Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 12 jul 2025 06:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: ryge stop?
Medlem

kan i komme med at par fif til hvordan det er nemmere at stoppe med at ryge fede :)
jeg ryger alt alt for meget! og kan simpelthen ikke undvære at ryge.. har røget 9 år ca så det er ikke det helt vilde.
ville være nice med et par Fif til hvordan i holder jer i skindet! Jeg er helt sikkert ikke den eneste herinde så håber på lidt backup :) sorry for en skod tråd!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
hash er det sværeste stof at stoppe med, for det er så nemt bare at ryge.
det vigtigeste i et stop er at holde sig igang med noget andet en sitivationer hvor man vil ryge - selvom man vil hele tiden. men det kan være arbejde, motion, spille musik osv.
det værste er at man i et eller andet omfang bliver nød til at ''droppe'' de mennesker man ryger sammen med, ihvertfald i de første par uger hvor lægslen er mest trang.

og så er det meget vigttigt ikke at give op hvis man falder i, man skal op på hesten igen i stedet for at smide det arbejde ud af vinduet, som man alledere har gjort.

når man stopper er det også en god idé at kæde det sammen med noget andet, - altså starte en helt ny livsstil.
så man ikke bare stopper med at ryge fed, men nærmest starter et helt nyt liv, det kan være at spise sundere og måske lave flere af de ting man holder af. dte gør at hashen kun er en af de ting man skal kæmpe med, og man opnår derved en nemmere kamp ved at kæmpe ved siden af.

det lyder måske som at gøre det hele sværere men det var det der hjalp mig/hjælper mig igennem lige nu.

men det er en SINDSYGT hård kamp, og dte er ikke noget man bare lige gøre.

det kan også være en god idé at informere, folk omkring en om at man er stoppet med at ryge. både fordi at de så forstår at du kæmper en kamp og godt kan være lidt ude af dig selv, man bliver let irretabel osv.
men det er også godt at fortælle dem det så de kan støtte en, og sige ''jeg er stolt af dig'' eller ''det er fandme flot'' for det er det man har brug for...

du kan også spørge dig selv, ''hvad er det hash giver mig?'' og derpå stille spørgsmålstegn ved hvorfor du har behov for at ryge. det er ofte ikke hashen men en dybere krise der gør at man har et misbrug.

men held og lykke fra min side, og jeg lover dig det ikke bliver let.
men hvis du virkelig gerne vil skal du nok klare det.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellsingør
Drik en masse pils de første 2 uger. Det har virket for mange af mine venner..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bjarne Benlås skrev:
Drik en masse pils de første 2 uger. Det har virket for mange af mine venner.

jeg syntes det er noget fucing pis at erstatte det ene med det andet.
så stopper du ikke, du holder det bare nede, de fleste ender på den måde med at blive temmelig alkoholiserede.

hvis du skal gøre noget skal du gøre det ordentligt!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg har personligt haft et hash-misbrug over nogen år, meget af tiden med hverdags rygning.
Efterhånden fandt jeg ud af at de storer mængder hash ændrede min personlighed og jeg blev meget indelukket. Da jeg til sidst indså at hashén fuckede mig op var det en stor motivation til at stoppe, der gik så et halvt års tid hvor jeg konstant faldt i, men på et tidspunkt holdt jeg ud længe nok og jeg har nu ikke røget fed i små 5 måneder. Det bedste vil det hele er at jeg overhovedt ikke har lyst til at være skæv, kun enkelte gange når jeg er fuld og mine venner ryger en joint kan jeg få lyst, men jeg holder mig altid i skindet :-D .

Det der virkede på mig var altså at jeg indså at hashén påvirkede min personlighed på en dårlig måde, det gjorde at jeg fik en stor motivation for at stoppe.
Du kunne evt. skrive en liste med alle de ting som du synes der er nederen ved at være heavy smoker og så kigge på den hver gang du for lyst til at suge.
Det er selvfølgelig bare et forslag og ved ikke om det vil virke på dig, tror det er meget forskelligt fra person til person hvad for nogen metoder der virker på en.

Jeg vil råde dig til at holde fast i tanken om at stoppe dit misbrug, først når man er helt ude af sit misbrug kan man se hvor meget det har fucket op. Du er allerede kommet et stort skridt i den rigtige retning ved at ind se at du har et misbrug, alle kender vel et bong-hoved der lever som en zombie på grund af at han er skæv 24-7 og som hård nakket fast holder at hash er sundt.
Jeg er nu kommet helt ud af hashéns klør og jeg tror faktisk aldrig jeg kommer til at ryge igen, mit næste mål er at stoppe helt med at drikke alkohol, da jeg lige har kvittet smøgerne :-D .

Til sidst kan jeg ikke lade være med at kommentere dig Galskabens Gartner: "hash er det sværeste stof at stoppe med". Det tvivler jeg stærkt på det er, har du nogen sinde været afhænig af benzoér eller opiater? Hvis ikke, tror jeg ikke du kan udtale dig om hvad for et stof der er sværest at stoppe med.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvis du virkelig er motiveret, så er det klart det bedste - du må ikke gå halvhjertet til sagen her!

Er selv i samme situation (igen igen) Men har formået at holde min 1. nytårsaften i over 10år uden at ryge fede - og sidder pt på omkr 30dage uden røg, bortset fra en enkelt joint sidst jeg trippede syre for omkr 3 uger siden...

Jeg har egentlig ikke ændret på det store - omgåes stadig de samme mennesker, eneste forskel er at jeg bare sender jointen videre i stedet for at ryge på den... Det kan måske have noget at gøre, med en slags åbenbaring jeg havde i et k-hole=)

Een ting er sikkert, når du har passeret 14dage til 3 uger, så vil du begynde at mærke klare forbedringer, i form af, at du bliver klarere i hovedet, føler dig nok motiveret på en anden måde, bliver råliderlig, og egentlig en hel del positive ting.. Men det er først efter den rum tid, før det oplever jeg bestemt ingen forandringer, og føler at det er lidt nyttesløst og, at det egentlig ingen negativ indflydelse har på mig.. Gi' dig selv det pusterum det kræver - du vil ikke blive skuffet=) Men du skal sgu igennem et par hårde uger, hvor du nok vil ligge søvnløs og badet i sved - men det er sgu en lille pris, tænk på alle de dejlige skæve år du har haft, og se frem til nogle lige!

Det kunne være en god ide, at tale med en mísbrugskonsulent - om ikke andet er det bestemt en motivator for mig personligt, fuck folk hvis de taler dårligt om den slags - helt sikkert, at der er rådne konsulenter derude! Men jeg har kun gode oplevelser på den konto!

En god bog om emnet er, Ud af hashmisbrug, som egentlig er henvendt til konsulenter - men syntes den belyser nogle vigtige og gode emner - helt klart anbefalelsesværdigt! Den er skrevet af en svensker mener jeg, han hedder Thomas Lundqvist... Den koster ca 100-150kr - ellers har dit lokale ambulatorie den helt sikkert..

Held og lykke med det!=)

Medlem
Brugeravatar

jeg ville også påstå at hash er et let stof at stoppe med da du ikke bliver fysisk afhængig.

du skal som sagt bare ha en motivationen, jeg har fx været nødsaget til at skære kraftigt ned pga jeg er blevet fyret fra mit job, så vil jeg hellere have råd til min skiferie end at fyre op hver dag. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er sgu en dårlig skrøne!! Fysiske udslag, induceret af psyken eller ej - er bestemt en realitet!

Medlem
Brugeravatar

well folk har forskellige psyker. Røg selv hver dag i et par månedere og der var ingen fysiske abstinenser. Nogle perioder har jeg været hammerskæv 24/7 og adligevel ingen abstinenser.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja ok - jamen et par måneder er imo heller ikke nok, til at du burde opleve abstinenser - så din kommentar er egentlig fuldstændig ubrugelig! Lad være med at neglisere cannabismisbrug - du ville så afgjordt se anderledes på det, hvis du havde noget mere konkret misbrugserfaring=)
Nu har manden røget dagligt i 9år - jeg selv i omkr 10år - så der er nogle andre faktorer på spil!
Og lad være med at spise mig af med, at folk har forskellige psyker - syntes det er en farlig hypotese, at man ikke bliver fysisk afhængig!

Men jeg skal da lade en smule tvivl komme dig til gode - vil meget gerne at en som Jimfear fx, lige gi'r dette en kommentar med på vejen...=)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Alt Ædende Ateist skrev:
Til sidst kan jeg ikke lade være med at kommentere dig Galskabens Gartner: "hash er det sværeste stof at stoppe med". Det tvivler jeg stærkt på det er, har du nogen sinde været afhænig af benzoér eller opiater? Hvis ikke, tror jeg ikke du kan udtale dig om hvad for et stof der er sværest at stoppe med.

jeg har selv været temmelig hooked på morfin, og JA det er virkelig svært at komme ud af...
men når du først er ude er det nemmere at holde sig væk.
hash er noget der er omkring en hele tiden, ligemeget hvor du kigger hen.
det er et socialt stof,, og i manges øjne et meget acceptabet stof.
derfor er det næsten umuligt at komme ud af ''den onde cirkel''.

man kan gå i flere uger, og alligevel er der en der byder en et ''hvæs'' af jointen, og det er herre svært at sige fra hver eneste gang.
hvor du i modsætning til opioder har en direkte følelse omkring stoffet - altså nu er jeg på... nu er jeg ikke. hash er et hverdags stof som er meget mere nemt at omgås, og derfor er det meget nemmere at falde i... nødvendigvis ikke nemmere at stoppe...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg synes godt man kan sige at cannabis skaber en fysisk afhængighed. Et eksempel er at THC stimulerer sekretionen af melatonin i hjernen, et hormon der er med til at regulere døgnrytmen ved at forårsage "naturlig" søvn. Kroppen nedregulerer pga. negativ feedback sin egen sekretion af melatonin (for at holde niveauet "normalt") ved et kronisk forbrug. Når man så stopper tager det noget tid før kroppens egen produktion af melatonin når tilbage til udgangspunktet, hvilket forårsager det søvnbesvær som mange daglige rygere oplever i et par uger efter de stopper.

Medlem

galskabens-gardner skrev:
Alt Ædende Ateist skrev:

jeg har selv været temmelig hooked på morfin, og JA det er virkelig svært at komme ud af...

man kan gå i flere uger, og alligevel er der en der byder en et ''hvæs'' af jointen, og det er herre svært at sige fra hver eneste gang.
hvor du i modsætning til opioder har en direkte følelse omkring stoffet - altså nu er jeg på... nu er jeg ikke. hash er et hverdags stof som er meget mere nemt at omgås, og derfor er det meget nemmere at falde i... nødvendigvis ikke nemmere at stoppe...

Jeg er helt med på hvad du siger mht. at der er flere som ryger, der er noget socialt i det, etc.
Men hvor lang tid var du "hooked" på morfin?
Jeg kan love dig, hvis du tager opiater eller benzoer i samme omfangm, over den samme periode, ville du slet ikke komme med den kommentar.
Forskellen for mig er at benzoerne skaber et slags "monster" i mig, som hiver og flår på en HELT anden måde det ville gøre når jeg får lyst til hash, og jeg har endda røget hash i 4-5 gange så lang tid som jeg tog benzoer.
Slet ikke fordi det er nemt at stoppe med hash, det sidder jeg stadig "fast i", men det er også helt sikkert fordi at jeg meget nemmere kan få en hverdag til at fungere selvom jeg er påvirket af hash; benzoer, og opiater til dels, overtager fuldstændig min hverdag.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
galskabens-gardner skrev:

Nu har jeg ikke været afhænging af opiater eller benzoér så kan ikke rigtig være med i den diskussion.
Tilgengæld har jeg haft et lille amfetamin misbrug på et halvt års tid for et par år siden, selv om det er et stof der virker modsat af hash minder de to misbrug meget om hianden, begge er meget let at skjule for sine omgivelser og i starten er det let at få hverdagen til at hænge sammen.
Jeg vil mene at det var sværer at stoppe med amfetaminen end med hashén, smøgerne som jeg lige er stoppet med har næsten været sværer end både hashén og speedén. Næste skridt som er alkoholen tror jeg bliver det sværeste af det hele, siden jeg gik i 7. klasse har jeg altid været fuld til fester og i byen, jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal opfører mig når jeg er i festligt selskab og er ædru, men det må jeg jo tage som en udfordring :-D.
Det kan godt være at jeg har haft så "let" ved at stoppe med at ryge cannabis(i forhold til andrer), fordi jeg har haft størrer bivirkninger end andrer og der for en bedere motivation for at stoppe.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Arreats skrev:
Jeg er helt med på hvad du siger mht. at der er flere som ryger, der er noget socialt i det, etc.
Men hvor lang tid var du "hooked" på morfin?
Jeg kan love dig, hvis du tager opiater eller benzoer i samme omfangm, over den samme periode, ville du slet ikke komme med den kommentar.
Forskellen for mig er at benzoerne skaber et slags "monster" i mig, som hiver og flår på en HELT anden måde det ville gøre når jeg får lyst til hash, og jeg har endda røget hash i 4-5 gange så lang tid som jeg tog benzoer.
Slet ikke fordi det er nemt at stoppe med hash, det sidder jeg stadig "fast i", men det er også helt sikkert fordi at jeg meget nemmere kan få en hverdag til at fungere selvom jeg er påvirket af hash; benzoer, og opiater til dels, overtager fuldstændig min hverdag.

det var ikke på daglig basis så jeg snakker nok om mere end jeg har forstand. :peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]