Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 07:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Nogle der så 21 Søndag i går?
Det omhandlede et produkt der hedder "Kath" (stavet rigtigt?) som dansk somaliske indvandere er helt vilde med at bruge. Det siges at 40% af de danske somaliere er afhængige.
DR nævnte bare at der var amfetamin lignende stoffer i bladene som kunne blive frigivet ved at tygge bladene i munden.

Nogle der har prøvet dette rusmidel? Mon det er et alternativ til hashen? Det ser jo meget hyggeligt ud når de sidder og tygger, hehe :lol:

Fandt en wiki omkring stoffet, det staves åbenbart khat: http://da.wikipedia.org/wiki/Khat

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Hvad mener du når du siger alternativ til hashen?
Det indeholder naturlige amfetaminer ja, og minder også lidt herom - det er bare mere visuelt imo.

Khat er ikke helt nyt i Somalia. Langt fra. Det er bare danskerne der bliver lidt forskrækkede.
Khat er slet ikke så farligt i forhold til andre stoffer - det er ganske harmløst, bortset fra at du kan få tændkødsbetændelse ved et massivt nok forbrug.

Og så er det ikke bladende man tygger. Bladene er ret nasty efter transporten, dvs. de er næsten helt væk. Det er stilken man tygger DR.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

MaroK skrev:
Og så er det ikke bladende man tygger. Bladene er ret nasty efter transporten, dvs. de er næsten helt væk. Det er stilken man tygger DR.

Jeg var ellers under det indtryk, at khat ved anskaffelse typisk er ganske friskt og velbevaret - det har det i hvert fald været den ene gang jeg er stødt på det.

zomgwtf skrev:
DR nævnte bare at der var amfetamin lignende stoffer i bladene som kunne blive frigivet ved at tygge bladene i munden.

zomgwtf skrev:
Mon det er et alternativ til hashen?

At én eller anden skulle finde, at khat var et passende alternativ til hash-rygning, er vel ikke så sandsynligt, i og med, som du selv er inde på, at forskellen på effekten af de to stoffer er åbenbar.
Khat må vel betegnes som en stimulans, hvilket man vel kun i ret sjældne tilfælde kan kalde hash.

Hvis du er interesseret i at læse noget mere om khat, kan du uden tvivl finde en masse info på http://www.erowid.com
Så vidt jeg husker har der også været i hvert fald én triprapport om khat, her på siden. Du kunne jo prøve at tjekke...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Homo Superior skrev:
MaroK skrev:

Jeg var ellers under det indtryk, at khat ved anskaffelse typisk er ganske friskt og velbevaret - det har det i hvert fald været den ene gang jeg er stødt på det.

Det kan godt være at du er stødt på det, men jeg tvivler på at særligt mange andre ser det med blade på når langt det meste kommer fra Somalia og andre steder i Afrika. Det bliver smuglet i kufferter og ikke transporteret af en åbenlys rute som grøntsager. Men det kan da sagtens være at man kan skaffe det "friskt" (hvad end det så indebærer). Men skal jeg være ærlig tror jeg for det første de beholder det bedste selv og for det andet at de ikke får det leveret så ofte som butikkerne får deres grøntsager. Men der kan jo være stor forskel på grøntsager og khats holdbarhed som du nok vil pointere, eller opbevaringsforhold..

Uanset hvad er det stilken man tygger.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9764 Jeopardy Lane
MaroK skrev:
Khat er slet ikke så farligt i forhold til andre stoffer - det er ganske harmløst, bortset fra at du kan få tændkødsbetændelse ved et massivt nok forbrug

Du skal du jo lige huske det psykoaktive aspekt i det. Så stærke psykoaktiver kan ikke være harmløse hvis man har et overforbrug.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det er rigtigt. Undskyld :oops:

Edit: også det skizo skriver nedenfor. Det er barken. Skræl den af med tænderne - det er let gjort.

Har dog aldrig hørt det med bladene. Der har så heller aldrig været blade på det jeg har skaffet - måske har de beholdt dem selv? :)

Senest rettet af MaroK 06 jun 2007 17:10, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Ok, lad os lige få noget på det rene her.

Man tygger ikke stilken, den smager dårligt og meget bitter.
Barken kan man tygge, den har også en lidt bitter-smag, men den virker udmærket når man har tygget et bundt eller to.
Bladene er dem man tygger, de rulles sammen til en kugle og lægges ind i munden. Derefter tygger man stille og roligt.

I mit tilfælde holder barken op med at virke få minutter efter jeg har stoppet med at tygge, bladene holder effekten i noget længere tid.

Det er korrekt at det indeholder en form for amfetamin. Cathinone eller β-ketoamphetamine.

Husk på at khat er en stimulans med lidt psykisk-virkning hen ad kokain IMO.

Titel:
Medlem

Det lyder da egentlig som et dejligt rusmiddel. Jeg har aldrig prøvet andet end hash, hverken amf eller kokain, kan ikke lide tanken om at det sådan er syntetisk..
Derfor tænkte jeg at khat kunne være et godt alternativ til at prøve de amfetamin lignende stoffer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det skal måske lige indskydes at jeg har fået udslæt (knopper) i ganen (som blev irriteret og ret slimet) hver gang. Og det så selvom det har været tilberedt i te eller er blevet tygget. men trods det og de psykiske aspekter (man kan bla. være lidt nedtrykt dagene efter har jeg læst) har jeg da også hygget mig med det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]