Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 04:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Ja har haft det sådan de sidte par gange jeg har røget jeg har været lidt små depri dagen derpå så alting virker menningsløst, og jeg har en form for dårlig samvittighed overfor mine forældre og mig selv fordi jeg har røget! og alle de "dårlige" ting i hverdagen tager nærmest tankegangen hvis i forstår hvad jeg mener så jeg kun tænker på hvor nederen jeg har det jeg plejer ellers at være god til at skubbe de negative ting i hverdagen væk og altid være glad og smilene.

og har det næsten på samme måde dagen derpå en ordenlig brandert bare at har jeg også dårlig samvittighed og er flov og træt af mig selv også selvom der faktisk ikk er noget at være flov og træt af, ved ikk om det er mine forældres holdning til rusmidler og deres opdragelse af mig der har gjort jeg har dårlig samvittighed overfor dem (de ved self jeg drikker, men tror ikk de rigtig ved hvor meget der egenlig kan ryge i halsen på mig)

Edit hvad kan man gøre nu hvor man synes at det ikk er så skide sjovt at drikke og gå i byen længere, uden at skulle sidde hjemme i weekenderne da det er rimlig trist efter min menning! gode råd søges også her!

Nogen der har det på samme måde? eller en som måske kan give en bio kemist forklaring på det! eller nogle der kan give råd til hva man kan gøre??? for det er rimlig irreterene at have det sådan en hel dag!

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Jylland
For det første: sådan nogle dage tror jeg vi alle sammen har en gang i mellem! Uanset om der er rusmidler involveret eller ej.

At det så altid sker dagen efter du har røget, tyder på, at du måske ikke er helt afklaret med hvad det er du gør, og hvilke konsekvenser det har. Jeg tror du har ret i, at opdragelse spiller ind på delen om dårlig samvittighed. Hvis du ved, at dine forældre ikke synes hash-rygning er i orden, og du alligevel gør det, så er det åbenlyst derfor du har dårlig samvittighed. Jeg siger ikke at det er forkert, men det er en forklaring.

Ang. at være deprimeret og nederen dagen derpå, så er det noget som jeg også ofte har oplevet. Jeg synes dog jeg har kunnet kæde det sammen med, at det har været "dårlig" hash/skunk jeg har røget. Altså hash som giver en meget stenet og døsig rus. Ryger man kun sjælent, kan denne døsige, ugidelige følelse sagtens vare ved dagen efter. Jeg tror ikke du skal være nervøs for, at det principielt er hash-rygning der gør dig deprimeret. Oplevelsen man får med psykoaktive stoffer, som THC´en i cannabis, er i høj grad influeret af den state-of-mind man er i, når man ryger. Dvs. er du ovenpå, glad og har det godt, så bliver rusen derefter - og omvendt.

Følelsen af at "komme ned" efter et trip, kendes fra de fleste rusmidler. Det er dog meget forskelligt hvordan det påvirker folk. Men grundlæggende kan det betragtes som en slags tømmermænd, som nærmest er uundgåelig i større eller mindre grad. Det er lissom den pris man betaler for at opleve trippet eller den gode skævert. Jo mere man acceptere dette, jo nemmere bliver det at håndtere.

Mine bedste råd:
- acceptér at når man har været oppe, så kommer man også ned. Jo bedre du lærer denne følelse at kende, jo mindre vil du mærke den.
- Lad være med at ryge dårlig hash (street-hash), men find en dealer som du stoler på, og som kan fortælle dig om de produkter han sælger. På den måde får du bedre produkter; plus det giver en følelse af medbestemmelse, som i sidste ende gør det nemmere at håndtere rus og "tømmermænd".
- Mht. din samvittighed, så er dette jo nok det mest seriøse emne. Hvis du føler du kan overkomme det, og din situation tillader det, så tag en snak med dine forældre om det. Det er selvfølgelig pissesvært, men efterfølgende vil du med sikkerhed føle en lettelse og en følelse af at have opnået noget og stå på egne ben. Det er selvfølgelig kun dig selv, som kender din situation, så gør det kun hvis du VIRKELIG føler du kan overkomme det.
- Når du alligevel får de deprimerende dage, så lad være med bare at sidde alene. Hæng ud med dine gode venner, og snak om hvordan rusen var osv. Lav noget chilleren (spil pool, se film, gå en tur, spil xbox osv.) og slap af og vid, at følelsen kun er forbipasserende. At snakke med andre mennesker er stadig det bedste middel mod depression og dårlige dage!

Håber du finder ud af det :)

PS. Dette er udelukkende baseret på egne oplevelser og common-sense! Jeg er hverken psykolog, psykiater eller sjælesørger 8)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du stiller et utroligt svært spørgsmål, for man skal vide så meget mere om dig, end du skriver i dit indlæg. Og der er desuden en grund til, at det kræver psykiatere til at stille kropslige/biokemiske diagnoser...

Min første "gut feeling" er at alle alermklokkerne bimler og bamler. Du lyder desværre ikke helt og aldeles afbalanceret psykisk, og mit frygt er derfor også, at du har har "et eller andet", der meget nemt kan udvikle sig i en meget uheldig retning.

Måske har du en begyndende depression, angst, social-angst eller lettere psykotisk adfærd, der lurer? Den eneste jeg kender, som virkelig har haft det skrøbeligt i flere dage efter hash, er i dag på anti-psykotika (nej, han er ikke skizofren, men han har psykotiske tendenser).

Måske er det bare en uheldig kombination af ungdommeligt, angst-prægede teenage problemer? Umiddelbart vil jeg nok anbefale dig at holde igen. Alkoholen kunne du også starte med at skære ned til et niveau, hvor du ikke skammer dig over dig selv bagefter.

Dit nuværende forbrug af alkohol og hash volder dig tydeligvis mange åndelige kvaler. Jeg har personligt arbejdet mig igennem en del tåbelig adfærd på alkohol, men kun i meget sjældne tilfælde har det taget flere dage. Gør man det korrekt, kan man lære at acceptere sig selv - også i fuld tilstand. Pointen er i hvert fald at holde farten på udskejelser i et leje, hvor du ikke mister kontrol over din psykologiske udvikling.

Nu kan jeg heller ikke lade være med at bemærke, at du skriver indlægget på en 11. november. Har du overvejet om du har vinterdepression (a.k.a. Seasonal Affective Disorder)? Der er flere der lider af vinterdepressioner, og det er faktisk noget man skal tage temmelig alvorligt. Hvis du kan se et mønster i dit liv, hvor du af ukendte årsager ryger nemmere og nemmere i kulkælderen om efteråret og vinteren, mens du ryger helt op i et andet leje når lyset tager til i styrke og forår og sommer banker på. Kan du nikke genkendende til, at du om forår og sommeren altid er 99% positiv og glad, og hvor du ellers ville sværge, at du ikke kunne gå ned med flagen ... for gang på gang at opleve, at september og oktober slider dig langsomt ned?, Ja så har du sgu nok en vinterdepression.

Jeg tror på, at vinterdepressioner skyldes 90% fysiologiske forhold. Til gengæld kan perikum (a.k.a. St. John's Wort) være din ven. 2 kapsler om dagen med hver 450 mg. (0,3% hypericin) kan løfte dit lidt ud af sumpen på bare 14 dage.

Titel:
Medlem

Mange tak for de svar i har givet, det har givet mig noget at tænke på!! men ja ´som du Malkavian siger er det nok ungdoms problemerne som jeg skubber væk i hverdagene der spiller ind, men synes kun lige det er dagen efter ikke de kommene dage ved ikk hvorfor men det går altid væk efter en dag. Tror ikk det er vinterdeprision jeg har tror bare lige jeg skal tænke noget mere på mine problemer i stedet for át skubbe dem væk og så på den måde komme op af det lille hul jeg er i lige nu.

lige en ting til. jeg har haft det sådan i et stykke tid så der går næsten ikk en dag uden jeg tænker "fuck, hvor kunne jeg godt tænke mig at være skæv lige nu" (dettte foregår somregl på arbejde, da det ikke er så pisse fedt) og når jeg så kommer hjem fra arbejde har jeg sq ikk så meget overskud til at gå til sport eller anden form for hobby, men jeg vil stadig gerne lave noget kreativt på mit værelse så det ender med jeg begynder at rulle joints lave mix eller lave bonger/tjubanger og andet rygegrej (bruger dem dog ikk da jeg er stærk nok til at ikke at ryge så tit, og når det endelig er bliver det bare joints eller blunt´s da det er nemmere at transpotere da jeg/vi aldrig ryger hjemme pga forældre osv.) og da mit job ikke er sindsoprivendene sjovt eller udfordrene som sagt tidligere, tænker jeg tit over nye ideer til bonger eller andet. det er dog ikke så slemt længere men det er der stadig lidt alså den psykiske afhængihed! har prøvet at finde andre kreative ting man kan lave på værelset men kan sq ikk komme på noget (nogle ideer?) ps dette lyder mere voldsomt end det egenlig er, tænker self også på andet!! har også overvejet at lade være med at besøge dette forum i et stykke tid da jeg tror det også er med til at jeg tænker mere på hash, men det er en anden sag!! og menningen med det her er self at jeg søger hjælp tiil at komme over den psykiske afhængihed, er igang med at søge nyt job som intraserre mig noget mere og hvor der er flere udfordringer hvor jeg faktisk skal tænke, , istedet for nu hvor det bare sidder på ryggraden!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]