Det er en skam du afviser "Betel" så hurtig. Ikke at jeg vil stille mig op på en sæbekasse og påstår at brug af betel - i nogle af de bogtavlige utallige måder det bliver brugt på - er sunde og høre til på Brugsens kost pyramide.
Det der bliver kaldt betel, er, som du nok har hørt to ting:
Betel nød (Areca nødden) som ikke er en nød og som ikke har noget med betel at gøre. Og så Betel bladet (Piper betle) der kommer fra en plante/ lian der er i familie med planter som Sort Peber og Kava Kava.
Både nød og blad indeholder interessante cocktails.
Areca nødden indeholder bla. Arecoline der er den primære aktive ingrediens, ansvarlig for det centrale nervesystem virkninger, som er stort set svarer til de af nikotin, som har en lignende kemisk struktur.Arecoline er kendt for at være en partiel agonist af muskarine acetylcholin M 1, M 2 og M 3 receptorer, som menes at være den primære årsag til dens parasympatiske effekter. Jeg personlig mister lysten til at ryge når jeg tygger paan, den det er den eneste nikotin virkning jeg oplever.
Bladenes indeholder stoffer der får en til at tænke på Alexander og Ann Shulgin's PiHKAL.
Jeg er i gang med at skrive lidt mere udførlig om betel/paan brug, poster den når den engeng er færdig. Men emnet er så enormt at jeg nogle gange kan se ikke kan se nødden for bare palmer