For det første: sådan nogle dage tror jeg vi alle sammen har en gang i mellem! Uanset om der er rusmidler involveret eller ej.
At det så altid sker dagen efter du har røget, tyder på, at du måske ikke er helt afklaret med hvad det er du gør, og hvilke konsekvenser det har. Jeg tror du har ret i, at opdragelse spiller ind på delen om dårlig samvittighed. Hvis du ved, at dine forældre ikke synes hash-rygning er i orden, og du alligevel gør det, så er det åbenlyst derfor du har dårlig samvittighed. Jeg siger ikke at det er forkert, men det er en forklaring.
Ang. at være deprimeret og nederen dagen derpå, så er det noget som jeg også ofte har oplevet. Jeg synes dog jeg har kunnet kæde det sammen med, at det har været "dårlig" hash/skunk jeg har røget. Altså hash som giver en meget stenet og døsig rus. Ryger man kun sjælent, kan denne døsige, ugidelige følelse sagtens vare ved dagen efter. Jeg tror ikke du skal være nervøs for, at det principielt er hash-rygning der gør dig deprimeret. Oplevelsen man får med psykoaktive stoffer, som THC´en i cannabis, er i høj grad influeret af den state-of-mind man er i, når man ryger. Dvs. er du ovenpå, glad og har det godt, så bliver rusen derefter - og omvendt.
Følelsen af at "komme ned" efter et trip, kendes fra de fleste rusmidler. Det er dog meget forskelligt hvordan det påvirker folk. Men grundlæggende kan det betragtes som en slags tømmermænd, som nærmest er uundgåelig i større eller mindre grad. Det er lissom den pris man betaler for at opleve trippet eller den gode skævert. Jo mere man acceptere dette, jo nemmere bliver det at håndtere.
Mine bedste råd:
- acceptér at når man har været oppe, så kommer man også ned. Jo bedre du lærer denne følelse at kende, jo mindre vil du mærke den.
- Lad være med at ryge dårlig hash (street-hash), men find en dealer som du stoler på, og som kan fortælle dig om de produkter han sælger. På den måde får du bedre produkter; plus det giver en følelse af medbestemmelse, som i sidste ende gør det nemmere at håndtere rus og "tømmermænd".
- Mht. din samvittighed, så er dette jo nok det mest seriøse emne. Hvis du føler du kan overkomme det, og din situation tillader det, så tag en snak med dine forældre om det. Det er selvfølgelig pissesvært, men efterfølgende vil du med sikkerhed føle en lettelse og en følelse af at have opnået noget og stå på egne ben. Det er selvfølgelig kun dig selv, som kender din situation, så gør det kun hvis du VIRKELIG føler du kan overkomme det.
- Når du alligevel får de deprimerende dage, så lad være med bare at sidde alene. Hæng ud med dine gode venner, og snak om hvordan rusen var osv. Lav noget chilleren (spil pool, se film, gå en tur, spil xbox osv.) og slap af og vid, at følelsen kun er forbipasserende. At snakke med andre mennesker er stadig det bedste middel mod depression og dårlige dage!
Håber du finder ud af det
PS. Dette er udelukkende baseret på egne oplevelser og common-sense! Jeg er hverken psykolog, psykiater eller sjælesørger