Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 17:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Hjemme ved min mor og farm hvor jeg også bor, er vi ved at få lagt ny taresse. På den nye taressse er der også bygget et stort bed, hvor der skal plantes en masse flotte buske osv. Ud over dette bed skal vi have 4 store krukker, hvor vi får en krukke hver i familien vi skal plante noget i (alt andet en hamp).

Jeg kunne godt tænke mig noget specielt, måske noget man kunne bruge til noget sjov senere på året.
Jeg er bare ikke så kendt i plantefamilien, så håber der er nogle der har nogle gode ideér derude. (og evt. en lille vejledning, til plantningen.)

Jeg bor i Danmark, krukken vil stå i udendørs i solen (når den titter frem).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvor hyggeligt, rigtig god idé jeres familie har fået der! Men der er mange euforiserende planter der kan trives her i Danmark, heriblandt mange natskygger som er spændende og mystiske. Der er jo også valmuer.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
http://www.havenyt.dk/artikler/prydhave ... r/564.html

engletrompet er flot og er rimelig fornuftig plante

Junior medlem

Geografisk sted: Sidder på mine hæmorider
Undskyld men sprang lige over dit link, men er der ikke noget om at de ikke skal have for meget direkte sol?

Dedikeret medlem

hvis du kikker linket så er svaret der, det er ikke kun dig der er doven her ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mjaeh, jeg vil nu gerne så lidt tvivl om deres solrige placering. Havde min spæde datura i en sydlig krog, og det brød den sig bestemt ikke om. Den har det meget bedre i et nordvestligt vindue hvor den hapser en masse aftensol. Men bestemt en flot plante der gror utroligt hurtigt!

Men hvad siger I andre datura-indehavere; er det usandt hvad jeg siger?

Dedikeret medlem

Det er jo det der er det fede med engletrompeten, den elsker sol og er nem at gro

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Natskyggerne er meget smukke, men det er ikke umiddelbart noget de fleste anbefaler til "sjov". Opiumsvalmuer er dog et godt valg, eller måske snerler som jo indeholder LSA.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
jeg vil også holde på snerlen - med et pyramide espalier eller et kegle espalier vil det komme til at se virkelig nice ud og snerlen elsker sol.... Og så de ret flotte sådan nogle snerler:)

http://www.erowid.org/plants/show_image ... _blue2.jpg

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Opis skrev:
Det er jo det der er det fede med engletrompeten, den elsker sol og er nem at gro

Jaja, så prøver jeg da at sætte den mod syd igen. Kan alligevel holde godt øje med den for tiden.

Edit: billeder haves, hvis interesseret.

Senest rettet af And 20 maj 2009 12:09, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

And skrev:
Opis skrev:

Jaja, så prøver jeg da at sætte den mod syd igen. Kan alligevel holde godt øje med den for tiden.

hvis den ikke trives er det som regel mangel på gødning eller for meget vind.

Junior medlem

Nu står der jo, at han gerne vil bruge dem på lidt sjov, senere hen. Og er det ikk noget med, at snerle eller morning glory, ikke indeholder LSA, men hvor det kun er frøene "who has the good stuff"

Moderator
Brugeravatar

@Yoyo, jo, men planterne laver jo også selv frø. :) De blir dog ikke så potente i vores klimatiske omgivelser.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg ville helst have noget der kunne give en forfriskende effekt. Her tænkte jeg Have-Malurt (Artemisia absinthum)

Malurt indeholder ca. 5% æterisk olie der er rig på -thujon. En dosis på 7 g (som tinktur) gav en god virkning , størrer doser er formodentligt en fordel men endnu ikke afprøvet.
Planten smager noget bittert, det er noget ubehageligt men ikke helt slemt. Bitterstofferne kan undgås ved at lave et destillat.
Ægte absint indeholder destilat af malurt, men på grund af de slemme langtidsvirkninger (se ovenfor, under thujon) er salget nu forbudt.
Malurt er vildtvoksende på Bornholm og de syddanske øer, sjælden i resten af Danmark.
Den har slægtningene strand-malurt (Artemisia maritima), grå-bynke (Artemisia vulgaris) og mark-bynke (Artemisia campestris). De indeholder alle meget mindre thujon.

Nogle der har erfaringer med at plante den i krukke, i Danmark? evt. om det overhoved kan lade sig gøre.
Så vidt jeg har forstået/læst/googlet har planten en forfriskende/humør løftende effekt. Nogle siger den kan give hallucinationer, men igen som jeg har læst, er dette ikke bevist. Er dette forstået korrekt?

Dedikeret medlem

hvis du skal have det sjovt med Artemisia absinthum skal den gærest og helst i mælkeprodukter. Det er en temmelig vammel drikkelse, skal jeg lige hilse og sige. Fandt aldrig ud af hvordan det virker da jeg ikke kunne holde det nede længe nok, den smule af det der overhovet kom så langt ;)
Den forstærker også svampens efekter på en betydelig positiv måde og de har det heller ikke dårligt af at blive gæret, velbekommen siger jeg bare...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvorfor er du så rusorienteret? Kan du ikke se det smukke i planter uden at tænke "HAPS! Du skal ind i årene!"? Tragtsnerler - HBWR og MG - er begge facinerende og lette planter at have med at gøre. Datura ligeså. De gror også alle sammen videre, og Datura er flerårig hvis du overvinter den indendørs. Datura har også nogle ret flotte blomster, for ikke at tale om dens sjove pigæble. Tobaksfamilien er også en flot plante, med rigtig flotte blomster. Især Nicotiana alata(pryde-tobak mener jeg den hedder). Der er så mange flotte og spændende planter og urter, hvorfor vil du kun have dem med en [/i]ønskelig[/i] effekt - dem du vil og kan indtage? Ydermere er malurt da ikke en så pæn plante.

Se dog dine forældres projekt som værende et hyggeligt familieprojekt og værn om det som værende det, fremfor at se det som en chance for at fylde dit stash.

1) Morning Glory
Billede
2) HBWR
Billede
3) Datura
Billede
4) Nicotiana Alata
Billede
5) og endelig det du vil have gang i; malurt
Billede

Billederne er desværre ikke mine egne.

Medlem