@Elven Raver - uden at jeg har nogle konkrete tal på det (måske findes de ikke, fordi man ikke tænker på det på den måde), så tror jeg nok, at man kunne registrere en del indlæggelser på psyk., som var fremkaldt af alkohol. Alkohol fremkalder "latente" depressioner og det der er værre. Jeg er selv et par gange i mit liv vågnet med en depressiv fornemmelse, som varede ved nogle dage, efter en "aften i byen". En af mine kammerater, som ikke har noget regulært misbrug kørende, bliver faktisk mere eller mindre psykotisk af alkohol. Så jeg tror det er en skrøne, at alkohol først er farligt for psyken efter lang tids misbrug. Jeg tror, at faren ved alle stoffer (inkl. alk.) er den aktuelle "uorden" i sindet, som jeg mener indfinder sig ved enhver rus. Det er klart at information i folkeskolen er et must. Det må også gerne være advarsler for min skyld. MEN det skal ikke bygges på dæmonisering gennem løgn og overdrivelse. Det er pissefarligt, efter min mening, at advare (eller rådgive) nogen på usagligt grundlag, fordi det før eller siden kommer til at gå ud over tilliden til den rådgivende instans. Hvis du i årevis har taget alle de usaglige advarsler for gode varer og så en dag alligevel ryger en bønne og i den forbindelse konstaterer, at du ikke bliver f.eks. som i filmen "reefer madness", hvor en gut bliver til øksemorder af en joint, ja så vil jeg mene, at man oplever en voldsom desillusion, og at man i fremtiden vil være mindre tilbøjelig til at spørge videnskabelige autoriteter til råds.
I virkeligheden skulle en rådgivning om stoffer nok starte et andet sted end ved stofferne selv. Man burde nok snarere tage udgangspunkt i det enkelte menneskes psyke. Kunne man ikke forestille sig, en person, som i hele sin skoletid har spist en snickers hver gang han blev ked af det, som senere drak øl hver gang han var ked af det, som aldrig kunne svare på spørgsmålet om, hvad han var ked af, som ikke følte forældrenes kærlighed (men snarere deres vrede og frustrationer), som kom til at stjæle en knallert uden at tænke over konsekvenserne (fordi han dybest set var ligeglad med sig selv), ville have brug for en anden (psykologisk) hjælp end en løgnagtig advarsel mod "hash, heroin og alt det der"? Ja ok, det sidste blev lidt af lang sætning. Jeg håber I er med på min hensigt. Hvad hvis man i folkeskolen havde et fag, som hed hav det godt med dig selv og dine kammerater og i stedet for gymnastik havde meditation/yoga. Dvs. hvis man gav folk redskaberne til at tage vare på deres åndelige side. Tror I ikke det ville være bere en propaganda mod alle de "grimme" ting man kan komme ud i (hvis man har det skidt, eller er tilbøjelig til afhængighed af ting og sager)???
På forhånd tak for tålmodigheden [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] Nietzsche
|