Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: hehe
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
hvor er det smukt at der er flest der har stemt ja.. det er den rette holdning efter min mening 8)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Mini-krøl skrev:
tre år spildt på gym fordi jeg hver dag kun tænkte på hvordan jeg skaffede de to gram til om aftenen, og hvor jeg sku ryge henne osv.

Men hvis det nu blev legaliseret, ville du nok hellere ikke tænke så meget på hvor du skulle skaffe og ryge dit mary .. ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
nej lige præcis.. Men så ville det måske resultere i en endnu mere konstant rygning, og dermed endnu større fuck af eksempelvis uddannelse.. Dont know. Hard to say...

mini

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Keep drugs illigal, Keep prices low :!:

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Øh hvordan hænger lave priser sammen med et rusmiddels illegale status? For mig at se er det da omvendt! Skatter og afgifter reguleres politisk (efter demokratiske principper), men prisen på illegale varer stiger vel, jo større risikoen er for at handle med det?

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Hvis hash/narko blev glort lovligt så ville der jo komme enorme skatter og restriktioner på hvor meget du kan købe.

priserne ville jo stige ekstremt iforhold til hva vi kender idag. og det sorte marked vil med garanti ikk forsvinde blot fordi det er blevet lovligt.
Så vil folk jo stadig gå ned til den lokale gade pusher og købe sine ting da det jo er billigere end at købe det af staten.

Og gadekvaliteten ville jo også stige på diverse prudukter for at kunne følge med statens kvalitet. Det sorte marked vil jo altid være billigere end og skulle købe det af staten.

Og hvis det blev legaliseret ville folk jo begynde og tro blint på at det er okay at ryge hash/tage narko. For staten siger jo det okay, og de tager jo aldrig fejl. Den holdning er der desværre mange der deler.

Alle folk ved jo fx. godt at alkohol i alt andet end begrensede mængder ikk er sundt for dig, men det stopper sku ikk folk for at drikke sig bacardi-lam hver weekend og til tider i hverdagene.

Hvorfor skulle folk lære og holde mere igen hvis det er hash/narko ? Hvis det var legalt hville folk da bare begynde og tage hash/narko lige så tit som de intager alkohol. For staten siger jo det er okay :roll:

Og jeg kunne blive ved i evigheder, men tror folk har fattet min pointe nu :wink:

Junior medlem
Brugeravatar

Det undrer mig helt utroligt at nogen i dette forum er tilhængere af en fortsat kriminalisering af cannabis. Er det fordi det er mere interessant at ryge (eller handle med) ulovlige varer end lovlige? argumenterne om at forbrug og pris vil stige hvis der sker en afkriminalisering holder ikke en meter, det ved vi fra internationale undersøgelser (læs højere oppe i denne tråd).

Citat:
Og hvis det blev legaliseret ville folk jo begynde og tro blint på at det er okay at ryge hash/tage narko. For staten siger jo det okay, og de tager jo aldrig fejl. Den holdning er der desværre mange der deler.

Jamen hvis du mener det, så er problemet jo løst. Nu er signalet jo helt utvetydigt at hashrygning er forbudt og slemt. Så det burde jo afskaffe alt forbrug?

Men alt andet lige, kunne det være interessant at høre nogle bud på hvordan man kunne forestille sig en statslig regulering af cannabis, når det bliver afkriminaliseret. Er der nogen der har bud på det? skulle det være organiseret i Coffee-shops som i Holland? skulle der være en aldersgrænse? skulle der være grænser for indholdet af THC i legal cannabis? skulle det være lovligt at dyrke til eget forbrug? osv.

God dag fra Olympia

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hah, skræmmende at høre jer sige som ham fængselsinspektøren i Kampen om Hampen "Jamen hvis det blev lovligt ville ALLE jo rende rundt og være skæve hele tiden! :O OMG WTF!"

Hallo ?

Nej. Nej...

Måske ville dem med misbrugsproblemer få lettere ved at skaffe hash, ja, men det vil nok også være lettere at gå til lægen / forældre og snakke om sit misbrug + Der måske vil være bedre undervisning i hvordan man klarer Badtrips etc. i skoler istedet for deres "I MÅ ALDRIG RYGE DET ! MAN BLIVER SINDSYG!" som jo egentlig får de fleste til at tænke "Ja klart ! Det lyder realistisk!"

Dem jeg møder som ikke vil ryge, gør det ikke fordi de enten har prøvet og ikke brød sig om det, eller også har de ikke lyst til at prøve af den ene eller anden grund. HAR ALDRIG MØDT EN SOM SAGDE "Nej det er jo ulovligt det vil jeg ikke"

Som sagt ^^ er der mange aspekter af en legalisering.

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Det jeg skrev tidligere er hva' jeg tror der ville sku hvis det blev gjort lovligt :!:

men ville også godt høre nogle bud på hvordan man kunne gøre det lovligt, uden at alle folk ville begynde og ryge mere. og hvordan man skulle få folk væk fra det sorte marked hvis det var lovligt ?

Ps. Ryger selv hash dagligt. Bare så folk ikk' tror jeg er totalt cannabis hader :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
Olympia:
Det er fair nok det undre díg.. men dette forum er jo altså ikke kun for dem der er deeply in love med cannabis. Jeg har selv været misbruger i meget lang tid, og ser også nogle store glæder ved det men synes stadig ikke det skal være lovligt da jeg har gjort mig nogle erfaringer med det, også dårlige vel at mærke jeg ikke synes andre folk nødvendigvis bør opleve...

Tror i øvrigt keta har ret. Selvfølgelig kommer der skatter og lign på for så er det jo endnu en indtægskilde for vor kære stat.

men husk igen. Rent principielt synes jeg ikke det burde være ulovligt..
Men ud fra et mere samfundskritisk synspunkt må jeg desværre erkende mig modstander af det pga den udvikling jeg har set hos alt for mange brugere af stoffet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Jeg ser coffeeshop-modellen som et glimrende udgangspunkt, men med visse restriktioner på hvor meget man kan købe, fx 5gr/uge. Kvoten kunne man sikre sig blev overholdt ved at brugerne lod sig registrere i en fælles database, som der selvfølgelig skulle være meget strenge regler for, så arbejdsgiver f.eks. ikke havde nogen adgang til denne, ligesom politiet ikke måtte bruge oplysningerne imod personer i urelaterede sammenhænge.
Kvoten synes jeg skal indføres for så vidt muligt at sikre at folk ikke køber uhæmmet ind og eksempelvis sælger det videre til mindreårige, og de fleste vil sagtens kunne klare sig med 5gr god hash pr. uge, hvis ikke en hel del mindre, det er ikke statens opgave at facilitere folks misbrug, selvom det ofte er tilfældet i dag i forbindelse med medicin, tobak og alkohol.
Ethvert forsøg på at overskride denne kvote ved at gå et andet sted hen eller lignende skulle medføre sanktioner af en eller anden art, f.eks. karantæne fra at købe i en måned el.lign.
En aldersgrænse på 18 eller 21 så jeg meget gerne, bestemt ikke lavere og så skulle priserne selvfølgelig holdes på et niveau der ville gøre det attraktivt at handle de legale steder fremfor de illegale. Ydermere skulle produkterne kvalitetssikres. Jo bedre produkt des mindre er det nødvendigt at indtage.
Rygning/indtagelse i det offentlige rum bør ikke være tilladt, men være begrænset til de dertil indrettede shops og, selvfølgelig, i ens eget hjem.
Salg til mindreårige skulle straffes hårdere, men jeg tror at kvotesystemet vil dæmme op for meget af dette, da de fleste der sælger hash ofte selv har et ret stort forbrug, så det ville være de færreste der kunne finde på at sælge af sit ret begrænsede stash.
Mht. at dyrke synes jeg at den hollandske model med op til fem planter til eget forbrug er ganske glimrende og støtter op om sådan en regel men jeg støtter ikke op om en større indsats for at håndhæve den, da jeg er sikker på det kun vil dreje sig om en ubetydelig håndfuld mennesker der har faciliteterne til at dyrke på kommercielt basis. Men der skal sættes ind mod dem der gør under denne model.

Dette forslag mangler en del finpudsning, men jeg synes umiddelbart at det er et godt udgangspunkt.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

nomad skrev:
men med visse restriktioner på hvor meget man kan købe, fx 5gr/uge. Kvoten kunne man sikre sig blev overholdt ved at brugerne lod sig registrere i en fælles database

Du laver sjov, ikk?

Junior medlem
Brugeravatar

Det forstår jeg, Mini-Krøl.. al respekt for det. Har selv (alt for mange) års erfaring med både glæder og store omkostninger i forbindelse med brug af illegale rusmidler. Og hvis jeg troede et øjeblik, at kriminalisering af et rusmiddel ville hjælpe nogen, så stod jeg forrest i rækken af fortalere for mere kontrol og lovgivning. Sådan er det bare ikke. Uanset hvad du tror, så viser forskning og erfaring at det er fonuftigt at regulere adgangen til rusmidler, men kriminalisering gør det meget værre. Som jeg har skrevet tidligere, så er forbruget af cannabis i Holland MINDRE end i de lander hvor cannabis er forbudt. Men nu bliver jeg nysgerrig.. du behøver selvfølgelig ikke svare. Men hvorfor tror du, at du selv ville ryge mere, hvis det ikke var kriminelt? (hvis du altså mener det)?

Hilsen Olympia

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hvis man laver begrænsninger udrydder man ikke det sorte marked. Selvfølgelig gør man heller ikke det alligevel, da der stadig sælges weed på det sorte marked i Amsterdam, men højst sandsynligt i en større grad end hvis man laver begrænsninger. Man kan jo også købe alkohol uden om staten herhjemme, selvom det kan erhverves i stortset alle former for kiosker, supermarkeder og så videre., men højst sandsynligt i en større grad end hvis man laver begrænsninger.

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Nomad :arrow: Alle dem der så ikk' ryger hash kan jo så bare købe sine 5 g om ugen og sælge det videre til overpris til folk som ikk kan klare sig med 5 g. om ugen (der iblandt mig selv)

Men som den danske stat fungere så skal der helst 100% afgifter og skatter på alt hva de kan komme i nærheden af. Så stats-hash vil aldrig kunne komme til at konkurrer mod det sorte marked pris mæssigt, medmindre der sker en væsentlig holdnings ændring i statens afgift og skatte politik.

og hvem vil dog frivilligt registreres i en hash database ? det kan der da ikk komme andet en skidt ud af. folk kan grave det frem og bruge det mod dig senere hen i tilværelsen når du fx. beslutter dig for at stille op i valg eller hva ved jeg.

hvis jeg skulle registrerest i en database for at kunne for lov til at købe 5 g. hash om ugen til statslig overpris. Så ville jeg sku vælge den lokale pusher istædet som har lige så god røg til en billligere penge, jeg kan købe så meget det passer mig og jeg skal ikk registres hos staten..

Nyt forslag :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jugg skrev:
nomad skrev:
men med visse restriktioner på hvor meget man kan købe, fx 5gr/uge. Kvoten kunne man sikre sig blev overholdt ved at brugerne lod sig registrere i en fælles database

Du laver sjov, ikk?

Nej, det gør jeg sådan set ikke.
Dette forslag er ikke baseret på hvad der er mest optimalt, men hvad der lettest ville kunne accepteres af den brede befolkning til at begynde med, hvis en eventuel legalisering skulle komme på tale.
Jeg synes bestemt ikke at ideen er den bedste, men hvis cannabis skal legaliseres er det ikke nok at tage hensyn til hvad brugerne vil, men i høj grad hvad hr og fru Danmark vil kunne kapere der ikke vil forstyrre deres hverdag i nævneværdig grad.
Og som nævnt er det et forslag der kræver en del finpudsning, men jeg tror at det vil være langt nemmere at sluge for den almene, drøvtyggende befolkning end reklameskilte på hvert andet gadehjørne der med neonbogstaver proklamerer "HASH SÆLGES! 78 VARIANTER".

@Keta-Smølfen: Ja, det kunne den ikke-forbrugende del af befolkningen sagtens gøre og der er sikkert en løsningsmodel for den problemstilling, men jeg tror nu ikke lige det vil være det allerstørste problem.
Og mht. skatter og afgifter er vi helt på samme side, det må på ingen måde blive dyrere end det er nu, det skal derimod blive billigere, så den mentalitet skal ændres.
Og som jeg også skrev så skal der (iht. denne model) være strenge restriktioner på hvem der har adgang til databasen (ingen behøver reelt at have adgang) og i så fald hvilke omstændigheder der kan give én adgang til den. Som du udlægger det lyder det som om det skal være en offentlig tilgængelig database som enhver kan søge på vha. Google og det er på ingen måde ideen i det, tværtimod.
På sigt er den hollandske model klart at foretrække, men den har ingen chance for at blive indført i Danmark sådan som det politiske miljø ser ud og med den uvidenhed der hersker blandt befolkningen, derfor bliver man nødt til at finde et fungerende kompromis indtil vi har skabt en række gode erfaringer.

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Selv om der er strænge restrektioner osv. på den såkaldte cannabis database. så skal folk sku nok kunne få det gravet frem hvis man virkelig vil. sådan er det jo også idag. Man kan altid betale sig fra det og for andre folk til at skaffe sig den ønskede information.

og hvis jeg om 20 år beslutter af stille op til president, så skal de sku nok hurtigt finde frem til at jeg har stået i det arkiv.

eller hvis jeg vil være pedegog fx. så vil forældre osv. da også gå lange veje for at chekke op på dem der har med deres børn og gøre..

blot nolge eksempler. men ligemeget hvor forseglet en database det en måtte være vil der altid være en chance for at den blev lækket til offentligheden. og det er der nok mange der ikk ville blive glade fore. så derfor tror jeg det ville afholde en stor del fra af bive registreret og dermed bare købe den hos den lokale pusher som jo stadig ikk har afgifter og skat på sit tjald :wink:

Ps. Sidder i min morgen tåge :joint:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Keta-Smølfen skrev:
Selv om der er strænge restrektioner osv. på den såkaldte cannabis database. så skal folk sku nok kunne få det gravet frem hvis man virkelig vil. sådan er det jo også idag. Man kan altid betale sig fra det og for andre folk til at skaffe sig den ønskede information.

og hvis jeg om 20 år beslutter af stille op til president, så skal de sku nok hurtigt finde frem til at jeg har stået i det arkiv.

eller hvis jeg vil være pedegog fx. så vil forældre osv. da også gå lange veje for at chekke op på dem der har med deres børn og gøre..

blot nolge eksempler. men ligemeget hvor forseglet en database det en måtte være vil der altid være en chance for at den blev lækket til offentligheden. og det er der nok mange der ikk ville blive glade fore. så derfor tror jeg det ville afholde en stor del fra af bive registreret og dermed bare købe den hos den lokale pusher som jo stadig ikk har afgifter og skat på sit tjald :wink:

Ps. Sidder i min morgen tåge :joint:

Men er håbet ikke at den danske befolkning om tyve år når du stiller op som prez for Staten Danmark i Republikken EU har nået et højt nok informationsniveau hvad cannabis angår til at det ikke betyder mere end at du har drukket øl?

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Jo håbet. Desværre ej realiteten :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Keta-Smølfen skrev:
Jo håbet. Desværre ej realiteten :roll:

Ikke endnu, men det kan det jo blive, selvom jeg blankt indrømmer at udsigten ikke er den bedste.
Jeg har dog en tilsyneladende ukuelig optimistisk side (som jeg ellers ihærdigt har forsøgt at tage livet af), så jeg beholder den lille gnist af håb :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]