Moj0 skrev:
Er der nogen måde jeg kan få min kæreste til at forstå, at hash istedet for sprut i weekenden, ikke er ensbetydende med at jeg ødelægger mig selv?
Har læst meget i den bog en af jer herinde fra har, (kan ikke huske hvem)
og synes den forklarer det hele meget godt, men hvis jeg skulle have min kæreste til at læse i den, ville hun tro det bare er propaganda pga. af alle de cannabis tegninger i siden:)
Nu ved jeg ikke, om du tænker på min online bog, Cannabismyter?
Jeg kan godt forstå din bekymring om at hun måske bare vælger at affærdige bogen som "propaganda", men kig evt. på de links, der er i den. Der er links til flere vigtige og så absolut anerkendte kilder, bl.a. Rusmidlernes Biologi, store regeringsbestilte rapporter osv osv.
Dog er der også den mulighed, at hun slet ikke
vil lære nyt (hvilket jeg ofte ser hos folk, der affærdiger andre blankt uanset lødigheden og kvaliteten af deres arbejde). Du må også kræve, at hun viser dig et eller andet minimum af tillid. (Og igen: jeg udfordrer enhver til at finde faktuelle fejl i Cannabismyter - der er æren og en kallepøjser til vinderne

).
Ellers vil jeg anbefale dig at tilmelde dig bladet STOF:
http://www.crf-au.dk/0008.aspJeg har lige fået mine første 4 blade fra Center for Rusmiddelforskning, og Peter Ege har en udmærket opgørelse i Nr. 7, Sommer 2006, hvor han følger op på alt det nye, som er sket siden 1992, hvor han udgav sin bog "Hash - en bog for nøglepersoner". Det er bare stille og roligt forklaret med fine tal og enkelte grafer (men har du læst Cannabismyter bliver du sikkert kun moderat overrasket). Jeg har desværre ikke artiklen på andet end papir, men smut da på biblioteket og hent den.
Der er seriøst masser af enormt seriøse undersøgelser derude, men mange er skrevet længere og langt mere kedeligt end Cannabismyter (men altså på en form, som passer deres målgruppe og hensigter). Og de er tit ikke så målrettede
Narkosituationen i Danmark 2006 (Udkommer hvert år og findes også i EU udgave, hvis man vil sammenligne med andre lande)
NORML 2005 Truth Report (Voldsomt kildemateriale af den seriøse slags ... men jeg gætter på at din kæreste er interesseret i at læse kildematerialet ...)
Rusmidlernes Biologi af psykiater Henrik Rindom. Klassisk all-round værk og alle mulige stoffer (så kan man jo prøve at sammenligne alkohol og hash - altid en vinder

).
Cannabis: a health perspective and research agenda. Stor WHO rapport fra 1997, som heller ikke indeholder det helt skræmmende.
Igen må jeg gentage mig selv og påpege, at det ofte IKKE er et spørgsmål om "den akademiske korrekthed og optagelse i internationale tidsskrifter", der er problemet. Almindelige folk læser ikke den slags, og hvis de gjorde, ville de grine røven i laser over vores forbudspolitik, da videnskaben og eksperterne er på vores side i stort set alle henseender. Den voldsomhed man hører i propagandaen er altid en blanding af politikere og deres mest støjende håndlangere. De videnskabelige materialer er langt fra bastante: naturligvis anerkender de risici og farer - de er der jo - men langt fra i den grad som propagandaen får én til at tro.