Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 05:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg sad og bladrede den kære Golden Guide igennem efter lidt mindre kendte hallucinogener og faldt over Støvbold (Lycoperdon spp.).
Billede
Den har været brugt af folkene i Oaxaca, som man også opdagede psilocybinsvampene hos i sin tid, til at inducere lydhallucinationer. De gør dog særligt brug af Lycoperdon mixtecorum og marginatum . De kalder dem henholdsvis for gi-i-wa(den primære) og gi-i-sa(den sekundære) da de mener at mixtecorum er den stærkeste.

Til alle jer videnskabelige hoveder derude, så er der endnu ikke fundet noget aktivt stof men det er IMO bestemt ikke nogen grund til at feje den af vejen. I bliver nødt til at holde jer til den fænomenologiske data der er indtil videre som i følge mig selv også er langt mere spændende og bred (ikke at det gør det mindre spændende i kombination af en aktiv agent :wink: )

Men er der nogen der har prøvet? Jeg har fundet en del rapporter af folk som har forsøgt sig i at æde andre Lycoperdon sorter som har rapporteret en virkning i form af svage CEV's og forstærkede lyde.

Jeg læste at Lycoperdon nigrescens har været brugt som meskalin-erstatning (hvor ved jeg ikke)!
Billede

Men jeg finder det rigtig spændende med sådanne relativt uudforskede enteogener, det er nu alle i Albert Hofmann/shulgin-wannabes skal på banen og bruge jer selv som kaniner i videnskabens/spiritualitetens ånd og få smidt en bunke af rapporter ind!

Jeg tror det kan være en god idé at tømme svampen for sporer inden man begynder at gnaske løs på den, jeg tror ikke det er så sundt (måske potentielt skadeligt?) at få skudt sådan nogle sporer ned i luftvejene.

Rapport her om indtagelse af arten Lycoperdon pyriforme
http://leda.lycaeum.org/?ID=6560

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Bruger man den ikke i visse retter?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Lycoperdon perlatum er i hvert fald en glimrende spisesvamp så længe man får plukket den mens den er helt ung. Fløde- /portvinssauce med smørstegte støvbolde - uhm.
...Og nej, jeg har aldrig bemærket noget psykoaktivt ved den art.

Junior medlem

Geografisk sted: Bag skærmen
Det er vist bare en normal spisesvamp, jeg har i hvert fald spist den op til flere gange, og jeg har aldrig oplevet nogle psykoaktive virkninger. Det kan dog være at det er en anden art der er blevet omtalt i triprapporten, men den jeg spiste var her fra Danmark.

Med hensyn til det med spore, så skal de høstes når de er unge og ikke har fået spore endnu.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay ja for den fremgår også som spiselig i min svampebog. Kunne være interessant at få fat i eksemplarer af mixtecorum og marginatum! Jeg kan ingen billeder finde. Ku være spøjst at lede efter sporer. De må jo være relativt nemme at sprede hvis de stadig befinder sig indvendigt i svampen. Man ku måske plukke et friskt eksemplar i en zipbag og så give den et klem så den kan release sine sporer i nærheden af en rådden mostilgroet træstamme eller sådan noget. Måske her vi skal ha kaktus klausen og flimmer på banen ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Ikke for at bitche men, det er sku ikke en god ide du har fat i der. Altså hvis du smider en frisk støvbold ned i en zipbag vil den blive til noget klamt smat inden den modner sine sporer. Og hvis du gør dig planer om at spise dem, skal de som tidligere nævnt være friske, og det ville undre mig kraftigt hvis de er noget særligt psykoaktivt, da de som også nævnt tidligere er almindelig kendte som spisesvampe!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]