Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 08:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: I et drivhus med en joint! :O
Er du bare dum eller hvad?
Hvem FUCK har nævnt noget om alkohol? Skriver du bare lort for at skrive eller hvad?

Der er faktisk én der har brug for hjælp og når du ikke har noget at bidrage med, burde du bare lukke!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: P-p-på t-t-toppen af ddd-d-den store s-s-s-sssnotklat..
Du kan højst sandsynligt sagtens ryge en fed i weekenden, uden det får negative konsekvenser for din skolegang, problemet ligger tit ikke der, men i at lade være med at ryge fredag/lørdags-overskuddet og søndagen, for så sidder man sgu og er lidt passiv og træt om mandagen (IMO)..

God ryger!

Medlem

Puff Daddy skrev:
Hvem FUCK har nævnt noget om alkohol? Skriver du bare lort for at skrive eller hvad?

Der er faktisk én der har brug for hjælp og når du ikke har noget at bidrage med, burde du bare lukke!

Hey, det var da ikke specielt pænt sagt :( .

Jeg håber ikke at alle andre brugere har den opfattelse at jeg ikke vil bidrage med noget - og jeg tror det egentlig heller ikke :) .

Grunden til at jeg nævner alkohol, er for at pointere at den gængse opfattelse af cannabis som "dødsnarko" ( :wink: ) er ret unuanceret, og helt skævvreden i forhold til det billede folk har af alkohol - og weekendforbrug af samme.

Puff daddy: jeg vil sætte rigtig meget pris på hvis du vil lade være med at skrive til mig - eller nogen anden - i den grove "tone".. Det er sgu ikke specielt sødt.

Jeg er sgu en smule slået ud af at du kan finde på at tolke det jeg skriver som "bare dumt" og at jeg "burde lukke"..
Hvordan læser i andre det jeg skriver? På samme måde? :(

Junior medlem
Brugeravatar

Puff Daddy skrev:

Mungojohn er rent faktisk den der har hjulpet mig mest og jeg syntes selv at hans bidrag har været til stor hjælp, så hvis du lige ville slappe lidt af og snakke pænt så kunne det være at vi kunne få endnu flere gode bidrag og tips her ind.

Og selvom i nok er ret ligeglade så vil jeg bare lige sige at jeg har truffet min beslutning, og da jeg selv mener at jeg godt kan sætte mine grænser og vurdere hvad der er for meget så ryger jeg lidt fredag og lørdag, men aldrig andre dage med mindre jeg har en lang ferie (:. og med lidt mener jeg max 3 joints om dagen..(kun fre og lør) og det er maximum så det er oftes mindre (:

Igen tak til alle der gad at hjælpe mig med mine spørgsmål (:

Peace

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er lige begyndt på HF og ryger kun i weekenderne nu, bong, blunts, joints og alkohol indtages næsten hver weekend.
Da jeg gik i 10'ende røg jeg nok gennemsnitligt 2-3 skoledage om ugen (oftest 2-3 joints med hash af god kvalitet) og begge dage hver weekend (self. med få undtagelser)
Jeg scorede mig to 12 taller til mundtlig eksamen (dansk&engelsk) resten var dog noget lort, men det har det også altid været :P
I skoletiden var jeg aldrig påvirket, og det tror jeg har meget at sige.. Det har da nogle dage været svært at komme op om morgenen og kunne os mærke at hukommelsen blev svækket en del.. Men hva satan, jeg tror at det skoleår havde forløbet på samme måde, om jeg havde røget eller ikke røget :)

Men det fornuftigste ville jo være at holde det til weekenderne :)

Junior medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Puff Daddy skrev:

Hey, det var da ikke specielt pænt sagt :( .

Jeg håber ikke at alle andre brugere har den opfattelse at jeg ikke vil bidrage med noget - og jeg tror det egentlig heller ikke :) .

Grunden til at jeg nævner alkohol, er for at pointere at den gængse opfattelse af cannabis som "dødsnarko" ( :wink: ) er ret unuanceret, og helt skævvreden i forhold til det billede folk har af alkohol - og weekendforbrug af samme.

Puff daddy: jeg vil sætte rigtig meget pris på hvis du vil lade være med at skrive til mig - eller nogen anden - i den grove "tone".. Det er sgu ikke specielt sødt.

Jeg er sgu en smule slået ud af at du kan finde på at tolke det jeg skriver som "bare dumt" og at jeg "burde lukke"..
Hvordan læser i andre det jeg skriver? På samme måde? :(

Jeg er ret sikker på at han, med sit oprindelige indlæg, bare mente at man skal være opmærksom på sit forbrug, for hvis man bare "lader de ske" så kan det nemt gå over i hverdagsrygning. Det er jeg helt enig i.

Jeg går ud fra at du mener at det er "accepteret" at drikke hele weekenden og at man derfor ikke bør have de store problemer med cannabis når de er ca. lige skadelige. IMO kan de bare ikke sammenlignes på den måde. Personligt får jeg tømmermænd, så bare af den ene grund ville jeg aldrig kunne drikke en hel uge f.eks. Derudover er en cannabisrus IMO meget bedre og mere behagelig end en alkoholrus, men jeg har også "chiller-génet" så jeg nyder virkelig at læne mig tilbage. ;)

Mit misbrugspotentiale for alkohol = næsten ikke eksisterende
for cannabis = meget højere, kræver (som puff skriver) at man er god til at sætte grænser for sig selv.

Lærte hash at kende mens jeg gik på 2. år HTX. Gik ok, jeg faldt lidt i de fag som ikke rigtigt sagde mig noget, men der kan også være andre årsager. Anyways, det er meget forskelligt fra person til person, det vigtige er bare at du er ærlig overfor dig selv mht. dit forbug.

Medlem

partypoo skrev:
Jeg er ret sikker på at han, med sit oprindelige indlæg, bare mente at man skal være opmærksom på sit forbrug, for hvis man bare "lader de ske" så kan det nemt gå over i hverdagsrygning. Det er jeg helt enig i.

Det er jeg også. Jeg var bare ikke sikker på om det var det "puff daddy" mente. :)

partypoo skrev:
Jeg går ud fra at du mener at det er "accepteret" at drikke hele weekenden og at man derfor ikke bør have de store problemer med cannabis når de er ca. lige skadelige. IMO kan de bare ikke sammenlignes på den måde.
Nej, det er slet ikke hvad jeg mener. Mit indlæg er slet ikke et forsøg på at tage stilling til cannabis' skadelighed kontra alkohols skadelighed - men bare en opfordring til at man ikke baserer sine holdninger til cannabis på den udbredte samfundsholdning (i ved, at cannabis er dødsnarko, og at alkohol er relativt ufarligt), men på faktisk forskning og saglige facts. Med andre ord at man tænker selv.

Mr. Smoker Nintendo skrev:
Mungojohn er rent faktisk den der har hjulpet mig mest og jeg syntes selv at hans bidrag har været til stor hjælp, så hvis du lige ville slappe lidt af og snakke pænt så kunne det være at vi kunne få endnu flere gode bidrag og tips her ind.
Takker :) . Det varmer sgu ovenpå sådan en sviner..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordpolen
Paller

endnu en HF´er ! :P
kanon !

Dit forbrug foruroligere mig nu lidt, du får det til at lyde som om du aldrig har lært noget og lige så godt kan ryge som det passer dig, forstår jeg det ret ?

Så længe man kan passe lektier og skole , venner , kæreste , hund og have så tror jeg nu ikke man skal være bange for at ryge .

Pas på jer selv derude, der er ingen andre der gør det ! :wink:

Junior medlem
Brugeravatar

Nej ryger ikke længere som det passer mig, tænker self. over hvordan min krop har det og sådan. Men nu holder jeg det til weekenden og den her weekend vi lige har haft, er den første jeg har røget bong i, i lang tid.. Sååh, det er nu ikke så voldsomt længere :)
Ryg med stil og med kærlighed :D

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
Jeg ryger lidt hver dag , dvs. 1-2 joints med god hash i , og jeg går på teknisk skole som tømrer og jeg har ingen problemer med at følge med , tværtimod så syntes jeg det er lige til at gå til det vi skal lave på skolen og fint nemt til mig :peace:

Medlem

Hej!
jeg er ny her inde og det virker som et dejligt forum så jeg har lidt jeg gerne vil spørge jer om.

Jeg er ikke ret gammel .. under 17 d: og jeg har røget en del hash/pot/skunk i ved..
specielt gennem sommerferien hvor mit minimum var 3-4 måske 5 gram om dagen, ja dejlig ferie.
Nu er ferien slut og jeg er startet på gymnasiet, jeg har ikke røget siden sidste dag inden jeg startede på gym.
Og jeg har sagt til mig selv at jeg er stoppet og at hvis jeg skal ryge bliver det kun i ferier, fordi at jeg er bange for at det påvirker min skolegang. Nu tænkte jeg selvfølgelig ikke på at ryge hver dag mens jeg går i skole, men kun weekender.
Det tør jeg ikke fordi at jeg er bange for at det vil påvirke min skolegang negativt.
Men derfor får jeg stadig ryger på en gang i mellem (: ..

Jeg vil gerne høre jer om det vil påvirke min skolegang meget hvis jeg røg en joint eller to i weekenderne?
Mine kammerater gør det og jeg er selv i tvivl..

Tak (:

hej dejligt af se nye mennesker, syns ikke du skal bare bange.
jeg selv har næsten ryget, alle weekender og det også sket et par gange på normal dage, jeg mener ikke det er noget problem, det bliver måske kun et problem når du stopper. :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Og jeg har sagt til mig selv at jeg er stoppet og at hvis jeg skal ryge bliver det kun i ferier, fordi at jeg er bange for at det påvirker min skolegang. Nu tænkte jeg selvfølgelig ikke på at ryge hver dag mens jeg går i skole, men kun weekender.
Det tør jeg ikke fordi at jeg er bange for at det vil påvirke min skolegang negativt.
Men derfor får jeg stadig ryger på en gang i mellem (: ..

Min vurdering er at du ikke skader noget ved at ryge engang imellem i weekender. Alt kommer dog an på mængderne, og hvis du lægger dig fuldstændig under i wekeenden og ryger 10 gram hash kan jeg ikke afvise, at det kan have negative indvirkninger. Non-stop rygning er simpelthen bare hårdere end at du snupper en enkelt joint eller to. De rigtig tunge brugere af hash har generelt lidt dårligere scores på en række kognitive tests, men disse negative effekter ved man også forsvinder på ca. en måneds tid, hvis man holder op med at ryge. Givetvis er den kognitive forringelse en følge af konstant berusethed eller fast bagskævhed. Forringelserne er generelt ikke markante - trods rygterne om det modsatte.

Man hører så meget om at folk "dropper ud af skolen, fordi de ryger for meget hash". Dette er overvejende en myte, men med en form for sandhed. Detaljerne er her: http://www.stofbladet.dk/6storage/586/1 ... 39-49_.pdf

Kort fortalt så er der en sammenhæng mellem det at debuttere tidligt med hashrygningen, ryge meget hash og droppe ud af skolen. Det er imidlertid mere uklart om det er hashen, der forårsager dette "drop out".

Ifølge den artikel jeg henviser til, så tyder de videnskabelige data på, at der er fælles, grundlæggende årsager, som er både årsag til det tidlige hashforbrug og den afbrudte skolegang.

Altså kan man forudsige, at en person med et tidligt og stort hashforbrug dropper ud af skolen statistisk oftere end deres hashfri kammerater, men hashen er ikke den reelle årsag til den afbrudte skolegang. Håber du kan se forskellen mellem korrelation/sammenhæng og kausalitet/årsag?

Der er flere indikationer af, at moderate hashrygere på mange områder fungerer mindst ligeså godt som deres medstuderende, og sommetider fungerer de bedre på en række områder! Det er nok igen ikke fordi hashen forårsager intelligens, men en hashryger er pga. sin last ofte tvunget ud i en række randområder, hvor han eller hun er tvunget til at bruge hjernen, tænke kreativt og udenfor de gængse normer - og sommetider er det simpelthen de mest kreative, fritænkende mennesker, der er tiltrukket af alternative livsstile og deres åbenhed er ofte større.

EDIT: Ville lige tilføje, at et wekendforbrug af hash kombineret med alkohol ofte har en mere venlig indvirkning på kroppen, da al den cannabis har en tendens til at nedsætte indtaget af alkohol. Så modsat mange af dine studiekammerater vil du givetvis have 52 søndage i året, hvor du er mere frisk til at læse lektier. Så hvis du får noget flak for dine vaner, så ring til dem om søndagen, når DU allerede er stået op og er frisk - for der ligger de stadig med knaldende hovedpine og en meget urolig mave :)

I sidste ende er det dig, der kender dig selv bedst, dine motiver for at ryge og hvordan din krop reagerer. Jeg fornemmer du er den konservative blandt dine venner, men det er der jo intet galt i, og hvis basisindtagelsen i din omgangskreds er de der ca. 5 gram om dagen, så tror jeg nu alligevel du har fat i den lange ende.

Junior medlem

Det vil altid påvirke en forskelligt fra person til person. Jeg er selv kun 16, men har haft mine perioder hvor jeg har røget hver dag i et par måneder. Har altid været rigtig god i skolen og har faktisk også været nervøs for hvordan det ville påvirke min skolegang. Men da jeg først startede på min nye skole her til sommer opdagede jeg, at jeg langt fra var påvirket af at ryge. Jo, jeg havde selvfølgelig lidt koncentrationsproblemer i starten, men tror nu ligeså godt det har noget at gøre med man lige er startet efter ferie.
Hvis jeg var dig ville jeg ikke lukke rygning helt af, bare fordi du nu er startet i gymnasium. Du skal da ikke spilde din ungdom i den periode hvor man skal ha mest sjov ud af den?
En joint eller 2 i weekenden skader ikke mig, så hvorfor skulle det skade dig? ;)

Medlem
Brugeravatar

Det kan selvfølgelig være at du ryger dårlig hash ("standard" f.eks), men jeg har svært ved at forestille mig at et weekendforbrug i den størrelsesorden kan undgå at gå ud over din skolegang, simpelthen af den grund at du vil være skæv næsten hele weekenden - og man har jo ind i mellem brug for at lave afleveringer i weekenden, på gymnasiet.

Det skal lige siges at i en god skævert kan man godt præstere en aflevering.

Nu snakker jeg af egen erfaring, da jeg har oplevet at få 10 for en aflevering lavet i en skævert :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Mungojohn skrev:
Puff Daddy skrev:
Lad nu være med at gentage diverse myter og mantraer i har hørt. En cannabisbruger er ikke = en misbruger i højere grad end at en alkoholbruger er = en misbruger - snarere omvendt. Cannabis gør dig ikke til en lallende tumpe i en måned, fordi du har røget en joint. Seriøs research underbygger dette.
Tænk! Recitér ikke bare "hjernedøde" remser om det farlige narkotika cannabis.

Kan vi få en kilde på bordet for disse "seriøse research underbyggelser"?

Nu er det sådan at WHO har defineret at al omgang med illegale substanser, som f.eks. cannabis, defineres som misbrug, ligegodt mængden og hvor ofte. Sådan er det ikke med de legale substanser, som f.eks. alkohol.

ps. jeg beder dig ikke om at kommentere det, men bare acceptere det.

Junior medlem

ikke nødvendigvis..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]