Jeg tror ikke nødvendigvis en såkaldt nedtur kommer af dårlige tanker i hovedet. For eksempel kan man jo komme til at ryge lidt rigeligt, hvis man er en såkaldt svagryger. Ryger en svagryger for meget, tror jeg det gælder om "kontrol gennem accept". I går for eksempel. Jeg havde en kammerat på besøg. Han ryger meget tit. Jeg ryger ikke så tit. Vi røg vel cirka samme mængde. Det var naturligvis for meget for mig. Lige inden min kammerat skal videre i programmet (og ud i trafikken) er jeg simpelthen så blæst at jeg godt kunne få kvalme og en smule angst. Selvfølgelig snakker min kammerat videre om alle mulige ting. Resultatet er, at jeg får endnu sværere ved at koncentrere mig om ikke at få det skidt. Nå han tager så afsted. Og hvad gør den erfarne svagryger så. Så tænker han på, at det her jo er sket 100 gange før, og at det altid er gået over igen på en time til halvanden. Svagrygeren lægger sig nu helt stille og slapper af. Han tænker ikke på nedture og kvalme. Han ved det går over om et øjeblik og giver sig til at undersøge sin rus i ventetiden. På den måde bliver den lidt for vilde rus til en ret behagelig oplevelse. Jeg tror det handler om at acceptere ens blæste tilstand og så falde tilbage på nogle rutiner, man har planlagt og indarbejdet på forhånd. Jeg tror ikke så meget på en pause fra rygning. Men hvis man nu holder pause kunne man jo passende kombinere med lidt mentaltræning. 1. kør afslapningsprogram 2. tænk i din afslappede tilstand nogle positive ting om det at ryge, eller forestil dig du løser et nedtursproblem 3. sæt eventuelt tommel og pegefinger sammen, forbinder du dine følelser fra træningen med "tommelpegefinger-rutinen", vil du kunne bruge denne fingerstilling til at fremkalde de samme positive følelser i en presset situation i fremtiden.
Men jeg ved ikke speedy, hvis en nedtur for dig er klingende paranoia - det skriver du jo ikke om - så kan det godt være, at der skal andre boller på suppen. Man skal i hvert fald nok være obs på ens tendenser.
Held og lykke
|