Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 67 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
Medlem

Snoezel og humorcide siger nogle fornuftige ting her :joint:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

humorcide skrev:
John Doe skrev:
Hver sin smag, men står stadig fast ved, at daglig rygning er et misbrug. Nogle kan sagtens håndtere daglig rygning måske hele livet uden problemer, men jeg ser det stadig som et misbrug.

Hvorfor er det et misbrug hvis den givende person oplever øget livskvalitet ved daglig rygning? Er det også misbrug når deprimerede og psykisk syge tager medicin dagligt for at øge deres livskvalitet? Hvad er i grunden forskellen? Må man ikke søge at gøre sit liv bedre vha. rusmidler, bare fordi man i forvejen har det okay? Må man kun tage stoffer for at dulme seriøse psykiske/fysiske smerter?

Jeg synes det er et misbrug, hvis du er helt velfungerende (ingen psykiske lidelser eller lignende) og ryger hver dag.
Som jeg også skrev, så kan nogle formentlig sagtens klare et liv med daglig rygning (læs: hvor det er positivt, forøget livskvalitet bla bla), men jeg ser det stadig som et misbrug, grundet at man bare har behov for at ryge hver dag.

Måden jeg ser det på, er, efter mange diskussioner med venner, således: du bliver født med en "klar tavle", en ren hjerne.
Det er dén der skal udvikles, og vi er bare blevet enige om, at misbrug af what ever er en hæmmer for, at man udvikler den "naturligt" (forstås som at man er ædru og i udvikling).
Hvis jeg tænker tilbage på da jeg var måske 14-15 år, så var jeg også i rivende udvikling og alle de følelser og sanser der fulgte med, var noget af det dejligste.
Så sammenligende jeg med daglig rygning, og det er også fint, der skete også mange sjove ting, men jeg kunne mærke så tydeligt, at det havde været en hæmmer for mig.
Blev mere asocial, doven osv.

Så jeg baserer det på egen erfaring, men også efter rigtig mange diskussioner med andre, hvor vi nogenlunde er blevet enige.

Jeg synes mange af de ting, du spørger mig om, er lidt taget ud af kontekst, men what ever..

- Hvorfor er det et misbrug hvis den givende person oplever øget livskvalitet ved daglig rygning?

Det er daglig rygning, og jeg ser det på samme plan som at drikke et par øl dagligt, ryge cigaretter dagligt, tage opiat/benzo/psykedelika you name it-dagligt.

- Er det også misbrug når deprimerede og psykisk syge tager medicin dagligt for at øge deres livskvalitet?

:roll:

- Hvad er i grunden forskellen?

De fleste velfungerende (uden psykiske lidelser) har ikke brug for stoffer for at leve livet. Jeg må da blankt indrømme, at langt over 50% af min vennekreds ikke har behov for stoffer for at nyde livet.
Psykisk syge er en helt anden snak, for de mangler ofte diverse kemikalier (er ikke så stærk i fagsproget overhovedet) i hjernen, hvorfor de om nogen skal have medicin hele tiden.

- Må man ikke søge at gøre sit liv bedre vha. rusmidler, bare fordi man i forvejen har det okay?

Jo, det er da klart derfor de fleste af os tager det?
Jeg har det tit sådan, at jeg ser afslutningen på noget godt på to måder;
1. tage narko for at slappe helt af på den ene eller anden måde.
2. være ædru og fundere/reflektere over alle de gode/dårlige ting der er sket.
Simpelthen bare koble af, high or not.

- Må man kun tage stoffer for at dulme seriøse psykiske/fysiske smerter?

Ved ikke hvor du læser, at jeg siger man kun må tage stoffer for at dulme seriøse lidelser.

Så, jeg ser det som et reelt misbrug, men det behøver på ingen måde være overvejende negativt.
Det kan være lige så positivt som negativt, det er mere det med, at man har behov for at tage noget hver dag, og ikke kan leve uden det.
Og det måske fordi jeg selv hverken ryger cigaretter, drikker kaffe eller alkohol (dagligt), men også mere selve grundprincippet i, at det er din hjerne som skal udvikles, det mest naturlige er at udvikle den uden stoffer (efter min mening, skulle nogen være i tvivl), og du lever kun en gang, så der er bare ikke en nødvendighed for at tage noget hver dag.
Det er formentlig også bare min måde at anskue livet og værdierne deri på, for jeg kan fanme godt lide at være ædru.

Jeg synes bare der er mange, hvor det lyder som at det er underbevidstheden, der retfærdiggører et dagligt misbrug af cannabis (læs: misbrug er fortsat ikke udelukkende negativt, har det aldrig været fra min side).
Ser jeg på mine venner som holder pauser og er begyndt at ryge sjældent, så kan jeg tydeligt mærke, at de er blevet mere glade, udadvendte, sociale og mere interesseret i at lære et eller andet (gå i skole eller bare foretage sig noget).

Der er nok bare mange, som glemmer, at det kan sku også være et stygt trip i sig selv at være ædru, og som Phibes skrev, så er jeg dybt enig i, at det er underbevidstheden der lige retfærdiggør den næste joint/øl/what ever, eller lige retfærdiggør, at man ikke lige laver sin skoleopgave/tager i svømmeren etc.

(Bemærkning: jeg mener ikke, at koffein er lige så slemt dagligt som narkotika (herunder selvfølgelig også alkohol og tobak), så hægt dig ikke for meget i, at jeg også nævner dette. Behøver ingen ligegyldig flueknepperi :-))

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Albuquerque, New Mexico
"så kan nogle formentlig sagtens klare et liv med daglig rygning (læs: hvor det er positivt, forøget livskvalitet bla bla), men jeg ser det stadig som et misbrug, grundet at man bare har behov for at ryge hver dag."

Er det så ikke bare "brug"?

"Så sammenligende jeg med daglig rygning, og det er også fint, der skete også mange sjove ting, men jeg kunne mærke så tydeligt, at det havde været en hæmmer for mig.
Blev mere asocial, doven osv."

Du er bare en af dem, der bliver dovne af hash. Stop med det, ligesom jeg har stoppet med alkohol fordi det gør mig deprimeret.

"Det er daglig rygning, og jeg ser det på samme plan som at drikke et par øl dagligt, ryge cigaretter dagligt, tage opiat/benzo/psykedelika you name it-dagligt."

Så dagligt indtag af spids nøgenhat er det samme som dagligt indtag af hash i din bog? Interessant.

"De fleste velfungerende (uden psykiske lidelser) har ikke brug for stoffer for at leve livet. Jeg må da blankt indrømme, at langt over 50% af min vennekreds ikke har behov for stoffer for at nyde livet."

Ingen siger, at hash er en nødvendighed for at leve livet. Men hash gør det bedre. Måske har de aldrig prøvet det? Selv hvis de har, hvad kan vi egentlig bruge dine personlige anekdoter til? Ingenting.

"Det kan være lige så positivt som negativt, det er mere det med, at man har behov for at tage noget hver dag, og ikke kan leve uden det."

Jeg spiser mad hver dag. Jeg drikker kaffe hver dag. blah blah.

"Ser jeg på mine venner som holder pauser og er begyndt at ryge sjældent, så kan jeg tydeligt mærke, at de er blevet mere glade, udadvendte, sociale og mere interesseret i at lære et eller andet (gå i skole eller bare foretage sig noget)."

Igen, personlige anekdoter vi ikke kan bruge til noget. Er du sikker på, at det ikke er alle de års underbevidst indoktrinering der får dig til at tro, at hash gør dig og dine venner dovne og usociale?

Jeg tror, at hash ikke er det bedste i verden for nogle folk. Man kan ikke skære over én kam og sige, at hash gør dig doven og usocial bare fordi du har nogle venner, der er dovne. Desværre tror vi i Danmark, at hvis noget ikke er godt for ALLE skal det forbydes -- dét er en skam.

Nu vil jeg ryge mig en joint og gå i gang med mine lektier imens jeg chatter med mine venner på Facebook. Nårh nej, hash gør mig doven, så det er helt umuligt. :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Næh, jeg kan sagtens have det møgfedt på cannabis. Og ryge af helvedes til uden være doven og ikke lave noget.
Men mødes man hver dag og ser film eller stener, ryger og ikke laver så meget andet end det, så bliver det farligt.
Og det er det, som jeg har oplevet og jeg kender mange, som gør det samme. Det er mere ment som et slags.. tja, information til dem som sidder fast.
Livet er for kort til bonghoveder 24/7, hellere bonge helt igennem en sjælden gang end hver dag.

Og jeg vil uden tvivl stadig kalde det et misbrug, hvis du har et behov for at ryge hver dag. Så kan du forsvare det nok så meget og kalde det et forbrug, men i min verden er det et misbrug, hvis du ikke kan klare hverdagen uden narkotika.

Tror også jeg udtrykker mig lidt tvivlsomt:

jeg mener, at det for ingen personer er nødvendigt at ryge hash hverdag for at nyde livet.
Hvis man skal være påvirket af et eller andet hele tiden (læs: knark), er man i min bog en misbruger.

Det hele handler om det dit sobre jeg, dit rigtige jeg. Jeg ser "jeg'et" som det eneste reelt rigtige, den eneste rigtige personlighed.
Altså der, hvor det meste udvikling burde komme fra. Det "sande jeg" kommer selvfølgelig også til udtryk når man tager narkotika, men jeg mener, at det sande jeg kun kan opleves til fulde uden at være påvirket af andet end sit eget sind/tanker/følelser etc.

Det er, som jeg også siger flere gange, uden tvivl pisse fedt at tage narkotika for at gøre livet bedre, for at opleve noget som man ellers ikke ville kunne opleve.
Men at have et behov for at ryge hver dag, og det lyder til at du har det fx (no offence :)), så lige gyldigt hvor meget man prøver at gøre det til et forbrug, så ender det bare med at "smudse" (in lack of better word) dit reelle jeg til - som jeg ser det.
Du oplever ikke dit ædru, sande jeg.

Og det her er udelukkende min holdning og udelukkende sådan jeg ser på det; altså, at man har ét sandt og rigtigt jeg, som er det ædru jeg.
Så gør narkotika bare det hele meget federe, det kan vi hurtigt blive enige om, men det selve det, ikke at udvikle sit eget jeg uden narkotika jeg synes der er humlen i det hele.

"Det er daglig rygning, og jeg ser det på samme plan som at drikke et par øl dagligt, ryge cigaretter dagligt, tage opiat/benzo/psykedelika you name it-dagligt."

Så dagligt indtag af spids nøgenhat er det samme som dagligt indtag af hash i din bog? Interessant.

Ja, det er det. At skulle være påvirket af noget hver dag, er det samme i min bog. Så er det, som også nævnt tidligere, fuldstændig ligegyldigt hvilket narkotikum det er. LSD, DOB, cigaretter, cannabis, fentanyl.
(Forstås: noget er selvfølgelig uden tvivl voldsommere end andet, men det er i og for sig noget, som ændrer dit realitetsopfattelse. Det er det at være i den her "altered reality" hele tiden, jeg ser som for meget)

Og nej, du har ret, I kan formentlig ikke bruge mine personlige anekdoter til en skid.
Og når det også er personlige anekdoter, synes jeg det er møgirriterende, at du lægger dem ud, som om det er absolutte sandheder jeg siger. Eller rettere, når vi begge er klar over, at det er min holdning kun, så prøv at forholde dig til, at det er noget subjektivt jeg skriver, og intet, som jeg heller ikke har skrevet på noget tidspunkt, er den absolutte sandhed for alle mennesker på hele jorden i hele galaksen.
Det ville være federe hvis du fx kritiserede det, og kom med nogle modargumenter, i stedet for "øøh ej min holdning er federe end din holdning".
Så lidt mere "hmm din holdning er fin, men jeg ser det mere som bla bla" fx.

"Det kan være lige så positivt som negativt, det er mere det med, at man har behov for at tage noget hver dag, og ikke kan leve uden det."

Jeg spiser mad hver dag. Jeg drikker kaffe hver dag. blah blah.

For lige at skære det ud i pap; "Det kan være lige så positivt som negativt, det er mere det med, at man har behov for at tage noget NARKO hver dag, og ikke kan leve uden det."
Så drop de dumsmarte kommentarer, du ved udmærket jeg mener narkotika. Cannabis er et narkotikum, du kan ikke begynde at gøre det til andet (hvis det da er det, du prøver på).
Også denne: Nårh nej, hash gør mig doven, så det er helt umuligt. Nårh nej jeg er 14 tihi ej hvor sjovt lige at skrive d her ;b

Eller, det bestemmer jeg ikke, men jeg synes tit og ofte, som også er tilfældet nu, at synes man og nævner at dagligt hash forbrug sådan set er et misbrug, så bliver h4ash0manerne straks vildt defensive (som vi ser nu, og som jeg ser, når jeg spørger nogle af mine venner til det).
Det tror jeg bare, at vi får en lidt federe debat ud af. Der er fanme alt for meget mudderkastning på psy for tiden, og jeg gider ikke degradere mig selv til det niveau (selvom jeg sikkert har gjort og stadig gør det til tider).

Så lige så vi alle er enige: det er udelukkende min holdning, det er ikke den absolutte sandhed, det er min måde at anskue livet på (at man også skal være ædru og ikke have et behov for narkotika HVER dag) og jeg ryger for fanden selv mere end jeg burde. Why? feels good man.
Og i forlængelse til det hele, så er det også efter min mening godt at begrænse ethvert narkotikaindtag (skriver bevidst narkotika, da en eller anden sikkert ville komme med et sjovt indlæg, hvis jeg skrev stoffer (ej stoffer?? ej der er stoffer i alt fniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis)), da underbevidstheden derefter alt for nemt lige kan retfærdiggøre det næste trip, den næste joint, de næste øl osv.

Godnat.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Albuquerque, New Mexico
Citat:
>Næh, jeg kan sagtens have det møgfedt på cannabis. Og ryge af helvedes til uden være doven og ikke lave noget.

Modsiger du ikke dig selv nu? Du siger du bliver doven af hash, men alligevel ikke?

Citat:
>Men mødes man hver dag og ser film eller stener, ryger og ikke laver så meget andet end det, så bliver det farligt.

Så lad være med det. Du har tydeligvis nogle venner, som sidder fast. Det kan kun du og dine uansvarlige venner gøre noget ved.

Citat:
>Livet er for kort til bonghoveder 24/7, hellere bonge helt igennem en sjælden gang end hver dag.

Jeg synes det er forkert at misbruge hash på den måde. Hash skal ryges/tages med omtanke, ikke "bonges helt igennem".

Citat:
>Og jeg vil uden tvivl stadig kalde det et misbrug, hvis du har et behov for at ryge hver dag. Så kan du forsvare det nok så meget og kalde det et forbrug, men i min verden er det et misbrug, hvis du ikke kan klare hverdagen uden narkotika.

Ingen her siger, de har brug for at ryge hash hver dag. Men det, folk siger, er, at det gør livet bedre. Hvis du har noget imod, at livet bliver bedre så kan du da mene dét, imens vi har et bedre liv med cannabis.

Citat:
>jeg mener, at det for ingen personer er nødvendigt at ryge hash hverdag for at nyde livet.
Hvis man skal være påvirket af et eller andet hele tiden (læs: knark), er man i min bog en misbruger.

Igen, ingen siger, at det er nødvendigt. Jeg tror, du misforstår. Vi siger, at livet er bedre med cannabis. Vi kunne sagtens lade være med at ryge, men why bother, når livet er bedre med det?

Citat:
>Det hele handler om det dit sobre jeg, dit rigtige jeg. Jeg ser "jeg'et" som det eneste reelt rigtige, den eneste rigtige personlighed.
>Altså der, hvor det meste udvikling burde komme fra. Det "sande jeg" kommer selvfølgelig også til udtryk når man tager narkotika, men jeg mener, at det sande jeg kun kan opleves til fulde uden at være påvirket af andet end sit eget sind/tanker/følelser etc.

>Det er, som jeg også siger flere gange, uden tvivl pisse fedt at tage narkotika for at gøre livet bedre, for at opleve noget som man ellers ikke ville kunne opleve.
>Men at have et behov for at ryge hver dag, og det lyder til at du har det fx (no offence ), så lige gyldigt hvor meget man prøver at gøre det til et forbrug, så ender det bare med at "smudse" (in lack of better word) dit reelle jeg til - som jeg ser det.
>Du oplever ikke dit ædru, sande jeg.

Jeg tror ikke, at hash har så stor en indflydelse som du antyder. Hash gør mig bare mere afslappet, mere kreativ og så videre. Hvis jeg vil ind til mit "indre jeg" kan jeg tage LSD, DMT eller andre kemikalier (hvilket jeg aldrig har gjort).
Jeg har ikke behov for at ryge hver dag. Hver gang jeg løber tør, tager jeg en måneds pause uden problemer. Hvis du synes dét er et "behov", så må du jo synes det. Jeg synes, det er en skam - og irriterende, at folk synes jeg åbenbart er en junkie.

Citat:
>Og når det også er personlige anekdoter, synes jeg det er møgirriterende, at du lægger dem ud, som om det er absolutte sandheder jeg siger. Eller rettere, når vi begge er klar over, at det er min holdning kun, så prøv at forholde dig til, at det er noget subjektivt jeg skriver, og intet, som jeg heller ikke har skrevet på noget tidspunkt, er den absolutte sandhed for alle mennesker på hele jorden i hele galaksen.
>Det ville være federe hvis du fx kritiserede det, og kom med nogle modargumenter, i stedet for "øøh ej min holdning er federe end din holdning".
>Så lidt mere "hmm din holdning er fin, men jeg ser det mere som bla bla" fx.

Jeg har kritiseret det. Personlige anekdoter er ubrugelige. Bevisbyrden ligger ved dig.

Citat:
>Så drop de dumsmarte kommentarer, du ved udmærket jeg mener narkotika. Cannabis er et narkotikum, du kan ikke begynde at gøre det til andet (hvis det da er det, du prøver på).
>Også denne: Nårh nej, hash gør mig doven, så det er helt umuligt. Nårh nej jeg er 14 tihi ej hvor sjovt lige at skrive d her ;b
>Eller, det bestemmer jeg ikke, men jeg synes tit og ofte, som også er tilfældet nu, at synes man og nævner at dagligt hash forbrug sådan set er et misbrug, så bliver h4ash0manerne straks vildt defensive (som vi ser nu, og som jeg ser, når jeg spørger nogle af mine venner til det).
>Det tror jeg bare, at vi får en lidt federe debat ud af. Der er fanme alt for meget mudderkastning på psy for tiden, og jeg gider ikke degradere mig selv til det niveau (selvom jeg sikkert har gjort og stadig gør det til tider).

Det eneste, jeg synes, er at det er irriterende at folk synes jeg er narkoman/doven/whatever fordi jeg ryger hash. Det er der ingen, der synes, når man drikker 10 kopper kaffe hver dag. Jeg er træt af at folk ser mig som fuldstændig sindssyg, fordi jeg godt kan lide cannabis. Det er fint du ikke kan lide hash, men hvorfor skal du generalisere over for andre, fordi dine venner sidder fast i et hashmisbrug? Hvorfor hjælper du ikke dine venner i stedet for at sidde og whine på et forum?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det her kan hurtigt blive langsommeligt, så.

Citat:
>Og jeg vil uden tvivl stadig kalde det et misbrug, hvis du har et behov for at ryge hver dag. Så kan du forsvare det nok så meget og kalde det et forbrug, men i min verden er det et misbrug, hvis du ikke kan klare hverdagen uden narkotika.

Ingen her siger, de har brug for at ryge hash hver dag. Men det, folk siger, er, at det gør livet bedre. Hvis du har noget imod, at livet bliver bedre så kan du da mene dét, imens vi har et bedre liv med cannabis.

Jeg siger heller ikke folk decideret har et behov for det, en fysisk abstinens for at skulle ryge. Dog har de idéen om at de skal ryge hver dag, og så kan det være lige så positivt som negativt (som du selv siger, man ryger for at have det federe hver dag, det er fint. Det gør dagen bedre, ingen tvivl. I mine øjne er det bare stadig at tage narkotika hver dag).

Citat:
>jeg mener, at det for ingen personer er nødvendigt at ryge hash hverdag for at nyde livet.

Igen, ingen siger, at det er nødvendigt. Jeg tror, du misforstår. Vi siger, at livet er bedre med cannabis. Vi kunne sagtens lade være med at ryge, men why bother, når livet er bedre med det?

Ja, why bother. Narkotika hver dag er pisse fedt (no rly), og man får det luxus osv. Jeg synes bare stadig det er et misbrug, hvis man gør det hver dag.
Det er sumpestof nr. 1 efter min mening, OG IGEN SÅ er det bare min mening bla bla. Mange kan have det fint og ryge hver dag, intet der. No hate på nogen.
Og det er sådan set mest af alt noget, jeg har erkendt med mig selv: efter LSD og MDMA og deslige, så er det godt nok nemt at miste jordforbindelsen og blive helt flyvsk rent mentalt..
Det er mest derfor, jeg er "bange" for at ryge hver dag, for så kan man liiiiige unde sig selv noget narko på et tidspunkt, og det kan bare nemt komme ud af kontrol.

Det er bare det, med at man har et behov for at ryge hver dag, en lyst til at ryge hver dag som man ikke kan kontrollere, i og med man ryger hver dag.
Men lad os bare lade den ligge ikå.

Jeg tror ikke, at hash har så stor en indflydelse som du antyder. Hash gør mig bare mere afslappet, mere kreativ og så videre. Hvis jeg vil ind til mit "indre jeg" kan jeg tage LSD, DMT eller andre kemikalier (hvilket jeg aldrig har gjort).
Jeg har ikke behov for at ryge hver dag. Hver gang jeg løber tør, tager jeg en måneds pause uden problemer. Hvis du synes dét er et "behov", så må du jo synes det. Jeg synes, det er en skam - og irriterende, at folk synes jeg åbenbart er en junkie.

Ja, det er da klart du synes det er nedtur, at folk kunne mene du er en junkie. Det håber jeg ikke du forstår ud fra mine indlæg, for så har jeg sagt noget forkert.
Jeg tror sagtens du kan ryge hver dag, uden at noget negativt skal være associeret med det overhovedet. Intet der. Men når folk gør det næsten dagligt i flere år af gangen, så bliver det efter min mening bare for meget. Og jeg har selv mærket på folk, som har stoppet efter dagligt misbrug i flere år, hvordan de er blevet helt anderledes.
Både da de startede med at ryge og da de stoppede.

Så det eneste jeg vil frem til, er, at man kan sagtens ryge hver dag og have det fedt, men alt med måde. Som du nævner, synes jeg også en pause på en måned eller mere gør underværker.. Og det er mine egne betragtninger og erfaringer, som jeg på ingen måde kan pådutte andre, men jeg synes bare det er spændende at tænke på, at man også skal udvikle sig sober, og at det er der, hvor den primære udvikling skal komme fra.

Now I say no more, skal fanme ryge en joint nu. al den snak :- )

Medlem

Det "jeg" som du snakker om er dit ego som er en parasit på din bevidsthed.Har du fks prøvet at lave noget du rigtig godt kan lide
og du ikke tænker over du laver det mens du laver det og tiden ligesom står stille? Det er dit sande "jeg" ,din bevidsthed.

Ang hashen så tror jeg vi snakker meget forbi hinanden alle sammen,jeg kan godt forstå hvis i mener at et dagligt forbrug af store
bongmix,vandpiper,bonger og joints er et misbrug.Hvis det er det i mener med et hverdagsforbrug så giver jeg jer ret.Jeg ved godt at der er mange unge mennesker
der ryger på den måde,det har jeg selv gjort da jeg var jeg var i den alder og det var også et misbrug,men man vokser fra det igen.

Man behøver ikke ryge sig lam fordi man ryger i hverdagen,hverdagen betyder ikke nødvendigvis hver dag.Små mængder måske 0.3g om dagen eller
hvor mange gange man nu ryger om ugen.Hvis du vil kalde det et misbrug for at fodre dit eget ego så fred være med det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 67 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]