Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 20:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Er det rigtigt at når man ryger hash at man reducerer antallet af hjerneceller? Hvis ja hvor stor en procent-del? Er det noget der vender tilbage hvis det er??

Fordi jeg diskuterede idag i samfundsfag om det var sand eller ej at man mister hjerneceller på at ryge hash, jeg ville mene det ikke er sandt...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: P-p-på t-t-toppen af ddd-d-den store s-s-s-sssnotklat..
Jeg har tit hørt, at alkohol slår hjernecellerne ihjel, hvorimod hash "bedøver" dem. Men hæng mig ikk' op på det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Faret vild i hampen
Aron skrev:
Er det rigtigt at når man ryger hash at man reducerer antallet af hjerneceller? Hvis ja hvor stor en procent-del? Er det noget der vender tilbage hvis det er??

Vil lige starte med at sige, de hjerneceller man mister kan man aldrig få tilbage igen.

Hash dræber ikke hjerneceller. Så vidt jeg ved sender hash dine hjerneceller i dvale :lol:

Prøv eventuelt at søge på det :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

okay tak, den forklaring har jeg nemlig hørt før..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

nu fandt jeg et indlæg,

http://premium.netdoktor.com/dk/discuss ... dId=948661

men der er delte meninger

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Aron skrev:

Fordi jeg diskuterede idag i samfundsfag om det var sand eller ej at man mister hjerneceller på at ryge hash, jeg ville mene det ikke er sandt...

THC og andre cannabioder nedbryder ikke hjerneceller, men hvad der præcist sker kan jeg ikke svare på. Hovedsagen er dog at hjernen bliver påvirket ja, men "skaderne" er midlertidige, og du vil absolut ingen mén have når du holder op med at ryge. Modsat alkohol som har en alenlang liste over bivirkninger fra generelle celleskader til overdosis

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg er forholdsvis sikker på, hvad jeg skriver, men hvis nogle ved bedre så ret mig endelig.

Som det bliver nævnt, nedbryder alkohol hjernecellerne, fordi det er et opløsningsmiddel, og derfor opløser det fedtvævet omkring hjernecellerne. Hash er ikke et opløsningsmiddel og kan derfor heller ikke nedbryde fedt. Til gengæld lagres THC i fedt, og derfor bliver hjernecellerne forhindret i at arbejde ordentligt. Det er altså ingen skade til på det område, og som Xpert siger, får man ingen mén efter rygestop.

MEN! Hvis man går rundt og er konstant påvirket eller bagskæv, så forringes indlæringsevnen, så selv om hjernecellerne forbliver intakte, betyder det altså ikke, at man ikke kan blive dum af det - i hvert fald dummere end hvis man havde været mere klar i hovedet, når man skulle lære ting :-)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Jeg hopper på vognen, da jeg holder med Xp3rt og TheBo i deres udtalelser. :)

Titel:
Junior medlem

THC og andre cannaboider efterligner et signal stof i hjernen der hedder anandamid, hvordan dette stof virker i hjernen ved man ikke, man ved dog at det muligvis har noget med smerteopfattelse, psykomotoriske og hjernens belønningscenter, men det er ikke en cellegift og derfor dræber det ikke hjerne celler.
Alkohol derimod er et opløsningsmiddel og en udemærket cellegift derfor dræber det hjerneceller.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

kemal skrev:

Så er vi fire på vognen. ;)

Titel:
Medlem

Kjær skrev:
kemal skrev:

Så er vi fire på vognen. ;)

Ryk en balle så er der også plads til mig.. :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det korte svar er NEJ. Hash giver ganske enkelt ikke hjerneskader, og det slår ikke cellerne ihjel (sådan som alkohol gør).

Hash påvirker naturligvis hjernecellerne, da THC binder sig til anandamidreceptorerne. Det er denne binding, der giver hashens effekter/rus.

I den mest uformelle formulering, kan man måske tillade sig at tale om, at hash "bedøver" hjerneceller eller sender dem i "dvale". Den slags formuleringer giver blot ikke en særlig funktionel forståelse af situationen.

Hash påvirker som sagt hjernens receptorer. Det der ALTID sker - uanset stof - er at store doser bevirker at receptorerne nedregulerer sig selv. Altså får man "tolerans" eller "modstandsdygtighed" overfor det aktive stof, og man får brug for højere doser for at få en virkning. Så som i alle andre sammenhænge: jo sttørre doser, jo oftere du indtager dem, jo mere tolerans/nedregulering.

Ved enkeltdoser kan man opleve "hashtømmermænd" - aka bagskævhed - som med al sandsynlighed er et udtryk for at receptorerne er lidt bagefter med at opregulere sig selv.

Ved langvarigt misbrug bliver toleransen mere udtalt og kan tage en uge eller længere for at stabilisere sig.

Det med at hash lagres i fedtcellerne er korrekt. Det bør dog siges, at det tyder på at der både lagres psykoaktive og fortrinsvist ikke-psykoaktive cannabinoider i fedtvævet. Eventuelle lagre bliver desuden udløst utroligt langsomt i blodet, og det giver ikke de blodkoncentrationer, der skal til for at opleve en rus. Dette stemmer også overens med oplevelsen af at rusen falder markant efter 4-6 timer og at de fleste ikke føler nogen eftereffekter efter 24 timer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]