Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Som overskriften siger er jeg lidt ude i noget gætværk, men den tanke jeg fik efter at have læst en rapport Ali sendte mig forleden, at THC'en påvirker anandamid-receptorerne, som er "ansvarlige" for hukommelse og indlæring.

Spørgsmålet går i den forbindelse så på om hukommelse og indlæring kan lagres i THC'en som lagrer sig i receptorerne?

Fik tanken da folk jeg kender der ryger til daglig ikke har synderlig dårlig hukommelse, og enkelte også er ganske udemærkede i skolesammenhæng.

Titel:
Dedikeret medlem

nok lidt uden for det svar du ønsker. Men det er meget forskellig fra person til person hvordan ens hukomelse angribes.

Nogen kan ryge en gang om ugen også bliver de sløve, hvor andre kan ryge hver dag uden problemer.

Problemet med man bliver "dum" i skole sammenhæng at man kan blive lidt ekstra doven, og derfor ikke får lavet sine ting - ergo er man dum på papir. Men så skal eksamen jo bare rede det for de dovne 8)

Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Johndeere skrev:
Spørgsmålet går i den forbindelse så på om hukommelse og indlæring kan lagres i THC'en som lagrer sig i receptorerne?

THC lagrer sig ikke i receptorerne..
Men så vidt jeg ved, har man ikke fundet ud af hvordan eller hvor hjernen lagrer information.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Tak for svaret, timekiller - du virker ret sikker på din udtalelse.

Spørgsmålet går måske også mere på hvorfor folk der ryger dagligt opbygger en udemærket hukommelse på trods af THC's påvirkning af anandamid-receptorerne, som jeg har forstået som almen accepteret, som stående for indlæring og hukommelse.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Det er vel et spørgsmål om at vænne sig til det? Dem der ikke ryger særlig ofte, er særligt udsatte, er i hvertfald min erfaring. Men når man ryger ofte, så vænner man sig til at lære i skæv tilstand, hvilket er ret svært for folk der ikke ryger særlig ofte.

Hukommelsen er jo nok stadig angrebet, og kunne virke mere optimal hvis man ikke var påvirket. Men mange "misbrugere" af hash føler pludselig at det er omvendt: At de ikke kan lære når de er ædru. Når man har røget hash i lang tid, føles det jo unormalt at være ædru... man føler sig ved siden af sig selv, træt, uoplagt og omtåget, hvilket kan være grunden til det. Ligeså snart man ryger igen, føler man sig en anelse mere normal, og derfor lettere kan lære.

Men igen, det er forskelligt fra person til person.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
A.MUS skrev:
Det er ikke for mig den direkte hukommelse som er et problem.. det er mere korttidshukommelsen.. F.eks. hvad jeg fik at spise i forgårs, eller hvad jeg lavede.. lavede jeg noget helt specielt udover det sædvanlige kan jeg sagtens huske det.. har smidt hashen som hverdagskost, for ca. 80 dage siden, men har røget en del i ny og næ.. 10 dage siden sidst.. det jeg vil frem til her er at jeg faktisk har haft mange flere hukommelsessvigt efter at jeg er stoppet med at ryge.. nu svigter hukommelsen virkelig, men tror selvfølgelig på at det bare er en genopbygningsfase..

Har heller ikke haft voldsomme problemer med hukommelsen under mit langvarige daglige forbrug, det var først da jeg stoppede med at ryge, at det gik galt. Nu 5,6 måneder efter stoppet, har jeg stadigvæk problemer med hukommelsen og motivationen, og ryger kun en gang i mellem.

Men det er MEGET forskelligt hvordan THC virker på en. Det påvirker mig meget kraftigt, lidt ligesom Aliaarhus, får nemt CEVs og kan blive voldsomt væk på tjald. Men varer ikke så lang tid rusen normalt, og har ikke nogen problemer med at være for bagskæv.
Tror det har noget at gøre med at jeg ikke har særlig mange gr. fedt på kroppen, og da THC'en bliver lagret i fedtlagrene, så burde det betyde noget.

Så legalisér cannabis til alle de magre :D

Titel:
Medlem

Var engang til et foredrag med Henrik Rindom, hvor han snakkede om tilstandsbetinget indlæring. Dvs. det du lærer mens du ryger, har du sværere ved at genkalde når du holder op.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]