Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 14:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej er der en der kan svare mig på hvordan man skal starte op med sine san pedro frø? Er det en god idé at så dem til sommer og så lade dem stå ude i solen? Eller er det fint nok med at det hele foregår i vindueskarmen? Skal der bruges growkits eller kan man bare starte sine frø op i almindelig kompostjord?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Du kan sagtens gå i gang nu!
I starten handler det bare om at få dem til at spire, hvilket mange kaktusfrø behøver lys og fugt til. En god metode er at købe en kasse negerboller; den slags med god stabil plastkasse med små udluftningshuller.
Her kommer jeg vist kort ind på emnet: Kaktus Podning

Heri putter du små potter med kaktusjord, vander dem igennem og nuker i mikroovnen. Du lader det hele køle ned et døgn med låget på, hvorefter du drysser frøene ovenpå jorden. Du stiller det hele i vindueskarmen et tempereret sted ca. 20c. Hold øje med dem mens de er i mikroovnen, ikke alle plastpotter tåler det lige længe.

Når de så spirer, drysser du lidt fint grus eller krystalsand rundt omkring frøplanterne så lys ikke kan komme til jorden og lave alger der kan hæmme rodudviklingen.
BilledeBillede

Senere når solen har mere magt kan du så plante om til mere gødningsrig jordblanding som f.eks. kokompost/perlite/cocos.

Billede
Billede
Billede

god fornøjelse,
kk

Titel:
Medlem
Brugeravatar

En kaktusjord kan den bare bestå af noget kompost fra haven, nogle stumper fra en lermursten. Du ved de røde der :D og lidt grus? Eller er der en måde der er bedre for kaktusser?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Der står kaktusjord på posen i havecentret - de har det de fleste steder. Alternativt kan du bruge så og prikkeljord. Kompost fra haven kan være for stærkt i starten, det kan du bruge senere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

jeg må sige dine kaktusser er fasinerende flotte jeg har aldrig drømt om at det kan se så flot ud... Og det hele ser så sjovt ud med de former som kaktusser nu har. Jeg må sige at det hele ser rigtig professionelt ud...

Men er der ikke en måde man selv kan lave sin podningsjord på?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Jeg går ud fra du mener kaktusjord eller såjord. Det kan man nok, men det kan bare ikke betale sig når en pose kaktus-eller så-og prikkelmuld koster 20 kr og rækker til at så en masse kaktusser.
Før i tiden komposterede jeg også kolort, hestepærer you name it, men der findes efterhånden så fine kompostprodukter, der tilmed er varmebehandlet fra producentens side, at det er spild af tid.

Det er en dejlig hobby at dyrke kaktus, mange vil dø for dig over tiden, men de der overlever vil komme til at se ud ligesom mine. Jeg er af den indstilling, at alt der er værd at gøre, skal gøres så godt som muligt - kald mig bare nørd.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Jeg er af den indstilling, at alt der er værd at gøre, skal gøres så godt som muligt - kald mig bare nørd

Det da ikke nørdet, det bare sådan en indstillig alle skulle have. 8)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

hvor tit skal kaktusserne vandes? og må de gerne tørre ud mellem vandingerne? Nu snakker jeg både podning og når de bliver store...

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Små frøplanter op til 1 cm må helst ikke tørre helt ud. Voksne kaktus skal gerne tørre ud mellem vandding, men det afhænger også af solintensitet. Om vinteren skal voksne planter stå tørt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg Var ude for at købe noget kaktusjord og de der små lerdkugler i går. Jeg har sat mine frø samme dag. Jeg glemte at få lagt lortet ind i mikrobølgeovnen. Håber ikke det foresager nogen skade for jorden?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

De er i en plastkasse hvor jeg har lavet 5 huller til udluftning. I bunden har jeg hældt almindelig silversand i og oven på det har jeg hældt lecasekugler eller hva de nu hedder. Og så har jeg 4 små plastpotter hvori der er 5 frø i hver.

Hvor længe går der ca før de spirrer? De står sådan rimelig varmt. De får masser af lys når solen nu kommer. De står i min vindueskarm. Og der bliver altså ret hot inde på mit værelse når solen har bagt hele dagen. Fugt er der også nok af inde i plastkassen. Jeg sørger for lige at lufte lidt ud engang imellem. Jeg har vandet dem en gang, men de fik ikke så specielt meget vand da jorden var fugtig i forvejen.
Er sanpedro frø nemme at få til at spirre og er de nemme at få til at vokse sig store?

Kan du svare mig på noget af det er forkert hva jeg gør?

Ps hvad er forskellen på almidelig så jord og så så og kaktusjord som det nu hedder?

Ps jeg har også smidt nogle kugler ned i jordblandingen så den får en luftig jordblanding.

Jeg har faktisk også plantet et hampfrø for sjov i en anden potte sammen med et enkelt sanpedro frø. Det Hampfrø jeg brugte er fra en fuglefoderpose så ingen THC er der i planten når den nu skulle titte frem fra sit skjul.

Så lige en ting til. Så længe frøet ikke er spiret op af jorden så behøver det da ingen sol vel? Da fotosyntesen først går igang når den kan optage sollys.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Hvor længe går der ca før de spirrer?

ca 3-4 uger

Pas desuden på at der ikke kommer for meget fugt (det må helst ikke drive med vand) da det kan få frøene til at rødne.

Poster du ikke nogle pics når/hvis de titter op af jorden? Har selv gang i at dyrke Peruvian Torch fra frø af så vil da gerne se hvordan det kommer til at gå dig

Mvh Farmand

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jo det kan jeg sagtens. Kan jeg li få en guid i hvordan jeg oploader billeder? Jeg sørger selvfølgelig for ikke at det bliver alt for fugtigt. Derfor jeg lufter ud engang imellem. Du ved når der er blevet lidt dukket på låget. Så tager jeg det af ind til det er væk. Sådan når jeg ligger mærke til det er blevet dukket.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jo det kan jeg sagtens. Kan jeg li få en guid i hvordan jeg oploader billeder? Jeg sørger selvfølgelig for ikke at det bliver alt for fugtigt. Derfor jeg lufter ud engang imellem. Du ved når der er blevet lidt dugget på låget. Så tager jeg det af ind til det er væk. Sådan når jeg ligger mærke til det er blevet dugget

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jo det kan jeg sagtens. Kan jeg li få en guid i hvordan jeg oploader billeder? Jeg sørger selvfølgelig for ikke at det bliver alt for fugtigt. Derfor jeg lufter ud engang imellem. Du ved når der er blevet lidt dukket på låget. Så tager jeg det af ind til det er væk. Sådan når jeg ligger mærke til det er blevet dukket.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jo det kan jeg sagtens. Kan jeg li få en guid i hvordan jeg oploader billeder? Jeg sørger selvfølgelig for ikke at det bliver alt for fugtigt. Derfor jeg lufter ud engang imellem. Du ved når der er blevet lidt dugget på låget. Så tager jeg det af ind til det er væk. Sådan når jeg ligger mærke til det er blevet dugget

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
http://www.picoodle.com er god hvis du vil uploade billeder!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg bruger selv http://www.photobucket.com

Titel:
Medlem
Brugeravatar

når man kan se stilken komme op fra jorden så skal man jo hælde grus over. Kan man også godt bruge almindelig silversand? og hvor langt skal de være spirret op af jorden før man gør det? jeg har ca 4-5 frø i hver potte så skal jeg vente til alle er oppe før jeg hlder grusen/sandet op i toppen?

Poster lige nogle pics nu

Titel:
Medlem
Brugeravatar

http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... a4ad82.jpg

http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... 6b6190.jpg

http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... 08166b.jpg

http://img01.picoodle.com/img/img01/7/3 ... b0bed2.jpg

http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... c057f5.jpg

http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... b704b7.jpg

http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... b163f7.jpg

http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... 664bce.jpg

hvis det sidste ikke virker så prøv evt. dette:

http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... 575ee8.jpg

Der kommer flere når de nu skulle blive størrer. Jeg kan sige at i den lille kasse er der bare diverse fuglefrø som jeg såede for sjov. I den store kasse er der San Pedro frø. De er ikke begyndt at spirre endnu. Jeg har sat en varmeblæser til i dag. Så har jeg opvarmet dem i en stor plastkasse og lagt dyner rundt om så de kan holde sig dejlig varme hele natten istedet for de står oppe i vindueskarmen og bliver kølige.

Lige en ting. Hvornår kan jeg begynde at plante om til størrer potter? og der vil nok komme til at være flere små spirer nede i hver af de små potter. Så når de nu har fået den rigtige størrelse skal jeg så adskille dem fra hinanden og omplante dem i hver deres potte? Eller skal jeg tage alle dem der er i hver deres potte og så omplante potte a)'s indhold i i større potte? Ps hvilken jord skal jeg benytte? Kompost vil de være en god omplantningsmuld? Vores kompost består mest bare af plantedele som er blevet til jord. Skal jeg også benytte mig af at gøde mine potter når de er blevet størrer eller er det unødvendigt? Hvilken gødning hvis det eer og hvor meget skal jeg anvende?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]