Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 00:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ved godt at det er lidt usundt at tage stimulanter hver dag.. Meen hvis vi nu sku gøre det alligevel, kan guarana så anbefales i stedet for kaffe ?? Altså i kapsler.. Tænker primært på det fordi at det skulle virke bedre, være hurtigere end at lave en kande hver morgen, være sundere og ikke så meget bøvl med maven :)

Insane psychedelia user!

Resist skrev:
være sundere

Uddyb.

Jeg vil ikke tro at det er bedre eller værre end kaffe. Om det så er anbefalelsesværdigt at drikke kaffe hver dag, er op til en selv at vurdere. Der er jo både gode og dårlige sider associeret derved.

Titel:
In our memories

Tjek hvad der giver mest morgenskider på!? :?

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nej
Nu er Guarana vel ikke syntetisk, men lad nu det ligge. Jeg bruger nogen gange Guarana om morgen i stedet for kaffe. Hvis man ikke har tid til at sidde og være hygge småborgerlig med kaffe og småkager så syns jeg at det er en god løsning. Der er nogle ekstra kemikalier i det som gør at det optages langsommere og derfor også virker i længere tid + som du skriver giver det ikke nær så meget bøvl med mavesækken. Desuden syns jeg også at det ikke piller så meget ved blodsukkeret som kaffe gør, men jeg ved ikke om det bare er mig.

Jeg vil mene at det er sundere for mavesækken end kaffe, men ellers tror jeg sgu ikke at det er det. En smule kaffe hver dag gør vel heller ikke den store skade. Jeg syns at have læst et sted at der er et lille indhold af antioxidanter i kaffe, men der er jo fanme også omkring 3000 forskellige stoffer i kaffe.

VH drys

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Tråd flyttet til visionære planter hvor den hører hjemme.
Der er lidt misvisende at sige der er "nogen ekstra kemikalier" i guarana. Guarana er et naturprodukt, og jeg har aldrig hørt om at der skulle være tilsat noget.
Der er dog noget ved den form koffeinen er bundet i guarana på som gør at stoffet optages langsommere end ved at drikke kaffe. Jeg ved ikke om det primært er indtagelsesformen eller noget andet der gør at guarana virker længere tid og optages langsommere. Det er i hvert fald en fordel hvis man synes om effekten af koffein, og ikke har lyst til eller mulighed for at drikke kaffe hele tiden.
Jeg vil mene at guarana kan sidestilles med kaffe på næsten alle punkter; hverken bedre eller værre alt i alt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ymerdrys skrev:
Jeg vil mene at det er sundere for mavesækken end kaffe, men ellers tror jeg sgu ikke at det er det.

Er det bare mig der er mega blank, eller er det der en anelse selvmodsigende?

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nej
Ok at skrive "ekstra kemikalier" er vist nok misvisende, men der er dog nogle stoffer i Guarana roden (blandt nogle saponiner) som bevirker at det koffeinen optages langsommere. Så vi er jo enige.

Mht. modsigelsen må jeg erklære mig uenig. Jeg siger blot at på grund af at det ikke piller så meget ved mavesyre dannelsen, og altså er blidere ved maven end kaffe må det være sundere end kaffe. MEN udover denne lille pointe tror jeg ikke at der er den store forskel.

Håber det blev mere forståelig nu.

Vh drys

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Rocco mente vel sundere for maven.. Ehe

Tak for svarene, jeg tror jeg vil give det et forsøg om morgenen :D

Junior medlem
Brugeravatar

Resist skrev:
Ved godt at det er lidt usundt at tage stimulanter hver dag.. Meen hvis vi nu sku gøre det alligevel, kan guarana så anbefales i stedet for kaffe ?? Altså i kapsler.. Tænker primært på det fordi at det skulle virke bedre, være hurtigere end at lave en kande hver morgen, være sundere og ikke så meget bøvl med maven :)

Jeg har været stor forbruger af guarana 22% koncentrat samtidigt med jeg er "hardcore" kaffedrikker så vil godt dele min erfaring.

Jeg startede om morgenen med en kop ekspesso og to halv grams piller af koncentratet jeg havde lavet med en morder og vand. I skolen drak jeg en litter kaffe og når jeg kom hjem igen tog jeg guarana efter behov (gerne i forbindelse med hash rygning for at holde længere).
Efter at ha fortsat sådan i lidt over 2 måneder begyndte jeg at få rystelser og svedeture hvis jeg ikke fik mit "fix", ikke rart.
Jeg har skåret en del ned nu og drikker kun en litter kaffe om dagen (okay kun og kun), bruger kun guarana når det er mest nødvendigt.

Jeg anbefaler dig at passe på med mængden du bruger for det andet er sgu for ubehageligt. Koffeinforgiftning er iøvrigt også ganske elendigt at ha.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lyder ik sjovt. Men satme da også nogen høje koffein doser :lol:

Jeg plejer kun at drikke 2 kopper kaffer om dagen højst.. En inden jeg skal i skole, og en inden jeg skal på job, efter skole. Drikker jeg mere af gangen har jeg ondt i maven resten af dagen.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Jeg fik 100g guarana ekstrakt hjem fra Holland, og har brugt det nogle morgener her sidst på ugen, og det virker fint... Man bliver ikke rastløs eller får svedeture eller lign. som jeg godt kan få af kaffe i store mængder, og det er perfekt sammen med efedrin og tjald :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]