Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 aug 2025 15:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

1-3 gange om ugen er lige rigeligt. Hold det til en 4-6 gange om måneden imo.

Det er jo det hans forbrug ligger på nu? :D

Junior medlem

kan sagtens se hvad i mener, det var egentlig også bare en general fact.
nogle gange ryger jeg 3 gange om ugen, andre gange overhovedet ikke :) det kommer jo self også an på hvor meget man har :D
ikke fordi jeg har en træng til at ryge hvis jeg har noget, men man tænker vel altid over det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jeg synes bare ikke vi kan diktere hvad der er misbrug og hvad der ikke er.

Junior medlem

Jeg synes bare ikke vi kan diktere hvad der er misbrug og hvad der ikke er.

Hørt :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

1-3 gange om ugen er lige rigeligt. Hold det til en 4-6 gange om måneden imo.

Det er jo det hans forbrug ligger på nu? :D

4-6 er ikke det samme som 4-9, hvis han ryger 3 gange om ugen vil det betyde han ryger enten i en hverdag eller på en søndag og det er når man begynder at ryge andre dage end weekenden det tager overhånd og bliver vennekredsens samlepunkt.

Jeg siger heller ikke han har et misbrug, jeg siger hans forbrug er for højt hvis han vil have det optimale ud af sin gymnasietid pga. ovenstående grunde

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Junior medlem

Jeg ryger ikke 1- 3 gange i hverdagene ;) muligvis 2 gange i weekednerne, men ellers max en gang i hverdagene ;)

Medlem

Jeg har efterhånden set utallige eksempler på kvikke unge mennesker (mig selv inklusiv), som langsomt, men sikkert skifter vennekredsen ud med rygevennerne og bliver sløve, ambitionsløse og identitetsforvirrede individer.

Det starter typisk med en gang i mellem i weekenden, så hver fredag-lørdag, måske lige en pind til søndagshyggen med vennerne, eller hvis man skal møde sent i skole dagen efter. Når først man har overbevist sig selv om det er acceptabelt at ryge i hverdagene, kan rygningen nemt eskalere. Specielt når man finder ud af man sagtens kan passe sin skole og bestå sine eksamener. Det sker så langsomt at mange knapt opdager den enorme forandring deres liv og personlighed tager. Det er et forfærdeligt spild af liv at være skæv hver dag, og det kan være ufatteligt svært at finde sig selv og komme på ret køl efter sådan et par år i bonglage.

Nu er det ikke for at være en dommedagsprofet, du har sikkert helt fint styr på det ligesom rigtig mange andre også har :) Jeg synes dog at kunne genkende mig selv og mange af mine tidligere venner, inden det gik galt for os, i det du skriver. Jeg kan kun anbefale dig at være godt opmærksom på dig selv og dine rygevaner, så du ikke laver samme fejl som flere af os andre. Det vil sgu være for ærgerligt for dig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ryger ikke 1- 3 gange i hverdagene ;) muligvis 2 gange i weekednerne, men ellers max en gang i hverdagene ;)

Det er også for meget. Jeg ville anbefale 1-3 gange om måneden, men hvis du endelig skal gå over den grænse skal du holde det til 4-6 om måneden.

3 gange om ugen kan du ikke undgå at opbygge tolerans overfor stoffet og den der hverdags joint, smid den af helveds til.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Junior medlem

mange tak for jeres responses ;) jeg vil tage det i lære og prøve på at styre mig selv, i hvert fald i ugedagene, tak!

Junior medlem

Det er jo ikke helt til at svare på, da vi (sikkert) ikke kender dine forældre. Jeg mener selv at du skal tale med dem, stille og roligt om det.

Mine forældre fandt selv ud af det da jeg var 17, men gjorte ikke det vilde ud af det. De talte bare med mig om det. Altså om det var noget jeg gjorte meget eller hvad. Min far har selv røget meget før i tiden, så da diskussionen kom op, blev min mor lidt sur. Jeg forsvarede så mig selv ved at sige "Jamen det er jo faktisk ret sjovt... Ikk' far?" 2 sekunders stilhed og et svar.. "Jooo det er det jo". Så var diskussionen lagt der. Min mor har jo set mig skæv mange mange gange, men hun ved intet om det selv.. Siger bare jeg er træt, og så er den ikke længere. Min far ved godt når jeg har røget, men han smiler bare til mig.

Ja lidt off topic, men gør hvad du selv føler for. Du kender jo dine forældre :D

Junior medlem
Brugeravatar

jeg synes selfølgelig det er mega fedt og har ingen intentioner om at stoppe.

Det skal nok ændre sig før eller siden..

[/quote]

Det der vat helt noejagtig hvad jed taenkte da jeg laeste det igennem. Selvom der er mange der raaber op omkring
At cannabis ikke er vanedannende, er det altsaa.. Bare mest vidst ikke helt psykisk :) fortael dem det,
Og pas paa dig selv :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Next to Charlie
som mange nævner kommer det meget an på hvordan dine forældre er, og hvilke holdninger de har.

Jeg synes det er en god ide at fortælle dine forældre at du ryger med dine venner i weekenden, hvis det er det du gør. Det er meningsløst at fortælle dem at du ryger hvis du efterfølgende ikke er ærlig eller klar til deres spørgsmål af nogen art. Det kan også være de klapper helt i og nægter at kommentere på nogenting.?
I min optik er det uhyre vigtigt du ikke på noget tidspunkt bliver vred på dem, da det bare skaber tillidsproblemer og gør dem bekymrede.
anyway det er meget positivt dine forældre ved du ryger fordi de inderst inde gerne vil være en del af dit liv, også selvom de måske ikke kan lide det. Som lnp nævner kan du spørge dem om deres erfaringer. Det kunne være de havde noget fornuftigt at sige ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
Jeg bekymrer mig ikke så meget om korttidshukommelse, dovenskab osv. Hvis jeg ryger meget cannabis i en periode synes jeg bare min tankegang ændrer sig meget.. Jeg ved ikke om det er godt eller skidt, men ja...

Junior medlem

Jeg synes helt sikkert at du skal fortælle dem det - de skal nok finde ud af det på et eller andet tidspunkt :) Bare husk at være velforberedt!

Off topic: med hensyn til dit forbrug tror jeg sådan set godt at du kan ryge i weekender og ferier uden de store problemer - så længde at du bare holder det til weekender og ferier. Det varierer selvfølgelig rigtig meget fra person til person hvor meget og hvor tit man kan ryge og stadig lære ting effektivt, men jeg - og andre venner - har haft fin succes med weekendforbrug indtil videre. Dette skal dog tages med et gran salt. Et weekendforbrug er stadig noia - for det kan sq let blive flettet ind i hverdagene, og jeg har da også set folk der "tabte tråden" efter et længere weekendforbrug.

Jeg synes egentlig at du skal ignorere tal som "max 1 gang om ugen" og "4-6 gange om måneden" - disse tal er kun vejledende, og passer ikke nødvendigvis til dig. Du burde finde din egen grænse, og finde ud af hvor at du (uafhængigt af dine venner, dog kan du eventuelt tale med dem om dette) føler at du har et godt - og sundt - forbrug. Bare husk at være opmærksom - det kan let udvikle sig, og jeg synes helt sikkert at du burde holde dig clean i hverdagene (både i forhold til skole, økonomi og selve rygeoplevelsen - det booster sq altid en fredag når man ved at der venter pinde efter skole! ;) ).

Held og lykke med alting, håber at dine forældre tager det pænt :)

-Maurn

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted i det midtjyske
Revurder din vennekreds - Find ud af hvad dine ikke-rygende venner har at tilbyde. Ofte mere end man lige tror i sin omtågede hverdag :wink:

Og hvis du ryger op til 3 gange om ugen, når du jo aldrig at have nogle dage hvor du bare er nogenlunde frisk i hovedet. Men det går først rigtigt op for en når man har smidt hverdagsproblemet fra sig. Derfor som Reefie nævner længere oppe: Overvej tingene nu. Det kan tage en rigtigt skidt drejning i dit liv. Der er ikke langt fra "hygge med vennerne" til et hverdags(mis)brug.

Med hensyn til dine forældre, synes jeg du skal gøre det op med dig selv. Sådan inderlig! Lettede utroligt mange ting i mit liv da jeg valgte at fortælle mine forældre det hele. Både med røg og alt det andet jeg rendte og "legede" med. Dette førte dog i starten ikke til noget rygestop. Og bestemt ikke fordi jeg ikke kunne få alt den opbakning jeg skulle fra mine forældre - mere fordi jeg ikke mente det var nødvendigt. Hvilket jeg nok den dag i dag havde håbet jeg havde indset. Men det gør man ikke når man først sidder og ryger hver dag. Men i sidste ende brændte jeg alligevel nalderne og måtte en "større" tur igennem- her i blandt en mindre spiseforstyrrelse, en snak med en psykiater og en tur på lidt forskelligt medicin samt en længere sygeperiode fra mit arbejde.

Nu er jeg medicinfri, går op i min kost og trænning, super fremgang på mit arbejde- blandt andet bonusser og lidt mere i guldposen. Næste skridt er at smide smøgerne helt også. Må dog erkende at være faldet i og røget med på et par joints siden. Har dog gjort endeligt op med mig selv at det ikke er værd at lege med ilden. Har som sagt brændt fingrene én gang.

Siger ikke det vil gå dig på samme vis - Men mere en løftet pegefinger og et hint om det kan være skrappe sager. Selvom det "bare" er hyggeryger :wink:

Og dyrk en hobby eller brug din tid med nogle mennesker der ikke ryger. Jeg har f.eks. fundet lyset i crossfit og løb. Det tømmer kroppen for energi, giver bedre selvværd og det føre bare generelt til en bedre feelgood oplevelse af livet. Det er i hvert fald mine erfaringer. Plus det giver nogle nye spænde udfordringer i livet. Plus nogle nye sunde bekendtskaber.

Men tænk dig om :)

PLUR

Junior medlem

Halluu! :D

Jeg lavede selv den dummeste fejl at lyve overfor mine forældre da de spurgte, ikke det bedste da de fandt lidt urt på mit værelse et par uger efter. Den måde emnet kom på banen, da de først spurgte mig, var bare helt forkert: min lillesøster på 15 (hun er lige begyndt på samme efterskole jeg begyndt på) stod ved siden af mig, desuden ved jeg min mor tager stor afstand til alt ulovligt. I situationen ville jeg bare udskyde det så jeg kunne tage en snak med min far, da jeg ved han har prøvet det, og mere til. - Det vil jeg bestemt ikke råde dig til!
Som alle andre skriver var det helt sikkert en befrielse at få snakket om det, selvom de lidt uheldige omstændigheder.
Jeg er selv 17.

Jeg har selv den opfattelse at hvis jeg har noget liggende gør det ikke så meget om jeg er alene eller sammen med vennerne, i weekender eller hverdage. Jeg har ikke problemer med skolen fagligt, og er ligeså umotiveret som jeg altid har været. Når jeg ryger er det 3-5 dage, til jeg løber tør, og så går der omkring en måned før jeg ryger igen. Jeg har røget omkring halvandet år nu.
Jeg vil bare sige at så længe du ikke får problemer med skolen og bliver alt for umotiveret, kan jeg ikke se noget problem i at ryge i weekenderne, pas lidt på med at få for vane at ryge i hverdagene, man er ikke alt for veloplagt dagen efter.

Håber mine erfaringer giver ide om hvordan man ikke bør tage snakken :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]