Hey alle! Er "halv-ny" her, men har læst i diverse forums her i et par måneder! Super forum!
Jeg er begyndt at ryge tjald 5-6 gange om ugen. Ryger en times tid før senge tid, ser lidt comedy, fx South Park og falder ellers derefter direkte i drømmeland! Det har stået på i en måneds tid nu, før i tiden røg jeg kun 1-2 gange om måneden (3 år).
Mængde per joint er ca. 0.5 g, men det er sådan set ikke cannabis'en jeg frygter da jeg selv føler jeg har en stærk psyke... og ja hvad er stærk psyke? Det er for mig fx. at man IKKE falder i med cigaretterne, altså begynder at ryge i skole/arbplads fordi man er, generelt, rygetrængende. Kender flere der er gået i den 'fælde' efter de var begyndt at ryge fed.
Hvad ellers? At man passer sin skolegang, laver sine lektier og overholder sine aftaler.
Kan man klare ovenstående ting og ryge lidt tjald i hverdagen samtidig, så er problemet vel ikke så stort, eller er det??
Jeg har i øvrigt i modsætning til så mange jeg har hørt om, fået det meget bedre efter jeg begyndte på tjalden (ingen depression når jeg ikke ryger). Har bl.a. mere eller mindre kureret mine søvnproblemer, hvilket gør jeg er mere frisk i skolen og på de sene træningsdage, hvor jeg før var helt udmattet pga. mangel på søvn (3-4 timer pr nat, eller slet ingen når det var slemt). Jeg testede i øvrigt mig selv i sidste uge, hvor jeg i 2 dage holdte mig helt væk fra weed, og der havde jeg ingen problemer med at sove! Det virker lidt som om cannabis'en også hjælper på søvnen de dage hvor jeg ikke ryger, men det kan jo være tilfældigt, så skal ikke udnævne mig selv til ekspert!
Men nu til hovedsagen med topic; det er selve RØGEN jeg er bekymret for. Jeg lever forholdsvis sundt (kun usund mad i weekenden, hvis overhovedet), spiser 5-6 gange om dagen, og træner 3 gange om ugen og drikker sjældent alkohol (ikke engang 1 gang om måneden). Men hvor meget SKADE kan en halv joint (svarende til ½ cigaret, ristet, og 0.2 - 0-3 g tjald) om dagen forårsage mine lunger, og mit helbred generelt? Vi kan sikkert sagtens blive enige om at det generelt er usundt at ryge, men har jeg noget at være bekymret for? Har nemlig overvejet at stoppe hverdags-rygningen og gøre det til en 'weekend-ting'.
Ved godt det kan være svært at svare på, men jeg ved simpelthen ikke hvem ellers jeg skal spørge om det! Ved ik om lungekræft etc. er noget der generelt er med i folks overvejelser herinde, især ikke hvis folk ryger smøger samtidig... Ja jeg plejer jo at få svaret "Et eller andet skal man jo dø af" "Man lever kun en gang" når jeg med stor forundring spørger mine klassekammerater "Hvorfor ryger i smøger? I får jo ikke noget ud af det, udover et dårligt helbred" hvorimod jeg er meget forståelig over for weed, da det jo rent faktisk giver en noget; grineflip, afslappelse, bedre musik/film oplevelser etc. Og jo jeg har skam prøvet at ryge cigaretter til fester, men der fik jeg det bare dårligt pga. negotinen (føj hvor det stads også stinker!) og når der samtidig ikke er nogen virkning, (nå jo, weee jeg er negotin skæv!!) then why bother? Jeg kunne godt tænke mig et andet argument end de 2 ovenstående kliché citater, som jeg personligt placerer ovre i den ubegavede argument-afdeling. Er det hyggen? Det ville jeg have mere forståelse for, men det siger folk sjovt nok sjældent.
Nå, halvlangt topic, håber nogle vil kommentere/svare på mine spørgsmål!
Peace