Silver_Bullet skrev:
Emnet har i større eller mindre omfang været oppe og vende i tidligere tråde, men jeg kunne godt tænke mig at starte en lidt mere dybdegående debat om, hvorfor folk ryger hver dag og generalt hvad folk mener er det bedste hash-forbrug at have.
.
.
.
Så lad mig høre folks argumenter/grunde til hvorfor de ryger hver dag.
Er det pga. afhængighed, frygt for abstinenser, socialt gruppepres, virkelighedsflugt, kedsomhed, eller fordi man selv mener, man får nok ud af rusen til at det godt kan "betale sig" med sådan et forbrug?
Første indlysende grund er, at "det føles godt", og vi mennesker (og andre dyr) vil jo ofte forsøge at gentage en god ting så ofte som muligt. Dog kan de fleste også godt se nuanceret på det, og de vælger alligevel ikke at ryge hver eneste dag, da der er andre mål i deres liv.
Den anden grund - som kan kaldes en art overbygning til førstnævnte - er at mange har brug for at dulme en hård hverdag, og jo mere der er er dulme, jo nemmere tror jeg forbruget har med at eksplodere. Da jeg engang holdt et dialogmøde på Gaderummet i København var jeg faktisk overrasket over hvor åbne folk var om dette, som én meget rammende sagde "så ryger jeg får at slippe væk fra det her lorteliv".
Dertil er en faldgrube, som jeg har hørt mange selv erfarne underholde. Nemlig at hash er ens slave, og at det bare er et spørgsmål om at "ryge mere". Dette afslører en fundamental manglende forståelse af vores biologi, og det forstærker naturligvis adfærden i retning af de der ikke-bæredygtige 10-20 joints om dagen.
Min holdning er at hashen skal give mere tilbage end den tager. Hvis den begynder at skade mere end den gavner, så er det et misbrug. Indtil da kan jeg ikke se nogen grund til at løfte pegefingeren.
Jeg mener endda at et fast dagligt forbrug i den moderate ende kan være helt i orden. Der er jo mange medicinske patienter på cannabis, som i årevis har røget flere joints om dagen uden nævneværdige problemer. Sagen er jo også den, at en person med et fast forbrug udvikler tolerans, og det mindsker stort set alle de værste motoriske og mentale negative effekter af rygningen. En vaneryger flyver jo ikke til en anden psykedelisk galaxe på cannabis: det er og bliver de sedative effekter, der står tilbage efter lang tids rygning.
Det eskalerende forbrug mener jeg dog, at der altid er grund til at være på vagt overfor. Det dúr simpelthen ikke - hverken som beruselsesstrategi eller medicinsk strategi. På et tidspunkt løber man simpelthen panden mod en uoverstigelig tolerans, og den eneste strategi ud af dét helvede er at holde inde med rygningen i en periode mens receptorerne genvinder deres følsomhed.
Endelig er der en art myte, som måske alligevel har en kerne af sandhed. Man siger jo, at det tager en hashryger 7 år at erkende sit misbrug. Min vurdering er, at dette ikke er specielt forårsaget af hashen, men det er bare sådan at mange med psykologiske problemer (eller måske decideret psykisk sygdom) ofte lever i en fornægtelse af deres tilstand. Jeg har set rigelig med eksempler hos alt fra alkoholikere og ludomaner til shopaholics til at det generelle mønster træder frem.