Jeg har for længere tid siden anskaffet mig en CFL-pære, hovedsageligt til kakti og hvad der nu ellers ender under den af mærkelige projekter.
Men pga. en masse rod er det først i søndags at jeg har fået stillet mine kakti ind under den, i mellemtiden har de stået i en ikke særlig voldsomt solbeskinnet vindueskarm.
Til information er det en 125W CFL, 6400K, og der er naturligvis reflektor osv.
Jeg sidder nu og tænker lidt over et par småting vedrørende lampen...

Hvor langt fra ens kakti er det tilrådeligt at hænge sin CFL-lampe?
Da CFL-pærer ikke rigtigt laver nogen seriøs varmeproduktion som fx. HPS-pærer så ser jeg ikke noget problem i at lampen er så tæt på som muligt, men er der andre ting jeg ikke har tænkt på der forhindrer dette?
Lige nu er hænger lampen så der er mindst 5-8 cm til den største kaktus der står under den og 20-25 cm til de mindste.
Kan en kaktus der ikke er særlig gammel (enten helt nyspiret eller 0,5-1 år gammel) klare den samme mængde lys som en ældre en?
Jeg har en del små peyoter og san pedroer på en del forskellige alderstrin (peyoter på 8-10 måneder og san pedroer på 8-10 måneder, 3-4 år, 5-6 år og 8-9 år) som jeg ville blive ked af hvis blev svitset...
Jeg smider et billede en af dagene af mine kakti, men hvis jeg kender mig selv ret kan det godt lade vente på sig...

Tak på forhånd.
Mvh Jonas!