Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 19:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har en ven som egentlig gerne vil prøve hash. Men vi bekymre os lidt om hans gener giver ham øget risiko for psykose?

Han er 17 år gammel, fungerer normalt, og har generelt en stabil sindstilstand. Hans far har røget en del hash, og har fået en langvarig psykose på ca. et år. Faren er manisk depressiv, så hash har sandsynligvis fremmet denne tilstand, men ikke forårsaget den.
Hans far har røget 3 joints hver dag i 5 år, før det blev udløst.

Har min ven en øget risiko for at udvikle en psykose? Hvis ja, er det så en reel fare?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Det lyder ikke sådan og det er usandsyndligt siden meget få har anlæg for en reel psykose. Og hans fars psykose lyder som resultatet af et langvarigt misbrug som sikkert har haft følgevirkninger som også kunne ha været med til at gi ham en psykose.

Det er helt okay at prøve det et par gange så længe det bliver ved det og ikke bliver et forbrug eller misbrug. et forbrug er imo en dårlig ide når man er 17, der sker for mange ting og dem skal man helst ikke gå glip af. misbrug er altid en dårlig ide.

Han kommer ikke til at få en psykose pga en joint engang imellem, men som sagt syntes jeg et forbrug er en dårlig ide.

Mvh Mikkel

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
Tror også roligt i kan ryge et par joints i ny og næ, uden han får nogen vild psykose.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dobbelt A
Som han skriver vil hans ven også kun "prøve" hash. Og udefra dit spørgsmål vil jeg da heller ikke selv mene at der burde ske noget. Hans far har jo været misbruger igennem 5 år som ja, nok har forværet hans opbyggende psykotiske tilstand.

- God ryger herfra.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
jtj skrev:
Som han skriver vil hans ven også kun "prøve" hash. Og udefra dit spørgsmål vil jeg da heller ikke selv mene at der burde ske noget. Hans far har jo været misbruger igennem 5 år som ja, nok har forværet hans opbyggende psykotiske tilstand.

- God ryger herfra.

Ahh jeg misforstod det lige, jo han kan godt prøve at ryge så ;)

God ryger,. peace

Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene!

DoYouSpeakWak?? skrev:
men som sagt syntes jeg et forbrug er en dårlig ide.

Ved godt det er OT, men er der noget specielt i hash der gør at et forbrug er dårligt lige præcis når man er 17? Det er jo ikke homonforstyrende.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
...............

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 17:43, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

bellaDonna atropa skrev:
Risikoen ved at starte et forbrug i en ung alder, er at man kan kommer bagud med indlærningen, som er meget brugt i den alder i forbindelse med udannelse og at kunne klare sig godt resten af livet. Man er mere åben og har endnu ikke dannet den fulde personlighed samt at hjernen ikke har fået sig logik center helt på plads før man når de 21. jeg vil tro at der er en forhøjet risiko at udvikle et misbrug hvis man starter i en ung alder med et regelmæssig forbrug. Tror ikke der er de vilde farer ved at man prøver det og ser hvad det er i en ung alder.

Det er jo heller ikke fordi man normalt ryger i skoletiden, de fleste har vel et weekend forbrug. Tror ikke der er noget i hash, der gør at man har større chance for at blive misbruger. Er det ikke kun alkohol?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for København
Tjaeh hvis i holdt det på én gang om ugen så skulle det vel ikke skade noget, og i kan da godt give lidt los nu hvor det er ferie.
Jeg er så sød, lokker folk der er yngre end mig selv i fordærv.
Ej pjat, gør det nu bare :D

Dedikeret medlem

..............

Medlem
Brugeravatar

@Bella Donna

Så du mener at ens indlæringsevne er reduceret mandag når man ryger fredag?

Dedikeret medlem

................

Medlem
Brugeravatar

bellaDonna atropa skrev:
Thc bliver i kroppen i lang tid. Ryger man regelmessig og i store mængder, så sker der en ophopning i kroppen.

I kroppen ja, men ikke i hjernen. I hvert fald ikke psykoaktivt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Katten skrev:
bellaDonna atropa skrev:
Thc bliver i kroppen i lang tid. Ryger man regelmessig og i store mængder, så sker der en ophopning i kroppen.

I kroppen ja, men ikke i hjernen. I hvert fald ikke psykoaktivt.

Du er vel typen der har din hjerne på glas i et skab? for hos mig, og de fleste andre herinde, så hænger kroppen og hjernen sammen. - således at ting jeg ophober i kroppen som kan passere blod hjerne barrieren, kommer ind i min hjerne.

Cannabis vil forblive i din krop, og noget af det vil være psykoaktivt. - det er dog ikke samme mængder som du ryger, men noget vil sætte sig i fedtvævet, før det bliver metaboliseret.
- lige meget HVAD du siger, vil det gøre dig sløvere...

.. dette er ikke ensbetydende med at du vil droppe ud af skolen og blive en bums. - det fjerner ikke hele din livskraft.. men sløvere, det gør det dig. - Det store spørgsmål er vel om du kan leve med det.

- at der er mange som har gennemført div. uddanelser med et hashmisbrug på siden, betyder heller ikke at det ikke sløver, blot at folk kan leve med det.

Medlem
Brugeravatar

Du er vel typen der har din hjerne på glas i et skab? for hos mig, og de fleste andre herinde, så hænger kroppen og hjernen sammen. - således at ting jeg ophober i kroppen som kan passere blod hjerne barrieren, kommer ind i min hjerne.

Cannabis vil forblive i din krop, og noget af det vil være psykoaktivt. - det er dog ikke samme mængder som du ryger, men noget vil sætte sig i fedtvævet, før det bliver metaboliseret.
- lige meget HVAD du siger, vil det gøre dig sløvere...

.. dette er ikke ensbetydende med at du vil droppe ud af skolen og blive en bums. - det fjerner ikke hele din livskraft.. men sløvere, det gør det dig. - Det store spørgsmål er vel om du kan leve med det.

- at der er mange som har gennemført div. uddanelser med et hashmisbrug på siden, betyder heller ikke at det ikke sløver, blot at folk kan leve med det.[/quote]

Dvs du mener at ens indlæringsevne er svækket i 30 dage efter at have røget hash?
Hjerenen har nogle stoffer der metaboliserer hash hurtigere end resten af kroppen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Katten skrev:
Jeg har en ven som egentlig gerne vil prøve hash. Men vi bekymre os lidt om hans gener giver ham øget risiko for psykose?

Han er 17 år gammel, fungerer normalt, og har generelt en stabil sindstilstand. Hans far har røget en del hash, og har fået en langvarig psykose på ca. et år. Faren er manisk depressiv, så hash har sandsynligvis fremmet denne tilstand, men ikke forårsaget den.

Har min ven en øget risiko for at udvikle en psykose? Hvis ja, er det så en reel fare?

Jeg gider simpelthen ikke svare på dette, og det gælder også spiffehs påstande, men check mit website. Der får du det her forklaret til hudløshed. Se Cannabismyter - og følg links til Peter Ege artiklen.

Medlem
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Katten skrev:

Jeg gider simpelthen ikke svare på dette, og det gælder også spiffehs påstande, men check mit website. Der får du det her forklaret til hudløshed. Se Cannabismyter - og følg links til Peter Ege artiklen.

Jeg er i gang :D

Medlem

Læs ved samme lejlighed også lige hvorfor cannabis ikke sløver din hjerne i ugevis.
Og det gælder jer ALLESAMMEN :wink: .

Medlem

Lad mig i øvrigt lige citere Peter Eges udtalelser fra hans artikel "Enkelt er det jo ikke", i 7. udgave af bladet "STOF".

Omhandlende cannabis' virkningstid:
Peter Ege skrev:
P.g.a. den meget langsomme udskillelse af cannabinoiderne har der hersket en almindelig opfattelse af, at hash er et stof med en meget lang virkningstid sammenlignet med andre rusmidler. Dette er imidlertid ikke tilfældet. Efter indtagelse af hash ved rygning stiger koncentrationen i blodet næsten umiddelbart til et maksimum, og derefter falder koncentrationen hurtigt og er i løbet af få timer nede på et meget lavt niveau p.g.a. diffusion af cannabinoiderne til fedtvæv. Koncentrationen af cannabinoider i hjernen forløber parallelt med koncentrationen i blodet med en mindre tidsforskydning (1), og en rusvirkning optræder derfor kun de første 2 – 4 timer efter indtagelsen. Den akutte påvirkning er således relativ kortvarig.

Medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Lad mig i øvrigt lige citere Peter Eges udtalelser fra hans artikel "Enkelt er det jo ikke", i 7. udgave af bladet "STOF".

Omhandlende cannabis' virkningstid:
Peter Ege skrev:
P.g.a. den meget langsomme udskillelse af cannabinoiderne har der hersket en almindelig opfattelse af, at hash er et stof med en meget lang virkningstid sammenlignet med andre rusmidler. Dette er imidlertid ikke tilfældet. Efter indtagelse af hash ved rygning stiger koncentrationen i blodet næsten umiddelbart til et maksimum, og derefter falder koncentrationen hurtigt og er i løbet af få timer nede på et meget lavt niveau p.g.a. diffusion af cannabinoiderne til fedtvæv. Koncentrationen af cannabinoider i hjernen forløber parallelt med koncentrationen i blodet med en mindre tidsforskydning (1), og en rusvirkning optræder derfor kun de første 2 – 4 timer efter indtagelsen. Den akutte påvirkning er således relativ kortvarig.

Gælder det også bivirkningerne?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]