Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 08:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Geografisk sted: I busken, udenfor dit vindue..
En af mine kammerater har ikke lavet andet her de sidste par dage end at snakke om hvor farligt cannabis røg.. Han mener ikke at det er thc der dræber hjerneceller, han mener det er selve røgen. Han påstår også at røgen fra cannabis dræber flere hjerneceller end tobaksrøg.
Han sendte mig følgende i en sms:
"Man har tre hjerner, corpus callosom (storhjernen), cerebellum, den som sidder bag i hovedet og hjernestammen som er forbundet med rygmarven, den gør at du kan bevæge dig, og ved et dagligt indtage af thc vil hjerne cellerne skades fordi det er røg, og ødelægge nervesystemet, som kan føre til ufrivilige spasmer"

For mig at se er det bare en gang mundlort, han lige synes han skulle lukke ud, for at spille klog, fordi han har læst et par sider i en bog, der handler om hjernens anatomi. Det skal lige siges at jeg ikke aner en skid om sådan noget. Men kan det virkelig passe at røgen dræber hjerneceller? Og i så fald hvordan? Og hvad er egentlig mest usundt for hjernen og lungerne, tobaksrøg eller cannabis røg? Og er der overhoved hold i det han skriver om de der spasmer?
Har spurgt ham ind til det, men han kommer bare med en masse mærkelige forklaringer som ikke giver nogen mening. Og jeg er heller sikker på at han selv helt forstår hvad det er han snakker om :D

Medlem
Brugeravatar

Det kan da godt være at din ven har ret!
i så fald må han henvise til de kilder eller forskningsresultater som han har dannet hans konklusion ud fra!
hvis han ikke kan det kan du jo bare sige at delta-9-tetrahydrocannabinol hæmmer celledøden i hjernen så det må gå lige op (dårlig videnskab men han startede)
(iflg. denne artikel: http://sciencewhynot.wordpress.com/2009 ... rogenesis/ )

In our memories

Han siger han har det fra en bog han har haft lånt på biblioteket der hedder "hjernens anatomi". Jeg har tænkt mig at låne den og læse den igennem..
Og tusind tak for artiklen :)

Medlem
Brugeravatar

Det kan du være absolut sikker på, hør på min historie, når jeg stopper med at ryge vil jeg stadig stå på mine fødder.

Jeg havde en ven, han røg i 17 år, alle hans penge blev brugt til nye strains, han udviklede sågar sin egen strain.

Den første gang han røg et topskud var han sikker på, at det var en whiskycocktail han havde inhaleret, den anden gang, en slags tør tequila af en art. Den tredje gang blev han forvirret, den fjerde gang blev han forundret.

Da jeg besøgte ham en kold vintermorgen, fandt jeg ham i sofaen, røde øjne, tør mund, en uforklarlig sult og forkastelig lyst til at inhalere mere.

Rystende med nøgler i hånden åbnede jeg skælvende bildøren, smed ham i en trillebør og læssede ham af på bagsædet, da vi nåede til hospitalet blev han behandlet bag lukkede døre, jeg så ham aldrig igen.

For jeg flyttede til Orø senere den dag.

In our memories

Mr. Stork skrev:
Det kan du være absolut sikker på, hør på min historie, når jeg stopper med at ryge vil jeg stadig stå på mine fødder.

Jeg havde en ven, han røg i 17 år, alle hans penge blev brugt til nye strains, han udviklede sågar sin egen strain.

Den første gang han røg et topskud var han sikker på, at det var en whiskycocktail han havde inhaleret, den anden gang, en slags tør tequila af en art. Den tredje gang blev han forvirret, den fjerde gang blev han forundret.

Da jeg besøgte ham en kold vintermorgen, fandt jeg ham i sofaen, røde øjne, tør mund, en uforklarlig sult og forkastelig lyst til at inhalere mere.

Rystende med nøgler i hånden åbnede jeg skælvende bildøren, smed ham i en trillebør og læssede ham af på bagsædet, da vi nåede til hospitalet blev han behandlet bag lukkede døre, jeg så ham aldrig igen.

For jeg flyttede til Orø senere den dag.

Wtf?! Hvad har det med noget som helst at gøre?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kan du aldrig regne med ;)
det din ven siger har flere sider så det er både rigtigt og meget forkert

hash (af en hver art) går ind og "lammer" dem hvor imod f.eks. alkohol dræber

dog indenholder hash noget der sagt så det ikk skal lyde for videnskabeligt hedder cannabinoler der er fedt opløsende og da hjernen består af 80 % fedt kan man selv gætte sig til resten

haha men, ikk at det er en grund stoppe med at ryge for der er stadig en million ting der skader hjernen mere så som alkohol :joint:

In our memories

Jeg vil meget gerne have en kilde på det med at de forskelige cannabinoler er fedtopløsende. Det har jeg aldrig hørt om før.
Tror du ikke du forveksler det med THC som er fedtopløseligt?

Medlem
Brugeravatar

Cannabinol (CBN) er fedtopløselig da det er upolært!
Jeg vil regne med at de fleste cannabiOIDER er fedtopløselige da det giver en fordel med henhold til blod-hjerne-barrieren.
Gider ikke tjekke dem alle igennem, men set ud fra strukturen ser det ud som om de alle er fedtopløselige!

In our memories

Hvis din besked var til mig, så okay, tak for det, vidste faktisk ikke om de var fedtopløselige eller ej.
Men det er jo heller ikke det the-patriot skriver. Han skriver at de er fedtopløsENDE, og ikke fedtopløselige.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kan du aldrig regne med ;)
beklager hvis jeg har skrevet noget der ikk passer

er mekanikker ikk professer ;)

men min kilde er en konsulent på et misbrugscenter jeg spurgte fordi jeg havde hørt om fedtopløsende "stoffer" i hash og er storforbruger af det så ville gerne vide lidt mere om det og det jeg skrev er hva jeg fik der fra
i grove træk, selvfølgelig

Junior medlem

Cannabinoider fedtopløselige, dvs. at de kan binde sig til fedt. Det er det man udnytter når man laver cannabutter til sine hashkager. Det betyder ikke at den opløser din hjerne.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
LOL @ hr. stork, zebra, røgabe og hvad fanden du lige hedder for tiden.

Junior medlem
Brugeravatar

hash kan godt gøre så du giver små spjæt
hash det kan smadre det meste af din hjerne
vis du ryger for meget og laver for lidt

fx når du ryger hash er det meget vigtigt at du
fx har et arbejde for at holde hjernen aktiv
ellers så kan du ende som en eller anden dum
zombie

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
HASH ER DØDSNARKO!!!! FLYYYYYYGT!

In our memories

Cartman skrev:

Tusind tak for din MEGET brugbare kommentar!

Junior medlem
Brugeravatar

KawN skrev:
Cartman skrev:

Tusind tak for din MEGET brugbare kommentar!

HAHA!

Medlem

Jeg tænkte også meget over det med om thc dræber hjerne celler, og efter hvad jeg har fundet ud af dræber det dem ikke. Dine hjerne celler bliver bedøvet af thc og cannabioder som er i de små krystaller, Når du får en psykose er det fordi dine hjerne celler bliver over bedøvet eller lamme. Jeg har prøvet hvor jeg røg en fed med nogle venner en dag og jeg blev så skæv at jeg stort ikke kunne gå 5 meter uden og skulle side ned fordi, de celler som bliver bedøvet i nervesystemet også styre dine bevægelse. Alkohol dræber hjerne celler fordi alkohol bruger det vand der bliver tilført til hjernecellerne til at nedbryde sig selv så du får ikke lige så meget vand tilført til hjerne som du burde.

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det. Jeg har læst rigtig mange hjemme sider i gemmen, men de fleste siger det modsatte af hinanden hele tiden. så et helt præcist svar får du nok ikke på nettet.

In our memories

mknnet skrev:
Jeg tænkte også meget over det med om thc dræber hjerne celler, og efter hvad jeg har fundet ud af dræber det dem ikke. Dine hjerne celler bliver bedøvet af thc og cannabioder som er i de små krystaller, Når du får en psykose er det fordi dine hjerne celler bliver over bedøvet eller lamme. Jeg har prøvet hvor jeg røg en fed med nogle venner en dag og jeg blev så skæv at jeg stort ikke kunne gå 5 meter uden og skulle side ned fordi, de celler som bliver bedøvet i nervesystemet også styre dine bevægelse. Alkohol dræber hjerne celler fordi alkohol bruger det vand der bliver tilført til hjernecellerne til at nedbryde sig selv så du får ikke lige så meget vand tilført til hjerne som du burde.

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det. Jeg har læst rigtig mange hjemme sider i gemmen, men de fleste siger det modsatte af hinanden hele tiden. så et helt præcist svar får du nok ikke på nettet.

Det var nu heller ikke helt det jeg spurgte om. Prøv lige at læs mit spørgsmål igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]