Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hey alle! Er "halv-ny" her, men har læst i diverse forums her i et par måneder! Super forum! 8)

Jeg er begyndt at ryge tjald 5-6 gange om ugen. Ryger en times tid før senge tid, ser lidt comedy, fx South Park og falder ellers derefter direkte i drømmeland! Det har stået på i en måneds tid nu, før i tiden røg jeg kun 1-2 gange om måneden (3 år).
Mængde per joint er ca. 0.5 g, men det er sådan set ikke cannabis'en jeg frygter da jeg selv føler jeg har en stærk psyke... og ja hvad er stærk psyke? Det er for mig fx. at man IKKE falder i med cigaretterne, altså begynder at ryge i skole/arbplads fordi man er, generelt, rygetrængende. Kender flere der er gået i den 'fælde' efter de var begyndt at ryge fed.
Hvad ellers? At man passer sin skolegang, laver sine lektier og overholder sine aftaler.
Kan man klare ovenstående ting og ryge lidt tjald i hverdagen samtidig, så er problemet vel ikke så stort, eller er det?? :?:

Jeg har i øvrigt i modsætning til så mange jeg har hørt om, fået det meget bedre efter jeg begyndte på tjalden (ingen depression når jeg ikke ryger). Har bl.a. mere eller mindre kureret mine søvnproblemer, hvilket gør jeg er mere frisk i skolen og på de sene træningsdage, hvor jeg før var helt udmattet pga. mangel på søvn (3-4 timer pr nat, eller slet ingen når det var slemt). Jeg testede i øvrigt mig selv i sidste uge, hvor jeg i 2 dage holdte mig helt væk fra weed, og der havde jeg ingen problemer med at sove! Det virker lidt som om cannabis'en også hjælper på søvnen de dage hvor jeg ikke ryger, men det kan jo være tilfældigt, så skal ikke udnævne mig selv til ekspert!

Men nu til hovedsagen med topic; det er selve RØGEN jeg er bekymret for. Jeg lever forholdsvis sundt (kun usund mad i weekenden, hvis overhovedet), spiser 5-6 gange om dagen, og træner 3 gange om ugen og drikker sjældent alkohol (ikke engang 1 gang om måneden). Men hvor meget SKADE kan en halv joint (svarende til ½ cigaret, ristet, og 0.2 - 0-3 g tjald) om dagen forårsage mine lunger, og mit helbred generelt? Vi kan sikkert sagtens blive enige om at det generelt er usundt at ryge, men har jeg noget at være bekymret for? Har nemlig overvejet at stoppe hverdags-rygningen og gøre det til en 'weekend-ting'.

Ved godt det kan være svært at svare på, men jeg ved simpelthen ikke hvem ellers jeg skal spørge om det! Ved ik om lungekræft etc. er noget der generelt er med i folks overvejelser herinde, især ikke hvis folk ryger smøger samtidig... Ja jeg plejer jo at få svaret "Et eller andet skal man jo dø af" "Man lever kun en gang" når jeg med stor forundring spørger mine klassekammerater "Hvorfor ryger i smøger? I får jo ikke noget ud af det, udover et dårligt helbred" hvorimod jeg er meget forståelig over for weed, da det jo rent faktisk giver en noget; grineflip, afslappelse, bedre musik/film oplevelser etc. Og jo jeg har skam prøvet at ryge cigaretter til fester, men der fik jeg det bare dårligt pga. negotinen (føj hvor det stads også stinker!) og når der samtidig ikke er nogen virkning, (nå jo, weee jeg er negotin skæv!!) then why bother? Jeg kunne godt tænke mig et andet argument end de 2 ovenstående kliché citater, som jeg personligt placerer ovre i den ubegavede argument-afdeling. Er det hyggen? Det ville jeg have mere forståelse for, men det siger folk sjovt nok sjældent.

Nå, halvlangt topic, håber nogle vil kommentere/svare på mine spørgsmål!

Peace :wink:

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg tror ikke det er særlig skadeligt med en halv ristet smøg + 0.3 g hash om dagen. Self er det da skadeligt men tror sq ikke det er noget der gør det store. Men ved det ikke!

Til det med at du sover bedre også de dage hvor du ikke ryger kan jeg kun sige at det KUN er i starten. Når først du har røget fast hverdag i noget tid vil det få den modsatte effekt, iværtfald for mig, hvor man er død urolig om aftenen når man skal sove, sveder og fik også tit kløe. Disse 3 blandet sammen giver sq ikke meget søvn ;). Jeg oplevede disse bivirkninger efter at have røget ca hver anden dag i 6 mdr og derefter 6 mdr med 1-3 gange om dagen.

Nu har jeg dog ikke røget i lidt over 2 uger og går efter 6 for derefter kun at ryge i weekenderne. Så det jo fint.

Titel:
Insane psychedelia user!

Har du overvejet at købe en vaporizer? Så er der slet ingen røg at døje med 8)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kommer du tobak i også? Hvis ja, så er der en fare, jeg skal dog ikke kunne sige hvor stor. Men læs lige denne artikel.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det siger vel sig selv, at inhalering af mikroskopiske partikler i den mængde der findes i røg ikke er sundt. Med andre ord er risikoen for at få lungekræft højere, end hvis du ikke inhalerede røg næsten hver dag.

Der er nok ikke nogen der vil fortælle dig, det ikke er usundt at inhalere afbrændt plantemateriale. :) Jeg mener dog at have læst at motion nedsætter risikoen for lungekræft betydeligt, men det er ved at være lang tid siden.

IMO er det at ryge tjald 5-6 gange om ugen et overforbrug, især når du bruger det som sovemedicin. Jeg kender et par stykker der har haft problemer med at komme ud af sådan en vane på længere sigt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Røg er usundt, men mængden har da noget at sige. Check afsnittet om "Rygning" i Cannabismyter i min signatur.

Medlem
Brugeravatar

Picadillo skrev:
overholder sine aftaler.
så er problemet vel ikke så stort, eller er det?? :?:

5-6 Gange om ugen er jo selvsagt for meget. Du nævner at du søver ganske glimrende for tiden, og du ingen søvnmangel har i forhold til før den hyppige tjaldrygning. Det varer ikke ved - efter egen erfaring med for meget rygning, kan jeg fortælle dig at det, som tidligere nævnt, kan blive utroligt svært at falde i søvn, da kroppen netop er meget urolig, og dit hoved bliver fyldt med tankespind. Det er ikke særligt sjovt ikke at kunne sove når man VIL sove, det kan alle nok skrive under på. Derfor ville jeg, hvis jeg var dig skære ned på forbruget.

En anden hale ved hverdagsrygning er at man ligesom glemmer hvordan den fede high, som du selv beskriver med grineflip osv er.

Picadillo skrev:
Ja jeg plejer jo at få svaret "Et eller andet skal man jo dø af" "Man lever kun en gang" når jeg med stor forundring spørger mine klassekammerater "Hvorfor ryger i smøger? I får jo ikke noget ud af det, udover et dårligt helbred" hvorimod jeg er meget forståelig over for weed, da det jo rent faktisk giver en noget; grineflip, afslappelse, bedre musik/film oplevelser etc. Og jo jeg har skam prøvet at ryge cigaretter til fester, men der fik jeg det bare dårligt pga. negotinen (føj hvor det stads også stinker!) og når der samtidig ikke er nogen virkning, (nå jo, weee jeg er negotin skæv!!) then why bother? Jeg kunne godt tænke mig et andet argument end de 2 ovenstående kliché citater, som jeg personligt placerer ovre i den ubegavede argument-afdeling. Er det hyggen? Det ville jeg have mere forståelse for, men det siger folk sjovt nok sjældent.

Som almindelig ryger vil jeg da gerne komme med nogle af grundene til at jeg vælger at ryge smøger selvom der ikke er nogen såkaldt "virkning". For nej, man bliver jo ikke høj af smøger, men det er der heldigvis andre ting til for:)
Som du nævner er der et eller andet over at ryge sammen med andre rygere, det er hyggeligt, og jeg har erfaret både før og nu efter jeg startede med at ryge i dagligdagen at rygere har et helt specielt sammenhold.
En anden dejlig ting ved cigeretter er at er man stresset så tager smøgen lidt toppen af det og bringer dig ned igen.

Jeg kan virkelig godt lide at ryge, men langsomt forsøger jeg at nedskrænke mit forbrug, da jeg jo som de fleste andre godt kan se at det ikke er helt sundt :wink:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Farmand8900 skrev:
Jeg tror ikke det er særlig skadeligt med en halv ristet smøg + 0.3 g hash om dagen. Self er det da skadeligt men tror sq ikke det er noget der gør det store. Men ved det ikke!

Til det med at du sover bedre også de dage hvor du ikke ryger kan jeg kun sige at det KUN er i starten. Når først du har røget fast hverdag i noget tid vil det få den modsatte effekt, iværtfald for mig, hvor man er død urolig om aftenen når man skal sove, sveder og fik også tit kløe. Disse 3 blandet sammen giver sq ikke meget søvn ;). Jeg oplevede disse bivirkninger efter at have røget ca hver anden dag i 6 mdr og derefter 6 mdr med 1-3 gange om dagen.

Nu har jeg dog ikke røget i lidt over 2 uger og går efter 6 for derefter kun at ryge i weekenderne. Så det jo fint.

Hmm jeg har endnu ikke haft noget ubehag ved at ryge en ½ om dagen. Og de gange hvor jeg har holdt en dags pause har jeg ikke haft trang til at ryge.
Jeg kender en der har røget hver dag det sidste års tid (2-3 gram om dagen) og han har ingen problemer med at sove. Jeg tror simpelthen det varierer fra person til person.
Det kommer vel også an på hvad man ryger? De få gange jeg har røget skunk, blev jeg overhovedet ikke træt, tværtimod. Ved ikke om det fordi det var fra 'Sativa' typen eller hvad, men jeg kunne da godt forestille mig at det kunne give søvnproblemer hos nogen hvis man ryger det lige før sengetid..

Men man ved jo aldrig hvad der kan ske på længere sigt, så tror også jeg bare går over til at ryge det i weekenden. Om ik andet så for lungernes skyld :)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Røg er usundt, men mængden har da noget at sige. Check afsnittet om "Rygning" i Cannabismyter i min signatur.

Tak Malkavian, super go' læsning! 8)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
Har du overvejet at købe en vaporizer? Så er der slet ingen røg at døje med 8)

Har først for nylig fundet ud af hvad det er, men så vidt jeg kan forstå er det ikke særlig udbredt i pt? Men du må meget gerne komme med forslag til en go en så vil jeg da kigge på det. Jeg ryger nemlig KUN pga. thc'en, tobakken kan jeg ikke bruge til noget, så hvis den kan undgås..

En anden måde at undgå tobakken på ville jo være at ryge ren skunk.. og det ville samtidig også være billigere (tror jeg) da der jo skal langt mindre til. Og jo mindre røg i lungerne jo bedre!
Men det må vente til jeg dyrker mine egne planter en dag :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Picadillo skrev:
En anden måde at undgå tobakken på ville jo være at ryge ren skunk.. og det ville samtidig også være billigere (tror jeg) da der jo skal langt mindre til. Og jo mindre røg i lungerne jo bedre!

Plantematerialet er vel heller ikke så godt at ryge, det mindst skadelige hvis man absolut skal ryge, må være at ryge så ren en hash som muligt

Altså meget små mængder af det (fx. 0,1g) rent på pibe som malk og mange andre, det kan sku ikke skade noget videre.

Evt. bare vaporise den rene hash i stedet

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Xp3rt skrev:
Picadillo skrev:

Plantematerialet er vel heller ikke så godt at ryge, det mindst skadelige hvis man absolut skal ryge, må være at ryge så ren en hash som muligt

Altså meget små mængder af det (fx. 0,1g) rent på pibe som malk og mange andre, det kan sku ikke skade noget videre.

Evt. bare vaporise den rene hash i stedet
:yeah: Nol på vaporizer må være noget af det mindst skadelige for lunger og sårn!

Titel:
Medlem

jo mere thc der er i hashen i forhold til bladvæv jo mindre kræftfremkaldende er det at ryge. så hvis du tager en rigtig god hash og benytter en vaporizer så skulle du være på den sikreste side. fuck pot.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neurotika
Tror sku ikke der sker det store ved dine lunger. Du drikker som sagt ikke alkohol så tit, så at du ryger lidt tjald i små mængder nu og da kan der ikke ske det store ved. Og når du også træner kan jeg ikke se problemet.

Prøv at tænk på alle de kontor folk der ryger 30-40 smøger om dagen, og stort set altid arbejder. Det er dem der burde bekymre sig!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Jeg tror heller ikke du behøver at have de store bekymringer.

Men hvis du vil skade dine lunger minimalt, så er en vaporizer og rent hash nok løsningen for dig. (som Xp3rt og de andre påpeger)

Og husk endelig, kvalitet frem for kvantitet :) Det skader jo lungerne betydeligt mindre at ryge 1/4 g. god ryger, end at ryge 1 g dårligt standard.

god ryger :joint:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
nej det er ikke så skadeligt at du ryger så lidt. men bliver du ved at ryge hver dag vil du på et tidspunkt komme til at ryge mere. det ka sagtens være du er heldig det første halve år. men til sidst vil jeg gerne vædde min halve års løn på at det vil skabbe problemer for dig

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
Hvis nu brugerne herinde skrev at en halv joint om dagen var ligeså skadelig som eksempelvis 2 smøger om dagen ville det så få dig til ikke at ryge en halv joint om dagen?

Ikke at det eksempel har nogen fakta bag sig.. er bare nysgerrig

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Mini-krøl skrev:
Hvis nu brugerne herinde skrev at en halv joint om dagen var ligeså skadelig som eksempelvis 2 smøger om dagen ville det så få dig til ikke at ryge en halv joint om dagen?

Ikke at det eksempel har nogen fakta bag sig.. er bare nysgerrig

Hey, helt tilfældigt at jeg lige så der var pustet liv i mit gamle topic.

Lige netop det eksempel har måske ikke fakta bag sig, men det har masser af rygte. Jeg er blevet bildt ind af en 3-4 forskellige på mit gamle gym, at ryger du bare én joint (af én cigaret & 0.5 g tjald, ja så specifikt endda :roll: ) svarer det til at ryge 8 smøger! Jeg har så vidt muligt respektfuldt svaret igen med én 'jaså' mine når jeg har fået den prædike. Jeg tror simpelthen ikke på det. Hvis noget ville give mening for mig, ville det være sundere at ryge 1 joint end 1 smøg, da man undgår nikotinen (djævlen der skal uddrives af tobakken!) i jointen. I hvert fald hvis man gennemrester (i gryde) som jeg gør. Skulle det at man rister en masse lort ud af tobakken, plus tilføjer en 0.2 g skunk eller 0.5 brun, gøre at det pludselig svarer til at ryge 8 cigaretter? Doubt it, men glæder mig da til den dag mine 'ekspert' bekendte kan dokumentere for deres påstande :)

For at svare på dit spørgsmål, svaret er ja hvis det passede med de 2 smøger. Svarer en ½ joint til 2 smøger er det jo lige pludselig 4x det jeg ryger om dagen. Så ville jeg nok gå over til at indtage det oralt i form af mad eller drikkelse. Grunden til at jeg ikke gør det er, at jeg bryder mig ikke specielt meget om kager og den slags søde ting. Bare tanken om at skulle æde en fed (for at binde thc'en bedst skal der vel en del fedtstof i) brownie hver gang jeg skulle være skæv giver mig kvalme!
Så er der guldkakao, som aldrig har virket for mig. Har prøvet det hos en kammerat (som heller ikke synes det virker) og at lave det selv, aner virkelig ikke hvad jeg gør forkert. Nu lavede jeg en kop her til aften, og det mærkes da en smule nu, måske er jeg blevet bedre til at lave det :P

Læste en gang om nogle der havde lavet hash bolcher, men kan ikke lige finde det... Nogle der kender noget til det? Det kunne være interessant at lave!

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Kogeren skrev:
Tror sku ikke der sker det store ved dine lunger. Du drikker som sagt ikke alkohol så tit, så at du ryger lidt tjald i små mængder nu og da kan der ikke ske det store ved. Og når du også træner kan jeg ikke se problemet.

Prøv at tænk på alle de kontor folk der ryger 30-40 smøger om dagen, og stort set altid arbejder. Det er dem der burde bekymre sig!

Super pointe med de kontor folk, jeg lever sundere end nogen i min omgangskreds, jeg burde nok ikke været bekymret.

extanor skrev:
nej det er ikke så skadeligt at du ryger så lidt. men bliver du ved at ryge hver dag vil du på et tidspunkt komme til at ryge mere. det ka sagtens være du er heldig det første halve år. men til sidst vil jeg gerne vædde min halve års løn på at det vil skabbe problemer for dig

Hey extanor, det er næsten et år siden jeg startede topic. Du har delvist ret, jeg begyndte at ryge lidt mere, således at jeg i en periode i sommer røg 1 - 1½ joint om dagen. Det blev for meget, ikke fordi jeg følte mig sløv, men blev så tolerant over for THC'en at det bare ikke virkede mere. Og så følte jeg mig dum at jeg sad der og udsatte mine lunger når det alligevel ikke gav mig noget. Holdte en pause (4 uger) og gik så over til at ryge det en 4-5 gange om ugen, og kun en ½ joint igen. Har kørt fint siden da, ingen problemer i hverdagen, klarede mine eksamener fint og jeg føler at jeg får noget ud af tjalden igen.
Træner mere og spiser sundere end nogensinde og har det generelt fint, ser ingen grund til at ændre på noget lige nu. Tror jeg har fundet min grænse.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Citat:
Læste en gang om nogle der havde lavet hash bolcher, men kan ikke lige finde det... Nogle der kender noget til det? Det kunne være interessant at lave!

Ja det kan jeg godt huske. Det var piercer som havde lavet dem. Udover at han lavede en tråd herinde, husker jeg ikke andet om det, desværre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]