Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 15:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg har hørt fra en bekendt, at hun ved import af kava til en værdi af $50, modtog en toldopkrævning fra postdanmark på hele kr. 8691. :lol:

Hvordan kan det lade sig gøre?

Min første tanke var at det var løgn, men hun sendte mig så en kopi af toldopkrævningen, og den så skam ganske gyldig ud! Min anden tanke var om kava måske var ulovligt, men i så fald ville hun jo slet ikke have mulighed for at modtage det.

Nogen der kan hjælpe her?

Mvh.
grappa_zappa

Medlem

Geografisk sted: Nord Sjælland
En fejl, måske? Det sker jo tit.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvor er det bestilt fra? Her er hvertfald en Told lommeregner

Ellers ring til toldvæsnet og høre hvad i hede hule hulen der foregår?

Medlem

Hahaha And jeg fik mig lige et godt grin.

Det er bestilt fra Vanuatu.

Jeg kan godt lægge told og moms til uden sådan en ellers fin told lommeregner. :D Desuden går kava ik rigtig ind under hverken DVD'er, Golf, Binokulære kikkerter, Kikkertsigte, Jagtvåben eller Solbriller!!! :lol: :lol:

Jeg har estimeret told'en til at være 5-6% alt efter hvilken varekode man nu tror det har: http://vita.toldskat.dk/vita.htm

Det kunne fx være:
Varekode: 0601.10.90 00

Men derfor er der stadig langt op til kr. 8691 :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hov! Ja, den var lidt hurtig, det indrømmer jeg.

Men kan psykedeliske stoffer ikke ses som en solbrille? At kava kava ikke er psykedelisk er en anden sag.

Medlem

Hehe.. jeg er da glad for du ikke tænker så lavt om mig, trods alt.

Kava er vist nærmere en depressant, men dog med et vidst solbrille element, som nu nævner.

Hverken kava eller aktive kemikaler er så vidt jeg kan se anført på lægemiddelstyrelsens liste over euforiserende stoffer.

Som du nævner vestyjr, så må det være en elementær trykfejl!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det må være en fejl. Desuden er din veninde vist ny i gamet, man skal altid bede sælger om at skrive ca. $10 på pakken som værdi, så kommer der ikke told på. :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg modtog mit kava idag.
Jeg bestilte noget honing kava men det gad de ikke sende til dk. I en mail forklarede han, at det er bedst at modtage kava i pulverform for danske kunder. Han lagde det i en folie zipbag og stemplede "hawaiin tea" på.
Så skriv til forhandler at det skal være undercover og pulver/grindet rod er mit råd til at undgå bøvl med tolden

Medlem

jim fear skrev:
Det må være en fejl. Desuden er din veninde vist ny i gamet, man skal altid bede sælger om at skrive ca. $10 på pakken som værdi, så kommer der ikke told på. :)

Hvem gider det, for de småpenge! :)

agjoey skrev:
Han lagde det i en folie zipbag og stemplede "hawaiin tea" på.
Så skriv til forhandler at det skal være undercover og pulver/grindet rod er mit råd til at undgå bøvl med tolden

Det burde jo ikke være nødvendigt, da kava er fuldstændig lovligt. Bortset fra at fødevarestyrelsen vist har forbudt kava i fødevarer.

Spørgsmålet var egentlig kun for at høre om andre har oplevet noget lignende. Jeg tror bestemt det må være en fejl. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

grappa_zappa skrev:
jim fear skrev:

Hvem gider det, for de småpenge! :)

Nu ved jeg ikke hvor rig du er, men du kan nemt komme til at slippe det samme i told som du har betalt for kavaen. Udover told kommer der også et gebyr på ~150 kr på. Jeg har oplevet at købe noget til 1000 kr og så slippe 500 i told, det er fandme bittert.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jim fear skrev:

Nu ved jeg ikke hvor rig du er

Bare fordi man er rig smider man penge til højre og venstre, fremfor at blive rigere?

Det er da godt nok en ommer!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du ved vist ikke hvad det vil sige at være en BIG TIME BALLA $$$$

Medlem

Nu er tolden på "RØDDER" omkring 5%. Det er det eneste jeg kan kategorisere kava efter. Derudover er dansk moms som bekendt 25%. Det vil sige en total fortoldning på omkring 30%.

Jeg ved ikke om de ligefrem tager et fortoldningsgebyr på 150kr, som du snakker om Jim fear (det har jeg aldrig oplevet for alt andet jeg har importeret), men derudover kan man da maksimalt komme til at betale 30% ekstra af den totale købesum. (inkl. fragt)

:?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay? Det lyder mærkeligt, jeg får altid lagt det gebyr der oven i... Men det er nu sjældent jeg bliver taget efterhånden, da jeg konsekvent snyder.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
PostDanmark tager et gebyr, på AFAIK ~150 kr, for at opkræve det andet gebyr (til Told og Skat)! Det kan man nok slippe for, hvis man har en virksomhed og selv afregner med Told og Skat. Hvis man slipper for PostDanmarks gebyr ellers, så er det fordi værdien er opgivet til under 70kr, som jeg mener er cut-off for momsopkrævning. Eller fordi postbudet er på stoffer. Cut-off for told er vist ~150kr.

Hvis man spørger Told og Skat om toldrater gennem deres hjemmeside går der sjældent over et døgn før man får et fyldestgørende svar. Personligt ville jeg nok ikke have punget ud, men hvis man er kavatrængende og har penge som skidt.... :)

Hvis historien ikke endte med et lille greb i det enorme pengeskab, ville det da være meget sjovt at høre, hvad enden blev.

Medlem

Jeg bøjer mig jim fear og shanti! :)

post.dk skrev:
Varekøb i lande uden for EU
Postforsendelser fra lande uden for EU toldbehandles ved ankomsten til Danmark. Hvis varens værdi er:

under 80 kr. opkræves hverken told, moms eller fortoldningsgebyr
over 80 kr. opkræves 25% moms af både varens pris og transportomkostninger samt eventuel told. Desuden opkræves et fortoldningsgebyr på 150 kr. inkl. moms for 1. varelinje og 34 kr. inkl. moms pr. efterfølgende varelinje.

Historien har faktisk endnu ikke udfoldet sig for mit vedkommende, men veninden/den bekendte meddelte postdk at forsendelsen skulle retur. Posten var ment som en forespørgsel på om andre har oplevet noget lignende, eller om det bare var en elementær fejl - inden jeg selv bestilte.

Det var sikkert 86,91kr hun skulle have været af med. (selvom jeg ikke kan få hverken toldsatser/moms/postdk gebyre til at passe med det) :)

Senest rettet af zappa 19 maj 2008 17:05, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
post.dk skrev:
Varekøb i lande uden for EU
Postforsendelser fra lande uden for EU toldbehandles ved ankomsten til Danmark. Hvis varens værdi er:

under 80 kr. opkræves hverken told, moms eller fortoldningsgebyr
over 80 kr. opkræves 25% moms af både varens pris og transportomkostninger samt eventuel told. Desuden opkræves et fortoldningsgebyr på 150 kr. inkl. moms for 1. varelinje og 34 kr. inkl. moms pr. efterfølgende varelinje.

Jeg citerer lige fra Told og Skat, "Internethandel for private" (http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=137519) gældende fra april i år, bare lige for at få det præcist til et par decimaler. Jeg går stærkt ud fra at det er Told og Skat og ikke Postdanmark, der har tjek på de gældende regler/satser - men det er jo så igen en god grund til at være lidt obs når postbudet ringer på, også selvom det ikke er ens kæreste i morgenkåbe, han er ude efter. :)

"Køber du en vare i et land uden for EU, fx USA, skal du som hovedregel betale told og dansk moms til SKAT ved indførslen. For visse varer skal du også betale punktafgift. Hovedreglen er, at når en vare er belagt med punktafgift i Danmark, skal du betale punktafgift ved indførslen.

Ved indførsel af varer af ringe værdi skal der dog ikke betales told, moms og eventuel punktafgift. Du skal således kun betale told, hvis hele forsendelsens værdi overstiger 22 EURO (ca. 165 kr.). Du skal betale moms og punktafgift, hvis forsendelsens værdi overstiger 80 kr. Fritagelsen gælder ikke for spiritus, vin, øl, parfume og toiletvand samt tobaksvarer, dvs. cigaretter, cigarer, cerutter, cigarillos og røgtobak.

Varer, der sælges via internet, annonceres typisk til en pris uden told, moms, punktafgift og eventuel fragt. Det betyder med andre ord, at den samlede varepris kan beregnes som den annoncerede pris, tillagt transportomkostninger, told og moms og eventuelt punktafgift.
(...)
Inden du bestiller varer, bør du derfor kontakte SKAT, der vejledende kan orientere om den toldsats, der gælder for den vare, du påtænker at købe.
(...)
Tolden beregnes af varens pris med tillæg af transportomkostninger. Den danske moms er på 25 pct. og beregnes af varens pris, tillagt transportomkostninger, toldbeløbet og eventuel punktafgift."

Og dertil kommer så Postdanmarks opkrævningsgebyr, som citeret af Grappa Zappa!

Medlem

Okay jeg fik mit kava i dag fra Hawaii, og afsenderne havde skrevet 10$ på, så forsendelsen var tilsyneladende ikke hevet ind til toldekspedition.

Mit spørgsmål er så, om der er nogen der har fået kava hjem hvor forsendelsen ER blevet taget i tolden? Derudover, hvor meget blev i så fortoldet for? (Vil ikke høre fra dem der har fået skrevet "the" på pakken osv...) :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]