Hmmmm personligt kan jeg ikke fordrage lugten af tobaks-tjære der har stået i et rygeinstrument. Det er kun specielle piber der ryges specielt tjald på der ikke renses, idet de ikke ryges på så tit sovser de heller ikke til.
Jeg synes der er en KLAR tendens til at beskidte piber forværrer rygeoplevelsen, fremkalder hoste og dårlig smag i mund og svælg samt åndenød. Derudover giver det anledning til koncentrering, opvarmning og gen-inhalering af yderst carginogene affaldsprodukter, hvilket ikke kan være sundt.
Rent cannabis i klump eller buds kan godt ryges længere på idet det smager af hamp, tobak røget på rygeinstrumenter kommer til at lugte af - ja - gammel sur pibe. Dog vil jeg give dig ret i at der skal være et tilpas lag sidenepal i fx. træchillumer, mange piber skal tilryges og de bliver bedre med tiden, ligesom merskumschillumer som suger fedtstof fra tjalden, men der skal ALDRIG sidde daggamle skorper af tjald/tobak/aske/kul-stykker på siderne. Stakkels chillum

Renses efter brug IMO, hvis man ikke orker at rense den har man røget for meget

Jeg passer på mine rygegrejer, alt kan holdes med et minimum af rengøring hvis det gøres tit. Det er når opvasken har stået en måned, at den brændte kylling er svær at få af fadet

Glas må og skal holdes rent efter min mening hvis man vil undgå kalkrende og fastgroet snavs der tager hele eller halve timer at fjerne.
Lidt formiddags-vris, jeg har set hvordan 15 års rygning på uhumske ikke-rensede pibehoveder har nedbrudt lunger i en forfærdelig grad hos en ven, han kan nu gå op af trappen efter at jeg viste ham tricket med at rense sit udstyr engang i mellem, ikke at ryge på sølvpapir og rense mere end hvert 2. år.
Bare pas på jer selv, lad ikke jeres hang til et rusmiddel gå ud over jeres helbred når det er så relativt nemt at begrænse skaderne.
God fredag til jer alle og god ryger