Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Nu har jeg røget hash i omkring halvandet år. Med ca. 14 dages mellemrum, nogen gange hver uge. Jeg kan mærke at det har haft en sørgelig konsekvens. Jeg har svært ved at få følelser for folk, og virkelig føle at jeg lever. Følelsen af varme, at elske en anden person inderligt, kommer næsten aldrig mere. Jeg er ligeglad med alting, intet betyder noget mere. Folk lægger åbenbart ikke mærke til det, udenpå er jeg sikkert et af de sødeste mennesker du kan møde, men indeni er alle følelser sat på standby... Selvfølgelig har der også været forhold osv som har smadret mit humør. Er 17 år og går i 2.g, så det er måske en masse andre ting der spiller ind, men hashen har en utvivlsom indvirkning på min mentale tilstand. Nogen der kan relatere?

Medlem

Jeg har aldrig hørt om tilfælde med folk der ryger med 2 ugers eller 1 uges mellemrum, der er blevet ændret i dagligdagen af det på den måde der :wink:

Man udvikler sig livet igennem, det du beskriver der lyder ikke som noget hashrelateret.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
den hører nok mest til i madaljens bagside.

men ja jeg kender det hash lammer din hjerne på nogen forskellige punkter og det der med at et kram ikke er hvad det har været kender jeg rigtig godt.
men du må lærer at finde ud af det!
du siger også der er andre ting der spiller ind, hold evt. en pause med hashen og få dit liv på ret køl.
så kan du gå igang igen.
man kan godt leve med hash og tage op og nedturene sammen med hashen.
men hvis du skyder skylden på hashen så kan det ikke lade sig gører kammerat :)

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Jeg vil vove at påstå, at du ryger så lidt at det simpelthen ikke kan have nogen særlig indvirkning på din dagligdag. Jeg ryger selv laangt mere end dig, og jeg genkender intet af det du siger. jeg har før røget 1 joint om dagen i 8 måneder i træk uden nogle tydelige bivirkninger eller abstinenssymptomer ved ugelange pauser. Den eneste bivirkning jeg kan mærke i de perioder jeg ryger meget hash, er at jeg kan komme til at rode rundt i informationer, dvs. jeg glemmer om det jeg tænker på er noget jeg har drømt eller hørt. det forsvinder 1 til 2 dages rygepause og kommer kun igen hvis jeg ryger hver dag i noget tid igen. desuden er ovennævnte ikke noget egentligt problem, ej helder ofte forekommende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheRagingPussy skrev:
Jeg vil vove at påstå, at du ryger så lidt at det simpelthen ikke kan have nogen særlig indvirkning på din dagligdag. Jeg ryger selv laangt mere end dig, og jeg genkender intet af det du siger. jeg har før røget 1 joint om dagen i 8 måneder i træk uden nogle tydelige bivirkninger eller abstinenssymptomer ved ugelange pauser. Den eneste bivirkning jeg kan mærke i de perioder jeg ryger meget hash, er at jeg kan komme til at rode rundt i informationer, dvs. jeg glemmer om det jeg tænker på er noget jeg har drømt eller hørt. det forsvinder 1 til 2 dages rygepause og kommer kun igen hvis jeg ryger hver dag i noget tid igen. desuden er ovennævnte ikke noget egentligt problem, ej helder ofte forekommende.

folk reagere jo forskelligt hvis man er psygisk ustabil i forvejen er det ikke unormalt at føle disse følelser.

men ja det er ikke 100 sikkert at det er hashen der gør det

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har en ven der når han en sjælden gang i mellem ryger (hvert ½ år) så synes han at mærke en forandring i 1-2 uger efter. Ikke noget negativt eller noget der påvirker ham kraftigt, dog føler han en forandring på grund af hazzen. Sådan er vi så forskellige...

Hash tror jeg generelt ikke er sundt at benytte sig for meget af i løbet af ens ungdom (hjernens udvikling), og af samme grund ryger jeg kun i ferierne, hvilket er helt fint for mig. Det gør det også til noget lidt mere specielt end bare kl halv 5 fredag aften i en brændert for at gå i seng 20 min senere.

Så hvis du føler dig forandret, og at du selv har en teori om at hash har noget at skulle have sagt, så synes jeg du skal stoppe eller skære kraftigt ned og se om der sker en forandring. Du skal nok ikke regne med en pludselig forandring, men du kunne evt. de næste 6 måneder gør det 1 gang om måneden og ikke mere. Det giver også lidt selvtillid at føle man har forbruget 100% under kontrol og har rygrad til at springe over trods rig mulighed...

(Baudelaire 1860).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
TheRagingPussy skrev:

DU er virkelig ligeså træls at høre på som folk der dokumentere for at hash er det farligste der findes, hverken dig eller dem har ret, hvorfor kan det så ikke være hashen der gør det? kan du komme med nogle gode og relevante kilder på at det ikke kan være det? for hvis du ikke er 100 procent sikker så har du jo mens du har skrevet dit indlæg faktisk bare skrevet til en det ikke kan være hashen , hva så hvis personen måske har det lidt dårligt psykisk eller noget? så kan det jo sagtens være hashen. skal du så skrive til ham det ikke kan være det, så han tænker jamen så kan jeg jo bare ryge, husk nu at fordi du har haft gode oplevelser med noget betyder det ikke andre har, jeg har da også haft det pisse fedt på LSD men kender da også mange der har haft nogle uheldige bivirkninger ved at indtage det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

extanor skrev:
TheRagingPussy skrev:

DU er virkelig ligeså træls at høre på som folk der dokumentere for at hash er det farligste der findes, hverken dig eller dem har ret, hvorfor kan det så ikke være hashen der gør det? kan du komme med nogle gode og relevante kilder på at det ikke kan være det? for hvis du ikke er 100 procent sikker så har du jo mens du har skrevet dit indlæg faktisk bare skrevet til en det ikke kan være hashen , hva så hvis personen måske har det lidt dårligt psykisk eller noget? så kan det jo sagtens være hashen. skal du så skrive til ham det ikke kan være det, så han tænker jamen så kan jeg jo bare ryge, husk nu at fordi du har haft gode oplevelser med noget betyder det ikke andre har, jeg har da også haft det pisse fedt på LSD men kender da også mange der har haft nogle uheldige bivirkninger ved at indtage det.

:rocking:

Junior medlem

Hey folkens 1000 tak for nogle meget brugbare svar. Grunden til at jeg tror det kan være hashen er, at mange har sagt at hash har en indvirkning på dig i op til 10 uger efter, men at det ikke er noget man lægger mærke til umiddelbart, men nærmere noget der kommer snigende. Ved ikke om det er det, men der er i hvert fald et eller andet galt i mit liv, hvor længe ville i mene man skulle holde en pause for at være helt upåvirket af hashen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
Coldsmoke skrev:
Hey folkens 1000 tak for nogle meget brugbare svar. Grunden til at jeg tror det kan være hashen er, at mange har sagt at hash har en indvirkning på dig i op til 10 uger efter, men at det ikke er noget man lægger mærke til umiddelbart, men nærmere noget der kommer snigende. Ved ikke om det er det, men der er i hvert fald et eller andet galt i mit liv, hvor længe ville i mene man skulle holde en pause for at være helt upåvirket af hashen?

man plejer vidst nok at sige omkring 3 måneder så er man helt sikker, er dog ikke helt sikker i min sag her, så tag ikke mit svar for alt for gode vare. men jo længere du kan holde den jo bedre, du har jo godt nok et meget minimalt forbrug, eller ihvertfald ikke ligefrem et dagligt misbrug ;) så måske det er noget andet i din sag, jeg ved det ikke helt. lad os vente på nogle af de lidt klogere mennesker end jeg svare:) :peace:

Medlem
Brugeravatar

Ærlig talt, så kan jeg ikke lade være med at være lidt mistroisk ang. dit tilfælde.
Pas på du ikke bare vælger den lette vej, nemlig at skyde skylden på hash..
Gå evt. til en proffesionel, selvom de ofte også har meget let ved at skyde skylden på urten.

Held og lykke.

Medlem
Brugeravatar

jeg har det stort set på præcist samme måde! Mig og en ven er begyndt at blive ligeglade med så meget indtil i aften hvor vi så begyndte at tænke og snakke om det. vi har røget ca 1 år, meget on og off men de sidste 3 - 4 måneder har det været meget vi har røget, og de sidste 2 måneder har det været stort set hver dag. Hvis vi nu siger det er pga hash man bliver ligeglad, kan man så blive "normal" hvis man holder en tilstrækkelig pause, eller er det permanent? (håber det er okay jeg spørger i en gammel, da jeg ikk ser en grund til at starte en ny)

Medlem
Brugeravatar

Cannabis er, efter min mening, et undervurderet psykedelika som sagtens kan påvirke én permanent(ligesom et efterskoleophold, en stor kunstnerisk oplevelse, traume etc.) så det kan da godt tænkes at det er det der har gjort det. DOG vil jeg sige at jeg tvivler på at cannabis alene er skyld i din apati, når dit forbrug ikke har været større.

Og så kommer prædikenen: Jeg synes det er en for tidlig alder at ryge regelmæssigt i, da identitetens grundsten bliver lagt i den alder(ja, jeg synes hver til hver anden uge er regelmæssigt især da én enkelt rus kan føre meget med sig). Cannabis bør, efter min ydmyge mening, nydes af voksne mennesker der har dannet sig de mere grundlæggende erfaringer i livet og er gået fra identitetsdannelse til personlighedsudvikling. De tanker og "sandheder" den lille urt kan føre med sig kan være svære at tackle, især når man roder med de ting man nu engang gør som teenager. Selvom jeg ikke selv er voldsomt meget ældre og 15-17 års alderen står krystalklart i min erindring kan jeg også tydeligt mærke hvor meget jeg har udviklet mig på de få år. Nu er der selvfølgelig undtagelser, men jeg vil skyde på at det er de færreste der ikke ville få mere ud af at bruge det efter de 20.

Personligt synes jeg cannabis har hjulpet til at gøre mig til et bedre menneske. Mit råd er: læg det på hylden et par år, gør gym færdig og se hvad der sker. Tænk positivt og se om du selv kan komme dit problem til livs. Hvis det bliver for meget så søg professionel hjælp, det er der ingen skam i.

Just my 2 cents(er nødvendigvis ikke den ubestridte sandhed :) ).

NastyINC > Hvis cannabis har haft en effekt på din psyke forsvinder det næppe efter at du stopper dit forbrug. Dog vil andre bivirkninger forsvinde efter et stykke tid.

EDIT: Massive fail fra min side at skrive et så langt indlæg til en død tråd. Cannabivirkning? :lol:

Medlem
Brugeravatar

Jeg er selv 19, og ryger ca. hver 2. uge, hvilket jeg ikke har oplevet nogle negative konsekvenser af.
Hovedreglen er vel bare at må lægge sit forbrug på hylden så snart man føler at det er årsag til sådanne bivirkninger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg tror ikke det er hashen, der giver dig disse problemer men simpelthen din alder eller bare din måde at tænke på. Jeg vil dog stadig råde dig til at holde en pause med hashen, det kan nu aldrig skade.

Lighten up. Du kommer til at se bedre dage.

Medlem
Brugeravatar

the-red-pill skrev:
Jeg tror ikke det er hashen, der giver dig disse problemer men simpelthen din alder eller bare din måde at tænke på. Jeg vil dog stadig råde dig til at holde en pause med hashen, det kan nu aldrig skade.

Lighten up. Du kommer til at se bedre dage.

Et stort forbrug af hash kan dog sagtens give lignende problemer, Peter Ege (socialoverlæge ved købehavnskommune) skriver f.eks. følgende om amotivation:

"Amotivationssyndromet
Navnet siger, hvad det handler om: en tilstand præget
af anhedoni, forstået som manglende lyst og interesse
for at foretage sig noget som helst andet end den fortsatte
indtagelse af hash. Det er en tilstand, der er
beskrevet som værende specifik hos hashrygere med
et stort forbrug. Det er imidlertid et ganske uspecifikt,
men alvorligt fænomen, som kan ses efter længerevarende,
massiv indtagelse af et hvilket som helst
sløvende rusmiddel.(3) Det kan bedst opfattes som
et udtryk for en kronisk forgiftningstilstand og som
et symptom på rusmiddelafhængighed. Amotivation
indgår det da også som en del af afhængighedsdefinitionen."

Dog tror jeg kun det gør sig gældende for enkelte "hverdags" rygere, og ikke en der ryger et par gange i måneden :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]