@ Moonage Daydreamer:
Som du formulerer dit spørgsmål, lægger du ikke så meget vægten på den psykiske konstitution hos stofbrugeren, den har imidlertid stor betydning. Et stof "X" har ikke en sikker virkning "Y" hos alle der tager det. Enhver psykedelisk session har mange variable, hvor de vigtigste er stoffet selv, den psykiske og fysiske tilstand hos brugeren samt de fysiske omgivelser og den sociale kontekst som stoffet tages i. Det kan vist ikke siges for tit.
Mine personlige erfaringer med psykedeliske stoffer er temmeligt blandede. En skjult skat ville jeg ikke kalde dem. Så skal man i hvert fald huske at nævne de faldgruber som omgiver "skatten". Du giver din bevidsthed et ordentligt los, og det har altså sine konsekvenser. For at tage udgangspunkt i mit eget eksempel:
Den "psykologiske profil" er vigtigSiden jeg var en 16-17 år har jeg været interesseret i usædvanlige bevidsthedstilstande, psykisk sygdom, psykologi, drømmes betydning og andet i den mentale boldgade.
Min psykologiske profil har siden puberteten været introvert med tendens til melankoli, dog uden at jeg har haft en egentlig depression eller et alvorligt social angst-problem.
Dette vil jeg gerne understrege, inden folk begynder at postulere årsagssammenhænge mellem mit stofbrug og min nuværende psykiske tilstand!!
Mine eksperimenter med cannabis begyndte først i 18-års alderen og svampe mm. kom først 10 år senere. Selv om jeg har holdt mig til et begrænset antal lav-dosis trips, synes jeg alligevel, at det er et univers, som har haft en voldsomt dragende effekt på mig, og som præger min tankegang i en grad, at jeg begynder at overveje hvor meget det egentlig gavner mig, når alt tages i betragtning.
De gode tingFor selvfølgelig er der fantastiske potentialer i psykedelika. Den ekstase som man kan være heldig at opleve, inddrager både krop og sjæl som intet andet, den er usammenlignelig og når man oplever den, fornemmer man, at man er trådt ind i et univers, som alle burde have ret, ja måske ligefrem pligt til at besøge. Jeg hørte en gang en gammel hippie beskrive et LSD trip "som om ens hjerne bliver løftet ud af kraniet og gennemlyst af alverdens visdom. Problemet er bare, at det ikke er alles hjerner der lander sikkert i kraniet igen". Eller noget i den stil. Selvom metaforen er god, får den slet ikke det hele med - kroppen, bevidsteden og omgivelserne smelter sammen på en unik måde, som er ubeskrivelig.
Psykedelika har givet mig sjove og uforglemmelige stunder sammen med kammerater, det har underbygget min interesse og kærlighed til naturen og har hjulpet mig væk fra at tro, at naturvidenskaben er det eneste (golde) fundament, jeg kan bygge mit verdenssyn på. Nu ser jeg den nærmere som en samling gode og spændende historier, der under særlige betingelser kan påvise årsagssammenhænge om virkeligheden som den menneskelige bevidsthed kan kapere.
Virkeligheden kan under et trip fremtræde så anderledes og dog bekendt, at man pludselig fornemmer sin egen forbundethed med alt det uden om, altings enhed, som det så intetsigende hedder. Den psykedeliske sindstilstand er så fundamental og empirisk virkelig, at jeg ikke kan gøre andet end at acceptere at der er rent faktisk findes unikke rum bag visse døre i bevidstheden. At disse døre normalt holdes lukkede, gør dem ikke uvirkelige. At have sanset virkelighedens "mystiske", uopdagede dimensioner har givet mig en masse lyst til at opdage mere og givet mig et anderledes "filter" at se verden gennem.
Enough hippie-bullshit

Det var nogle af de gode ting.
Min hovedpine #1er først og fremmest at få en tilværelse til at hænge sammen i en virkelighed, hvor brugen af psykedelika er genstand for fordømmelse. Det er nærmest til at blive skizofren over (ej bogstaveligt), at man skal gå og skjule noget som optager en så meget for folk, som man færdes med til daglig, og som man ellers deler alt andet med. Et samfunds samlede fordømmelse eller latterliggørelse af en minoritetgruppes adfærd er en kraftig psykisk pression, som har en uomtvistelig effekt på de individer, som udsættes for den. Selvfølgelig er der dem, som er stærke nok til at trække på skuldrene og sige at det rager dem en papand, hvad andre siger og tænker.
Jeg tror dog, det er de færreste.
For mit vedkommende fører det i hvert fald ind i mellem til paranoide og mærkeligt selvforstærkende tanke- og handlingsmønstre. "Kan de nu mærke på mig, at jeg har tænkt "forbudte tanker" i weekenden", "bruger jeg for mange udtryk hentet fra det psykedeliske vokabularium", osv osv. Disse tanker og den nedtrykte, slaveagtige mentalitet som synes at følge med denne splittede bevidsthed irriterer mig grænseløst, og har fået mig til at holde stadig længere pauser fra psykedelika på det seneste. Jeg har fået stor forståelse for, hvordan homoseksuelle, religiøse minoriteter mm. må have det, deres frustration over et fordomsfyldt flertals dybest set irrationelle fordømmelse af deres valg af et anderledes liv.
Her er det så, at det bliver "farligt" for dem, som i forvejen er indadvendte af natur. Det bliver let at falde en i en "offer"-rolle, hvor man synes "det er samfundet, der er fucked up, folk tænker ikke selvstændigt men følger bare strømmen og så kan det sgu også være ligemeget, så kan alle andre bare passe sig selv, jeg gider ikke høre på deres fordomsfulde lort" osv osv. Set fra et neutralt synspunkt er resultatet, at man ender med at bruge en masse tid og energi på at spekulere over den "interferens", der pludselig er kommet mellem andres og ens egne tankemønstre.
Der er altså ingen tvivl om, at psykedelika sætter fokus på forholdet mellem subjekt og omverden (man oplever sit normale jeg "anderledes", som noget mere flygtigt, ja helt opløseligt) hvilket kan være utrolig gavnligt. Men det kan også lede til selvoptagethed, hvor man bruger al sin tid på at filosofere over hvordan ens egen bevidsthed er skruet sammen. Ser man denne person udefra, så ser man måske en, som mest af alt virker interesseret i sine egne fantastiske tankeprocesser samt hvilke stoffer der kan påvirke disse. Og sådan en person er sjældent den mest interessante at snakke med i det lange løb. Med mindre man selvfølgelig selv er "til den side".
Hovedpine #2 - psykedelika ændrer din bevidsthed - permanent?Dette er delvist spekulation, men jeg tror der er mange som der er enige. Det der med, om hjernen nu falder på plads i kraniet igen. Når du tager tilstrækkeligt store doser psykedelika gør du noget drastisk med din bevidsthed - de tanker og fornemmelser som du oplever, vil være så stærke, at de kan præge din måde at tænke på mange år fremover - måske resten af livet. Leary sagde engang, at LSD var det eneste middel han kendte, der kunne forandre et menneske fra den ene dag til den anden. Det er helt sikkert en overdrivelse, men det er tilsvarende en underdrivelse at sige, at din bevidsthed er fuldstændigt tilbage til normal dagen efter. Der sker NOGET - der skabes nye forbindelser mellem neuroner, hjernen lærer nye måder den kan virke på, husker dem, kan genkalde sig dem (flashbacks), bruger dem og længes måske mod at gentage dem. (Ikke dermed sagt at der kan opstå et egentligt misbrug, for den psykedeliske oplevelse er IKKE bare ren stimulation af belønnelsescentret som visse andre stoffer. Der er altid en bismag af frygt og bæven i trylledrikken.)
Man har ikke kortlagt fuldstændigt hvordan psykedelika påvirker ens organisme. Måske finder man om 10 år ud af, at der sker meget mere end vi kan forestille os ud fra det nuværende videnskabelige paradigme. Måske ikke.
For at forkorte lorten lidt, så er min mening, at hvis man er typen, som tænker en del over, hvordan andre opfatter en og er man ikke den mest udadvendte person, så skal man passe RIGTIG meget på, at brugen af psykedelika ikke starter en nedadgående spiral, som man ikke kan komme ud af ved egen hjælp. Personligt kan jeg i hvert fald sige, at psykedelika ikke har skærpet mine "sociale kompetencer", tvært imod. Jeg har fået en masse andet ud af det, men ikke lige det.