Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 02:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg har et ret stort problem som jeg gerne vil have folk til at give sin mening om.

For ca. 3 år siden gik jeg til min læge med det problem at jeg havde et hash misbrug, som jeg gerne ville ud af, jeg antog min læge for at være den bedste mulighed, da jeg bare skulle snakke med nogen om det.
Fortalte ham at jeg havde røget ca et års tid på daglig basis.
Jeg er 21 år idag, og jeg ryger stadig den brede en gang imellem.

Problemet er: Da jeg skulle have mit kørekort, skulle jeg som alle andre, have en lægeerklæring. Den skal videre til embedslægen for at han kan sige go' for den. Nu havde min egen læge så skrevet på at jeg havde haft et tidligere hash-misbrug, men jeg skulle efter sigende være stoppet. Jeg ved så ikke om det er min læge eller embedslægen der har taget dette forpulede initiativ om at jeg skulle aflægge en urinprøve om et år, fra da jeg fik kortet.. Kan de kræve det? Og hvorfor skal jeg "headhuntes" fordi jeg bare havde brug for nogen at fortælle det til?

Jeg har hørt om Ribe eller en anden by hvor politiet havde indført at unge skulle skræmmes væk fra stoffer ved at bede dem om at lægge urinprøver. Nu er det sådan at jeg ik er blevet taget af politiet i påvirket tilstand. Jeg var ærlig overfor min læge og det her er hjælpen til mig? at jeg skal lægge en urinprøve? Synes det er DYBT absurd, kan han godt kræve dette? Og kan jeg ikke argumentere for at det bare ik noget jeg gider?

Her i April er der gået et år fra da jeg fik kortet.

Hva synes i ?

Medlem

Geografisk sted: Norge tæt på slalom bakkerne
teh_ms skrev:
Jeg har et ret stort problem som jeg gerne vil have folk til at give sin mening om.

For ca. 3 år siden gik jeg til min læge med det problem at jeg havde et hash misbrug, som jeg gerne ville ud af, jeg antog min læge for at være den bedste mulighed, da jeg bare skulle snakke med nogen om det.
Fortalte ham at jeg havde røget ca et års tid på daglig basis.
Jeg er 21 år idag, og jeg ryger stadig den brede en gang imellem.

Problemet er: Da jeg skulle have mit kørekort, skulle jeg som alle andre, have en lægeerklæring. Den skal videre til embedslægen for at han kan sige go' for den. Nu havde min egen læge så skrevet på at jeg havde haft et tidligere hash-misbrug, men jeg skulle efter sigende være stoppet. Jeg ved så ikke om det er min læge eller embedslægen der har taget dette forpulede initiativ om at jeg skulle aflægge en urinprøve om et år, fra da jeg fik kortet.. Kan de kræve det? Og hvorfor skal jeg "headhuntes" fordi jeg bare havde brug for nogen at fortælle det til?

Jeg har hørt om Ribe eller en anden by hvor politiet havde indført at unge skulle skræmmes væk fra stoffer ved at bede dem om at lægge urinprøver. Nu er det sådan at jeg ik er blevet taget af politiet i påvirket tilstand. Jeg var ærlig overfor min læge og det her er hjælpen til mig? at jeg skal lægge en urinprøve? Synes det er DYBT absurd, kan han godt kræve dette? Og kan jeg ikke argumentere for at det bare ik noget jeg gider?

Her i April er der gået et år fra da jeg fik kortet.

Hva synes i ?

Det er for at sikre at du ikke har et misbrug mere..
Det same vil en dranker risikere at komme ud for .. dvs. han skal tage antabus i en vis periode for at få kortet igenner

Og ja det var i Ribe at de forsøger at skræmme de unge .. Det gælder iøvrigt for hele Ribe amt .. Glad or at jeg bor i Ringkøbing amt (Lidt nord for)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det er da på sin vis fair nok, at de vil sikre sig du ikke har et hash misbrug, før de lukker dig ud på vejene?

Man kan slå rigtig mange mennesker ihjel ude i trafikken, især hvis man er uopmærksom (hvilket man godt kan blive en smule, hvis man har suget lidt på greenen ;) )

En af mine bekendte fik en depression pga. amfetamin, og det kostede ham da også et "nej" fra embedslægen, og han måtte derfor vente et ubestemt tid, før han måtte gå videre til teoriprøven.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
hmm det er vel fair nok tvivler på ret mange menesker ville have det godt med at vide at folk køre blæste eller skæve rundt,men det der med tavshedspligten er sådan lidt tricky det kunne være man skulle lave en liste med helt speciele regler over hvad man ikk må og godt må sige vidre

NeedMoreWeed skrev:
Og ja det var i Ribe at de forsøger at skræmme de unge .. Det gælder iøvrigt for hele Ribe amt .. Glad for at jeg bor i Ringkøbing amt (Lidt nord for)

hehe lige på det punkt er jeg enig med dig :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Din læge er et stort røvhul.

1. Han må ikke skrive noget som helst på din helbredstest, hans opgave er at finde ud af om der er noget galt med dig fysisk så du ikke kan køre bil. Dårlig syn osv. Om du så var åbenlyst stiknarkoman på metadon måtte han ikke skrive det. De 2 ting hænger ikke sammen.

2. Nej han kan ikke tvinge dig til at tage en urin test på noget tidspunkt. OVErhovedet

Husk at du kan få en helbredstest hos alle læger. Prisen er jo også forskellig så hvis du vil undgå hans pis så ring til en anden læge og få ham til at gøre det.

Hvis jeg var dig ville jeg skrive til lægernes forening eller hvad det nu hedder. De har etisk råd osv. din læge ville uden tvivl få en repremande for hans bommert.

Mvh mikkel

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg kan heller ikke forstå at deres tavshedspligt skulle kunne gradbøjes!! Hvis så vil jeg da ikke gå ned til min læge hvis jeg har et hashproblem. Og det kan jo være rimelig relevant at vide!!
Citat:
Hvis jeg var dig ville jeg skrive til lægernes forening eller hvad det nu hedder. De har etisk råd osv. din læge ville uden tvivl få en repremande for hans bommert.

Synes jeg også du skulle gøre, jeg ville ihvert tilfælde være meget intereseret i at vide, hvad de siger , hvis du altså sørger dem!!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

DoYouSpeakWak?? skrev:
Din læge er et stort røvhul.

1. Han må ikke skrive noget som helst på din helbredstest, hans opgave er at finde ud af om der er noget galt med dig fysisk så du ikke kan køre bil. Dårlig syn osv. Om du så var åbenlyst stiknarkoman på metadon måtte han ikke skrive det. De 2 ting hænger ikke sammen.

Jeg tror du tager fejl. Jeg beklager jeg ikke har nogen argumenter eller kilder til denne udtalelse, men jeg tror kort og godt du tager fejl. Jeg vil gerne se dokumentation på din udtalelse.

Hvis det viser sig at du kan dokumentere det du har skrevet, og det er sandt, så æder jeg mine ord igen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Gider du at svare mig på følgende?

1. Hvorfor skriver din læge noget om dit hashmisbrug på en lægeerklæring, hvorpå der kun skal noteres om helbredsmæssige fejl der gør dig uegnet til at køre bil?

2. Hvad har dit hashmisbrug at gøre med dit kørekort?

3. Hvorfor beder de dig om at tage en urinprøve?

Ligemeget hvad, vil jeg sige at man ikke bør tøve med at betro sig til sin læge, udelukkende fordi man har en formodning om at lægen vil misbruge sin tillid. Hvis der alligevel senere skulle opstår problemer, kan man alt andet lige, altid erklære lægen for idiot og eller løgner, hvilket der, erfaringerne taget i betragtning, nok meget sandsynligt kunne være noget om.

Senest rettet af Laus 17 mar 2006 18:32, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
En tavshedspligt indbefatter alt hvad der ikke er direkte skadeligt for patient eller 3. personer..
Dvs. hvis lægen ved at du imorgen kl 18:00 vil snitte pulsåren, så må han spørge om hjælp fra andre til at forhindre dig...
Eller hvis han ved du vil lave et bankrøveri om et par dage, så må han godt sige det til politiet...
Men at du sporadisk ryger hash kan han ikke tillade sig at videresige... Hvis du havde fortalt ham at du havde tendens til at besvime når du ryger, så er det noget andet...
Skal lige prøve at finde en kilde på det, når jeg kommer hjem fra arbejde...

Titel:
Medlem

hvis du ikke har aflagt (tis)prøven endnu så skynd dig at tage til holland
desuden vil jeg bestemt ikke mene at det har nogen forskel om du har prøvet at ryge eller ej det gælder om dine egenskaber når du kører bil hvilket (køre/teori) prøven er til for. altså at vise om du har egenskaberne til at køre bil.

og hvis de tager dig i at have røget hash (i tisprøven) så sig: OG HVAD SÅ!!! JEG HAR VÆRET I AMSTERDAM!!
for det har du!
jeg røg stortset hver dag (før teori-timerne) da jeg tog mit kørekort jeg havde 3 fejl til teoriprøven. jeg skulle godtnok til køreprøve 2 gange da jeg lige ville køre ud foran en bil ved hjælp af en mikro-koger (altså en hashfri koger.. det var i bilen :wink: )

Titel:
Junior medlem

en jeg kender har været på hero i 7-8år og har været på metadon i 2 måske 3år.
ligenu er han igang med at tage kørekort!!
hans læge ved bestemt at han er på metadon og der er ingen der stopper ham i at tage hans kørekort.
han tager hans daglige dosis metadon og ryger ihvertfald 6-7 J´s med ryger i. PR DAG.

hvorfor kontakter du ikke en advokat og ser om du kan lave lidt sjov ud af sagen... hehe

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke jylland...
Tavhedspligt betyder bare de ikke må vidregive/sælge informationer om dig og din helbredstilstand til firmaer eller privatpersoner. Så længe det er indenfor staten, altså sundhedsvæsenet, politi osv. må de gerne.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skejby, Århus
dokat skrev:
Tavhedspligt betyder bare de ikke må vidregive/sælge informationer om dig og din helbredstilstand til firmaer eller privatpersoner. Så længe det er indenfor staten, altså sundhedsvæsenet, politi osv. må de gerne.

Tavshedspligten går lidt længere end bare det. Som det er blevet sagt før kan tavshedspligten kun brydes når der er frygt for dit eller andres liv og levned, eller hvis myndighederne kræver det, men jeg mener også at selv myndighederne skal have en meget god grund og en dommerkendelse, ligesom det er med psykologer, psykiatere, advokater og andet godtfolk.

Men det lyder da ikke helt som om at din læge følger reglerne helt. Jeg ved sku ikke hvad stoffer har med kørekort at gøre. Folk får sku da også kørekort selvom de drikker som svin. Man behøver jo ikke at gøre begge ting på een gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke jylland...
Elgyn skrev:
Som det er blevet sagt før kan tavshedspligten kun brydes når der er frygt for dit eller andres liv og levned, eller hvis myndighederne kræver det

Og du vil ikke mene, at politiet reprænsenterer myndighederne?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Norge tæt på slalom bakkerne
hampdyrker skrev:
cut
cut
jeg røg stortset hver dag (før teori-timerne) da jeg tog mit kørekort jeg havde 3 fejl til teoriprøven. jeg skulle godtnok til køreprøve 2 gange da jeg lige ville køre ud foran en bil ved hjælp af en mikro-koger (altså en hashfri koger.. det var i bilen :wink: )

Been there done that... 3 gange
1. Kørekort til bil 1 fejl i teori og 0 anmærkninger til kørslen
2. taxa kort 0 fejl i teori 0 anmærkninger til kørsel(taxa teori er samme som alm. man må bare kun have max 3 fejl)
3. bus 2 X 0 fejl igen

Mon ikke også det lykkedes med resten ;)
Lidt OT måske

Lægen laver en vudering af dig om du er istand til at få kørekort..
Han har så nok vuderet at du stadig ryger og som færdsels loven siger må man jo ikke kører i påvirket tilstand.

Jeg var selv ved at få retten til at føre div. køretøjer indraget for ½ år pga. de smertestillende lægen udskrev men da vi kom frem til at det ikke var hverdag og for det meste om aften jeg tog pillerne så var det ok.

Så det er ikke alt man skal gå til sin læge med....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]