Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 00:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Hvor synes du aldersgrænsen for køb og brug af cannabis skal/burde gå?
15 år 8%  8%  [ 9 ]
16 år 15%  15%  [ 18 ]
18 år 58%  58%  [ 68 ]
20 år 6%  6%  [ 7 ]
21 år 13%  13%  [ 15 ]
Afgivne stemmer : 117
Forfatter besked
 Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
har ikke stemt... synes 25 år ville være helt fint...
(skal nok lige tilføjes at jeg selv er 23, så det er ikke derfor jeg sætter den så "højt")

Titel:
Har stemt 18.

jeg begyndte først som 18 årig

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Jeg har stemt 15 jeg siger ikke hvorfor ! :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: somewhere between A and B
Sayeh skrev:

fordi du snart er 15 :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
wist skrev:
Sayeh skrev:

Nope :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sayeh skrev:
wist skrev:
Sayeh skrev:

Nope :lol:

Fordi han er 15, naturligvis. :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har stemt 18. Nu begyndte jeg selv da jeg var 16 (er jeg også nu). Det er da er ulovligt mener jeg, at har gjort, at jeg ikke er gået amok med det, men har et fornuftigt forbrug og ikke en misbrug.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

vDL skrev:
Har stemt 18. Nu begyndte jeg selv da jeg var 16 (er jeg også nu). Det er da er ulovligt mener jeg, at har gjort, at jeg ikke er gået amok med det, men har et fornuftigt forbrug og ikke en misbrug.

Mener du at du ville gå amok med det og have et misbrug hvis det var lovligt?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
vDL skrev:

SÅ er du måske i den gruppe af mennesker som burde holde sig fra det? :roll:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Helvede
Har sagt 15, fordi at alle teens burde have kendskab til dette vidunderlige stof :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
15 for alkohol og tobak.

18 for Hash.

21 for alt andet lige fra syre til mdma.

Det her er hvor gamle folk burde være før de kaster sig ud i en ny verden. Man vil altid kunne finde undtagelser. Der vil sikkert være folk der godt kunne prøve tingene tidligere, men der er osse en del der ikke ville slippe særlig godt fra det.

Jeg går ikke særlig meget ind for en legalisering af hash, Jo for mit eget vedkomne ville det være nice nok. Men det ville ikke være til at administrere her hjemme. Og resultatet ville blive flere hash misbrugere mellem 10-15 år. nok osse flere i alle andre alders grupper.

Jeg kan godt forstå folk vil have legaliseret deres forbrug. Det kunne da være nice nok, hvis det var lovligt at ryge en bønne nu og da. Men konsekvenserne der følger med en legalisering af hash gør at jeg er imod det.

Så må vi kunne klare at sluge en bøde nu og da, og vide at de penge betaler for, at det ikke er 50% af alle børn mellem 10-15 der har været ude i et hash misbrug.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

CamelJJ skrev:

15 for alkohol og tobak.

18 for Hash.

Gad godt at høre en begrundelse for hvorfor du mener overstående. Jeg finder det nemlig selv ret underligt at du syntes 2 så (fysisk) skadelige stoffer som alkohol og tobak bør sættes 1 år ned mens mindste aldren for køb af cannabis skal ligge på 18 år.

Citat:
Jeg går ikke særlig meget ind for en legalisering af hash, Jo for mit eget vedkomne ville det være nice nok. Men det ville ikke være til at administrere her hjemme. Og resultatet ville blive flere hash misbrugere mellem 10-15 år. nok osse flere i alle andre alders grupper

Den Hollandske model (be)viser ellers det modsatte. Dermed ikke sagt at de samme resultater vil ske i DK men chancen er stor tror jeg.

Citat:
Så må vi kunne klare at sluge en bøde nu og da, og vide at de penge betaler for, at det ikke er 50% af alle børn mellem 10-15 der har været ude i et hash misbrug.

Jeg tror nu hurtigt at en bøde for besiddelse "nu og da" kan blive ret så belastende for manges økonomi. Iværtfald med de nye bøde takster!

50% ? Bevidst overdrivelse?

For det er godt nok et noget tvivlsomt tal må man sige. Jeg tvivler på at halvdelen af danmarks børn vil blive hash misbrugere som direkte følge af en national legalisering.

Mvh Farmand

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Risikoen ved alkohol, som førstegangs bruger er meget lille. Det samme med Tobak.

Jeg har gået i folkeskole inde på cristianshavn. 20% af mine klassekammerater røg hash hver dag. Resultatet af hvad der er sket for dem idag, er ikke noget kønt syn.

De af os der bare røg smøger og drak i weekenden, har klaret os en del bedre bedre. Jeg tror ikke på man som sådan tager skade af hash, Men vi kan hurtige blive enige om at 1g hash om dagen ikke har en positiv effekt på din skolegang.

Jo alkohol og smøger er mere fysiks skadelig end alkohol. Men de skader er ikke noget der kommer fra den ene dag til den anden. De kommer efter lang tids forbrug/misbrug. De negative effekter at et hashforbrug ser man ret hurtigt.

Hvis du mener at der i Holland er et mindre forbrug/misbrug af hash, end i Danmark, så er du velkommen til at finde konkrete tal.

Mht. den Hollandske model, er du velkommen til at opstille nogle succeskriterier. Ellers kan vi diskutere den hollandske model meget længe.

Jeg ved ikke hvor ofte i får bøder, men jeg har aldrig fået en. Jo en bøde eller 2 om året vil være hård for mange menesker, inklusiv mig selv. Husk der er forskel på bøder og kontrol afgifter. En afgift for ikke at have billet i toget er ikke en bøde. En p-afgift er heller ikke en bøde.

Vi kan evt. lave en poll i fuck forumet for at se hvor mange bøder folk typsik får.

Ja 50% er en Bevidst overdrivelse.

Men det ændre ikke ved det faktum at en national legalisering, vil give et støre forbrug af Hash og dermed osse fører til flere misbrugere. Jo det vil falde igen efter noget tid, men neveuet vil stadigvæk være højre end før en eventuel legalisering.

Kigger du forbruget af alkohol, efter afgifterne blev sænket, ville du osse kunne konstarte er stining. Det blev faktisk beregnet hvor meget mere det ville koste statskassen i øgede udgifter for sundhedsvæsenet.

Vi kan sikkert bruge mange timer på at snakke om en legalisering af hash. Men hvis man bare kigger på hvad der sker i øjeblikket mht. rygning i det danske samfund så må man betegne diskutionen om en legalisering af hash som en drøm. Der skal en meget stor befolkningsændring til før den diskution bliver reel.

Vi kan godt blive enige om at det er sørgeligt at samfundet drejer i en retning af støre mostand mht. til brug af rusmidler.

Hvis vi vil have en støre åbenhed mht. til rusmidler, får vi ikke noget ud af at forklare om alle de negative sider der er forbundet med alkohol i forhold til fx. hash. Det er de positive sider ved hash der skal fremhæves.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
@CamelJJ:
Jeg opfatter det som at du mener en legalisering vil gøre hash mere tilgængeligt for børn, og det kan jeg ikke forstå. En legalisering vil i mine øjne medføre at mindre hash er tilgængeligt for de helt unge og det er et meget positivt aspekt af det.
Udover det åbenlyse at legalisering vil fjerne det økonomiske grundlag for adskillige kriminelle grupperinger, vil det også i høj grad få cannabis væk fra miljøer hvor der florerer hårdere stoffer, samt at man tager en hel del af spændende 'ulovlige' element væk, som jeg tror tiltrækker en del brugere.
Jeg tror det vil resultere i færre reelle misbrugere og flere penge at behandle dem for, men antallet af rekreationelle brugere vil stige, da det ikke længere vil være tabu-belagt at snakke om for dem som ryger en gang hver anden måned.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

DeHades skrev:
@CamelJJ:
Jeg opfatter det som at du mener en legalisering vil gøre hash mere tilgængeligt for børn, og det kan jeg ikke forstå. En legalisering vil i mine øjne medføre at mindre hash er tilgængeligt for de helt unge og det er et meget positivt aspekt af det.
Udover det åbenlyse at legalisering vil fjerne det økonomiske grundlag for adskillige kriminelle grupperinger, vil det også i høj grad få cannabis væk fra miljøer hvor der florerer hårdere stoffer, samt at man tager en hel del af spændende 'ulovlige' element væk, som jeg tror tiltrækker en del brugere.
Jeg tror det vil resultere i færre reelle misbrugere og flere penge at behandle dem for, men antallet af rekreationelle brugere vil stige, da det ikke længere vil være tabu-belagt at snakke om for dem som ryger en gang hver anden måned.

Hvordan vil en legalisering gøre hash mindre tilgængeligt for børn?

Den gotiske knude er du velkommen til at bryde, Husk lovlig hash kan sælges vidre.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

CamelJJ skrev:
Hvordan vil en legalisering gøre hash mindre tilgængeligt for børn?

Den gotiske knude er du velkommen til at bryde, Husk lovlig hash kan sælges vidre.

Hvorfor skulle det blive mere tilgængeligt, kan jeg så spørge?
Denne diskussion har været oppe og vende i en anden tråd. I den kommer jeg med påstanden at langt de fleste brugere af cannabisprodukter er moralsk anstændige mennesker, der ikke ville sælge hash eller andre stoffer til børn. Og selvom der stadig ville komme illegal hash ind i landet, så vil legaliseringen betyde flere penge i statskassen som passende kunne kanaliseres over i ordensmagten, så denne har bedre midler til at gribe ind overfor de illegale importører, istedet for som nu, hvor der bliver brugt uhyrlige summer på at skyde med spredehagl efter brugere. Retssystemet bruger ressourcer på at forfølge et postbud der kommer ud fra Staden med 2gr i lommen, tvungen afhængighedsbehandling oven i en bøde, fordi man er blevet snuppet med lidt hash i lommen.
En legalsering ville medføre mere viden om cannabis og med Viden følger et fald i den totale mængde af Frygt.
Jeg kommer også med et par forslag til relativt enkle måder at forhindre 'engros'-indkøb i de lovlige cafeer. Det kunne være baseret på noget så simpelt som Blockbusters system eller brugernavn/password-combo'en, og sætter man ganske enkelt en grænse for hvor meget man kan købe, fx 5gr hver 3. dag. Det vil gøre det meget lidt attraktivt at være illegal pusher. Specielt hvis det samtidig bliver kombineret med at Danmark dyrker al hampen selv og sørger for kontrol af produkterne, så de er af så høj kvalitet som muligt til en god pris, der ikke ligger over de nuværende gadepriser, inkl. skatter, moms osv.
Jeg tror du tager ordet 'legalisering' lidt for bogstaveligt. Der er ingen fornuftige mennesker(for eller imod hash) der ville frigive det totalt, så enhver ti-årig kan tage sin bamse under armen, købe en spliff i Netto og chille i skæret fra natlampen.
Desuden mener jeg at aldersgrænsen bør ligge på 21 år, da der trods alt også sker rigtigt meget med en person mellem det 19. og 22. år.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
mr. weed skrev:
hash burde kun legaliseres HVIS det kunne fås som medicinsk forbrug på apoteket... ,ellers burde grænsen vel være 16, det var jeg selv, det synes jeg er en god alder... :roll:
og man skal osse huske på at der er rigtig mange der ikke blive skæve første gang de ryger, pga éns hjerne skal vænne sig til thc -én
JEG blev ikke skæv første gang, fik grund grineflip, ellers ingen forandringer

Vrøvl du skriver... Hvis cannabis skulle legaliseres til medicinsk brug, ja så kunne du ikke købe det lovligt uden en recept... At førstegangs rygere nogen gange ikke bliver skæve, har nok ikke noget at gøre med at, hjernen skal vænne sig til thc - nok nærmere at de ikke inhalerer, ikke inhalerer nok, puster alt for hurtigt ud og alt for små doser....

Stemte 18år, da man der er myndig... Desuden er der ikke alderbegrænsninger, på over 18 år i andre tilfælde end firser disco's og enkebal..

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Syntes det skal sættes på ligefod med Alkohol. 18 år.

Titel:
Junior medlem

fuck jeres aldersgrænse.
jeg er selv 14 år og ryger som en skårsten.
efter min tid på norvang og diverse ting har jeg været nødsaget til at ryge for ikk at gå helt ned.

jeg vil skide på aldersgrænse, folk må selv vælge.
nogen kan tåle det, nogen kan ikk.
nogen har behov for det, nogen har ikk.
det er altid forskelligt fra person til person.

cannabis har jeg nu røget i snart 2 år.
og jeg ved ikk hvor jeg havde været den dag idag hvis jeg ikk havde startet med at ryge.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Machavelli skrev:
fuck jeres aldersgrænse.
jeg er selv 14 år og ryger som en skårsten.
efter min tid på norvang og diverse ting har jeg været nødsaget til at ryge for ikk at gå helt ned.

jeg vil skide på aldersgrænse, folk må selv vælge.
nogen kan tåle det, nogen kan ikk.
nogen har behov for det, nogen har ikk.
det er altid forskelligt fra person til person.

cannabis har jeg nu røget i snart 2 år.
og jeg ved ikk hvor jeg havde været den dag idag hvis jeg ikk havde startet med at ryge.

Jeg er i tvivl om hvorvidt det indlæg skal tages seriøst...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]