Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 14:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem

Alle mennesker rammer bump på vejen, jeg tror på, at når/hvis det sker under et dagligt forbrug af hash, er det en nem flugt at ryge mere, i stedet for at gøre noget ved det.

Nødvendigheden af ovenstående argument, er så også svar til dem der mener at dette tabu ikke eksisterer.

mvh.
Anarkrig

Medlem
Brugeravatar

Jeg har røget hash de sidste 6 år. Startede i de små, derefter et par gange om ugen, så blev det til hver dag, og BANG så var jeg nødt til at slamme 3 hoveder om morgenen. Det valgte jeg at bruge 2 års tid på, for jeg gad egentlig ikke andet end at være lam. En aften med lidt alkohol skulle sluttes af med et hårdt bonghovede - BANG, ud af kroppen oplevelse. Det vil tage for lang tid at forklare episoden, men den resulterede i, at jeg indså, at jeg ikke ville være en hasher. Jeg ville være mig og JEG ville kunne bestemme, hvornår JEG ville ryge. I bund og grund gjorde oplevelsen, at min mistede respekt for hashen blev genvundet. I denne tid havde jeg ødelagt mit familieliv, socialeliv mv.

Efter et halvt års pause startede jeg igen med at ryge i weekenden. Et par måneder senere startede jeg mit hverdagsFORBRUG. Jeg har igennem de sidste 4 år røget næsten hver dag, enkelte ferier ol. har dog gjort, at jeg har holdt pauser. Forskellen fra mit tidligere MISbrug til mit nuværende FORbrug er, at jeg styrer hashen. Dvs at jeg først tillader mig selv at ryge, når jeg har mulighed for det. Efter eksamen, efter familiemiddagen, efter fitness, efter ..

Hvis ikke man har respekt for hashen, så ødelægger den nemt dit liv; så en gang imellem må man stoppe op og se 'på sig selv' ude fra.

Flere af mine kammerater ryger ALT for meget, 'sove-joint' - så hjernen stadig er død næste morgen, 'morgen-joint' mv.; i bund og grund gør de fleste af dem det pga de ikke vil/kan tage stilling- og klare livets pres/valg. Det er i mine øjne at flygte ved hjælp af hash - FORKERTbrug. Kan man bruge hashen som et rusmiddel til hygge/afslapning/you name it så kan man i mange tilfælde undgå at ramme 'livets hårde bump'. Man drikker jo heller ikke en hel flaske rødvin hver aften, men et enkelt glas til maden. Vica versa..

Medlem

Hvis vi har samme opfattelse af livets "bump", er jeg fundemental uenig med dig.
Det jeg mener er folk man mister, sygdom, at være utilstrækkelig, psykisk pressede sitationer privat/professionelt osv. Noget der kan ske for os alle sammen, og som vi har eller vil opleve i løbet af vores liv.
Der findes stoffer der kan dulme det, og der findes stoffer der kan gøre én blind for det, men der findes ikke reelt nogen stoffer der kan hindre dem i at komme i vejen.
Jeg tager her forbehold for Kant lign. hypotetiske ekstremer.

Hvis man dagligt bruger et stof til, enten at dulme eller til at forblinde én fra livet store bump, så er vi så tæt på en defination af misbrug, som vi kan komme.

Mvh.
Anarkrig

Medlem
Brugeravatar

Anarkrig skrev:
Hvis vi har samme opfattelse af livets "bump", er jeg fundemental uenig med dig.

GOD Has Been on GHB skrev:
Kan man bruge hashen som et rusmiddel til hygge/afslapning/you name it, så kan man i mange tilfælde undgå at ramme 'livets hårde bump'.

Jeg brugte det om at ramme ind i et misbrug.

Medlem
Brugeravatar

Undskyld at jeg bringer en lidt gammel post op, men Anarkrigs tråd er simpelthen spot on, og jeg har noget, som jeg gerne vil ud med.

Det sidste år har jeg gjort mig selv en opdagelse. I et par år har jeg røget hash hver dag og følt, at jeg ingen problemer havde med det. Det startede i gymnasiet og eskalerede så, da jeg tog mig et friår og aldrig rigtig fandt et arbejde. Det var som det var, alle mine venner gjorde/gør det, og jeg vendte det blinde øje til konsekvenserne. Så for et år siden tog jeg ud og sejle - 4 uger på søen, 4 uger hjemme. De 4 uger, hvor jeg sejlede, holdte jeg pause og så røg jeg hver dag i mine hjemmeperioder. Langsomt tegnede der sig et klart, tydeligt og - for mig - virkelig skræmmende mønster. Det gik op for mig, hvor stor indvirkning hash har på min psyke!

Når jeg ryger på daglig basis ender jeg i den der tågede tilstand, hvor jeg bliver meget indadvendt og hjernen, som kører på højtryk, kun kan holdes nede ved at ryge. Jeg bekymrer mig ALT for meget, mister modet på udfordringer, føler mig akavet i sociale forsamlinger og snakker med mig selv. Egentlig noget, som ikke burde komme bag på mig - jeg fattede det bare ikke! Og jeg kan se på mine venner, som ikke har oplevet 4 ugers pause, at de heller ikke fatter det. Når man står mit i et hashmisbrug, er konsekvenserne gemt langt væk af hashtågen. På sin vis har jeg det også meget godt i de perioder, for så længe jeg ryger, kan jeg skubbe problemerne til side. Men inderst inde, når jeg ligger i min seng om aftenen og mærker efter, så ved jeg godt, at den er gal. Af en eller anden grund, er det bare let at lyve for mig selv, og sige at alt er fint - 'jeg kan jo bare stoppe, hvis det tager overhånd(!!!)'
I de røgfrie perioder letter tågen - jeg har overskud, livet er en leg, og jeg har det generelt bedre med mig selv. Pludselig kan jeg rent faktisk føre en samtale med en person, uden konstant at stå og tænke på noget andet, imens personen snakker til mig. Jeg kan overskue mit liv, får løst problemer som de opstår, og så er jeg sgu på forkant med ting! Det er TYDELIGT, hvordan jeg fungerer bedre socialt ombord på skibet i slutningen af min tørn på de 4 uger, og hvor meget mere mod, jeg har på de opgaver, jeg får stillet i maskinen.

Om en uge har jeg overstået min sidste tur og skal hjem og holde sommerferie. Den ene dag siger jeg til mig selv, at jeg holder pause og udnytter min åbenbaring, imens at jeg den næste dag, kan sidde og tænke, at hvor bliver den første joint bare konge. Jeg ved vitterligt ikke, hvordan det ender, men jeg håber af hele mit hjerte, at jeg ikke falder i. Jeg ved bare, hvor svært det er, når solen skinner og vennerne kalder med joints. Det bliver i hvert fald en massiv udfordring ikke endnu engang at lade sig lulle tilbage i de gode gamle rygervaner.

En del af min pointe er, at hvis en anden person, havde skrevet dette indlæg, og jeg havde læst det for et år siden, så ville jeg have tænkt "lol, de der konsekvenser kender jeg godt nok ikke til. Jovist, det er da hårdt at komme op om morgenen, men jeg formår at styre mit liv fint, selvom jeg får mig den daglige godnatjoint. Han er sikkert en type, der har fyret bong fra morgen til aften."

Jeg håber, at det kan give lidt stof til eftertanke hos folk, der selv ryger til daglig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]