Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 18:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

De fleste er vel klar over at det er genialt til at rense glasinstrumenter, men kan det også lade sig gøre ved merskum, uden at skade instrumentet? Tænker lidt at isopropylalkoholen evt. kunne fjerne et fedtlag eller lign, men synes nemlig ikke piberenser gør jobbet godt nok, så nogen bud, eller nogen der har prøvet?

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Jylland
Hey BisMann,

Tror ikke iso er en god ide til merskum, er bange for at det suger for meget til sig...

Nu ved jeg ikke om det er et bong hoved du omtaler. Men jeg plejer at bruge en lighter til at opvarme alt det snask som er aflejret i hovedet.
Der efter kan du bruge køkkenrulle sammen rullet til at trække igennem..

Eneste ulempe er at det lugter meget når det varmes op. så evt. udendørs eller under emhæten..

God fornøjelse

Medlem

BisMann skrev:
De fleste er vel klar over at det er genialt til at rense glasinstrumenter, men kan det også lade sig gøre ved merskum, uden at skade instrumentet? Tænker lidt at isopropylalkoholen evt. kunne fjerne et fedtlag eller lign, men synes nemlig ikke piberenser gør jobbet godt nok, så nogen bud, eller nogen der har prøvet?

Jeg har prøvet en enkelt gang, men det virkede som om merskummen blev opløst langsomt, hvis hovedet fik lov at ligge i blød. Hvilket egentlig også giver god mening, da alkohol er et opløsningsmiddel.

Hvis det bare er til en enkelt hurtig rensning, tror jeg ikke det vil skade det store. Dog ville jeg hellere finde et andet alternativ, hvis det er et hoved du er glad for, og gerne vil beholde længe endnu. :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Mange tak for jeres svar :) Dét er mit jointrør der er begyndt at lugte trods konsekvent rengøring med piberensere. Forsøger med en opvarmning med lighter :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
BisMann skrev:
Mange tak for jeres svar :) Dét er mit jointrør der er begyndt at lugte trods konsekvent rengøring med piberensere. Forsøger med en opvarmning med lighter :)

har også et joint rør af merskum. har du prøvet at tage lidt opvaskemiddel med når du renser? det plejer jeg at gøre og så bare skylde det godt igennem bagefter så plejer det at blive fint igen

Titel:
Moderator
Brugeravatar

extanor skrev:
BisMann skrev:

har også et joint rør af merskum. har du prøvet at tage lidt opvaskemiddel med når du renser? det plejer jeg at gøre og så bare skylde det godt igennem bagefter så plejer det at blive fint igen

Prøvede det lige, takker, det tog en go' sjat af lugten :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]