Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 01:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Scroll til bunden hvis du ikke gider læse baggrunden for spørgsmålet og kun vil læse den korte version. Posten endte med at blive lidt længere end først beregnet. :P

Nu har jeg gentagne gange haft diskussioner med både venner og familie om skadeligheden ved hash. De ser gerne at jeg stoppe helt med at ryge af forskellige årsager (primært er de bange for at jeg bliver afhængig).

Lidt baggrund:
Jeg ryger for det meste 1 gang om ugen, nogle gange 2 eller 3 alt efter omstændighederne (fridage, stress osv.). Jeg ryger aldrig alene, og ryger aldrig dagen før en skoledag. Jeg er lige pt igang med datamatiker uddanelsen og ligger i toppen af mine klasse. Har ikke misset 1 eneste dag, har lavet alle opgaver + ekstraopgaver og føler ikke jeg har nogle problemer overhovedet rent fagligt.

Jeg føler aldrig nogen trang til at ryge, selvom jeg selvfølgelig ofte glæder mig til at ryge da jeg forbinder det med gode oplevelser (Men hvem glæder sig ikke til at ryge? :P. Ser det ikke som anderledes end at glæde sig til at være sammen med kæresten, at gå i byen, spise god mad osv.). Jeg lider også af ADHD, så det at ryge hjælper mig ekstremt meget til at slappe af, og holde styr på tankerne. Jeg har ofte problemer med stress i hverdagen da mine tanker "farer rundt" og er ukontrollerede pga. ADHD'en.

Selve "spørgsmålet":
Jeg har selv prøvet at søge lidt rundt, da jeg er ret sikker på at jeg selv har fundet noget om emnet før, men kan ikke lige umiddelbart finde noget konkret. Men findes der nogle videnskabeligt baseret artikler om bivirkningerne ved at ryge 1-2 gange om ugen? De artikler jeg kan finde er enten antihash artikler der beskriver hvor ekstremt farligt det er at ryge dagligt, og hvor let man bliver afhængig osv, eller meget ukonkrete legaliser-hash artikler. Men ingen af disse ting kan bruges som argument mod stædige familiefæller der er overbevist om at jeg ødelægger mit liv og min uddanelse.

Pga. den store modstand er jeg så også selv begyndt at komme lidt i tvivl og er begyndt at tænke på hvad jeg ku opnå hvis jeg stoppede. Om jeg spilder mit "potentiale". Så ville sætte pris på al info om bivirkningerne ved at ryge 1 gang om ugen.

Bonusspørgsmål:
1. Hvor hård er straffen for at blive taget med en klump på 3-5 g? Ville det påvirke jobs senere hen eller er det på den "skjulte" straffeattest? (kan ikke lige huske navnet).
2. Kan man blive straffet hvis man er positiv i en stoftest? Rent teoretisk, hvis jeg fik taget en test, og de ku se at jeg havde været påvirket af hash inden for den sidste måneds tid, kan jeg så blive straffet med bøde eller lign.? Eller skal de ha' "konkrete" bevister? Har flere gange haft dette spørgsmål oppe og vende med vennerne, men ingen har kunnet svare på det.

Super korte version: Findes der nogle videnskabelige, objektive artikler på bivirkningerne ved at ryge 1 gang om ugen?

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
ja det gør der , jeg har læst dem for 100år siden og er langt ude af min hukkomelse igen da jeg havde lidt på fornemmelsen af at det var en guide til forældre og ikke folk der tager stoffer , men hjernen bliver påvirket af mange forskellige ting ved hash i hjernen , hvor at f.eks. alkohol kun går ind og påvirker en ting ( jeg har desvære glemt hva det hele heder men det må et andet klogt menneske her på siden komme og forklare bedre )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved at efter nul-tolerancen er blevet indført er det lige meget om du har 0.1 gram pot eller 5 g sort nepal så bliver det konfiskeret, og du får en bøde, mener den er 2000 guld første gang. Det bliver højest sandsynligt noteret på din straffeattest, men hvordan det vil påvirke din jobmuligheder, samt hvor lang tid det står der ved jeg ikke...

Og så ved jeg også at det ikke er ulovligt at være påvirket af noget rusmiddel. Hvis nogle kommer hen med en kemikalie dreng og siger han har fået en overdosis vil der blive tilkaldt en ambulance, han vil ikke blive straffet. Men hvis de ser dig sluge resten af en pose i panik og synet af dem, så kan de nok godt straffe dig da de så kan vidne på du har været i besiddelse af det.

(Baudelaire 1860).

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
det kan de ik PIvo_Cerveza , jeg så station 2 hvor de fangede columbianer der solgte coke og de havde coken i noget folie og de små kugler med coke de havde , skjulte de i munden så de ku sluge dem hvis politiet kom også prøved de at fange en der tog en klump coke ud af munden men han nåede vist at putte det i munden og synke det før politiet fik det fra ham , og han blev ikke straffet :D

Insane psychedelia user!

Pivo_Cerveza skrev:
Men hvis de ser dig sluge resten af en pose i panik og synet af dem, så kan de nok godt straffe dig da de så kan vidne på du har været i besiddelse af det.

den tror jeg ikke på, de skal ha nogle beviser, det kan jo lige så godt være mel eller vitaminpiller du sluger...
hvis de skulle finde på at udskrive en bøde, eller anholde mig på det grundlag, ville jeg sku prøve sagen i retten...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

FromCirclesAllRise skrev:
Pivo_Cerveza skrev:
Men hvis de ser dig sluge resten af en pose i panik og synet af dem, så kan de nok godt straffe dig da de så kan vidne på du har været i besiddelse af det.

den tror jeg ikke på, de skal ha nogle beviser, det kan jo lige så godt være mel eller vitaminpiller du sluger...
hvis de skulle finde på at udskrive en bøde, eller anholde mig på det grundlag, ville jeg sku prøve sagen i retten...

Ja ok point taken. Men jeg så (igen i vores allesammens station 2) Optagelser fra en patrulje somewhere at en vogn kom kørende og spottede 3 der stod og sniffede ved en bil. Da betjentene så stopper og løber hen mod dem smider den ene et eller andet ned i en rist. Og der konfronterer betjente dem så med det "Hvad var det du smed der?" osv. og de lyser dem også i øjnene. Men når jeg tænker over det kan jeg egentlig ikke huske om de blev sigtet. Så i har nok ret. Og selv om de så tager en blodprøve og finder ud af at man er påvirket kan de jo egentlig ikke bevise om man havde 1 g eller 200 g, hvilket så påvirker strafudmålingen....my bad!

(Baudelaire 1860).

Medlem
Brugeravatar

Bøden for under ti gram er på 2000 og en plet på straffeattesten i fem år. Og det er den straffeattest en potentiel arbejdsgiver ser.

Jeg tror næppe der er synlige bivirkninger ved at ryge to gange om ugen. Hvis du ikke føler dig doven, træt og ugidelig og ikke har problemer med indlæring er alt godt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]