Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 aug 2025 04:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey dudes :)...

Kan man indkoge bittersød natskygge, så det bliver mere konsentreret og får en bedre effekt??

Hvis ja, hvordan gør man så??

På forhånd tak, Jynke ;)

Medlem
Brugeravatar

Jynke, før du overhovedet overvejer nogen af natskyggerne, så ku det være en god ide at sætte sig ind tingene først.
Det er ikke som med svampene at det værste der kan ske er et bad trip.... Natskygger er dødeligt giftige...
og nej du kan ikke undgå giftstofferne (alkaloiderne), det er dem der gør planten virksom.

Et lille Shulgin-citat: "Be informed...then choose"

Medlem
Brugeravatar

Fik vist udtrykt mig for vagt tidligere...
Hold dig væk fra natskygger. Der er så mange planter derude der ikke kan skade dig, hvis du bruger dem i den rigtige set & setting,
hvorfor så lege med så farlige planter som natskygger?
Min klare anbefaling til et begynder-, fortsætter- og viderekommende drug er svampe, svampe, svampe, svampe og svampe.
Et af naturens mest fantastiske vidundere...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg har godtnok hørt fra troværdige folk at bittersød natskygge skulle have en vis effekt hvis man ryger det - men jeg har svært ved at se hvordan planten skulle være specielt aktiv med de indholdsstoffer den nu har.
BN / Solanum dulcamara tilhører den gren af natskygger som danner steroid-alkaloider istedet for tropane alkaloider. De tropane alkaloider dannes af f.eks. pigæble og A. belladonna, og er stoffer som atropin, skopolamin, hyascin. Deliriumsfremkaldende stoffer som er svære at dosere, meget farlige at overdosere på, og normalt anses for mentalt set mere risikable end gængse psykedelika.
Den del af natskyggefamilien som danner steroid-alkaloider anses normalt for mere farmakologisk fredelig. Tomat, kartoffel og agurk indeholder steroid-alkaloider i bladene. Stofferne er moderat giftige, men jeg har kun fundet ret anekdoktale rapporter (egentlig mest Sten Larris) for at det skulle kunne give en virkning hinsides placebo.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Prometheus :
sidder du der og siger at vi ka ryge kartoffelplanten :) ?
vidste godt det var en natskygge, men har ikke hørt om at man kunne ryge natskygger...
Ved du hvad virkningen af at ryge dem evt ku være ? eller er det hele bare lidt placebo tror du ?
og vilken del af planten går du ud fra ska ryges ?
altså ja selføgelig ikke kartoflen, det er jeg klar over ;)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
The-Lizardman skrev:
Prometheus :
sidder du der og siger at vi ka ryge kartoffelplanten :) ?
vidste godt det var en natskygge, men har ikke hørt om at man kunne ryge natskygger...
Ved du hvad virkningen af at ryge dem evt ku være ? eller er det hele bare lidt placebo tror du ?
og vilken del af planten går du ud fra ska ryges ?
altså ja selføgelig ikke kartoflen, det er jeg klar over ;)

:P Sten Larris påstår man kan få en virkning af det; det tror jeg ikke helt på. Hvad jeg siger er mest bare at bittersød natskygge producerer de samme alkaloider som kartoffelplanten, og jeg finder det tvivlsomt at man overhovedet kan få en ordentlig effekt af den.

Medlem
Brugeravatar

Citat:
:P Sten Larris påstår man kan få en virkning af det; det tror jeg ikke helt på. Hvad jeg siger er mest bare at bittersød natskygge producerer de samme alkaloider som kartoffelplanten, og jeg finder det tvivlsomt at man overhovedet kan få en ordentlig effekt af den.

nååeh.. okay ;) blev sku lige så glad hehe.. er det egentligt ikke ret sjællendt at planter der indeholder alkaloider kan ryges, hvorpå der kommer en ordenlig effekt ?
Jeg syndes altid man høre at endten mærker man indtet- eller også blir man dårlig af det, eller bare får en anden form for ubehag..
Jeg ved ikke hvorfor men mange alkaloider har altid skræmt mig... mest fordi jeg har hørt at skarntyde-plantens gift består af alkaloider- og den dør man virkelig af :)
jeg fik engang saften smurt ud over mine fingre da jeg var lille, mig og en ven to dem op og fægtede med dem, de stod over alt i vejkanten.. dagen efter havde jeg betændte sår imellem mine negle og på fingre..
Lægen sagde det var en allergisk reaktion, men lige siden har jeg bare haft lidt respekt for sådanne ting :)
og efter jeg så hvad det kunne gøre ved mine hænder har jeg altid haft det sådan lidt ( alkaloider puha nej tak ) og smatidig har jeg egentlig rigtig gerne ville finde en man kunne ryge- og få en ordenlig behalig effekt ud af..

undskyld mit lidt off topic her...

Insane psychedelia user!

Alkaloider er en lidt udflydende fællesbetegnelse over nitrogenholdige indholdsstoffer i planter og svampe. Meskalin og psilocybin er alkaloider, lige så vel som nikotin, stryknin og skopolamin.

Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Alkaloider er en lidt udflydende fællesbetegnelse over nitrogenholdige indholdsstoffer i planter og svampe. Meskalin og psilocybin er alkaloider, lige så vel som nikotin, stryknin og skopolamin.

Svampe ? vidste ikke lige psilocybin var et alkaloid... så har jeg jo faktisk indtaget det uden at vide det et par gange før :D jamen tak ? tror jeg.. man lære noget nyt vær dag hehe ;)

Medlem
Brugeravatar

Hør her newbies!! (eller ikk'...`?) Jeg har allerede røget bittersød natskygge mange gange før, og dette giver kun en mild virkning ( altså hvis man ryger blomsterne) men mit spørgsmål var, om man på en eller anden måde kunne indkoge lortet så man fik en lidt mere konsentreret virkning???....

- Og når jeg spørger om man kan fjerne nogle af de giftige stoffer ved indkogning, så mener jeg jo ikke alkoloiderne, men nogle af de andre " slemme stoffer" der også er i...

Medlem
Brugeravatar

Jynke skrev:
Hør her newbies!! (eller ikk'...`?) Jeg har allerede røget bittersød natskygge mange gange før, og dette giver kun en mild virkning ( altså hvis man ryger blomsterne) men mit spørgsmål var, om man på en eller anden måde kunne indkoge lortet så man fik en lidt mere konsentreret virkning???....

- Og når jeg spørger om man kan fjerne nogle af de giftige stoffer ved indkogning, så mener jeg jo ikke alkoloiderne, men nogle af de andre " slemme stoffer" der også er i...

hahaha.. det jo det samme som når en hashryger blindt bilder sig ind ( jamen rister jeg smøgen er det ikke farligt mere- så ryger alt giften ud ) baaah !
lyv nu ikke over for jer selv- og lav nu ikke undskyldniger for ikke at ha dårlig samvitighed.

Jeg ryger hash vær dag- og vil sige ja det er skadeligt- uanset hvor meget man end rister lortet... osv .. osv..
Og nu da jeg er igang med at modbevise opis om at et barn ikke kan tåle natskygger- går jeg ud fra du er på hendes side - og siger det ikke skader en ung lille hjerne ? eller ?.. hva mener du ?

Medlem
Brugeravatar

- Jeg tror ikke helt du har forstået mit indlæg.... Det kunne jo godt være at hvis man indkogte planten, så ville nogle af de unødvendigt giftige stoffer fordampe, blive ødelagte, whatever...

og ja, selvfølgelig er er BN giftig for børns psyke, også for voksens for den sags skyld... Men det gælder også for alle andre stoffer! (alt "gift" man indtager er sgu da farligt for kroppen!) men det handler bare noget om fornuftig adfærd med dem... tilsyneladende noget du ikke har gjort? ;)...

Medlem
Brugeravatar

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kLw4eM-iF1Q&feature=PlayList&p=7C1B2CCF4C3A17F2&playnext=1&playnext_from=PL&index=24[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u12SZAyMp54&feature=related[/youtube]

tror også det her er jimpson weed / datura - er ikke sikker
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3C0615Ih6Is&feature=related[/youtube]

Selv om det her er en " moonflower " er det åbenbart det samme- se hvad folk skriver i comment's !!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fo6ekBEXGLQ&feature=related[/youtube]

Ved godt det handler om bittersød natskygge... men min point er bare at det er da nogenlunde samme gift- og ved godt de her videoer sikkert har været opladet før- men vil bare pege farene ud ved planten... og lyt ikke til opis .. opis har været heldig / uheldig med denne plante - og får fede trip - der så på den anden side har kostet en del af hende... ( er jeg sikker på )
Ikke alle er lige så " heldige "

Insane psychedelia user!

The-Lizardman skrev:
Ved godt det handler om bittersød natskygge... men min point er bare at det er da nogenlunde samme gift- og ved godt de her videoer sikkert har været opladet før- men vil bare pege farene ud ved planten... og lyt ikke til opis .. opis har været heldig / uheldig med denne plante - og får fede trip - der så på den anden side har kostet en del af hende... ( er jeg sikker på )
Ikke alle er lige så " heldige "

Fint nok du prøver at advare mod natskygger (de fleste af dem ER farlige som ind i Helvede), men BS natskygge indeholder ikke tropan-alkaloider som aktive stoffer, så dine videoer kan ikke anvendes som sammenligningsgrundlag. Faktisk er jeg i tvivl om hvorvidt indholdsstofferne i BS natskygge overhovedet kan regnes for rigtigt psykoaktive, eller blot moderat giftige.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Jeg kan slet ikke forstå hvorfor man prøver at trippe på en deleriant..... Altså stop nu alt det crap der og brug noget ordentligt nogenlunde safe narko.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Er der ikke risiko for, at når planten bliver bestøvet af en anden plante, vil "krydsninger" forekomme, og dermed variation i koncentrationen af div alkaloider - den eneste måde, at få en ensartet plante på er, at klone lortet!? Eller er det bare mig der har været vågen for længe nu?:P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Men årsagen til, at du ikke vil indtage en Datura du lige finder fx er, ligger da ikke der så... Men kan da godt forstå det, at dyrke dem selv er federe - men i bund og grund ville det være ligegyldigt..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Har lige nogle spørgsmål angående natskygger...

1: Hvordan følger man plantens styrke - da der kan være 5:1 variation af giftstofferne fra plante til plante?
2: Opbygge tolerance? Er det ligesom når en hest bliver gjort modstandsdygtig overfor en slangegift, ved at blive forgiftet i med størrer og størrer mængder? Går man så og spise. f.eks blade med indhold af atropine alkaloider, sådan ret tit... ved du hvilken indvirkning det har på din hjerne? Hukommelse - indlæring? For ikke at tale om hvad atropine alkaloider kan gøre ved dig fysisk?
3: Hvorfor tager det en måned at forberede et trip - når jeg f.eks kan spise 2mg LSD uden forberedelse - hvad er det man forbereder sig på - hvad er det man gør for at forberede sig - er det meditation eller? Eller tager det en måned at forberede selv stoffet så det er safe.
4: Det du siger med roden - det gælder da ikke datura arten gør det? Jeg var af den opfattelse det primært var frø og blomster der indeholdte de aktive stoffer og Atropa Bella donne hvor koncentrationen er kraftigst i roden (på gamle planter) men generelt bladene der indeholder mest (det et enkelt faktisk kan dræbe et voksent menneske) og i selve bærene (frugten) er mindse koncentreret?

Undskyld alle spørgsmålene - men med din store viden - der er gået fra mund til mund - der må du vel vide hvad der er rigtigt og forkert.

Og så lige et bonus spørgsmål: Er det korrekt at sommerfugle og møl faktisk lever af nogle natskygger og ligefrem ligger deres æg i dem?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Ok i fik chancen, men forsætter bare i samme ånd, så nu rydder jeg op. dette medfører desværre at nogle dele af tråden nu ikke giver mening pga. manglende emner, men har forsøgt at bevare posts der rent faktisk har noget med det oprindelige emne at gøre.

Opis og Lizardman i bedes venligst holde op med at skrive i emnet.

Medlem
Brugeravatar

1. Jeg tror de fleste følger dem over flere sæsoner, hvis det ikke er etårige natskygger. Ellers plejer man gerne at tjekke til dem flere gange i løbet af måneden. Men skal gerne gøre det tidligt, da min erfaring ihvertfald er, at de er svagest her. Dog har jeg ikke taget tid til at undersøge kilder på dette. Undersøg evt. dette på erowid.
2. Det er sådan, jeg har gjort. Da jeg gjorde det, bryggede jeg gerne en te, der efterhånden blev stærkere og stærkere op til det endelige trip. Kender ikke til virkningen på hjernen.
3. Jeg plejer at bruge en måned på at forberede både mentalt men også tolerancemæssigt på Datura. Også en måde at kende den milde virkning på - så den kraftige virkning ikke er nær så slem.

Det var lige, hvad jeg kunne svare på, så må Opis stå for resten.

Mvh,
Gargarin

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]