Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 02:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa

Jeg er rimeligt ny når det handler om hash, og fandt dette meget informative site som jeg har læst næsten alt på :)

Mig og et par af mine venner er blevet ret glade for at ryge engang imellem og derfor syntes jeg ligesågodt jeg kan få et par spørsmål af vejen...

1:
Jeg har eftersom jeg er ny på feltet, ikke rigtigt prøvet så mange cannabis typer.
Skunk
Alm std hash
Pollen ryger (kalder de det vidst)

Jeg er blevet interreseret i om det der pollen er faktisk er noget værd(for imo ligner det ganske almindeligt hash) men det skulle efter sigende være ret godt(det er også dyrere). Det er stort set det min ven skaffer hver gang, og også det vi skal storryge på lørdag :)
Kender i det?

2:
Jeg har som sagt nogle venner som har det helt fint med at ryge engang imellem, men derimod også et par stykker som finder det fuldstændigt hjernedødt.
Deriblandt 1 af mine bedste venner der, hvis jeg selv skal sige det, er lidt af en mors dreng) på trods af at han er 20, lige som jeg. Jeg har selv lyst til at ryge noget mere end jeg/vi gør lige nu, især fordi jeg ikke har mulighed for at drikke ret meget alkohol pga påbegyndende mavesår. Men er lidt bange for at nogle af dem jeg kender skal se mig som lidt af et vrag(selvom jeg ikke ser folk der ryger på den måde)
Er der nogen der har nogle tips til at tackle min problemstilling ? Man er jo ung og fester :)

3:
Jeg ser cannabis som en anden måde at "beruse" sig selv på end alkohol, og efter hvad jeg har forstået er det mindre skadeligt.
Derfor finder jeg det i øvrigt dobbeltmoralsk at min førnævnte ven er så meget i mod det, da han i weekenderne/ferierne drikker mere end nogen jeg kender.
Er min opfattelse af cannabis korrekt?

4:
vi har efterhånden røget nogle gange nu, og jeg har da også været pænt skæv nogle gange. Men er der en gut der kan give mig en guide til at nå det punkt hvor ens sanseindtryk bliver betydeligt ændret? såsom farver og lys. Den eneste gang jeg har været i nærheden af dette var hvor vi bagte en lille kage ;) men det var så sent at jeg næsten halvsov da virkningen rigtigt tog fart. (det skal være når man ryger)

På forhånd tak :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Hej Maten

Da jeg kan se dette er din første post vil jeg byde dig velkommen på boardet og håber at du kan bruge diverse posts og tråde til noget nyttigt.

Hvad angår dine spørgsmål:

1. Jeg er ikke så meget inde i de forskellige typer hash, men der skelnes typisk mellem pot, hash og skunk, hvor pot er det mildeste og skunk er det stærkeste. Man kan dog godt få pot, der virker kraftigere end hash - det kommer i brede træk an på hvilken sort, der er tale om og naturligvis også hvilken hash man sammenligner med. Noget hash kan godt være tilsat forskellige fyldstoffer, så kvaliteten ikke er så god, dvs. THC-procenten er ikke særlig høj. Du har sikkert hørt om termen pap-tjald :)

Skunk er særligt fremavlede planter, der indeholder en stor procent af det aktive stof THC. Her ryger man typisk topskudende, som er her den største koncentration af THC findes. Pollen og topskud, er så vidt jeg ved det samme, så i pollen ryger skulle der meget gerne være tale om topskud forarbejdet til hash (som er komprimeret i en klump). Kvaliteten, herunder rusvirkningen og varigheden varierer så med plantesorten og evt. fyldstoffer der bliver tilsat, når topskudende/pollen bliver forarbejdet og komprimeret til hash.

2. Det handler ihvertfald meget om at man varierer sit forbrug og ikke begynder at gøre det til en fast vane, hvor en aften med vennerne automatisk bliver til at der også indgår hash. Mht. din ven må det i og for sig være hans eget problem med hvad han synes om hashrygning. Du kan jo ikke påtvinge ham dine holdninger og interesser og ligeledes kan han ikke over for dig. Så på en måde handler det vel blot om at han accepterer, at du nu har den interesse du har. Måske er han også bare bekymret for dig som ven, hvis du nu skulle komme galt af sted, men hvis du er i stand til at vise ansvar over for dig selv og dit forbrug, kan det være han tager det mere roligt. Det kan også være han har mange fordomme over for hash og hashrygere fordi han aldrig selv har prøvet det - det er ihvertfald ret typisk. Så jeg synes du skal lade folk synes hvad de vil og så forsøge så vidt muligt, ikke at lade deres evt. fordomme komme dem til gode, fordi du ikke er i stand til at styre det.

3. Der er lidt forskellige meninger om hash vs. alkohol og jeg tror ikke rigtig det kan sammenlignes. Der er så mange forskellige faktorer der spiller ind på om det ene er mere skadeligt end det andet så det må egentlig blive en smagssag, hvad man mener er mest skadeligt. Den største forskel er ihvertfald at alkohol er lovligt kontra hash som er ulovligt. Det giver hash et ry for at være mere skadeligt, men det er det nødvendigvis ikke. Dog handler det i store træk om hvor ofte og hvor meget, og det gælder for begge stoffer. Men det er klart, at det ikke er sundt at drikke hjernen ud hver weekend, ligesom det heller ikke er sundt at ryge sig en bjørn på en gang om ugen.

4. Med hash er der først visuals, dvs. farveændring, mønstre o.lign. ved forgiftning, dvs. begynder man at se farver o.lign. er det et forgiftningssymptom. Det er dog forskelligt hvordan hash virker på folk, så at man får farveforstyrrelser, betyder ikke nødvendigvis at man er blevet forgiftet, men det er generelt for de fleste, at der under en normal hashrus ikke kommer farveforstyrrelser. Det er mest med hallucinogener dvs. svampe, LSD, meskalin osv., hvor man får farveforstyrrelser eller visuals, som man også kalder det.

Titel: ..
Junior medlem

well tak for det første indlæg.

jeg kan godt se din pointe i nr : 2
tror også lige jeg må tage en snak med ham om det så det ikke går hen og bliver et problem.
Mht. at han ikke har prøvet det, så er det rigtigt.
Den dag han prøver det fryser helvede til is, hehe :D, tror ikke engang han turde overveje det hvis det gik hen og blev lovligt...
(ved så ikke om jeg kan sige det er positivt eller negativt :))

mht. til det sidste var jeg slet ikke klar over det var påbegyndende forgiftnings symptomer med milde hallucinationer, da jeg oplevede det fandt jeg det bare, jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det end, sjovt. (ikke "haha" sjovt :) )
men hvis det ikke er muligt uden forgiftning eller hallucinogener så tror jeg jeg holder mig væk, det er ikke noget for mig :)

Titel:
Fåårk jeg skodet lige en mega post, det gider jeg ikke skrive igen nu, sorry for det men kommer med et indlæg senere for nu skal jeg sku ha en trøste joint. :roll:

Kom til at trykke på en genvejs tast der refreshede mit vindue :shock:

MVH
Piercer

PS. Skunk er ikke en type cannabis, men en sort blandt mange og faktisk kun 5-7 planter.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Pollen og topskud er ikke det samme.. Faktisk er der ikke pollen i det hash som bliver solgt som "pollenhash".. Pollen er det man får fra hanblomsterne og indeholder ikke THC (i hvert fald ikke nok til at det kan bruges til noget).

Men ja, det man kalder pollenhash er tit meget stærk hash..

Og husk på når du sammenligner hash med alkohol; Godt nok tager kroppen ikke fysisk skade af hash (ja, lige udover lungerne), men til gengæld bliver THC i kroppen i meget lang tid..

Titel:
Junior medlem

Stonez skrev:
Pollen og topskud er ikke det samme.. Faktisk er der ikke pollen i det hash som bliver solgt som "pollenhash".. Pollen er det man får fra hanblomsterne og indeholder ikke THC (i hvert fald ikke nok til at det kan bruges til noget).

Men ja, det man kalder pollenhash er tit meget stærk hash..

Og husk på når du sammenligner hash med alkohol; Godt nok tager kroppen ikke fysisk skade af hash (ja, lige udover lungerne), men til gengæld bliver THC i kroppen i meget lang tid..

ja, men efter hvad jeg læste i en laaaang artikel skrevet af en her på sitet. (det er vidst den der er sticky her på forumet) så kan det godt være det er i kroppen, men det der er i kroppen er det ikke psykoaktive affaldsstof fra thc.
:)

Titel:
Junior medlem

Piercer skrev:
PS. Skunk er ikke en type cannabis, men en sort blandt mange og faktisk kun 5-7 planter.

ok, så fik man det på det rene :)

nitten mht. din post hehe

Titel:
In our memories
Brugeravatar

maten skrev:
men det der er i kroppen er det ikke psykoaktive affaldsstof fra thc.

Jo- det er lige netop de stoffer der gør én sløv osv..

Titel:
Junior medlem

Stonez skrev:
maten skrev:
men det der er i kroppen er det ikke psykoaktive affaldsstof fra thc.

Jo- det er lige netop de stoffer der gør én sløv osv..

ok, jeg troede de var passive :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Desværre, det bliver i kroppen i laaaang tid..
Så det er nok ikke en god idé at begynde at ryge bare fordi det er mindre fysisk skadeligt end alkohol. THC er et vidunderligt stof, det sløver bare i forbandet lang tid (hvilket alkohol ikke gør), især efter længere tids brug/misbrug..

Titel:
Junior medlem

Stonez skrev:
Desværre, det bliver i kroppen i laaaang tid..
Så det er nok ikke en god idé at begynde at ryge bare fordi det er mindre fysisk skadeligt end alkohol. THC er et vidunderligt stof, det sløver bare i forbandet lang tid (hvilket alkohol ikke gør), især efter længere tids brug/misbrug..

grunden til jeg er begyndt at ryge engang imellem er ikke fordi jeg bruger skadeligheden som en undskyldning :)
Jeg kan godt lide følelsen af at ryge, den er jo meget anderledes end druk.
jeg er også så småt begyndt at være træt af at drikke alkohol, og så er der selvfølgeligt den store faktor at mit påbegyndende mavesår absolut ikke har godt af at drikke mere end absolut nødvendigt.
(det inkluderer desuden også the, kaffe og sodavand osvosv.) :(
min mave er fuldstændigt smadret efter en druktur...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

maten skrev:
grunden til jeg er begyndt at ryge engang imellem er ikke fordi jeg bruger skadeligheden som en undskyldning

Nej, det er da klart. Selfølgelig begynder man ikke på et rusmiddel blot fordi det er forholdsvist fysisk uskadeligt, man ryger en fed fordi det er lækkert.. Men! Når nu rusmidlet er så lækkert, kan man fristes til at nyde det oftere og oftere..... Og lige netop det kan jo altid forsvares med at hash er et forholdsvist harmløst stof..

Titel:
Junior medlem

Stonez skrev:
Og lige netop det kan jo altid forsvares med at hash er et forholdsvist harmløst stof..

jep, hverfald meget mere end alkoholen der ødelægger ens lever :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Ingen misbrug er gode, så det ligegyldig om det er hash eller alkohol.
Alkohol er absolut en farlig ven, men man glemmer i den sammenhæng ofte at se på hvor mange mennesker der hver nyder og/eller lammer sig i dette fantastisk sociale stof.

OT: Kan dit mavesår behandles, sådan at du i fremtiden kan nyde alkohol igen?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

stonez skrev:
Og lige netop det kan jo altid forsvares med at hash er et forholdsvist harmløst stof..

mate skrev:
jep, hverfald meget mere end alkoholen der ødelægger ens lever

Jeg tror ikke du forstod mig, det var den "undskyldning" jeg advarede imod.

Titel: ...
Junior medlem

stonez:
Ja, men det er som sagt ikke den jeg bruger :) det var en, i følge mig, god ting ved hash som der er en "fordel" kontra alkohol, om man så må sige.

Johndeere:
Det kan ikke behandles i sådan et omfang at alkohol bliver "ufarligt" når jeg drikker det. Jeg kan, og vil, til tider godt kunne nyde alkohol, men med måde.
Kan få noget medicin der er forebyggende på den måde at det dæmper/stopper de konstante syre opstød/halsbrand/"mavebrand" jeg har hele tiden.
Det får jeg så ikke endnu, men regner med at få det ved månedens udgang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

maten skrev:
Jeg er blevet interreseret i om det der pollen er faktisk er noget værd(for imo ligner det ganske almindeligt hash) men det skulle efter sigende være ret godt(det er også dyrere). Det er stort set det min ven skaffer hver gang, og også det vi skal storryge på lørdag :)
Kender i det?

Pollenhash er et slang udtryk, der er misvisende. Men tænk en blanding af dansk og hollansk. Hvad kalder men hunblomstens stilke i blomsten, som er designet til at fange pollen? Nemlig: støvfanget. Så støv kan også kaldes pollen, og det ligner hinanden. Men det har intet med ægte plantepollen at gøre.

Pollen hash er det endelige produkt, når du først har lavet ryst. .Dvs. du ryster cannabis topskud, som har små harpikskrystaller med THC, over et fintmasket net. Støvet er rent harpiks og THC, og hvis du har brugt et fint filter er produktet frit for plantemateriale. Siet hash kan være meget fint men såmænd også meget ringe. Stor set alt moderne hash er siet på den ene eller anden måde.

Rystet presser du sammen og får hash. Det kan gøres ved håndkraft eller med en presse.

maten skrev:
2:
Men er lidt bange for at nogle af dem jeg kender skal se mig som lidt af et vrag(selvom jeg ikke ser folk der ryger på den måde)
Er der nogen der har nogle tips til at tackle min problemstilling ? Man er jo ung og fester :)

Hvis du ikke gider deres pis og ikke gider tage nogen opgør, så overvej at lave hashkager i stedet. Ja, latterligt råd, men det gør at du kan komme mere frit omkring socialt og i folks hjem, og du behøver ikke snige dig væk for at ryge i smug.

Ellers henvis dem til f.eks. benneke.dk eller eksempelvis mit dokument (se signaturen)

Ellers tror jeg det bedste er, at bide det i dig på kort sigt - og så fandme vise dem, at du udmærket kan passe din skolegang, holde dig ædru i løbet af ugen og i det hele taget fungerer fint. Blot har du et andet rusmiddelbrug end dem og deres skrumpelevere.

maten skrev:
3:
Jeg ser cannabis som en anden måde at "beruse" sig selv på end alkohol, og efter hvad jeg har forstået er det mindre skadeligt.
Derfor finder jeg det i øvrigt dobbeltmoralsk at min førnævnte ven er så meget i mod det, da han i weekenderne/ferierne drikker mere end nogen jeg kender.
Er min opfattelse af cannabis korrekt?

Ja, du har ret. Tro dog ikke, at cannabis er så ufarligt som vand og derfor kan indtages morgen, middag og aften uden konsekvenser. Hvis du ikke ville drikke 10-15 bajere om dagen, så bør du nok heller ikke ryge dig vind og skæv hver dag. Nogen kan bære et omtrent dagligt cannabisforbrug, men mange bukker også under på det (se Bagsiden af Medaljen på dette forum). Virkningen af hash er generelt ikke døden eller alvorlige fysiske sygdomme, men socialt kan du få store problemer, hvis du ikke bruger hash som blot et alternativ til at drikke dig fuld til festlige lejligheder.

maten skrev:
er der en gut der kan give mig en guide til at nå det punkt hvor ens sanseindtryk bliver betydeligt ændret?

Der melder jeg umiddelbart pas, for der findes vist ikke en idiotsikker opskrift på det.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

maten skrev:
er der en gut der kan give mig en guide til at nå det punkt hvor ens sanseindtryk bliver betydeligt ændret?

Meditation...

Titel: Re: ...
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

maten skrev:
Kan få noget medicin der er forebyggende på den måde at det dæmper/stopper de konstante syre opstød/halsbrand/"mavebrand" jeg har hele tiden.

Tænker du sådan generelt? Hvis du i almindelighed har sure opstød - også fra før du begyndte at få mavesåret, så har jeg et råd (kedeligt, men virker):

Begynd at spise hovedsageligt kød, fedt, grøntsager, frugt, nødder, æg, fisk og andet godt fra naturen. Hold meget igen med cola, sukker, brød (især hvidt brød), og generelt alle søde ting.

Det der sker - men med forskellig styrke fra person til person - er at mange kulhydrater/sukkerstoffer/fibre/stivelser ryger ned i maven, og her begynder de at gære. Det giver både luft men også syre og en masse andre ubehagelige ting i maven.

Der er ufattelig mange, der er begyndt på diverse "kulhydratsfattige diæter" (Atkins, Protein Power, Neanderthin, Omegametoden, etc), som oplever at deres årelange halsbrand simpelthen går væk på den nye kost. De fleste opdager forbedringen ret hurtigt og kan derefter smide deres molkosan og syredæmpende mavetabletter ud.

Min erfaring er også, at det især er slemt, hvis du kombinerer en god middag med kød, fedt og gode sager med en ordentlig dessert fuld af sukker. Hovedretten med kød og fedt gør, at din mavesæk tømmes ret langsomt (for proteiner og fedt skal først nedbrydes af galden/mavesyren). Når der så kommer rigelige mængder sukker oveni, bliver desserten liggende i maven og begynder at gøre allerede der. Derfor føler folk sig oppustede efter mange "gode måltider".

Måske har du hørt rådet før, og nogen kostvejledere påstår endda, at der er skadeligt at spise kød og kulhydrater sammen. Det tror jeg bestemt ikke på, men fordøjelsen af de forskellige madvarer kan forløbe mere eller mindre smertefri, alt efter hvad du blander eller ikke.

Forhåbentlig giver din læge dig piller mod mavesåret?

Titel: maven!
Junior medlem

Først og fremmest, mange tak for rådet, det vil jeg forsøge mig med...
Jeg har i forvejen fået at vide at jeg ikke må spise og drikke rigtigt mange ting*, men aldrig den metode du nævner.
*f.eks. meget krydret mad, syrligt/salmiak slik, juice, kaffe, the, alkohol - ja og jeg kunne blive ved.:(

Ja jeg får piller, ikke særligt effektive piller, men jeg får da nogen...
Har lige fået bestilt nogle nye der skulle være meget bedre, men som sagt kan jeg først få dem sidst på måneden da jeg lige pt ikke har råd til at købe dem.(koster 400,-, har ikke brugt nok penge på mit medicin kort :( )

Jeg må indrømme at jeg har lidt af en sød tand, og stort set altid spiser lyst brød. Har aldrig hørt at det skulle have en negativ indvirkning på syremængden, og derfor aldrig har overvejet at ændre det.
Men nu hvor du siger at det faktisk har noget at sige vil jeg da helt klart prøve at holde mig fra de det lyse brød, og hoppe på rugbrødsvognen. Derudover vil jeg også prøve at holde mig fra søde sager, hvis det som du siger også har noget at sige.

som du nævner med sodavand så rør jeg det meget sjældent, det, sammen med juice, er virkeligt noget der kan få maven til at eksplodere.

og så er den med kagerne jo egentligt en god ide, men det kræver nok lidt tilvænning da doserne er lidt svære at gennemskue :)

jeg havde nu heller ikke planlagt at bruge hash hver dag, for min pointe er netop også at hvis jeg skiftede mit nuværende alkoholbrug ud med hash, kan jeg kun se det som en forbedring, da jeg kun drikker en gang hver eller hveranden weekend.(så er der self ferierne, men det er ikke så vildt meget mere)

jeg har også læst din fremragende artikel(eller hvad man nu kalder det) og syntes det er et sindsygt godt stykke arbejde, det er noget jeg syntes alle burde læse. :)

men fik ikke helt fat i om der var nogen markant forskel på pollen og alm.

men mange tak for tippet mht. maven hvertfald, det glæder jeg mig til at se om det virker, for jeg har været ret opgivende på det sidste :)

og stonez: meditation, du må da være gal :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]