Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 15:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

http://www.berlingske.dk/article/200903 ... /90312172/

Citat:
Lovlig hash på vej til København?

Et flertal på Københavns Rådhus er positivt indstillet over for at indføre forsøg med lægeordineret hash. Legalisering af hash vil fjerne grundlaget for bandekrigen, mener Socialdemokraterne.

Gå til lægen og få en recept på fem gram hash. Står det til politikerne på Københavns Rådhus, kan det snart blive muligt.

I aften vil et flertal i Borgerrepræsentationen bestående af S, R, SF og Enhedslisten således sætte gang i en undersøgelse af, hvad det vil have af effekter, hvis Danmarks største by indfører forsøg med det omdiskuterede rusmiddel.

* Leder: Misforståelser om fri hash http://www.berlingske.dk/article/200903 ... 703100085/
* Din mening: Skal hash-brug afkriminaliseres? http://www.berlingske.dk/article/200903 ... /90309019/

- Viser det sig, at en legalisering af hash ikke medfører, at der kommer flere misbrugere, så er vi klar, til at lovliggøre hash på forsøgsbasis siger Socialdemokraten Thor Grønlykke, som er uddannet læge og står bag forslaget.

Udenlandske erfaringer vigtige

Ifølge ham er det vigtigt, at ”undersøge erfaringerne fra udlandet, før København indfører forsøg med hash”. Men bliver resultatet det, ”som meget” ifølge Grønlykke tyder på, så vil en legalisering af hash komme mange problemer til livs. Ikke mindst den igangværende bandekrig.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at bandekrigen har været en øjenåbner for os, og en anledning til at se, om vi kan gøre noget anderledes, siger Grønlykke, der mener, at en afkriminalisering af hashmarkedet, vil fjerne en del af grundlaget for meget af den kriminalitet, som i øjeblikket hærger hovedstaden.

- Der er en meget direkte sammenhæng mellem bandekrigen og vores forslag. For de optøjer vi ser for tiden i Købehavn, er jo ikke mindst en kamp om det illegale hashmarked, uddyber han.

Foretrækker lægeordineret hash

Ifølge Socialdemokraterne er det vigtigt, at hash ikke bliver billigere, bare fordi det bliver lovligt.

- Vi ved, at prisen betyder meget for de unge, så det må under ingen omstændigheder bliver billigere at købe hash, fastslår Grønlykke, som også foreslår, at overskuddet fra salget fra hash, skal gå direkte til behandlingsprojekter for misbrugere.

Blandt de muligheder, som Borgerrepræsentationen vil have undersøgt, er blandt andre den hollandske model, hvor man kan købe hash på udvalgte cafeer – de såkaldte ”Coffeeshops” – men den model som Socialdemokraterne hælder mest til, går ud på, at det er ens private læge, som skal udlevere en recept på hash.

- På cafeer kan det være svært at forhindre børn og psykisk syge i at købe hash, men gør man det receptpligtigt, kan lægen holde styr på, hvem han giver det til, lyder forklaringen.

Håber på opbakning fra Christiansborg

Før lokalpolitikerne i København kan indføre forsøg med hash, kræver det, at kollegaerne på Christiansborg ændrer loven. Alligevel mener Grønlykke, at det er naturligt, at det er kommunalpolitikerne, der sætter gang i en undersøgelse.

- Det illegale hashmarked rammer uden sammenligning København hårdest, så det ser vi ikke noget galt i, siger han og understreger, at ”at det i den sammenhæng er glædeligt, at politikerne i Folketinget tilsyneladende er ved at ændre holdning til spørgsmålet om hash.”

Undersøgelsen som skal ligge til grund for en eventuel lovliggørelse af hash i København, forventes færdig i slutningen juni.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt inde i mig selv
Neeeeej hvor herligt :) Så skal vi bare have christiansborg med på vognen

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det er nu vi skal rykke! Jeg anbefaler alle at besøge min tråd "Psychedelia i fronten?" som handler om lige netop dette!

Medlem
Brugeravatar

Jeg kan lide at det er kommet på tale, men lidt trist at det er pga. bandekrigen..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Citat:
Viser det sig, at en legalisering af hash ikke medfører, at der kommer flere misbrugere, så er vi klar, til at lovliggøre hash på forsøgsbasis siger Socialdemokraten Thor Grønlykke, som er uddannet læge og står bag forslaget.

så kommer det hele til at dreje sig om hvordan man klassificerer brug og misbrug. der vil næsten utvivlsomt blive flere brugere, men måske færre misbrugere?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Hmm de skrev recept på 5 gram hash, så håber det er den dalige standard :)

8)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På bunden af havet
hold da kæft der bliver lange ventelister for at komme til lægen hvis alle skal have deres hash gennem en læge :shock:

Medlem
Brugeravatar

Kixen skrev:
hold da kæft der bliver lange ventelister for at komme til lægen hvis alle skal have deres hash gennem en læge :shock:

Enig. Jeg holder på at man måske får et "good to go" card som man selv betaler for, fx hos en psykolog.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Tror også der bliver en del påstyr med at få receptpligtig hash til at fungere, når de så ovenikøbet melder ud, at det ikke skal være billigere end den ulovligt importerede, ender vi så ikke bare ud med en priskrig i stedet for en bandekrig? Ikke at jeg ville have noget imod det :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Positivt, det er dejlige nyheder :)

Men det vil jo ikke løsne ret meget op på det illegale cannabis marked, for hvis det alligevel er ligeså dyrt og man ovenikøbet skal bøvle med en recept, hvorfor så ikke bare købe det af ens dealer?

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
der vil nok komme en stor stigning i falske recepter! men jeg dyrker mit eget, ligemeget om det bliver "legalt" eller ej

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Forslaget med at læger skal ordinere hash er fuldstændig tåbeligt. Det ville svare til, at man gjorde alkohol og cigaretter receptpligtige, så lægerne kunne "holde styr på" hvem der brugte disse rusmidler. Det er både respektløst overfor læger og hashbrugere. Misbrugerne, dem der har problemer med hash, ville nok bare gå udenom lægen og fortsætte med at købe på det illegale marked. Intet ville være vundet med denne model.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Drupe skrev:
Forslaget med at læger skal ordinere hash er fuldstændig tåbeligt. Det ville svare til, at man gjorde alkohol og cigaretter receptpligtige, så lægerne kunne "holde styr på" hvem der brugte disse rusmidler. Det er både respektløst overfor læger og hashbrugere. Misbrugerne, dem der har problemer med hash, ville nok bare gå udenom lægen og fortsætte med at købe på det illegale marked. Intet ville være vundet med denne model.

True ! Uhyggeligt at dem der skal bestemme hvordan vi lever ikke engang kan se mere klart ,end folk der ofte er påvirkede?

8)

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Jeg er helt enig i at den med recepter er helt ude i hampen. Jeg er tilgengæld ganske tilfreds med en cofee shop løsning som i holland, da dette har vist sig at udrydde det illegale marked. Kom igen socialdemokrater, hvorfor skal lægehusene pludselig sværme med hashmisbrugere og brugere?

Medlem

TheRagingPussy skrev:
er tilgengæld ganske tilfreds med en cofee shop løsning som i holland, da dette har vist sig at udrydde det illegale marked.

Udryddet det illegale markede? Coffey shops'ne er en konkurrent til det illegale markede, men de har ikke udryddet det.
Hash skal legaliseret på samme plan som alkohol. I holland lukker de bare deres øjne og det løser ikke problemet.

Medlem

IMO vil det være ret uansvarligt at legalisere cannabis som alkohol. Man kan få nogle langt ubehageligere oplevelser på cannabis end alkohol (har jeg selv prøvet), men hvis det endelig skulle gøres, bør aldersgrænsen sættes omkring 21 år, og det skal håndhæves hårdt (ikke noget med kiosk-ekspidienten lige "glemte" at spørge om ID fordi han/hun snart har fri). Men hvis det blev tilfældet, ville alle under 21 så nok bare benytte sig af det illegale marked, så det vil egentlig ikke løse noget alligevel :(

Medlem
Brugeravatar

Tændstikken skrev:
IMO vil det være ret uansvarligt at legalisere cannabis som alkohol. Man kan få nogle langt ubehageligere oplevelser på cannabis end alkohol (har jeg selv prøvet), men hvis det endelig skulle gøres, bør aldersgrænsen sættes omkring 21 år, og det skal håndhæves hårdt (ikke noget med kiosk-ekspidienten lige "glemte" at spørge om ID fordi han/hun snart har fri). Men hvis det blev tilfældet, ville alle under 21 så nok bare benytte sig af det illegale marked, så det vil egentlig ikke løse noget alligevel :(

Jeg har haft nogle ubehagelige skæverter, men det er intet i sammenligning med det jeg har prøvet på alkohol.
Det afhænger self af personen der indtager det. Jeg mener at alle aldersgrænser over 18 er latterlige.
Hvis man er gammel nok til fængsels-straf, kørekort osv osv. så er man også klar til at ryge hash.
Jeg mener ikke at man kan/bør lege forældre for alle på 18 år eller derover.

Medlem
Brugeravatar

Tændstikken skrev:

Der er forskel på de dårlige oplevelser man kan få på de to rusmidler, men jeg synes ikke man kan stille op hvilke der er "værst". Cannabis kan give bad trip mens alkohol kan ødelægge sociale forhold, forårsage store fysiske skader osv. Det kan ikke stilles op overfor hinanden på den måde. Coffeeshop ordningen er den bedste "garanti" for at mindreårige ikke får fingrene i den lovlige ryger.

Medlem

Geografisk sted: ja
Laegeordineret cannabis er alligevel en opbloedning af lovgivningen, og et kaempe skridt imod endeligt at acceptere at forbudspolitik ikke har den oenskede virkning.

Når det ikke fungerer, vil der blive lavet undersoegelser som viser bristerne (håber jeg;)) og så må man tage den der fra. Jeg fatter ikke folks "frygt" for at flere vil ryge? So fucking what? Er pointen ikke at hash skal VAERE LOVLIGT? Antal bruger er ikke = problemets omfang. Antal MISbrugere er derimod.

Bedre behandlingsmuligheder, mere liberalt markede og god undervisning (og opdragelse) er vejen frem. Hvis foraeldre kunne tage del i "uddannelsen" af deres boern, i stedet for at lukke oejnene så ville alting gå meget bedre. Derudover så har danske unge et attitude-problem med hensyn til alkohol etc. så måske man skulle se på hvad som går galt, i forhold til tidligere?

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Tændstikken skrev:

DU kan få nogle langt værre oplevelser på cannabis end alkohol, jeg har akldrig fået det dårligt på trods af at jeg har røget mange hundrede gange. Jeg har tilgengæld haft de ondeste oplevelser med alkohol forgiftninger hvor jeg var helt hjælpeløs og stadig ved bevisthed.

Senest rettet af TheRagingPussy 19 mar 2009 15:57, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]