indefra.

Det er snarere selve jorden og rødderne der er i fare for svamp. Det ses oftest som hvide "mugpletter" på jordoverfladen eller i drænhullerne under potten.

Men hvis din plante endnu ikke har fået svamp skulle man da ikke tro den ville få det nu.

Svamp kommer hvis jorden er for våd og/eller tæt. Det bedste middel jeg nogensinde har fundet til at "konditionere" jorden er vermiculit. Det blander jeg i jorden, mellem 20 og 50% per volume pottemuld. Det gør at jorden bliver både luftig og veldrænet. Man skal dog vande lidt oftere end hvis man planter i ren jord.

Hvis man bruger vermiculit, skal man ikke bruge den helt fine kvalitet, som har en kornstørrelse som rasp. Jeg bruger et produkt som har korn fra cornflake-størrelse ned til raspkorn-størrelse.

[ 13 September 2001: Besked ændret af: Dumbtripper ]

Medlem

Geografisk sted: Denmark
I midtjylland er mug et stort problem. Jeg har mug i flere planter. Det er sgu pisse ærgeligt, idet planterne ellers er vildt fede!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu er vejret jo ved at blive ret gustent her i DK... Kan den tunge fugt fremkalde skimmel i min altanplante?

Er der muligvis nogle der kan fortælle mig hvad jet skal lede efter, eller måske komme med et tydeligt billede af et skimmel-inficeret topskud?

På forhånd tak,
Da Tias.

Medlem

Geografisk sted: Søllerød
Jeg tror også der er mug/skimmel i en af mine planter.. Oppe i toppen hvor topskudene sidder rigtig tæt, der er nogle af dem sorte og mærkelige!??? Er det mug / skimmel?

Er der ikke en der kan lægge et billede ind?

VH GF

Medlem

Geografisk sted: RØDOVRE
skimmel på planter ligner det samme der er på skimmelost.-.men jeg tror ikke at skudene bliver mindre thc holdige da jeg før har røget skud med skimmel på og man bliver sku lige så skæv

Medlem

Det er jo cool nok, men er det et problem at lægge skud med skimmel på til tørre??? Jeg mener kan tilstanden forværres, evt smitte raske skud?
GF

Medlem

Geografisk sted: RØDOVRE
skud med skimmel ville jeg nok tører for dem selv så det ikke breder sig ikke at jeg har været udefor det men bare for at være på den sikre side..tørede skud med skimmel smulrer som alt andet der er muggent men det lugter stadig af gode topskud hvis det alså er det [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

>Jeg tror også der er mug/skimmel i en af mine planter.. Oppe i toppen hvor topskudene sidder rigtig tæt, der er nogle af dem sorte og mærkelige!??? Er det mug / skimmel?

Jeg kan faktisk ikke huske om nogle af mine blev sorte. De fleste høstede jeg medens ydersiden af klaserne var grønne, eller begyndt at gulne lidt. Indeni var blomsterne helt hvide eller hvidgule, som om de aldrig havde set dagens lys.

>Jeg må straks hjem og tjekke en af mine andre planter, da den også har MEGET tæt siddende skud! Den kunne jo i teorien have gået forbi min næse, at den også var ved at rådne!

Det håber vi den ikke er.

Men det er ikke nødvendigvis et problem at blomsterne sidder meget tæt. Som sagt mener jeg klart nogle sorter er mere modtagelige over for svamp i den situation, end andre.

Det er nok også mere farligt hvis det er meget tykke buds, end bare meget tæt placerede buds. Generelt synes jeg man bør sørge for at de fleste blomster kan få luft fra en eller anden vinkel, og ikke er helt lukket af fra alle sider af tætte blomsterklaser.

Medlem

Hulk hulk og atter hulk!!!
Min mistanke var rigtig, men dog kun ganske få skud.
Here goes:
[img]C:\VP-EYE\control\skimmel2.jpg[/img]
[img]C:\VP-EYE\control\skimmel3.jpg[/img]
[img]C:\VP-EYE\control\skimmel4.jpg[/img]

Håber at mine billeder kom med? Det må næsten være skimmel!!?

God weekend!!

Medlem

>Håber at mine billeder kom med?

Desværre. Du skal vist lægge billederne på et website. Prøv f.eks. at registrere dig hos briefcase.yahoo.com. Så kan du lægge nogle megabyte filer op til download.

Men hvis du mener det er svamp, så klip de angrebne buds af, og tynd ud i andre buds du mener kan komme i fare.

Hvis planten er indendørs, så øg luftcirkulationen.

Hvis planten er svært angrebet, burde du måske overveje at høste de dele af planten du mener er modne nok.

[ 14 September 2001: Besked ændret af: Dumbtripper ]

Medlem

Buds der er rådnede indefra, har næsten ingen THC, og de smager rædselsfuldt. Det synes jeg i hvert fald.

En rimelig god måde at checke om meget tykke buds er ved at rådne indeni, er at lugte til dem tæt på. I modsætning til sunde "colaer", vil klaser med råd i starten begynde at miste deres duft, og herefter måske begynde at lugte dårligt.

Visse sorter er langt mere i fare for at blomsterne rådner end andre. Nogle sorter får så spredte buds, at lys- og luft-tilførslen aldrig bliver kritisk.

Jeg vil sige, at hvis man har nogle planter der får så tætsiddende blomsterklaser, at man kan se at de til sidst vil gå for meget ind i hinanden, og sorten generelt rådner indefra, er det fornuftigt at høste mellemsiddene klaser.

Det er generelt en dårlig ide at beskære en plante medens den blomstrer, men dette er en undtagelse. For visse sorter er det næsten det eneste der kan redde planten fra at dø inden blomsterne er modne nok.

Indendørs er det vigtigste at huske at en ventilator er nødvendig. Selv fra planterne er helt små, skal de en stor del af dagen stå i en vind for at opbygge styrke i stilken. Og hele plantens liv, er det en god, tør vind der vil udtørre og lufte planten og pottejorden, og forebygge svamp.

Medlem

Jeg må straks hjem og tjekke en af mine andre planter, da den også har MEGET tæt siddende skud! Den kunne jo i teorien have gået forbi min næse, at den også var ved at rådne!

Jeg ser lige om jeg senere idag kan lægge et billede ind, af nogle skud med mug / skimmel! Så kan I bedømme om det virkelig er det!?

Nu må min arbejdsdag da også være slut!

Hygge GF

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nemlig.Sørg altid for,hvis i ser der er skimmel eller svamp,klip det angrebne af,og sørg for at skuddene ligger et tørt sted,med luftcirculation.Først når de er ved at være tørre,kan man putte dem i krukker,men husk at åbne dem hver dag,og hvis de begynder at lugte af ammoniak,eller svampet,så er de for våde endnu. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: Fra landet hinsides fjorden.
Ryger i virkelig de skimmelinficerede buds ?
min personlige erfaring er at man kan blive virkelig syg af skidtet, så jeg smider altid de syge buds ud.

[img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Medlem

UAHH - Mandag igen, trist med så kort en weekend!

Beklager det med mine billeder, jeg skal prøve det med brifcase! De var heller ikke særlig gode, da de var taget med mit nederen webcam!!!

Gonz - Hvorfor lige krukker, er det ikke lige så godt at komme det i lufttætte poser når der er tørt?

stoney - Jeg valgte også at smide de ramte skud ud, dog mere for smagens skyld, vidste ikke at man kunne blive syg!!

God uge kogte hilsner GF

Medlem

Brifcase Billede test!
Billede

[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
Hvis skimlen har godt fat i jeres planter så se at få dem høstet, men vis det kun er lidt kan man med daglig (gerne oftere) grundig gennem gang af alle buds holde skimlen nede, men det kræver noget erfaring at kunne se skimlen før den er startet, så det må være op til hver enkel hvor meget man tør satse.

Jeg har ikke noget imod at ryge en skimlet bud men det kommer helt an på hvor meget skimmel og hvilken type det er, for det meste trækker jeg nol af det, de få buds som er helt snaskede og ulækre bliver smidt ud.

Citat Dumbtripper

Jeg mener sjældent der kommer skimmel direkte på blomsterne, specielt ikke med god ventilation (som der vel er på en altan). Planter, hvis blomsterklaser er så tætte og tykke, at der ikke kommer sol eller luft ind til de inderste blomster, er dog i fare for at rådne indefra.

Det største problem for en skunk dyrker er da skimmel, men det er et endnu større problem for udendørs, drivhus og altan dyrkere fordi de ikke kan sætte diverse blæsere og affugtere til, det kommer heller ikke så meget an på hvor tykke dine buds er det betyder mere hvor klistrede de er(selfølgelig betyder det noget)

Det er snarere selve jorden og rødderne der er i fare for svamp. Det ses oftest som hvide "mugpletter" på jordoverfladen eller i drænhullerne under potten.

Mugpletter på jord overfladen??? jeg tror helt bestemt at du er på vildspor, har du prøvet med almindelig have jord det virker hver gang og så er det billigt, de eneste jord relaterede skimmel tilfælde jeg kender til ud over hvis der kommer jord på en bud ( det giver næsten altid skimmel angreb) er stængel råd hos frøplanter og det skyldes generalt for sur, våd jord, for lidt lys og alt for høj luftfugtighed, hvis du bruger et mini drivhus eller en plastic pose til at hæve temperaturen og fugtigheden når du sår skal du huske at fjerne den når de første planter spire ellers er der meget stor sansynlighed for at de rådner.
Det andet tilfælde er stamme råd, det angriber hovedsageligt kun gamle moderplanter og er egentligt bare et tegn på at den er ved at være for gammel ,det bedste man kan gøre er at tage en stikling og lave den til en ny moderplante.

Hvis dine planter bliver angrebet af skimmel er det for det meste et svagheds tegn fra dine planter, det betyder at du ikke har gødet godt nok, du har måske ikke tjekket Ph værdien i jorden, eller de står måske bare under tagudhænget (det håber jeg fandme ikke der er nogen der går), Gødning det kan vi snakke om senere, for det er fandme et stort område og hver dyrker har sin egen opskrift)

[ 17 September 2001: Besked ændret af: Sir Haze ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]