Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Vil bare lige spørge jer om, om i har prøvet at drikke noget the lavet på catuaba(en urt) det skulle efter sine reducere paranoia, som man kan få.

Når man ryger en fed, hvis ja. hvor effektivt er det?
Har prøvet at søge omkring, men kan ikke finde noget om det.

Mange tak på forhånd

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Din paranoia på cannabis er der af en grund, dyk ind i frygten. Mærk at det er okay at være sårbar og give udtryk for det. Jeg har selv bøvlet med noget paranoia. Men prøv sæt dig en dag for dig selv og ryg og så sig til dig selv:"Hvad er det jeg frygter? Hvad frygter jeg der sker hvis dit og dat?"

Titel:
Psychedelia Sponsor

Right on Gaia.

Dulm ikke frygten, når den er der, så er der en grund til den. Sandsynligvis noget af din egen undertrykte styrke, der bliver kanaliseret ud i diverse forestillinger.
Derudover vil jeg tilføje at det at man indtager et stof for at mindske bivirkninger ved et andet ikke er det smarteste.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Netop. Og frygt og depression kommer typisk af at der er noget man ikke vil se på. At man skubber noget væk. Bevidsthedsudvidelse, i sær gennem substanser, er som at få vendt spejlet vi projekterer ud mod vores omgivelser, direkte mod os selv. Pludselig ser vi hvad vi gør rigtigt, forkert eller bare i det hele tager hvad vi gør. Det kan godt være skræmmende ting at indse. Og hvis man er i sociale omgivelser mens man modtager sådanne nye indsigter, kan man godt føle sig lidt isoleret, indadrettet eller sårbar. Find nogle gode venner og snak med dem om det når det kommer. Det har hjulpet mig alle gangene jeg har oplevet en form for angst. Bliv bevidst om hvor angsten sidder i kroppen. Se først at få slappet af i den del af kroppen hvor du er anspændt, derefter få snakket ud!

Kærlighed og glæde herfra.

Titel:
Medlem

Jeg siger mange tak for hjælpen, for har tit undret mig over. Om man ikke kunne gører noget ved den paranoia. Det er ikke så slemt igen, med paranoia.

Men har manglet nogen at snakke med det om, da jeg tilsyneladene, er den eneste(i vennekredsen) der bliver paranoid. Jeg er oven i købet også den eneste der får, forstærket farver når jeg ryger tjald. Højst besynderligt?

Første gang jeg røg hash, det var virkelig en øjenåbner. Havde ikke noia da jeg var sammen med andre. Men lige så snart jeg var alene. Så kom det og aner ikke hvorfor det kommer. Da det ikke er en sygelig form for paranoia. Jeg prøvede at tænke på, hvad jeg frygtede der skulle ske. Men kunne slet ikke komme på noget, så var faktisk bare paranoid. Paranoid, men ikke paranoid over for noget. Underligt ikk?

Overvejer at købe en dagbog, næste gang jeg fyrer en fed. Så jeg kan skrive tingene ned og derefter kigge på det. Når jeg ikke er skæv, ville det være en god ide?

Håber jeg finder ind til sagens kerne.

Jeg siger tusind tak for hjælpen.

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
.........

Senest rettet af Troll 14 sep 2007 18:34, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Det er rigtig godt at skrive sine tanker ned. Jeg havde i mange år skrevet dagbog, men var holdt op, fordi det tog for meget af min tid. Nu er jeg begyndt igen, men i et dokument i computeren, fordi jeg har opdaget, at jeg skriver meget hurtigere på tastaturet end i hånden, og på den måde, får jeg virkelig meget ned.

Jeg kendte intet til Catuaba før nu, hvor jeg har læst om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Catuaba

Uddrag fra Wiki:
Citat:
An infusion of the bark is used in traditional Brazilian medicine as an aphrodisiac and central nervous system stimulant. These claims have not been confirmed in scientific studies, but a journalist for the Discovery Channel claims that "reports in scientific journals and at conferences have supported [catuaba's] use for sexual enhancement. In catuaba, a group of three alkaloids dubbed catuabine A, B and C are believed to enhance sexual function by stimulating the nervous system"

A study by Manabe et al. (1992) showed that catuaba extracts from Trichilia catigua were useful in preventing potentially lethal bacterial infections and HIV infection in mice.

Meget interessant. Er der nogen som har erfaring med urten?

Edit/
Her er endnu en interessant artikkel:
http://health.learninginfo.org/herbs/catuaba-bark.htm

Efter artiklen skulle catuaba bekæmpe virus, stimulerer sexualiteten, fremme lysten til motion, dæmpe ens frygt for at tale i offentlighed, modvirke demens og glemsomhed, dæmpe højt blodtryk og nervesmerter. I øvrigt er træet i familie med coca-planten, -dog uden kokain. men noget interessant må der da være i, hvis noget af dette passer.

Hilsen Fanny

Senest rettet af Fanny 04 jun 2007 11:34, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Der er en tendes til at folk på boardet tror (ytrer) at paranoia kommer pga fortrængte følelser og eller andre persolige issues og traumer

MEN

der kan godt forekomme random paranoia. man har fundet frem til et center i hjernen, som ved stimulation får testpersonen til at føle paranoia, hvilket skulle være et stort skridt or hjælpen af folk med forfølgelsesvanvid m.m..

(min kilde er metroexpress tror jeg..)

håber du finder ud af det:)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Luca-man@> Det kan du nok have ret i. Jeg tænker også at der kan være forskellige måder vi reagerer på stoffer på. F.eks. kan intagelse af for meget kaffe, godt føre til overstimulering og oplevelse af at blive nervøs. Dette løser man ikke bare ved at psykoanalyserer sin "nervøsitet", da nervøsiteten er en følge af koffeinens virkning.

På samme måde tror jeg en del af hash-paranoiaen kan være en bivirkning der opstår i visse individer ved intagelse af for meget hash. Har selv oplevet det som en slags paranoia-forstærker,der skruer op for nervøse impulser. Dog har jeg oplevet at det netop kan være godt at lære at glide igennem denne paranoia-mur; -det er som en lille ego-død, hvor man først skal give slip på sin angst for døden, før man kan komme ud over sig selv og smelte sammen med verdensbevidstheden.

Men tilbage til topic: Jeg tror ikke det vil skade at intage noget catuaba sammen med hash. Den måde hvormed det det synes at virke angstdæmpende, er mere gennem at give klarere tanker, fremme forståelse og give større overblik over tankemylderet frem for at virke som en depressant.

Hilsen Fanny

Titel:
Psychedelia Sponsor

Hej Luca, jeg er egentlig meget enig med dig i at paranoia har en kemisk/fysiologisk side. Sådan tror jeg altid det er med alt, der sker i hjernen selv i de følelsmæssige og emotionelle lag. I sidste uge var der et radioprogram i p1 med en læge, der forklarede om forskningsresultater, der viser at visse former for psykoterapi har nøjagtigt samme effekt på hjernen som indtagelse af nogle typer lykkepiller. Det viser at begge dele virker selvom piller langt fra er psykoterapi - og psykoterapi langt fra er lykkepiller. - Eller sagt på en anden måde: Kemien er blot en mulig vinkel at beskrive problemet på.

Jeg tror man går fejl, hvis man reducerer følelsmæssige og spirituelle fænomener til de kemiske. Eksempelvis kunne man engang læse i Illustreret Videnskab at nu havde man fundet ud af at nærdødsoplevelser bare var eneffekt, der skyldes kombinationen af diverse stoffer som hjernen skyder af som reaktion på en livstruende situation. Forskerne havde dermed løst problemet og kan nu sige til patienter der vågner op og fabler om Jesus og Bardo, at de har været ude for en kemisk ubalance.
Problemet er at de kliniske forklaringer isolerer folks oplevelser som misforståelser, der står i kontrast til virkelighedens videnskabelige kolde facts. - Enhver der har været på trip ved instinktivt, at der er mere til historien end drilleri fra nogle frække molekyler.

Mht. paranoia så tror jeg det samme gælder. Jeg har selv paranoia, hvis jeg ryger cannabis og bliver overvældet af mine skyggesider. Meget af det skyldes ting som jeg kan relatere til min barndom og meget af det kan relateres det instinktive - og er dermed en almen del af det at være menneske. Jeg har oplevet at det, er særdeles berigende at beskæftige sig med disse sider uanset at det gør ondt og uanset om de skyldes traumatiske hændelser eller blot er reptilhjernen der spiller et puds.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]