Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 12:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Hey. Der er hvidt mug agtig noget i mit jord på min lille kaktus, og så er der grået 2 grå svampe op. Skal den bare smides ud eller kan den redes?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
T skrev:
Hey. Der er hvidt mug agtig noget i mit jord på min lille kaktus, og så er der grået 2 grå svampe op. Skal den bare smides ud eller kan den redes?

Hvis det bare er i/på jorden (det er ikke helt til at hitte ud af!?) så kan du bare plante den om. Du kan evt. sterilisere kompostjord en halv time ved 100 grader i ovnen. Frisk luft og ikke alt for meget vand her om vinteren. Hvis det er på kaktussen er det sandsynligvis fordi du har givet den vand mens den har stået koldt. Prøv at læse
http://www.pers-kaktus.dk/dk/page11/page12/page12.html for at se om det kan være skadedyr.

"Lille" er jo et relativt begreb, for mig er lille < 1m høj, hvis det er trichocereus. Du skriver heller ikke hvilken kaktus det er, eller hvor stor en del af kaktussen, der ser syg ud. Hvis den har en vis størrelse kan det komme på tale at skære den i stykker, tørre og senere genplante de raske dele. Det kan være, at der er andre, der har nogle bedre ideer, men det ville nok kræve at du eksempelvis tog et billede af kaktus+mug/svamp.

Held og lykke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]