Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 03:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er meget interesseret i denne urt og har læst en masse om den. Altså for at sætte mig ind i hvad rusen indebære og hvad den har af bivirkninger, i god HR ånd. Men er stødt på flere sider, ikke mange der påstår det, men alligevel. Der fortæller at kava kava er et Hallucinogen.

I så fald er jeg ikke interesseret i urten, da jeg slet ikke er ude efter halluer, OEV eller CEV.. Har også læst de posts der er her på psychedelia om urten og erowid, plus nogen andre sider.

Her er spørgsmålet: Nogen der kan be/afkræfte om urten/planten er et Hallucinogen?

Det skal lige siges at jeg ikke har mulighed for at svare på eventuelle spørgsmål i morgen, hvis der er nogen. da jeg ikke er hjemme der, men vender tilbage tirsdag.:D

Tak på forhånd

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Den er ikke hallucinogen, du skal ikke regne med hverken OEV eller CEV's. Den er et sedativ og minder meget om alkohol/GHB/diazepam i sin virkning. Lad være med at forvente for meget af den, det er en lækker nok plante, men tag den for hvad den er.

Jeg mener, at jeg læste engang, at det var et elskovsmiddel! Jeg prøvede nemlig selv at opstøve det, men det lykkedes aldrig :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja du kan roligt gå i gang med denne plante, den er i følge mange ret uinteressant i dens virkning og minder som sagt om en alkoholisk rus. Jeg får dundrende hovedpine af den.

Medlem

Jeg har forsøgt mig med kava flere gange, men endte med at smide resten ud da det ikke gav noget som helst.

Medlem

Folk misforstår Kava. stærkere er ikke bedre, og det kan tage noget tid før Kava belønner ens indsats. Er det første gang du prøver det skal du ikke købe det mest potente, det er spild af dine penge, og det er heller ikke mængden af kavapyroner (kavalaktoner) alene. Faktisk har piller og tincturer været under mistanke for at være halvgiftige alene pga deres afsindigt høje indhold af kavapyroner, og hvis du bare hamrer en håndfuld af dem ned får du en helt afsindig hovedpine. Når kroppen har tilvænnet sig indholds -stofferne, kan du tage større mængder end dem der før gav dig hovedpine.. Dernærst er det ret vigtigt at det er rod, kun rod og absolute intet andet, og det må overhovedet ikke være alkohol baserede udtræk. I planten er der en aminosyre gluthe et eller andet, som kroppens egen liver også producerer som værn imod frie radikaler. Disse og mange andre indholds-stoffer destrueres ved udtræk med alkoholer og lign. Den gående konsensus er at det aktive indholds stof du er interreseret i er roden. (og ikke en isoleret kavapyron ud af de 16 der er isoleret indtil videre)

køber folk piller skal der være minimum 50 mg kavalaktoner i hver (30% kavalaktone piller er spild af tid og penge) og de skal være lavet på kold h20 ekstrakt. Dvs. principielt er pillen bare tørret kava juice i gel-kapsler. jeg har gode erfaringer med 84% kavalaktone pasta og geltabs. der er ca. 60mg i hver, plus st.john, ginko biloba og en masse andet godt.

Er det juice er det vigtigt IKKE AT VÆRE NÆRRIG med kavaen. en havl til en hel kop tørret kave rod til 2-3 kopper fislunkent vand. Lad det stå og trække efter behag (og efter at det er blendet godt sammen) men helst mere end en times tid. Dernæst skal kvalaktonerne tvinges ud af pulveret med vold og magtanvendelse, og det handler bare om at finde et materiale med fine huller der kan holde tila t blive vredet som en klud med kavaen inden i. Skummer kavaen en smule har du gang i noget godt. Der er flere gode video instruktioner på youtube.

Når du har drukket kava nogle gang, eller taget en lille mængde piller over en periode, begynder den så legendariske effekt at snige sig ind på dig. Det kan best beskrives som åndelig ro. Ikke et trip, dårligt nok en rus, selvom du kan blive slemt "krunk" når du drikker for meget, og så falder du i søvn.

Jeg syntes at kava er fantastisk, og et af de mest "åndelige" og sociale stoffer jeg nogensinde har oplevet. folk der måske er en lille smule hæmmede, mister disse uden at blive til savlende fjolser der dårligt ved hvad de selv laver. Nervøsitet bliver afløst af sund selvsikkerhed og indre ro. Jeg har kun godt at sige om Kava, men for folk der vil trippe er det tids-spilde. og for dem der ikke kan forstå at mere ikke nødvendigvis er bedre, ihvertfald ikke i starten, er det også tids-spilde og belønner kun med hovedpine og træthed.

Senest rettet af Enki 09 feb 2009 15:21, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Illusinoa skrev:
Jeg mener, at jeg læste engang, at det var et elskovsmiddel! Jeg prøvede nemlig selv at opstøve det, men det lykkedes aldrig :P

hehe. det er ikke helt lyv faktisk! der kommer lidt af den søde kløe i tisseren, af en eller anden grund. specielt sent i 'trippet'.

interresant artikkel om mængder, fundet på en forhandlers side. men ordene kona kava, og how much kava får jer frem til den.

In 1997, the Kava Committee of the American Herbal Products Association (ARPA) commissioned a study on kava. The resulting report concluded that "Without medical supervision and advice, duration of kava use should be limited to a period of three months." The report does not suggest any rationale for this recommendation, which I find completely baseless for kava dosages.

I personally know many dozens of individuals who have consumed great quantities of kava daily for decades without harm. The Kava Committee report further urged kava manufacturers to voluntarily recommend a maximum daily dosage of 300 milligrams of kavalactones on their product labels. Yet there is no research of any kind to support such a diminutive and restrictive dosage recommendation.

A single shell of kava as served in Vanuatu can contain anywhere from 150 to 500 milligrams of kavalactones, depending on the variety used, the method of preparation, the ratio of kava root to water, and the volume of kava per shell. Kava drinkers there consume anywhere from 500 to 2,500 milligrams of kavalactones per day for years at a time without any apparent ill effects. This casts the Kava Committee recommendation in a highly questionable light.

Successful human clinical studies show that a daily dose of between 70 and 210 milligrams of kava lactones can effectively mitigate anxiety in many cases. To promote sleep, a dose of between 150 and 200 milligrams of kavalactones taken 30 to 60 minutes prior to retiring is effective. But employing kava to mitigate anxiety or sleeplessness is quite different from using kava to produce a pleasurable feeling of tranquility.

In the latter case, the kava dosages consumed will typically be much higher. At natural products conventions, I personally have dispensed concentrated fluid kava extract in doses of 600 milligrams of kavalactones to several thousand people. Many individuals consumed several cups without suffering ill effects.

Unfortunately, many kava products on the market today are absolute rubbish. You get what you pay for with kava, and I want to caution you against going for cheapo, ineffective products. Only an extract of kava will relieve stress and produce a tranquil effect. Tablets and capsules of "kava herb," "whole kava root," or other ground-up preparations of the plant are a waste of time and money.

Look for kava extracts in tablets, capsules, or fluids that clearly state the concentration of kavalactones per dose. A single dose of kava extract in tablet or capsule form should deliver a minimum of 70 milligrams of kavalactones. Kava extracts in soft gelatin capsules will also contain oil or lecithin, both of which enhance the absorption and overall effects of the kava. A fluid extract should deliver 100 milligrams of kavalactones or more per milliliter. Avoid products that do not deliver at least these kava dosages, as you will most likely get no effect.

Excerpted from "Psyche Delicacies" by Chris Kilham.

her er en opskrift på kava juice lavet af tørret rod http://www.youtube.com/watch?v=-5jnAghmlPE flere siger at det er overkill, men manden i videoen er medejer af en nakamal der severer tonsvis af skidtet hvert år. han viser hvordan deres kava bliver tilberedt og giver kunder der kommer mere end een gang. Hvilket er utroligt, det smager som græs blendet med terpentin og sort peber.

Bula!

Medlem

Okay mange tak for informationen:) Har nogen Kava kava piller liggende, men syns ikke rigtig de gør noget.
Tror bare jeg gemmer dem, til jeg har lært hvordan de bruges rigtigt.

De indeholder: Kava(root) 250mg
30% Kavalactones

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey jeg har læst lidt på det i nat og jeg faldt over en tråd med kava-eksperter der diskuterede frem og tilbage. Stort set alle frarådede ekstrakter, de skulle både rumme en helbredsrisiko og være mere eller mindre uvirksomme af ukendte årsager? Der i mod anbefalede de at købe den friske rod. Den skulle have en euforiserende og enteogen effekt. Jeg vil klart give det et forsøg og vende tilbage med feedback!

Medlem

Det lyder sku godt mester, vend endelig tilbage med noget feedback! :)

Medlem
Brugeravatar

Det lyder spænende ud fra enki's beskrivelse, jeg vil også gerne høre noget feedback innernet :)

Medlem

Jeg har også lige et spørgsmål angående kava.
Synes det er lettere at skrive spørgsmålet her end at oprette ny tråd.
Der bliver sagt at man skal bygge dosen op over tid for at få den ønskede effekt, men betyder det at man bliver nød til at tage kava hver dag? eller skal man bare tage det et par gange før kroppen vender sig til det?
Og kan man nøjes med bare at tage kava engang imellem uden at kroppen igen skal vende sig til stoffet?

Håber i forstår hvad jeg mener

Medlem

Jeg lavede et forsøg på egen krop. Jeg har været på en 2 1/2 måneder lang "binge" af kava extrakt. Før jeg startede tog jeg mine levertal (og nyretal), de lå på fine 40. 2 mdr senere med indtagelse af (næsten)daglige 600mg+ lå mine tal på på 84 (og nyrene reagerede stortset ikke). Hvor det er en klar stigning, er det en stigning der ikke engang modsvarer en drukweekend der kan sende levertallene op over 250-300 mandag morgen, eller en uges jævnlig indtagelse af McDonalds "mad". På min krop er Kava faktisk tilsyneladende nænsomt. Checker min lever igen om 14 dage. Så har jeg taget så store mængder og igennem så lang tid at jeg personligt føler at jeg har slået en pæl igennem "kava er skadeligt for leveren" myten der næsten tog livet af handelen med roden.

Noterede bivirkninger: Tør hud! køb fugtighedscreme. Let åndedræts besvær under selve rusen, men da kava alligevel ikke indbyder til at løbe rundt i cirkler er det ikke et problem. Forfærdende lugt når du skal på tønden. Luft i maven. Kavaen er lokal bedøvende og kan godt give kvalme fornemmelser. Det er ikke rigtig kvalme, det er mavesækken der lige er blevet bedøvet. Forstærker effekten af coffein helt afsindigt meget, så hvis du drikker meget mere end et par kopper kaffe samme dag som du tog kava kan du godt risikere at blive små paranoid og misse nattesøvnen. Det er muligt at det samme er tilfældet med andre stoffer, men da Kava stadig ikke er særligt veldokumenteret I forhold til andre kendte planter og substanser syntes jeg at det er en rigtigt dårlig idé at forsøge sig med at blande kava og "X"...

Citat:
Okay mange tak for informationen:) Har nogen Kava kava piller liggende, men syns ikke rigtig de gør noget.
Tror bare jeg gemmer dem, til jeg har lært hvordan de bruges rigtigt.

De indeholder: Kava(root) 250mg
30% Kavalactones

er det ekstrakt eller er det "rod piller". hvis det er rodpiller er 30% løgn og latin, det kan godt være at der er 30% kavalaktoner i pillen, men det er 30% af hvad? 0.5 gram rod?! Du skal have at vide hvor mange MG der er i, og alt mindre en 50mg pr piller er spild af din tid og dine penge. En kop rodthe lavet rigtigt indeholder nemt 500-600mg kavalaktoner og hvis du laver den rigtigt stærk, så helt op til et gram kavalaktoner per servering. Til skal du så bruge ca en kopfuld (amerikansk standardmål "a cup") hakket rod, til dobbelt eller tribbelt så meget vand. Såeh....30% fundet i under et gram rod er desværre tabte penge. Du kan formodentlig spise hele bøtten uden overhovedet at nå i nærheden af det jeg ville kalde een enkelt dosis. Kava indholder masser af gode ting for kroppen så...helt spildt er det ikke, men det er nogle dyre vitaminpiller du har der. desværre :/

Citat:
Der bliver sagt at man skal bygge dosen op over tid for at få den ønskede effekt, men betyder det at man bliver nød til at tage kava hver dag? eller skal man bare tage det et par gange før kroppen vender sig til det?

jeg anbefaler at tage en lille mængde hver dag igennem en uges tid. Det bliver i kroppen længe (tror jeg) så når du 14 dage senre beslutter dig for at "tage kava" så vil den fulde virkning af kavaen være der. Nogle mennesker har ikke den her omvendte tolerance og rammer plet første gang de tager det. jeg havde den, og det tog et godt stykke tid før jeg fattede hvorfor jeg overhovedet gad at drikke den modbydelige vædske Kava er. Omvendt, jo mere kava jeg har drukket jo mindre skal jeg have før den virkning jeg kommer efter sætter ind. Hvor jeg før kunne drikke en god håndfuld glas, bliver jeg utilpas nu hvis jeg drikker for meget.

rettelse: Mht til frisk vs. tørret rod. Jeg har kun fundet et sted der vil sende frisk rod. I de fleste af de småsamfund hvor kavaen drikkes laver de faktisk den samme grog af tørret rod som vi er henvist til. Fordelen ved den friske rod fremfor en relativt frisk tørret rod er at smagen skulle være mindre udpræget. Kava smager virkeligt specielt, og der er KÆMPE forskel på samgen fra kultivar til kultivar. jeg har nogle kg af stadset stående af forskellige kultivarer. Nogle smager som mudervand, andre som græs og peber, og de virkeligt potente varianter smager træ agtigt. Den lugt et fældet træ har, den smag har potente ISA kultivarer, og den er intens! Det er nemt at argumentere for friske plante rnår man bor på hawaii eller fijii, men at få tilsendt en rodstump på adskillige kg, hvoraf det meste er lige til at skrælle af og smide ud er nok overkill for de fleste der kunne have gavn af Kava

yderligere tilføjelse: Jeg har flere gange nu handlet med det samme sted, der har et godt udvalg af forskellige kultivarer og fra forskellige områder. De har en tiptop service, og er billige. Kava er for dem en mission mere end det er en forretning, og de tager personligt ud og finder de bedste kultivarer og naturlige jungle sorter. De får kun tilsendt hel rod når de har fundet tilfredstillende leverandører, så så maler de den selv. Dvs deres kunder kan trygt regne med at når de køber kava rod der, så får de kava rod og ikke blade, bark, stamme eller lign. blandet i det.. Grundet reglerne på forum ved I hvad I skal gøre hvis i vil vide hvem jeg taler om.

Medlem

Jeg har fundet et fif til at håndtere smagen bedre. Syltet ingefær af den slags man får sammen med sin sushi. Drik kavaen, og tag et stykke ingefær og tyg lidt på det. Den spidse smag af ingefæren gør kavaen til en -ikke ubehagelig- undertone. Alle andre ting jeg har prøvet får bare det hele til at smage værre i munden bagefter, men ingefær gør tricket. Med lidt velvilje og eksperimenteren tror jeg at man muligvis kan lave en drik ud af kavaen som ikke er så slem -ja måske ligefrem god- ved at bruge ingefær i mixet. jeg har ikke ramt en god smag endnu og laver bare sushi tricket med at rense munden ...indtil videre. Men når jeg har en god drik skal jeg nok give opskriften videre, og jeg opfordrer bestemt de af jer der har kontaktet mig til at gøre det samme. Bare husk at det er nødt til at være en kold drik, for meget varme nedbryder kavalactonerne.

Jeg er også andre erfaringer rigere siden sidst. Sorten af Kava og hvor den er blevet kultiveret har meget at sige for hvordan kavaen virker. De "stærke" kavaer er uden tvivl en spirituel oplevelse af en art, hvor de mindre potente typer giver indre ro og smil på læben. Derfor er det heller ikke nødvendigvis en ret god ide at mixe forskellige sorter. Jeg har oplevet voldsom kvalme, tynd mave og lign ved at gøre det. Men holder man sig til een kava type af gangen er der ingen virkelige gener, udover langtidsvirkningerne som jeg har beskrevet tidligere i tråden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Jeg har prøvet nærmest al slags kava kava og intet af det har givet den mindste effekt overhovedet.

Jeg har læst alt om kava kava og efter 2 ugers brug af denne rod-drik så burde det virke, men jeg har prøvet dette og drukket det hver dag i 2 uger og stadig ingen effekt.
Desuden har jeg prøvet:
Kava kava pasta (84% kavaloctoner).
Kava Tinktur.
Kava kava gooey liquid.
Kava kava pulveriseret rod (forskellige slags).
Kava kava caps.
og mange flere..

Alle tingene har virket på min gode ven, men det har overhovedet ikke givet mig den mindste virkning, så jeg kontaktede producenten (som også er en kava-drikker) og spurgte hvad der var galt, og fortalte jeg havde prøvet alle metoder og drukket det mange gange. Så sagde han så var jeg nok immun, som han vidste at mange var.

Så hvis du ikke får virkning efter mange forsøg, så drop det og spar pengene - så er du højst sansynligt immun.

Medlem

Det er interesant info, tak for det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]