Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 18:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Hej jeg har en far der er skizofren jeg har eksperimenteret med hash og syns det virkelig er en sjov og lærerig oplevelse ..
Jeg har hørt igen og igen at jeg aldrig skal ekperimentere med stoffer og hash fordi at det er den direkte vej til at blive skizofren ...
Men syns det er lidt forvirende fordi de oplysninger om hash man får fra sundheds bestyrelsen og andre lignende kilder har jeg lagt mærke til blive dybt kritiseret af andre andre sider som siger at de overdriver næsten det hele ..
Har f.eks. læst at hvis man bliver skizofren af at ryge hash er det fordi at sygdommen ligger gemt i en og kan så komme frem hvis man ryger ..
Men jeg går ind for at intet har godt af at blive fortrængt så hvis der skulle ligge noget Skizofreni i mig hvorfor så fortrænge det ... ?

Nå men, hvis i havde en forældre der var psykisk syg i mit tilfælde skizofreni ville i så Ryge hash eller tage andre stoffer eller ville i holde jer langt væk fra dem ?

tror i at Hash fremprovokere Skizofreni ?

Jeg elsker at fordybbe mig i mig selv og gå på opdagelse i mit sind og lære mere om mig selv og der er jo hash og andre psychedeliske stoffer jo et guddommeligt værk ( ; så ville syns det ville være så trælst at bare skulle holde mig væk fra dem for evigt .. !

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Hash kan ligesom så mange andre stoffer fremprovokere psykiske lidelser hvis man lider af dem i forvejen.

Skizofreni er også på listen over latente psykiske lidelser som kan blive fremprovokeret, men det er ikke ens betydende med at en helt rask person bliver skizofren af at ryge

Ja Sundhedsstyrelsen overdriver, de skal skabe et skræmmebillede, og det virker fint

Lider du af nogle psykiske lidelser? Skizofreni kan vist godt være arveligt, men hvis du er helt "normal" så kan jeg ikke se hvorfor du skulle holde dig fra hash

Btw. så er risikoen mindre jo mindre du ryger. En der ryger 5 joints om dagen har selvf. større risiko for at udvikle psykiske problemer end en der ryger 1-3 gange om mdr.

Held og lykke med det

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Nej så vidt jeg ved er jeg normal i hovedet har dog vågnet op et par gange og har haft angst men min læge siger at det er normalt når man har haft en ikke for tryg opvækst ..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
15 årige skal ikke ryge hash da deres hjerne ikke er færdigudviklet, better safe than sorry...

Er ikke for at bitche men det er vidst officiel politik herinde

Jeg havde selv fyldt 20 før jeg prøvede hash, ville være lidt svært at be andre om ik at gøre noget man selv havde gjort :P

Men som sagt, for en god ordens skyld kan jeg ikke sige andet end vent, for en sikkerhedsskyld til du er 18

Ik så meget fordi du ka bli skizofren, men fordi resultatet er uforudsigeligt

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

sayeh skrev:
Hej jeg har en far der er skizofren jeg har eksperimenteret med hash og syns det virkelig er en sjov og lærerig oplevelse ..
Jeg har hørt igen og igen at jeg aldrig skal ekperimentere med stoffer og hash fordi at det er den direkte vej til at blive skizofren ...
Men syns det er lidt forvirende fordi de oplysninger om hash man får fra sundheds bestyrelsen og andre lignende kilder har jeg lagt mærke til blive dybt kritiseret af andre andre sider som siger at de overdriver næsten det hele ..
Har f.eks. læst at hvis man bliver skizofren af at ryge hash er det fordi at sygdommen ligger gemt i en og kan så komme frem hvis man ryger ..
Men jeg går ind for at intet har godt af at blive fortrængt så hvis der skulle ligge noget Skizofreni i mig hvorfor så fortrænge det ... ?

At du har en far, der er skizofren sætter dig i en gruppe, hvor der er øgede risici ved at ryge hash. Det betyder IKKE at hash med sikkerhed leder til at du selv bliver skizofren.

Det betyder noget i retningen af, at eftersom du har skizofreni i familien, så er sandsynligheden for at du selv i udgangspunktet har skizofrene anlæg større end for befolkningen gennemsnitlig set.

For alle personer gælder det, at hvis de har skizofrene anlæg (latent skizofreni), så er det med al sandsynlighed skadeligt at ryge hash, da hash lader til at forværre den skizofrene tilstand.

Hvis du "har noget skizofreni i dig", så er det IKKE noget "fortrængt". Tro ikke at det her er et eller andet psykologisk halli-halløj med fortrængte følelser og den slags pis. Det er en kemisk ubalance, en genetisk FEJL i din hjerne, og der er absolut ingen grund til at udsætte dig for "miljøgifte", der kan aktivere dette fejlagtige, genetiske anlæg.

Du ville vel næppe heller sige, at hvis du var født med et følsomt sind med anlæg for stress, så ville du vel heller ikke med vilje udsætte dig for ekstremt arbejdspres, for at fremprovokere en tilstand af sygelig stress?

Der er INGEN skam i at vente et par år med at begynde med diverse psykoaktive stoffer (var du 15?). Du vil opleve en rivende udvikling i de kommende år, og om 5 år vil du have en meget mere stabil psyke end du har nu - og dermed en meget mere stabil base at bygge dine eksperimenter på.

HVIS du absolut skal ryge (for hvilken teenager har nogensinde lyttet efter velmenende råd ...), så lad for alt i verden være med at starte et stabilt, dagligt og måske eskalerende forbrug op, da det selv for normale, velfungerende mennesker kan være problematisk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]