Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 jul 2025 00:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey. Jeg kender et sted hvor der står næsten 10 kæmpe røde fluesvampe.. Skal jeg plukke dem og hva vil jeg få ud af det ? : :?:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Prøv at søge på erowid.. Men hvis du ikke selv kunne regne den ud, synes jeg du burde lade dem være :)

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Du kan godt få noget ud af det. Læs fx på wiki: http://psychedelia.dk/wiki/index.php/Amanita_Muscaria.

Derudover kan man også godt spise rød fluesvamp. Har ikke fået prøvet det endnu, men det skulle være en glimrende spisesvamp.
William Rubel har skrevet noget om det på hans side: http://www.williamrubel.com/mushrooms/amanita-muscaria/. Husk dog at starte med små bidder hvis du prøver -- du skulle nødig kradse af!
Nogle vælger at koge den 1 gang i letsaltet vand, andre at koge den 3 gange.
I en region i Japan er det vist ret normalt at sylte rød fluesvamp...

En anden gang, så kig lige et smut på wiki eller på erowid...

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Hehe, jeg ville ind idag for at spørge om næsten det samme. Jeg cyklede lige forbi et sted hvor der stod en masse flotte rød fluesvamp. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man tørrer den, og hvor lang tid den sådan kan holde efter man har tørret den, og hvilken beholder der ville være bedst til opbevaring. Jeg vil være dybt taknemmelig hvis nogen kunne svare på dette.

Titel:
Junior medlem

Jeg gik lige hen og plukkede dem, jeg blev lidt forvirret, da jeg så nogle af dem var meget orange, og næsten ikke rødlige. De var kun en lille smule røde, inde midt på hatten. Lamellerne smed sådan en slags hvidt pulver, eller smittede af, og selve hatten var ret fedtet og gummi-agtig. Jeg vil bare lige være sikker på om det er rød fluesvamp, da jeg ikke troede de kunne blive så orange. Jeg prøver at skaffe et billede så snart jeg kan, men hvis der er nogen der kan sige bare vha. beskrivelsen, ville det være kanon.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
dayofphoenix skrev:
Hey. Jeg kender et sted hvor der står næsten 10 kæmpe røde fluesvampe.. Skal jeg plukke dem og hva vil jeg få ud af det ? : :?:

Mit bedste gæt vil være, ulækre fingre :lol:

Titel:
Psychedelia Sponsor

Shious skrev:
...Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man tørrer den, og hvor lang tid den sådan kan holde efter man har tørret den, og hvilken beholder der ville være bedst til opbevaring...

Du tørrer dem ganske som alle andre svampe (og i det hele taget alt). Mørk og gerne køligt, i et rum med god ventilation.
Eventuelt kan du købe CaCl2, kalciumklorid, i Matas og bruge det til at tørre din fangst med. Find en egnet beholder, og fyld fx et kaffefilter med CaCl2 således at det ikke kommer i kontakt med svampene, og vupti -- din helt egen tørremaskine!

Titel:
Junior medlem

Mange tak. Ved du noget om hvor lang tid de kan holde sig efter man har tørret dem, og er der nogen specielt beholder at foretrække?

Titel:
Psychedelia Sponsor

Hvis de er tørret ordentligt (læs: helt tørre), så kan de så vidt jeg ved holde sig i mange år uden problemer. Sørg for, som med alle andre ting, at undlade at opbevare i direkte lys og i alt for megen varme.
Hvis du prøver dig frem med madlavning og Rød Fluesvamp, så lav endelig en thread eller send en PM, er meget interesseret i hvordan det smager! ;)

Titel:
Junior medlem

:) Tak for hjælpen igen. Jeg tog en lille bid af den her idag, frisk, smagte af svamp og jord.. mystisk nok. Det var lidt gustent at spise det, da selve hatten var pænt klistret og fugtig. Jeg har ikke tænkt mig at lave det sammen med mad, da jeg stadigvæk bor hjemme, og jeg har ikke just lyst til at reklamere så meget med det.

Titel:
Dedikeret medlem

Min svamp blev muggen idag :( kunne ikke tørre den hurtigt nok, og havde endda skåret den i 4 stykker for at fremme tørringen...

hvordan kan jeg tørre det meget hurtigt? Jeg ved hvor der er 4 - 5 kæmpe svampe! :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Vinkelsliber skrev:
Min svamp blev muggen idag :( kunne ikke tørre den hurtigt nok, og havde endda skåret den i 4 stykker for at fremme tørringen...

hvordan kan jeg tørre det meget hurtigt? Jeg ved hvor der er 4 - 5 kæmpe svampe! :P

Hvordan prøvede du at tørre den?

Titel:
Dedikeret medlem

Moj0 skrev:
Vinkelsliber skrev:

Har haft den i ovnen et par gange på 75 grader... af flere omgange :P

Og jeg har så ladet den ligge i et skab imellem 2 stykker papir....

Dårlig ventilation - hvis overhovedet nogen. :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Vinkelsliber skrev:
Moj0 skrev:
Vinkelsliber skrev:

Har haft den i ovnen et par gange på 75 grader... af flere omgange :P

Og jeg har så ladet den ligge i et skab imellem 2 stykker papir....

Dårlig ventilation - hvis overhovedet nogen. :P

Hvis jeg var dig ville jeg prøve tricket med, en udfoldet avis og så en lille ventilator til hele tiden at blæse luft over svampen :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Danmark
Du kan da godt plukke dem, men jeg ville nok lade vær med at putte dem i munden. Bare et godt råd. Det er fordi du ikke kan skaffe rigtige svampe, har jeg ret ?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

NitRoN skrev:
Du kan da godt plukke dem, men jeg ville nok lade vær med at putte dem i munden. Bare et godt råd. Det er fordi du ikke kan skaffe rigtige svampe, har jeg ret ?

Det er højst sandsynligt fordi han ikke selv kan skaffe cyller..
Rød Fluesvamp har dog lammepotentiale, man skal nok bare have læst godt og grundigt på emnet først :P

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Danmark
Moj0 skrev:
NitRoN skrev:

Det er højst sandsynligt fordi han ikke selv kan skaffe cyller..
Rød Fluesvamp har dog lammepotentiale, man skal nok bare have læst godt og grundigt på emnet først :P

Ja præcis :wink: jeg ville bare lade dem være. Jeg turde sku ikke putte dem i munden! :)

Titel:
Junior medlem

Det samme her, jeg har kun fundet 1 SN endnu, og da jeg så de store røde fluesvampe stå der, tænkte jeg at jeg lige så godt kunne tage dem, tørre dem og så sætte mig ind i sagerne før jeg besluttede mig for at tage dem. Folk har det med at sparke svampe ned, især rød fluesvamp, fordi den er nem at få øje på og folk tror den er MEGET giftig. Jeg har dog ikke hørt at den skulle kunne lamme så meget, hvis bare man tager en respektabel dosis? Det skulle ikke være det samme som psilocybin nej, men det har stadig en vis psykedelisk virkning.

Medlem

Geografisk sted: CPH
Naar du toerer(dry) Amanita muscaria, saa kan du goere det i ovnen. Men saa lad lugen staa lidt paa klem, saa der er lidt ventilation. Saa kommer der saadan noget saft ud af dem(Det er de gift stoffer du vil af med).
Amanita muscaria skal toerers, hvis de skal indtages. Det nedbryder gift stofferne. Maaske bliver du noed til at gentage processen nogle gange, for den saft der kommer ud skal vel fordampe eller lign. Den skal jo ikke bare ligge sig oven paa dine svampe.

Jeg kan bare raade alle til at soerge for at hvis du vil indtage Amanita muscaria, saa skal du vaere sikker i din svampe sag. Der er flere arter af Amanita svampe, og nogle meget giftige(doedlige). Og saa SKAL de vaere toerret ordentligt. Er man ikke svampe expert, ville jeg raade til at man koeber toeret Amanita muscaria fra en butik.
Det ville jeg goere.
-Vincent.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

@Vincent

Der er ingen grund til at rode op i et topic, der er over et halvt år gammelt. Trådstarter har nok fundet ud af hvordan og hvorledes med fluesvampen. Jeg ved godt dine råd er velment, men Jeg kan se du endda har oprettet et nyt emne om svampen, så det virker ret tosset at skrive i denne gamle tråd.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]