Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke jylland...
Er det meget vigtigt at riste tobakken fra smøgen før man mixer det? Er det bare for at få nikotinen ud? Og hvorfor må der ikke være nikontin i?

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Fordi nikotinen giver dårlig smag og nikotinskævhed.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Du kan jo som et lille eksperiment prøve at lave en joint med ristet tobak, og en uden.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
At lave en korrekt/passende ristning er faktisk en helt specielt teknik.

Der er også nogle tricks. man kan f.eks. komme det halve hash i end man plejer hvis man rammer en helt rigtig ristning og stadig ryge jointen uden du kan smage forskel.

Du må simpelthen prøve dig frem. Jeg blev sat til at lave 700 joints af jespar. Så nu har jeg lært det. :D

Mvh Mikkel

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

dokat skrev:
Er det meget vigtigt at riste tobakken fra smøgen før man mixer det? Er det bare for at få nikotinen ud? Og hvorfor må der ikke være nikontin i?

Nikotin er - for de bekymrede blandt os - kræftfremkaldende, stærkt vanedannende og giftigt for ufattelig mange ting i kroppen. Hvilket THC ikke er :)

Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Malkavian skrev:
Nikotin er - for de bekymrede blandt os - kræftfremkaldende, stærkt vanedannende og giftigt for ufattelig mange ting i kroppen. Hvilket THC ikke er :)

Har du en kilde på det? Så vidt jeg har forstået er nikotin i sig selv ikke kræftfremkaldende eller udpræget skadeligt i mindre doser. At det er vanedannende kan vi dog godt blive enige om, men det er THC vel også?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
TimeKiller skrev:
Malkavian skrev:

Har du en kilde på det? Så vidt jeg har forstået er nikotin i sig selv ikke kræftfremkaldende eller udpræget skadeligt i mindre doser. At det er vanedannende kan vi dog godt blive enige om.

Det er altså ret giftigt.

1 dråpe nikotin vil slå en fugleunge ihjel.

Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
c0ne skrev:
Det er altså ret giftigt.

1 dråpe nikotin vil slå en fugleunge ihjel.

Ja den har jeg også godt hørt, men en dråbe nikotin er også en ret stor dosis i forhold til hvad en fugleunge vejer. Plus man ikke kan sammenligne direkte mellem dyr og mennesker på den måde. Men hvor har du det egentligt fra, det med fugleungen? Synes den lugter lidt af vandrehistorie.
Det er korrekt at nikotin er meget giftigt i større doser, men jeg skrev også i mindre doser..

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

plus at alt roeg i lungerne er kraeftfremkaldene...

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skejby, Århus
Og så er der påstanden om at den samlede mængde nikotin i 20 cigaretter kan dræbe dig hvis du indtager det hele på een gang.
Det tror jeg nu mere på.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Fordi en eller anden substans er pissehamrende giftig, "Txxxxx", behøver den ikke nødvendigvis at være kræftfremkaldende. Nikotin er en stærk nervegift, men jeg kan ikke engang finde beviser på, at det er et eksperimentelt carcinogen.
Nikotin er ikke et såkaldt §17-stof(CMR/CarcinogenMutagenReproduktionstoksisk-stoffer), hvilket mange andre forbrændingsprodukter fra tobak dog er :(

Tobak skal ristes - ikke brændes. Deri ligger tricket :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine :

"Nicotine has limited carcinogenic effects, inhibiting the body's ability to destroy potentially cancerous cells; however, nicotine does not promote the development of cancer in healthy cells. "

"In large doses it may cause vomiting and nausea. The LD50 of nicotine (that is, the lethal dosage reported to kill 50% of the population) is 50 mg/kg for rats and 3 mg/kg for mice. 40–60 mg can be a lethal dosage for adult human beings."

Titel:
Medlem
Brugeravatar

lallehat skrev:
Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine :

"Nicotine has limited carcinogenic effects, inhibiting the body's ability to destroy potentially cancerous cells; however, nicotine does not promote the development of cancer in healthy cells. "

"In large doses it may cause vomiting and nausea. The LD50 of nicotine (that is, the lethal dosage reported to kill 50% of the population) is 50 mg/kg for rats and 3 mg/kg for mice. 40–60 mg can be a lethal dosage for adult human beings."

Så tror jeg ikke den historie med fugleungen er forkert.

Det er et yderst farligt stof.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: P-p-på t-t-toppen af ddd-d-den store s-s-s-sssnotklat..
Idiotisk forslag!
Tag dig sammen...

-Dex

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TimeKiller skrev:
Har du en kilde på det? Så vidt jeg har forstået er nikotin i sig selv ikke kræftfremkaldende eller udpræget skadeligt i mindre doser. At det er vanedannende kan vi dog godt blive enige om, men det er THC vel også?

Jeg har ikke kilder på alt, hvad jeg har læst, desværre. Men Google "nicotine cancer" giver en masser artikler (både for og imod) - f.eks. http://www.usatoday.com/news/health/200 ... usat_x.htm

Det kan godt være jeg forveksler selve nikotinen i sig selv med dens leveringsmetode (altså rygningen). Jeg har læst flere steder at nikotinen, fordi den er sammentrækkende på vævet vistnok skulle være farligere for lungerne end røgen fra cannabis røget rent (også selv om cannabisrøg generelt har flere forbrændingsstoffer). Nogle hypoteser taler om at THC kan have en udrensende effekt fordi den er blodkarsudvidende.

THC er ikke vanedannende i nær samme grad som nikotin, og det er nærmest common knowledge. Stort set alle undersøgelser af THC viser, at den fysiske komponent af afhængighed er svært at påvise eller meget mild. Du kan læse nogen overordnede tal her: http://www.drugwardistortions.org/NORML ... t_2005.pdf Men den opgørelse skelner ikke mellem fysisk eller psykisk afhængighed. Kort fortalt er tallet for afhængighedsskabelse for THC under 10% mens det er 32% for nikotin.

Generelt angående giftighed er det sådan, at virkningen af nikotinen i sig selv er skadelig for både hjerte og kredsløb. Jeg kender ikke opdelingen på procenter mellem nikotinen rent og røgens virkning (eller evt. synergi), men det er alment kendt at rygning skaber tonsvis af de såkaldte frie radikaler i kroppen (som anti-oxydanter jo tager sig af).

At nikotin er giftigt i sig selv har du muligvis også læst senest i dagspressen, hvor det er vist at nikotinplastre er langt mere farlige mht. til at give deforme og syge børn i forbindelse med graviditet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Der er vel stadigvæk en del nikotin i tobakken selv om den er ristet.. er der ik?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Theis J skrev:
Der er vel stadigvæk en del nikotin i tobakken selv om den er ristet.. er der ik?

Nej det er en rimelig sikker og god metode at få de fleste "dårlige" stoffer i cigaretten ud på.

Det er ikke alene nikotinen der ryger ud, men også en del andre stoffer, bl.a. tjære og kulilte "forsvinder" også fra cigaretten.

Det betyder nu ikke der stadig er nikotin tilbage i tobakken eller andre stoffer for den sags skyld. Men hvis man kan finde ud af at riste så kan man med lethed få de dårlige stoffer ned på et så lavt niveau i cigaretten at de slet ikke kan mærkes :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
c0ne skrev:
Theis J skrev:

Det er ikke alene nikotinen der ryger ud, men også en del andre stoffer, bl.a. tjære og kulilte "forsvinder" også fra cigaretten.

Svjv. bliver kulilte og tjære først dannet ved en forbrænding.
Så nej, det rister man ikke ud.

-Fluffy

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Fluffy McPooch skrev:
c0ne skrev:
Theis J skrev:

-Fluffy

Well hmm okay da, men hvorfor står der så at tobakken indeholder tjære og kulilte? Det gør den jo ikke hvis tjære og kulilte først bliver dannet ved forbrænding? :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
c0ne skrev:
Fluffy McPooch skrev:
c0ne skrev:
Theis J skrev:

-Fluffy

Well hmm okay da, men hvorfor står der så at tobakken indeholder tjære og kulilte? Det gør den jo ikke hvis tjære og kulilte først bliver dannet ved forbrænding? :?

Fordi at man har målt hvor meget der bliver udledt pr. smøg, men man skriver bare ikke at de ting først bliver dannet ved forbrænding... :wink:

-Fluffy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]