Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 00:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Der har været mange tråde om lucid dreaming i tidens løb her kan jeg se.
Men mit spørgsmål er egentlig bare om hvilke substanser der kan eller forstærker en evt. søvnparalyse eller på anden vis gør at man ser drømmebilleder i halvvågen tilstand?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Se filmen Waking Life af Caveh. Den handler om lucid dreaming og teorier, som kan hjælpe en på vej mod stadiet. Den er superfed!!!

Medlem
Brugeravatar

De gange jeg har oplevet lucid dreaming har været på oxycontin og opium.
Så vil mene at opiater kan gøre jobbet, men har også hørt om folk der oplever det på MDMA.

"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan også ske på svampe. Min ven snakkede om en oplevelse for nyligt, hvor han faldte i søvn efter et trip. Alt var i "HD" og han kunne navigere rundt i drømmen, om han havde lyst til.

Men det kan bestemt også ske i almindelige drømme uden påvirkning af kemiske stoffer. Nogle gange opstår drømmene tilfældigt, men der findes teknikker til at opnå det skønne drømmestadie. I filmen Inception bruger de f.eks. snurretoppen som et værktøj til at bestemme, om de er i drømmeland eller i virkeligheden. Nogen snakker om, at man ikke kan slukke for lys i drømme. Derfor kan man igennem dagen lave flere ritualer med at slukke og tænde for en stikkontakt. Teorien er her, at hvis man gentager øvelsen flere gange dagligt, vil man kunne huske eller overføre denne handling til drømmene og derved nemmere opdage, at man drømmer - og så kan man ellers sætte af fra jorden og flyve til månen eller hvad man nu har lyst til :D

Jeg har haft lucide drømme flere gange, men aldrig, hvor jeg har "trænet" mig op til det.

Er der nogen, som har erfaring med dette?

Medlem
Brugeravatar

prøv at søg lidt på "Calea Zacatechichi" (Dream herb)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Se filmen Waking Life af Caveh. Den handler om lucid dreaming og teorier, som kan hjælpe en på vej mod stadiet. Den er superfed!!!

Her forleden drak jeg poppy-seed tea og røg en lille smule ryst fra min grinder et par timer efter, og da det var ved at være sovetid havde jeg også de vildeste drømme! Kan ikke huske specielt meget, men det var nær-psykedelisk/spirituel oplevelse og virkelig intenst. Good times!

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Medlem
Brugeravatar

^ Virkede dit poppy-seed the? Jeg har prøvet det flere gange uden held overhovedet. Hvilke frø brugte du og hvor mange?

"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så vil mene at opiater kan gøre jobbet, men har også hørt om folk der oplever det på MDMA.

Jeg har både prøvet oxycontin og heroin, og har aldrig oplevet lucid dreaming.
Er det et normalt fænomen på opiater?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
af Mustang » 07 mar 2013 14:01
prøv at søg lidt på "Calea Zacatechichi" (Dream herb)

Jeg læste et par triprapporter på erowid igår aftes. Idag vil jeg se på hvordan, jeg kan få erhvervet mig planten. Det lyder som om, der er ret mange, som har 'succes' med at opnå et lucid drømmestadie efter indtagelse.
Thanx for info!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.ethnoplanet.dk/shop/droemmeurt-20g-182p.html

Nå ja, man kan jo købe tørrede blade på Ethnoplanet. 20g for 75kr.

Medlem

Geografisk sted: KBH/Falster/Berlin
Jeg var ellers sikker på at filmen Waking Life var lavet af Linklater...

Faktisk synes jeg at mine lucid dreams er allerklarest når jeg er helt ædru, og især efter en længere periode som helt clean, men ok, der er jo masser af andre tråde omkring "ren" LD:)

For lige at fluekneppe lidt, så synes jeg btw ikke man kan sammenligne søvnparalyse og lucid dreams, da det fede ved sidstnævnte netop er at man kan bevæge sig/flyve/svømme under vand uden ilt osv-osv, altså hvor man optimalt set tager fuld kontrol over drømmen, hvorimod en søvnparalyse efter min mening er væsentlig mere nederen, da man hverken kan røre sig eller kommunikere ordenligt. Du føler måske at du prøver at sige noget/råbe/whatever, men der kommer ligesom ikke rigtig nogen lyd. Pænt frustrerende i min bog;)
Men de to stadier er vel nok i virkeligheden ikke så langt fra hinanden rent teoretisk, men i praksis føles det MEGET forskelligt imo.
Jeg vil sige det på denne her måde:
Det fedeste jeg har prøvet er at lucid dreame, og noget af det værste er dengang jeg i en periode oplevede søvnparalyse, hvor en virkelig usandsynligt vammel mumie (lidt a la Tut ank Amon fra Tintin's De 7 Krystalkuger,) bare med et samurai-sværd, der kravlede op på min ryg og satte sværdet for min strube.
Der er det sgu alligevel lidt federe at flyve over uberørte græs-marker og vulkaner i udbrud;)

Er der en bestemt grund til at du vil bruge rusmidler til at opnå fuld bevidsthed over dine drømme?
...For jeg synes egentlig at det smukke ved lucid dreams er, at jeg kan "trippe" i ædru tilstand.
Det kræver bare en nogenlunde disciplin over nogle ugers tid.

Har du læst Stephen La Berge's bog/bøger? Det lærte mig at lucid dreame efter 3 uger med drømme-dagbog, reality-tjecks osv :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En kop kaffe før sengetid har før gjort det for mig

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
af raveon » 08 mar 2013 23:49
Jeg var ellers sikker på at filmen Waking Life var lavet af Linklater...

Du har ret.

Måske er de fleste interesserede i at indtage stoffer for at nå stadiet, fordi det er en hurtig omvej. Jeg gad også godt at lære at gå helt ind i mig selv via meditation, men det har jeg ikke tålmodighed til, så derfor vælger jeg istedet at bruge hjælpemidler.
Hvordan har dine egne calea-oplevelser været?

Medlem
Brugeravatar

Calea frembringer, efter min overbevisning, ikke lucid dreams. Jeg tvivler på at noget stof kan. Det calea kan er at tydeliggøre drømme. Drømmene bliver mere klare og detaljerede, og står især tydeligere efter man er vågnet. Men de er ikke nødvendigvis lucid.
Bruger man calea sammen med træning i lucid dreams, som feks drømmedagbog og overfladeopmærksomhed, så er det et fint hjælpemiddel, men ikke det der frembringer lucid dreams i sig selv.

Undgå iøvrigt at lav te på calea. Det er virkelig en bitter omgang. Pulveriser det og slug det. Skyl efter med vand.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Har eksperimenteret med gråbynke (artemisia vulgaris) for et par år siden. Mærkede tydeligt at der var en forskel i drømmeaktiviteten efter fem dage, men sov generelt dårligt og drømmene var forvirrende og springende.

Ellers har jeg øvet med dørkarmstricket (hver gang jeg gik gennem en dør rørte jeg ved dørkarmen og sagde højt : "dette er en dørkarm") efter en uges tid drømte jeg om døre og da jeg stak fingeren gennem dørkarmen skulle jeg gerne blive opmærksom på at det var en drøm og den blev lucid. Men jeg blev så overrasket over at det faktisk virkede at jeg ikke rigtigt fik noget ud af det, og da jeg ikke havde mere tid alene forblev forsøget der.

HAr en gang i mellem lucide drømme, men synes ikke rigtigt jeg har fundet nogen fællesnævnere omkring dem. (haft det godt/dårligt/spist noget bestemt osv)

Medlem
Brugeravatar

Jeg har både prøvet oxycontin og heroin, og har aldrig oplevet lucid dreaming.
Er det et normalt fænomen på opiater?

Jeg har oplevet det rigtig tit - generelt på de stærkere opiater og opioder.

De første gange jeg prøvede oxycodone skete det stort set hver gang når jeg prøvede at sove.

men det er ikke noget der sker så ofte mere, men det er nok nærmere pga tolerance.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Jeg kan ikke rigtig bidrage med praktisk erfaring da jeg som andre har nævnt - mister tålmodigheden nemt, men har øvet lidt i perioder og hentet tips og vejledning fra: http://www.ld4all.com/ - Kan ikke huske om jeg fandt linket i en af de andre LD tråde, men det er værd at tjekke ud. Og den indeholder ikke bare generel info omkring lucid dreaming og hvad det er for noget, men også mere konkrete øvelser, forklaringer på søvn-niveauerne osv.

Forsøgte hovedsageligt på det for at kunne se og forhåbentligt tale med min afdøde mor, da jeg følte en trang til at se hende "virkeligt" og måske endda bare kunne få sagt "jeg elsker dig mor".

Tråden her har dog givet mig lyst til at prøve igen, da jeg har et bedre mentalt overskud til det nu. Har læst om at drømmeurten skulle være rimelig god at bruge i forbindelse med de fysiske/mentale øvelser, dog tror jeg stadig man skal være modtagelig for den slags - til et vis punkt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Virkede dit poppy-seed the? Jeg har prøvet det flere gange uden held overhovedet. Hvilke frø brugte du og hvor mange?

Kig efter mærket "Kilic". De har i værtfald virket de gange jeg har prøvet med dem. Du burde gerne kunne få 750g for 30-40kr, hvilket for mit vedkommende, er nok til 3-5 "doser". Kig efter det i etniske-butikker der sælger krydderi og lignende. Men pas nu på, poppy-seed the kan variere meget i styrke, så ikke undervurdér det!

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Senest rettet af Limpomaden 10 mar 2013 16:37, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Kig efter mærket "Kilic". De har i værtfald virket de gange jeg har prøvet med dem. Du burde gerne kunne få 750g for 30-40kr, hvilket for mit vedkommende, er nok til 3-5 "doser". Kig efter det i etniske-butikker der sælger krydderi og lignende.

Mange tak, lyder spændene

Medlem

Geografisk sted: KBH/Falster/Berlin

Jeg har haft lucide drømme flere gange, men aldrig, hvor jeg har "trænet" mig op til det.

Er der nogen, som har erfaring med dette?

Hej:)

Ja, jeg har for nogle år tilbage intensivt dyrket lucid dreaming, Det var vilde tider dengang.

Lige for tiden ryger jeg en joint engang imellem, og allerede dét gør at jeg slet ikke er tunet ind på LD,
Det er svært at sige hvor lang tids træning det tager at blive rigtig dygtig til at blive lucid, så kan kan styre sine drømme stort set hver nat (som jeg kunne på det tidspunkt) men en gylden grundregel ud af mange gyldne regler når det kommer til lucid dreaming, er at man virkelig har optur over tanken om at vågne i sin drøm.
Faktisk er de sidste ord i dén sætning et af flere mantra når jeg er i en LD-periode. Man skal virkelig håbe på at vågne i drømmen, og man skal mene det!!
Ellers fungerer det ikke.

"Jeg skal huske på om jeg er i en drøm, jeg skal huske på at jeg drømmer", lyder det reciterende i mit hoved imens jeg lukker mine øjne og tænker over hvad jeg vil foretage mig i min drøm når jeg bliver bevidst, jeg skal være 100% overbevist om at jeg selvfølgelig vågner op inde i drømmen og virkelig får kontrol over den kommende drøm.
God LD-selvtillid og så skal der fokus og ro på tankerne...
Herefter vælger jeg et billede fra min forestilling om drømmen og fokuserer på det indtil jeg til sidst falder i søvn, og vupti, så står jeg måske næste gang og tænder for en stikkontakt et sted...

Jeg skal være i LD-fokus hele tiden i de aftener/dage/uger/måneder de intense perioder måtte vare.
Altså reality-tjecks så tit som muligt. Til sidst gør man jo så det samme tjek i en drøm, som man ellers tror er virkelighed, og i det sekund du tænker tanken: "Gad vide om det her er en drøm", ja, så er du faktisk lucid.
Det er nok bare at overveje tanken.
Klassiske eksempler på reality-tjek kan være:

-Bølger din horisontale overflade, bare lidt?
-Fungerer tekniske foranstaltninger normalt?
-Bevæger urets visere sig f.eks. baglæns rundt? Flimrer en skærm?
-Virker stikkontakten? Jeg har flere gange opdaget at jeg drømte ved at jeg tændte/slukkede for en stikkontakt, jeg var lokaliseret i mit daværende lejlighedskomplex med udsigt over et højhus, og når jeg var i en drøm kunne jeg tænde og slukke for al lys i den kolosale bygning overfor.

Så der var altid et lille sus af spænding når jeg tjekkede den kontakt, også selvom det så måske viste sig at jeg var vågen.

Dengang jeg var hardcore undrede jeg mig meget over, hvor tit jeg alligevel var blevet helt rundt på gulvet over at opdage min egen drøm. Hvor jeg vitterligt ville have svoret på at jeg 100% befandt mig i det vågne stadie, men alligevel lige tænkte at jeg ville udføre min pligt og lige tænde og slukke lidt for den kontakt, eller tjekke min "måske flimrende mobiltelefon". for så at falde helt på røven over at finde ud af at jeg faktisk var i en drøm. "Alt virkede fuldstændig som virkeligheden!!!".
Engang havde jeg siddet og skrevet flere siders drømme-dagbog med en kuglepen, imens jeg sidder på min seng. Jeg har min kop te, En helt almindelig aften omkring sengetid.
Drengene ude i lejligheden siger godnat og griner.
Jeg skal lige til at lægge mig til at sove, og lukker dagbogen i, da jeg kommer i tanke om noget ret interessant.
...Jeg letter mig op og gnider mig lidt forvirret i ansigtet:
"Kuglepennen!!!"
Jeg kommer pludselig i tanke om at jeg ikke havde nogen kuglepen tidligere på aftenen, og derfor måtte skrive med blyant i min drømme-log, og hmmmm, det hænger da ikke rigtig sammen med at jeg nu har siddet og skrevet 4 sider med en velfungerende kuglepen som lå midt på dagbogen.
Det var fuldstændig som det vi kalder virkelighed. Intet imiddelbart mistænkeligt over situationen, alting var normalt. Indtil jeg genkendte mit måske lidt subtile dream-sign:) Derefter fløj jeg mig en tur i universet, he he.

Det er SÅ fedt at lucid dreame!!

Men medmindre man er sporadisk heldig at have disse natlige oplevelser, som jeg synes kan føles som paranormale trip, eller øver sig intenst i at forstå denne kobling mellem drøm/virkelighed via lucid dreaming over en periode, så vil jeg stadig påstå at langt, langt de fleste mennesker i vores verden slet ikke har forstået at de/vi lever et liv, hvor en potentielt stor del af det, er (fiktive) drømme-erindringer.

Det er jo faktisk også lidt det Waking Life bl.a. handler om. Yderst interessant.

Men altså, der skal træning til. Det lyder lidt "fitness-agtigt", men det er grineren. Især når det til sidst lykkes. For mig tog det 3 ugers intens nørderi og vilje, Alting flyder nok lidt sammen i den periode, hvor du begynder at opdage hvordan at du kan tage din fulde bevidsthed med ind i et totalt crazy alt-er-muligt-drømmescenarie.

Jeg måtte faktisk holde en pause fra den intense lucid dreaming, da jeg til sidst begyndte at opfatte drømmene som virkelighed. Fordi de føltes næsten mere virkelige end mit vågne stadie.
Min drømme-paralelverden blev ligestillet med den virkelige verden.

Men jeg tror det er naturligt at nå til et mætningspunkt før eller siden. Ligesom at man heller ikke har lyst til at tage LSD rigtig mange dage i streg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]