Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Sidste år såede jeg 2 Argyrea nervosa frø, de spirede fint og voksede til en 15 cm højde da det var lidt sent på året. Nu er sommeren så småt ved at komme igen og de gror gladeligt. Men, såvidt jeg har forstået er Argyrea nervosa en kravle plante og ikke et træ? Hvis det er korrekt så er der helt bestemt et eller andet mine to planter har misforstået, for de ligner ærligt talt træer. De har nu nået en højde på 35 cm og ligner et bonzai træ. Der er massere af blade og de ser sunde ud.
Kunne der være noget jeg gøre galt?

håber der er nogen herinde der kan svare.
danke

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
prøv at poste et billede...

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg har desværre ikke noget kamera.
De har en meget tyk stamme som er ca. 30 cm lang, på toppen går bladene ud i alle retninger og udgør en næsten symetrisk rund kugle.

jeg er ikke i tvivl om at det er HBWR jeg dyrker, men det undrer mig at de opføre sig sådan.
det kan dog som note nævnes at jeg købte frøene i Australien.

Titel:
Medlem

well, det er "wood" rose, så deri ligger der måske noget? well, ellers giv dem en pind eller udbyg din pind til et net, så de har noget at kravle rundt i de søde små...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bøh skrev:
Jeg har desværre ikke noget kamera.
De har en meget tyk stamme som er ca. 30 cm lang, på toppen går bladene ud i alle retninger og udgør en næsten symetrisk rund kugle.

jeg er ikke i tvivl om at det er HBWR jeg dyrker, men det undrer mig at de opføre sig sådan.
det kan dog som note nævnes at jeg købte frøene i Australien.

Det lyder sgu da som en flot plante! 8)

OT: Hvordan spirede du dine frø, hvis du gjorde det? Jeg har lagt et frø som jeg har prikket et lille hul i, i en potte og venter gladeligt på spiren men jeg synes det går langsomt..

Titel:
Medlem

Gaia skrev:
Det lyder sgu da som en flot plante! 8)

OT: Hvordan spirede du dine frø, hvis du gjorde det? Jeg har lagt et frø som jeg har prikket et lille hul i, i en potte og venter gladeligt på spiren men jeg synes det går langsomt..

enig med Gaia, lyder meget smukt.

jeg har samme problem som ham. de vokser fandens langsomt hvor MG'er vokser som ejg ved ikke hvad... (mine gør i hvert fald. her i weekenden er de vokset mindst 15 cm)

mine HBWR ER kommer op, og de der fine ud. de er bare stadig kun små planter med de 2 hovedblade der kommer fra spiring af (næsten alle?) planter... men jeg glæder mig til de vokser op. hvis de bliver som bonzai træer vil jeg da glæde mig, de er så smukke.

jeg har intil flere groende, så jeg tror jeg vil sætte nogle med pind/næt på de kan klatre (præcos som jeg har gjort med mine MG'er)
men hvis de virkelig kan vokse som du siger det, så vil jeg også prøve det....

men egentlig vil jeg erne have svar på samme spørgsmpk som Gaia: "Hvordan spirede du dine frø, hvis du gjorde det?"
eller måske nærmere, hvordan har du passet dem?
IHT vanding, gødning, lys, varme osv

Titel:
Dedikeret medlem

Spiringen var nem nok, lagde dem i noget vand med en bette smule brintoverilte i, der fik de lov til at ligge i et døgn. Bagefter såede jeg dem lige under overfladen i nogle potter med prikle/kaktus jord. Alt gik godt, havde egentlig 4 men kæresten havde et lille uheld og kom til at ødelægge 2 af spirerne.

Jeg har givet både net og en pind til at kravle op af, men det kan de åbenbart ikke forstå :roll:

mht pasning, så står de en stor potte, jeg gøder en gang om måneden og har tilsat jorden noget potaske. Planterne står i vinduet hvor der er lys, og lidt træk, hvilket måske har bevirket at planterne har udviklet en noget stærkere stamme end normalt.

Min Ololiuhqui vokser som en gal. Den kravler op at alt hvad den kan komme i nærheden af. Jeg ville næsten tro den med stor præcision kan "sanse" mørke og lyse områder da den meget stædigt rækker ud imod nogle dekoes der står et godt stykke fra planten. Rykkede dekoerne om på den anden side, hvorefter Ololiuhqui dernæst begyndte at gro imod dekoerne til den anden side.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
*Bøh* Det er helt normalt at A. nervosa først udvikler "aboreale" tendenser når den bliver ældre. Tag evt. ind og se den de har i botanisk have. Det er et sandt pragteksemplar.

/karma!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]