Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej,

jeg har 4 san pedro kaktusser, men jeg har så fundet ud af at jeg vist har passet dem helt forkert i de år jeg har haft dem :(

Jeg har dem i alm. pottemuld (læste så herinde at der skal sand i - DOH!), så det må jeg rette op på.
Men for lige at beskrive deres tilstand:

Den store er ca. 45 cm høj, og 3 cm tyk. Dens rod er ikke ret stor overhovedet.. Den har et mindre sidespring der vokser lystigt og ser sundt ud.
Derudover har jeg tre små med samme rod, som er ca. 20 cm høje, og 1 cm tykke.
Fælles for dem alle er at de ikke kan stå af sig selv, og jeg har svært ved at finde noget at binde dem op med som kan holde til vægten :(
Jeg har vandet dem konsekvent ca. hver 14. dag i en årrække.. Har aldrig brugt gødning, det har jeg ikke tænkt over. De har bare stået og passet sig selv for det meste. Har dog skiftet jord et par gange.

Hvordan kan jeg bedst binde dem op (blomsterpinde bukker under for vægten med den store kaktus), og hvordan kan jeg få dem til at blive mere tykke så de kan holde sig selv oppe?
Er de umulige at redde nu? Læste i tråden at de er ret hårdføre, så håber at der er håb forude!
På forhånd tak for hjælpen - og fedt forum jeg lige faldt over her!!!! Håber i tager godt imod
mig, selvom jeg er en noob LOL

Forresten: Jeg har haft flere, men de blev pludselig slatne og smattede så dem smed jeg ud :(

Skal se om jeg kan få taget nogle billeder og poste, så i bedre kan se dem.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Overvanding i jord kan give rådne rødder, og derefter slatne/smattede kaktusser. Om sommeren er det helt fint at vande hver 14 dag, faktisk en gang om ugen, hvis der er godt varmt. Men om forår, efterår og vinter er det for meget med vanding hver 14 dag.

Mit bud er, at du binder dem løst op til en bambuspind, og så skærer du dem godt ned til vinter, så de har en mulighed for at lave en tyk stamme fra ny af. Og så skal de snarest muligt pottes om i en jord/sand-blanding, gerne med en god håndfuld småsten ii, til at give luft.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Forresten så jeg du nævnte at du aldrig havde givet dem gødning, kakti skal have gødning som alle andre planter.
Dog hold igen med gødningen når de pottes om, for der er gødning i alm. pottemuld. De skal dog have mindre gødning end andre planter generelt, da de jo vokser langsomt og overgødskning trækker vandet UD af kaktussen så undgå dette - hellere give for lidt end for meget IMO, ellers skal du til at vande hele potten godt igennem for gødning hvis der kommer for meget i.

Om sommeren skal de have mere gødning end om vinteren - om vinteren kan de sagtens undvære, men en lille bitte smule kan de dog godt få en gang i mellem.
Som noname siger så giv rødderne god luft da det giver bedre rødder (selv om kakti sagtens kan gro super i _grov_ pottemuld). Put evt. perlite eller stenuld (rockwool) i, da disse to ting indeholder rigeligt med god luft til rødderne.

Jeg har ikke forstand på at dele kakti og lave stiklinger af dem, men det er der vel nogen som har og kan give dig nogle gode råd om hvordan, hvis din kaktus er for lang og tynd og vælter, for så kan du evt. skære den i 2 stykker med steril kniv og ha 2 kaktusser i stedet for 1 stor.
Gør dog ikke dette før nogen der har erfaring med dette fra boardet har fortalt dig hvordan.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]